;
coinex

کنکور سراسری 1401 ؛ تاثیر معدل، تغییرات، منابع و شایعه حذف

کنکور همواره گذرگاهی حیاتی و تعیین کننده در مراحل تحصیل افراد محسوب می شود. جستار پیش رو به بحث از کنکور سراسری 1401 و شرایط آن اختصاص دارد.

کنکور سراسری 1401 دومین آزمونی خواهد بود که برای هر دو دسته از داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید به صورت مشترک برگزار می شود و مانند سال های گذشته شاهد برگزاری آزمون برای 5 گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان خواهیم بود.

داوطلبان برای شرکت در کنکور سراسری 1401 در قدم اول می بایست اط طریق سایت سنجش مدارک لازم را جهت نام نویسی در این آزمون ارائه کرده و سپس در تاریخ مشخص در فرایند برگزاری کنکور سراسری 1401 شرکت کنند و در نهایت با انتشار کارنامه ها و نتایج، می توانند اقدامات مربوطه برای انتخاب رشته را براساس رتبه ای که کسب کرده اند انجام دهند.

کنکور سراسری 1401 : تاثیر معدل در کنکور 1401

تغییرات کنکور 1401

در سال اینده کنکور سراسری 1401 با تغییراتی مواجه خواهد شد که این تغییرات تاثیر مهمی در روند کنکور دارند. بر همین اساس و در پایان این جستار قصد داریم تغییرات کنکور 1401 را نیز باهم بررسی کنیم. همچنین حذفیات و تاثیر معدل در کنکور 1401 نیز اعلام شده که باید به آن بپردازیم.

ثبت نام کنکور سراسری 1401 و تاثیر معدل در کنکور 1401

کنکور سراسری 1401 ؛ تاثیر معدل، تغییرات، منابع و شایعه حذف
حذفیات کنکور 1401

تاریخ ثبت نام آزمون سراسری 1401 در هر پنج گروه آزمایشی در هفته آخر بهمن ماه سال جاری خواهد بود و معمولا داوطلبان یک هفته تا 10 روز فرصت دارند تا با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور نسبت به ثبت نام در کنکور سراسری 1401 و بارگذاری اطلاعات درخواستی اقدام کنند.

داوطلبان باید واجد شرایط ذکر شده در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری 1401 بوده و حتما مدرک فارغ التحصیلی خود را تا تاریخی که در دفترچه مشخص شده (شهریور 1401) دریافت کنند. در غیر اینصورت ثبت نام آن ها لغو خواهد شد. به علاوه اطلاع از تغییرات کنکور 1401 و تاثیر معدل در کنکور 1401 نیز بر هر داوطلبی واجب است. اما مدارک لازم برای ثبت نام کنکور سراسری عبارتند از:

  • مدرک دیپلم سیستم آموزشی نظام جدید 3 – 3 – 6
  • مدرک دیپلم سیستم آموزشی نطام قدیم + مدرک پیش دانشگاهی
  • مدرک کاردانی
  • مدرک دیپلم 4 ساله نظام قدیم
طبعا برای هر داوطلب کنکور سراسری 1401 ارائه یکی از مدارک فوق بنابر نوع تحصیل فرد الزامی است و داوطلبان می توانند با مدرکی که دارند، در یک گروه آزمایشی اصلی اعم از ریاضی، انسانی یا تجربی و یا در دو گروه آزمایشی شناور یعنی هنر و زبان شرکت کنند.

فرایند برگزاری کنکور سراسری 1401

تغییرات کنکور 1401 بعید است شامل فرایند برگزاری کنکور 1401 شود. حتی امیدواریم مشکلی که در مورد سال 99 به خاطر شیوع پاندمی پیش آمد تا سال 1401 مرتفع شده باشد. گرچه در سال 1400 نیز مشکلی در زمان بندی و شیوه برگزاری کنکور وجود ندارد و تنها رعایت پروتکل های بهداشتی از الزامات اساسی محسوب می شود.

بنابر پیش بینی های انجام شده، کنکور سراسری 1401 در نیمه اول تیرماه و در روزهای پنجشنبه و جمعه برگزار می شود. در نتیجه باید در هفته اول یا دوم تیرماه انتظار کنکور سراسری 1401 را داشته باشیم. معمولا روز پنجشنبه به کنکور ریاضی ، هنر و انسانی اختصاص دارد و کنکور تجربی و زبان در روز جمعه برگزار می شود.

در نتیجه تداخلی در زمان برگزاری گروه های آزمایشی وجود ندارد و اگر در دو یا سه گروه آزماشی شکرت کرده باشید، امکان حضور در همه آن ها برای شما فراهم است. به علاوه آزمون های اصلی در نوبت صبح و آزمون های شناور در نوبت عصر برگزار می شوند تا بحث تداخل زمانی نیز منتفی باشد. به علاوه داوطلبان سایر مقاطع نیز می توانند اطلاعات برگزاری کنکور را در تاریخ برگزاری کنکورهای 1401 ببینند.

انتخاب رشته کنکور سراسری و تاثیر معدل در کنکور 1401

کنکور سراسری 1401 ؛ تاثیر معدل، تغییرات، منابع و شایعه حذف
حذفیات کنکور 1401

حدود 4 تا 5 هفته بعد از برگزاری کنکرو 1401، نتایج اولیه آن منتشر می شود که شامل کارنامه ای است که وضعیت مجاز بودن شما را بر اساس رتبه و تراز برای انتخاب رشته در دوره ها و دانشگاه های مختلف نشان می دهد.

شما با تکیه بر این کارنامه می توانید انتخاب رشته دانشگاه های سراسری و آزاد را انجام دهید و در واقع با یک کارنامه مشترک، انتخاب رشته تمام دانشگاه ها صورت میگیرد.

برای انتخاب رشته، دفترچه راهنمایی توسط سازمان سنجش منتشر می شود که در آن دفترچه اسامی رشته ها و دانشگاه های پذیرنده دانشجو قید شده و شما می توانید ضمن در نظر گرفتن وضعیت مجاز بودن خود، 150 رشته محل را بر اساس علاقه و اولویت هایتان انتخاب و در سایت ثبت کنید. نتایج انتخاب رشته نیز معمولا در هفته دوم شریور ماه با عنوان کارنامه انتخاب رشته منتشر می شود که نشان دهنده قبولی یا عدم قبولی شما در رشته های انتخابی است. در ادامه ضمن بحث از تغییرات کنکور 1401 به تاثیر معدل در کنکور 1401 خواهیم پرداخت.

تاثیر معدل در کنکور 1401 : تغییرات کنکور 1401

کنکور سراسری 1401 ؛ تاثیر معدل، تغییرات، منابع و شایعه حذف
حذفیات کنکور 1401

یکی از بحث های مهم کنکور پیش رو، تاثیر معدل در کنکور 1401 خواهد بود. آنطور که بررسی ها نشان می دهد تاثیر معدل در کنکور 1401 به میزان 30 درصد خواهد بود. البته نحوه تاثیر معدل در کنکور 1401 برای دانش آموزان نظام قدیم و جدید متفاوت است.

دانش آموزان نظام قدیم مشمول اعمال 30 درصد سوابق تحصیلی ترکیبی از 25 درصد تاثیر معدل دیپلم و 5 درصد معدل پیش دانشگاهی هستند. دانش آموزان نظام جدید اما مشمول اعمال 30 درصد سوابق تحصیلی مثبت مدرک دیپلم دوازدهم در کنکور پیش رو هستند.

البته فارغ از این ها و در بحث تغییرات کنکور 1401 مباحثی درباره افزایش تاثیر معدل در کنکور پیش رو وجود دارد که حتی نرخ آن را تا 60 درصد بیان کرده اند. در این شرایط تاثیر رتبه و نمره آزمون سراسری کمتر و به حد 40 درصد می رسد. اما هنوز این موضوع به طور قطعی توسط سازمان سنجش یا سایر نهادهای مسئول و متولی در این باره اعلام نشده است.

حذفیات و تغییرات کنکور 1401

چندی پیش از این بود که طی خبری اعلام شد شورای عالی انقلاب فرهنگی 8 سیاست کلی را برای اصلاح کنکور پیش بینی کرده و برای تصویب به بررسی گذاشته است. نهایتا مشخص شد که 5 مورد از 8 سیاست به تصویب نهایی رسیده است. بنابر گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این اسسا چند وجهی شدن آزمون های آموزش و پرورش که شامل سوالات تستی، تشریحی و خلاقیت است باید تامین شود.

کنکور سراسری 1401 ؛ تاثیر معدل، تغییرات، منابع و شایعه حذف

همچنین غیرمتمرکز شدن آزمون های آموزش و پرورش و استاندارد بودن سوالات و آزمون ها از اولویت های مهم شورای عالی انقلاب فرهنگی است. درباره تغییرات کنکور 1401 منصور غلامی وزیر علوم نیز گفته است:

کنکور 1400 به روال 1399 برگزار می‌شود.  آنچه طرح شده است مدل ترکیبی از یک آزمون است که ارزیابی کلی از داوطلبان انجام دهد . یک مدل دیگر این است که ارزیابی تخصصی داشته است. مثلا ارزیابی ۳ سال تحصیلات دبیرستانی داوطلبان و به علاوه برای رشته‌های خاص با اجازه مصاحبه باشد.

وی افزود:

البته این ها پیشنهاد است‌‌. مثلا پیشنهاد است آزمون بگیریم دو سال اعتبار داشته باشد و فرد هر سال کنکور ندهد که امیدواریم نتیجه پیشنهادات را بتوان برای سال ۱۴۰۱ اجرا کرد.

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور نیز از 5 سیاست خبر داده و گفته که:

سیاست اول برای ساماندهی کنکور، جدا شدن فرآیند سنجش از پذیرش در کنکور است. در این طرح داوطلب بعد از برگزاری کنکور پذیرش شده و نمره و رتبه فرد هم مشخص می‌شود و این رتبه تا یک بازه زمانی مثلاً ۲ ساله معتبر است؛ سیاست دوم این است که تأثیر سوابق تحصیلی سال آخر دانش آموزان در کنکور ۶۰ درصد ‌شود.

او درباره تغییرات کنکور 1401 ادامه داد:

بر اساس سیاست شماره سه، پذیرش تمام دانشجویان در دوره‌های کاردانی پیوسته دانشگاه‌ها صرفا از طریق سوابق تحصیلی انجام خواهد شد و سیاست شماره چهار، توقف تبلیغات بی حد و حصر شرکت‌ها و موسسات و آموزشکده‌های کنکور و سیاست پنجم هم پذیرش پزشکی از لیسانس در رشته‌های پزشکی است.

البته در حال حاضر این موارد در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب نشده و باید دید آیا این شورا می تواند اصلاحاتی در کنکور ایجاد کند و آیا با این تغییرات، شرایط داوطلبان متفاوت می شود؟ البته ناگفته نماند این تغییرات حتی اگر به زودی هم تصویب شود به کنکور 1400 نخواهد رسید و بالطبع برای کنکور 1401 برنامه ریزی خواهد شد.

حذفیات کنکور 1401

در ادامه جدول حذفیات کنکور 1401 را ارائه خواهیم کرد. این فهرست شامل برخی صفحات، موضوعات و پاورقی هایی است که از مقاطع دههم، یازدهم و دوازدهم در کنکور 1401 شامل هیچ تستی نخواهد بود. به علاوه پیش از این در تکراتو به بهترین منابع کنکور 1401، حذف کنکور 1401 و بهترین اساتید کنکور 1401 به طور مفصل پرداخته بودیم.

ردیف نام کتاب ۸۰ درصد محتوای تحت پوشش ۲۰ درصد حذفیات
۱ فیزیک ۳ رشته تجربی کد ۱۱۲۲۴۴ (چاپ ۱۳۹۸) از صفحه ۱ تا پایان صفحه ۱۰۲ (تا ابتدای مدل اتم رادرفورد ـ‌ بور) رشته ریاضی فیزیک کد ۱۱۲۲۰۹ (چاپ ۱۳۹۸) از صفحه ۱ تا پایان صفحه ۱۲۴ (تا ابتدای مدل اتم رادرفوردـ بور) رشته تجربی کد ۱۱۲۲۴۴ (چاپ ۱۳۹۸) از صفحه ۱۰۳ (ابتدای مدل اتم رادرفورد ـ بور) تا پایان صفحه ۱۲۵ (پایان فصل ۴) حذف است. لازم به تذکر و توضیح است تمرینهای صفحه ۱۲۲ از تمرین شماره ۱ تا پایان تمرین شماره ۷ جزو آزمون هستند. رشته ریاضی فیزیک کد ۱۱۲۲۰۹ (چاپ ۱۳۹۸) از صفحه ۱۲۴ (ابتدای مدل اتم رادرفورد ـ بور) تا پایان صفحه ۱۵۶ (پایان فصل ۶) حذف است. لازم به تذکر و توضیح است تمرینهای صفحه ۱۳۴ از تمرین شماره ۱ تا پایان تمرین شماره ۱۰ جزو آزمون هستند.
۲ زیست شناسی ۳ صفحه ۱ تا ۱۰۰ صفحه ۱۰۱ تا ۱۲۴
۳ تاریخ ۳ صفحه ۱ تا ۱۲۴ (تا پایان درس ۹) صفحه ۱۲۵ تا ۱۵۹ (درس ۱۰ تا ۱۲)
۴ زبان انگلیسی ۳ صفحه ۱ تا ۸۲ صفحه ۸۳ تا ۱۰۲
۵ فارسی ۳ (کلیه رشته ها) کد ۱۱۲۲۰۱ صفحه ۱۰ تا ۱۴۷ صفحه ۱۴۸ تا ۱۶۳
۶ علوم و فنون ادبی ۳ (علوم انسانی و معارف اسلامی) صفحه ۱۰ تا ۹۴ صفحه ۹۵ تا ۱۲۲
۷ جغرافیای (۳) (کاربردی) رشته علوم انسانی صفحه ۱ تا ۹۳ (تا مبحث زمین لغزش) صفحه ۹۳ تا ۱۱۵
۸ عربی، زبان قرآن (۳) کد ۱۱۲۲۰۶ رشته علوم تجربی و ریاضی و فیزیک صفحه ۱ تا پایان صفحه ۴۸ یعنی از درس اول تا پایان درس سوم صفحه ۴۹ تا پایان صفحه ۶۵ یعنی همه درس چهارم
۹ عربی، زبان قرآن (۳) کد ۱۱۲۲۰۷ رشته ادبیات و علوم انسانی صفحه ۱ تا پایان صفحه ۷۰ یعنی از درس اول تا پایان درس چهارم صفحه ۷۱ تا پایان صفحه ۸۲ یعنی همه درس پنجم
۱۰ عربی، زبان قرآن (۳) کد ۱۱۲۲۰۸ رشته علوم و معارف انسانی صفحه ۱ تا پایان صفحه ۱۲۴ یعنی تا پایان درس هشتم صفحه ۱۲۵ تا پایان صفحه ۱۶۴ یعنی همه درس نهم و دهم
۱۱ شیمی ۳ صفحه ۱ تا ۱۰۰ (اول مبحث آمونیاک و بهره وری در کشاورزی) صفحه ۱۰۱ تا ۱۲۱
۱۲ حسابان ۲ (رشته ریاضی) از صفحه ۱ تا ۱۱۰ پایان فصل ۴ از صفحه ۱۱۱ تا ۱۴۴
۱۳ ریاضیات گسسته (رشته ریاضی) از صفحه ۱ تا ۷۲ پایان درس اول از فصل ۳ از صفحه ۷۳ تا ۸۴
۱۴ هندسه ۳ (رشته ریاضی) از صفحه ۱ تا ۷۶ پایان درس اول از فصل ۳ از صفحه ۷۷ تا ۸۶
۱۵ ریاضی ۳ (رشته تجربی) کد ۱۱۲۲۱۱ از صفحه ۱ تا ۱۲۰ پایان فصل ۵ از صفحه ۱۲۱ تا ۱۵۰
۱۶ ریاضی و آمار ۳ (رشته انسانی) از صفحه ۱ تا ۸۵ پایان درس اول از فصل ۳ از صفحه ۸۶ تا ۱۰۴
۱۷ فلسفه ۲ از صفحه ۱ تا ۶۳ از صفحه ۶۵ تا ۹۰
۱۸ جامعه شناسی ۳ از صفحه ۱ تا ۹۲ از صفحه ۹۳ تا ۱۱۶
۱۹ دین و زندگی ۳ کد ۱۱۲۲۰۴ از صفحه ۱ تا ۱۰۹ از صفحه ۱۰ ۱ تا ۱۴۰
۲۰ دین و زندگی ۳ کد ۱۱۲۲۰۵ از صفحه ۱ تا ۱۳۵ از صفحه ۱۳۶ تا ۱۷۵
۲۱ تاریخ ۳ کد ۱۱۲۲۳۳ رشته علوم و معارف اسلامی از صفحه ۱ تا ۱۳۵ از صفحه ۱۳۶ تا ۱۷۵

تغییرات و حذفیات کنکور 1401

کنکور سراسری 1401 ؛ تاثیر معدل، تغییرات، منابع و شایعه حذف
حذفیات کنکور 1401

فارغ از حذفیات کنکور 1401 در مواردی با تغییرات کتب درسی مواجه هستیم، این موارد شامل موارد متفاوتی است که در ادامه به ذکر آن ها خواهیم پرداخت. این تغییرات مربوط به تغییرات فیزیک دهم چاپ 98 برای کنکور 1401 نسبت به چاپ 97 این کتاب برای کنکور 1400 است و به شرح زیر:

تغییرات و حذفیات کنکور 1401 برای رشته تجربی :

  1. حذف بحث های خطا، رقم های بامعنا و گزارش نتیجه اندازه گیری و تخمین مرتبه بزرگی از فصل 1
  2. جابچایی فصل 2 با 3
  3. حذف انرژی پتانسیل کشسانی از فصل کار، انرژی و توان
  4. حذف حرکت براونی از فصل ویژگی های فیزیکی مواد
  5. تبدیل ویژگی‌ های فیزیکی مواد در مقیاس نانو و اصل ارشمیدس از فصل ویژگی‌های فیزیکی مواد به خوب است بدانید
  6. حذف مباحث مول و عدد آووگادرو، گرمای ویژه مولی، توضیح رفتار شگفت انگیز آب، فعالیت 4-7، عوامل موثر بر انتقال گرما به روش رسانش، خوب است بدانید تفسنج های اندازه گیری دماهای بالا، قوانین گازها و خوب است بدانید دماسنج گازی حجم ثابت از فصل دما و گرما

تغییرات و حذفیات کنکور 1401 برای رشته ریاضی:

  1. حذف مباحث خطا، رقم های بامعنا و گزارش نتیجه اندازه گیری و تخمین مرتبه بزرگی از فصل 1
  2. جابجایی فصل 2 و 3
  3. حذف بحث انرژی پتانسیل کشسانی از فصل کار، انرژی و توان
  4. حذف حرکت براونی از فصل ویژگی های فیزیکی مواد
  5. تبدیل ویژگی ‌های فیزیکی مواد در مقیاس نانو و اصل ارشمیدس از فصل ویژگی ‌های فیزیکی مواد به خوب است بدانید.
  6. حذف مباحث مول و عدد آووگادرو، توضیح رفتار شگفت انگیز آب، فعالیت ۴-۷، عوامل مؤثر بر انتقال گرما به روش رسانش، خوب است بدانید تفسنج‌های اندازه‌گیری دماهای بالا، قوانین گازها و خوب است بدانید دماسنج گازی حجم ثابت از فصل دما و گرما.
  7. تبدیل گرمای ویژه مولی از فصل دما و گرما به خوب است بدانید
  8. حذف محاسبه گرما در فرایندهای هم حجم و هم فشار به کمک گرمای ویژه مولی، رابطه بازده در ماشین های گرمایی آرمانی، قضیه کارنو، ضریب عملکرد یخچال و خوب است بدانید سااز و کار یخچال خانگی از فصل ترمودینایک

همچنین به دانشجویان توصیه می کنیم نگاهی به وام دانشجویی 1400 و بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400 داشته باشند. به علاوه بازگشایی مدارس بعد از عید نوروز 1400 را نیز ببینید.

فارغ از این ها در سال 1400 مسائل گوناگونی می تواند حائر اهمیت باشد که در اینجا ما توصیه می کنیم کمبود معلم در سال 1400، مالیات در سال 1400 و وام فوری در سال 1400 را ببینید. همچنین ایران سال 1400 ، کاندیداهای ریاست جمهوری 1400 و سهام عدالت در سال 1400 نیز می تواند مفید فایده باشد.

نگاهی به ساعت کار متروی تهران 1400، بهترین مشاغل سال 1400 و استخدامی های سال 1400 نیز می تواند در صورت نیاز برای شما جالب توجه باشید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کنکور سراسری 1401 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر