;
coinex

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

اپل چندی پیش نسخه بتا iOS 14.5 را برای توسعه دهندگان منتشر کرده است. در این جستار به قابلیت های آی او اس 14.5 خواهیم پرداخت با ما باشید.

البته این نسخه بتا تنها برای توسعه دهندگان منتشر شده و هنوز در دسترس عموم افراد قرار نگرفته است. در این جستار قصد داریم تغییرات این نسخه جدید را نسبت به iOS 14 بررسی کنیم.

از جمله خبرسازترین قابلیت های آی او اس 14.5 در این بروزرسانی به امکان آنلاک کردن آیفون با فیس آی دی در شرایطی است که کاربر ماسک به صورت دارند. این ویژگی به طور خاص برای شرایط کرونایی و ضرورت استفاده از ماسک تدارک دیده شده است. البته برای این مورد خاص باید اپل واچ داشته باشید. اما از دیگر قابلیت های آی او اس 14.5 چه می دانیم؟

فارغ از این مورد خاص، قابلیت های آی او اس 14.5 موارد دیگری را نیز دربر می گیرد. در ادامه با ما باشید تا تغییرات آی او اس 14.5 را با هم بررسی کرده و قابلیت های آی او اس 14.5 را بسنجیم.

قابلیت های آی او اس 14.5

بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

همانطور که گفتیم نسخه بتای آی او اس 14.5 در حال حاضر تنها در دسترس توسعه دهندگان قرار دارد و کابران باید برای استفاده از قابلیت های آی او اس 14.5 کمی بیشتر منتظر باشند. اما آیا تغییرات آی او اس 14.5 آنقدر چشمگیر هست که انتظارش را داریم؟ از قابلیت های آی او اس 14.5 چه می دانیم؟

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

اگر به یاد داشته باشید iOS 14.4 تغییرات خیلی چشمگیری نداشت، اما آپدیت جدید که منتشر شده با قابلیت های جدید و جذابی ارائه شده است. اپل در 1 فوریه نسخه بتا را برای توسعه دهندگان منتشر کرده و انتظار می رود نسخه نهایی آن نیز به زودی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. در ادامه قصد داریم به قابلیت های آی او اس 14.5 بپردازیم.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اپلیکیشن پیکس آرت

تغییر صفحات آپدیت نرم افزار : تغییرات آی او اس 14.5

از جمله تغییرات آی او اس 14.5 در نسخه جدید آن، به صفحه آپدیت نرم افزار مربوط می شود که هم در قسمت تنظیمات و هم در اپ واچ با تغییراتی همراه بوده است. من بعد صفحات آپدیت اطلاعات بیشتری درباره آپدیت های جدید در اختیار کاربر قرار می دهند.

همچنین اگر گوشی شما آپدیت باشد، علاوه بر پیامی با این متن که «آیفون شما با آخرین رفع باگ ها و توسعه های امنیتی به روز است»، یک تیک سبز هم مشاهده خواهید کرد.

به علاوه از جمله جدیدترین ویژگی های iOS 14.5 اضافه شدن یک برچسب زمانی به صفحه آپدیت نرم افزار است که به شما نشان می دهد آخرین باری که به روز بودن گوشی را چک کرده اید، چه زمانی بوده است؟

آنلاک با اپل واچ: تغییرات آی او اس 14.5

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

از جمله مهمترین ویژگی های iOS 14.5 امکان آنلاک کردن آیفون با فیس آی دی در شرایطی است که ماسک به صورت داشته باشید. این برای شرایط شیوع پاندمی که عموم افراد ناگزیر به استفاده از ماسک هستند بسیار کارآمد است. دیگر نیازی نیست برای آنلاک کردن ایفون خود، ماسک را از صورت بردارید.

شما با ویژگی های iOS 14.5 در بروزرسانی جدید آن می توانید زمانی که ماسک روی صورتتان باشد گوشی را آنلاک کنید، اما برای استفاده از آن حتما باید اپل واچ داشته باشید و اپل واچ شما پس کد یا قفل صفحه داشته باشد.

وقتی فیس آی دی آیفون تشخیص دهد که شما ماسک زدید، اپل واچ ویبره می رود و یک نوتفیکیشن دریافت می کنید که آیفون شما با موفقیت آنلاک شد. البته باید قفل صفحه اپل واچ را باز کرده باشید.

بیشتر بخوانید: دانلود و آموزش کار با اپلیکیشن کانوا (Canva)

این قابلیت به این معناست که با فعال‌سازی این ویژگی، برای باز کردن قفل آیفون نیازی به برداشتن ماسک یا وارد کردن رمز عبور نیست. برای استفاده از این ویژگی، آیفون به سیستم عامل iOS 14.5 و اپل واچ به سیستم عامل watchOS 7.4 نیاز دارد. با وارد شدن به قسمت Face ID & Passcode که در بخش تنظیمات آیفون قرار دارد، می‌توانید نسبت به فعالسازی قابلیت باز کردن قفل با اپل واچ اقدام کنید.

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

حالا با قابلیت های جدید iOS 14.5 می توان با هماهنگ سازی فیس آیدی و اپل واچ، آیفون را بدون نیاز به برداشتن ماسک از صورت آنلاک کرد. اما برای تایید خریدهای اپ استور یا اپل پی، همچنان نیاز به اسکن چهره از طریق فیس آی دی یا وارد کردن رمز عبور است.

صفحه بوت افقی آیپد : ویژگی های iOS 14.5

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

هنگامی که آیپد به مجیک کیبرد یا کیبرد اپل وصل باشد، iPadOS 14.5 صفحه روشن شدن آیپد را به جای حالت عمودی که حالت پیشفرض آیپد است، در حالت افقی نمایش می دهد. حال اگر آیپد به مجیک کیبرد وصل نباشد و آن را ری استارت کنید، حتی اگر آیپد به صورت افقی باشد، بازهم صفحه به صورت عمودی خواهد بود.

علاوه بر این iPadOS 14.5 از جستجوی ایموجی پشتیبانی می کند. آیفون بعد از منتشر شدن iOS 14 به این ویژگی مجهز شد اما هنوز آیپد قابلیت جستجوی ایموجی نداشت و همه منتظر آن بودیم.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اپلیکیشن بایننس

پشتیبانی از دو سیمکارت 5 جی : ویژگی های iOS 14.5

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

یکی از مهمترین قابلیت های جدید iOS 14.5 امکان فعال سازی دو سیمکارت جداگانه با حفظ اتصال فایوجی است. در نسخه های پیشین iOS وقتی سیمکارت دوگانه را فعال می کردید اتصال 5 جی قطع می شد و آیفون به اتصال سلولی LTE استاندارد باز می گشت. اما حالا با قابلیت های جدید iOS 14.5 می توانید هر دو سیمکارت را به طور همزمان روی 5 جی قرار دهید.

به علاوه آی او اس 14.5 به یک سوئیچ فایوجی مستقل در بخش تنظیمات نیز مجهز شده است. وقتی فایوجی برای اولین بار روی آیفون پیاده سازی شده بود، برای افزایش سرعت به شبکه LTE وابسته بود که باعث می شد محدودیت های LTE برای انصال 5 جی هم محدودیت هایی داشته باشد.

اما حالا به لطف فایوجی مستقل یا Standalone محدودیت های LTE دیگر سد راه شما نخواهد بود. البته توجه کنید که برای استفاده از قابلیت اپراتور تلفن همراه شما باید از 5G SA پشتیبانی کند.  اپل هشدار داده است که فعال کردن این قابلیت در مراحل ابتدایی ممکن است باعث افت عملکرد گوشی شود.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اپلیکیشن وب مانی (WM)

تغییرات اپل موزیک : قابلیت های جدید iOS 14.5

دامنه تغییرات آی او اس 14.5 به اپل موزیک نیز کشیده شده است. یکی از این تغییرات اضافه شدن قسمت Made For You در تب Library می باشد. این قسمت حاوی همه آهنگ های پیشنهادی گلچین شده توسط الگوریتم است که معمولا در پلی لیست های مختلف در تب Listen Now دیده می شود.

به علاوه در جدیدترین مورد، تاریخ انتشار همه آهنگ های اپل موزیک به چشم می خورد. نسخه های قبلی iOS هم اطلاعات انتشار را نشان می داد اما در جدیدترین نسخه بتا iOS شما می توانید سال، ماه و روز دقیق انتشار آهنگ را مشاهده کنید. اما اسکرول در لاک اسکرین صفحه پخش موزیک هم دوباره فعال شده است. این قابلیت در نسخه های قبلی حذف شده بود و بازگشت آن خبر جالبی است.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اپلیکیشن این‌شات (InShot)

تغییر Reminders : قابلیت های جدید iOS 14.5

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

جای تعجب است که تا پیش از iOS 14.5 قابلیت مرتب کردن یادآورها بر اساس ملاک هایی مثل تاریخ ایجاد یا عنوان یادآور وجود نداشت. اما خوشبختانه در iOS 14.5 می توانید علاوه بر مرتب کردن دستی لیست یادآور ها، آن ها را بر اساس ملاک های مختلف و در دو حالت صعودی و نزولی مرتب کنید.

قابلیت دیگری که به اپ یادآورهای آیفون اضافه شده، امکان چاپ مستقیم لیست یادآور ها است که با آن می توانید فهرست را به سرعت برای پرینتر متصل به آیفون ارسال کنید.

آپدیت اپ پادکست آیفون

در مورد اپلیکیشن پادکست آیفون نیز شاهد تغییرات ظریف و مهمی بوده ایم که همگی در جهت بهتر ظاهر شدن و کارایی صفحه رسمی برای هر پادکست ارائه شده است. از جمله این تغییرات باید به زیباتر شدن طراحی هدر و هماهنگ شدن رنگ صفحه با هدر پادکست اشاره کرد. به علاوه علامت های صفحه Library هم تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اپلیکیشن دیسکورد (Discord)

پشتیبانی AirPlay 2 برای Apple Fitness+

حالا اپ فیتنس پلاس از ایرپلی 2 پشتیبانی می کند. این امکان به کاربر اجازه می دهد ورزش های این اپ را مستقیما از طریق ست تاپ باکس های سازگار با ایرپلی 2 یا تلویزیون استریم کند.

مشکل این شیوه در مقایسه با پلی کردن ورزش ها روی اپل تی وی یا آیپد این است که واحدهای اندازه گیری روی صفحه حذف خواهند شد. البته اگر اپل واچ داشته باشید این مشکل بزرگی نخواهد بود. چون واحدهای اندازه گیری روی اپل اچ نمایش داده خواهند شد.

طراحی جدید راهنمای اپ نقشه های آیفون

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

اپل طراحی ویژگی Guides را در اپ نقشه ها یا Maps تغییر داده است. طراحی هدر، دکمه ها و انیمیشن ها هنگام بزرگ و کوچک کردن هر راهنما تغییر کرده و ظاهر زیباتری پیدا کرده است.

به علاوه یک ویژگی مهم در این آپدیت برای حفظ حریم خصوصی کاربران اضافه شده است. این ویژگی که از آن به عنوان شفافیت در ردیابی برنامه ها یاد می شود، اپلیکیشن هایی که قصد ردیابی فعالیت و داده های کاربر را دارند به کاربر اطلاع می دهد. درواقع با این وجود اپلیکیشن ها برای ردیابی اطلاعات کاربران باید از ایشان اجازه بگیرند.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با ادوبی کانکت (Adobe Connect)

پشتیبانی از دسته بازی پی اس 5 و ایکس باکس سری ایکس

آی او اس 14.5 از دسته کنسول های نسل نهمی از جمله دسته Dual Sense پلی استیشن 5 و دسته بازی ایکس باکس سری ایکس پشتیبانی می کند. از جمله موارد مهم iOS 14.5 که می تواند برای گیمرهای جذاب باشد همین پشتیبانی از دسته های کنسول های نسل نهمی است.

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

در واقع با استفاده از این قابلیت می‌ توانید کنترلرهای کنسول ‌های نسل نهم را به آیفون خود متصل کرده و بازی ‌های آیفون را با استفاده از آن‌ ها انجام دهید.

تب اختصاصی جستجو در اپ اخبار

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

به اپ اخبار یا News اپل یک نوار جستجو اضافه شده است. این نوار جستجو شبیه آن چیزی است که در اپ موزیک و TV اپل شاهد بودیم. با استفاده از این نوار جستجو سریع تر می توانید کانال ها، موضوعات و اخبار مورد نظرتان را پیدا کنید.

تغییرات در سیری (Siri)

اگر از قابلیت Type to Siri استفاده می کنید، متوجه خواهید شد که دیگر هنگام استفاده از این قابلیت یک صفحه اختصاصی برای Siri باز نمی شود و می توانید هر جای iOS که بودید بمانید. این تغییرات اول از همه برای استفاده صوتی از سیری ایجاد شده بود به این صورت که وقتی با فرمان صوتی Siri را فعال می کردید، صفحه اختصاصی Siri باز نمی شد.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با اپلیکیشن آساتریدر کارگزاری آگاه

پشتیبانی از خانواده کارت اپل

از دیگر ویژگی های جدیدی که اضافه شده است، اینکه آی او اس 14.5 به چندین فرد اجازه می دهد تا از یک حساب اپل کارت استفاده کنند. با وجود این، اعضای یک خانواده می توانند از یک کارت مشترک استفاد کنند.

دارنده اصلی حساب اپل کارت می تواند اعضای خانواده را برای استفاده از این حساب دعوت کند و هزینه های خانواده را در سرویس والت مشاهده کند. همچنین قابلیت تعیین کردن محدودیت‌های هزینه باعث شده تا تمام اعضای خانواده از جمله کودکان بتوانند از آن استفاده کنند.

تنظیمات هشدارهای اضطراری

قابلیت های آی او اس 14.5 ؛ بررسی تغییرات و ویژگی‌های جدید iOS 14.5

با وجود این آپدیت، گزینه‌ جدیدی تحت عنوان Always Deliver به هشدارهای اضطراری آیفون اضافه شده که باعث می‌شود این هشدارها در هنگام بی‌صدا بودن گوشی‌ هم اعلام شوند. تا پیش از این در صورت بی‌ صدا بودن آیفون، هشدارهای اضطراری هم بدون صدا اعلام می‌ شدند اما با فعال کردن این گزینه صدای این هشدارها همچنان پخش خواهد شد.

همچنین در اینجا برای برخی آموزش های ایفون توصیه می کنیم نگاهی به آموزش مسدود کردن تماس‌های دریافتی در آیفون، نحوه صحیح شارژ باتری آیفون و 11 نکته و ترفند مهم در مورد ایرپاد های اپل داشته باشید. به علاوه آموزش تغییر فونت فارسی در اینستاگرام اندروید و آیفون، آموزش انتقال عکس از آیفون و آیپد به ویندوز 10 و چگونه آیفون خود را به عنوان یک هات اسپات وای فای موبایل تنظیم کنیم نیز می تواند جالب توجه باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص قابلیت های آی او اس 14.5 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر