;
coinex

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟ برای آشنایی با زندگینامه و سوابق اجرایی رئیس دولت طالبان با ما همراه باشید.

«راه ما اکنون آغاز شده است ، زمان آزمایش از اکنون آغاز می شود چون طالبان قرار است بر کشور حکومت کنند.» این گزیده ای از سخنان ملا عبدالغنی برادر، یکی شناخته شده ترین رهبران طالبان در بازگشت به افغانستان است که خطاب به نیروهای طالب بیان شده است.

در حال حاضر، به دست گرفتن کنترل افغانستان شرایطی را سبب شده که هزاران نفر در کوشش برای فرار از افغانستان هستند. کیلیان کلاینشمیت، کارشناس مهاجرت می‌گوید نه تنها افغان‌ هایی که برای ایالات متحده یا متحدانش کار کرده‌اند باید نگران انتقام حاکمان جدید باشند، بلکه گروهی از روشنفکران نیز این کشور را ترک خواهند کرد.

به گفته او بخش بزرگی از آنها به سمت اروپا حرکت خواهند کرد و اینها افرادی هستند که باید برای آنها موقعیت مناسبی پیش بینی شود.  به گفته کلاینشمیت آنچه می تواند منجر به جنبش‌ های توده‌ای در افغانستان شود، تشدید و ادامه قحطی است که از چهار هفته پیش تا کنون بر افغانستان حاکم شده است. کشورهای همسایه مانند پاکستان مرزهای خود را بسته‌اند و با خروج نیروهای بین‌المللی، تامین مالی برنامه‌های بشردوستانه دشوارتر شده است.

در همین حین طالبان در حال شکل دادن ساختار حکومت ایده آل خود هستند و از مهره های خود برای مناصب گوناگون استفاده می کنند. اخیرا شائبه هایی درباره رئیس دولت طالبان منتشر شده است. اما ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان

رئیس دولت طالبان کیست ؟

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟
ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟

برخی رسانه ها به نقل از منابع نزدیک به طالبان از انتصاب ملا عبدالغنی برادر به سمت ریاست دولت طالبان در افغانستان خبر داده اند.  البته هنوز مقامات رسمی طالبان از جمله ذبیح الله مجاهد سخنگوی رسمی طالبان درباره این شایعه اظهار نظری نداشته اند. اما به نظر این انتصاب قطعی خواهد بود.

بنابر اطلاعات منتشر شده، ریاست دولت در نظام حکومتی طالبان هم بالاترین مقام اجرایی کشور نیست و قرار است در راس همه امور یک رهبر قرار گیرد که طبیعتا رهبر طالبان، ملا هیبت الله آخندزاده خواهد بود. اما ملا عبدالغنی برادر کیست ؟

ملا عبدالغنی برادر کیست ؟

در پاسخ به سوال ملا عبدالغنی برادر کیست ؟ می توان به زمان تاسیس گروه طالبان بازگشت. ملاعبدالغنی برادر که متولد 1968 میلادی است از موسسان این گروه است و هم اکنون ریاست دفتر سیاسی طالبان و معاونت سیاسی امارت اسلامی افغانستان را برعهده دارد.

برادر در سال 1968 در ولسوالی دهراوود ولایت ارزگان در نواحی جنوبی افغانستان زاده شد. او اصالتا به طایفه درانی، یکی از مهمترین طوایف پشتون تعلق دارد و در دوران نوجوانی خود با ملا عمر، موسس و رهبر اول طالبان آشنا شد.

ملا برادر در دهه 80 میلادی در کنار ملا عمر بر علیه نیروهای دولتی مورد حمایت شوروی جنگید و اساسا لقب برادر، به علت دوستی، صمیمت و همراهی او با ملاعمر به او اطلاق شد.

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟
ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟

او یکی از چهار بنیانگذار اصلی طالبان در سال 1994 است که در طول دوران اول زمامداری طالبان از 1996 تا 2001 مناصب مختلفی از جمله فرمانداری ولایت هرات و ولایت نیمروز را برعهده داشت.  بعد از حمله آمریکا در سال 2001 و با سقوط طالبان، او به معاونت ملا محمد عمر برگزیده شد.

ملا عبدالغنی برادر به عنوان عضو برجسته تیم مذاکره کننده طالبان در گفتگوهای دوحه نقش مهمی داشت. او در سال 2010 توسط گروهی از نیروهای سازمان اطلاعات نظامی پاکستان و سازمان سیا در پاکستان دستگیر و زندانی شد. ولی در سال 2018 به درخواست دولت آمریکا آزاد شد تا نماینده طالبان در مذاکرات صلح باشد.

او بلافاصله پس از آزادی به سمت مسئول دفتر دیپلماتیک طالبان در دوحه برگزیده شد و در فوریه 2020 به نمایندگی طالبان ،توافقنامه دوحه که بر خروج نیروهای آمریکایی اشاره داشت را امضا کرد. او اولین عضو طالبان است که مستقیما با رئیس جمهوری آمریکا دیدار و گفتگوی نزدیک داشته است. عبدالغنی بعد از امضای توفقنامه دوحه با دونالد ترامپ گفتگویی داشت.

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟
ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در ملاقات با مایک پمپئو

او همچنین در راس یک هیات سیاسی طالبان به ایران سفر کرد و با محمدجواد ظریف وزیر خارجه وقت ایران دیدار و گفتگو داشت. برادر همچنین در 28 ژوئیه 1021 در سفر به چین در تینجین با وانگ یی وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین دیدار کرد.

بعد از فرار رئیس جمهور افغانستان، اشرف غنی و سقوط کابل در آگوست 2021، ملابرادر نطقی خطاب به مردم افغانستان داشت. حال شایعات حکایت از این دارد که او رئیس جمهور جدید افغانستان خواهد بود. او سه روز بعد از تصرف کابل توسط طالبان در 17 آگوست 2021 وارد قندهار شد.  برادر در ۲۳ اوت برادر در کابل با ویلیام برنز اداره‌کننده سازمان اطلاعات مرکزی که حامل پیام شخصی جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا بود، ملاقات کرد.

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان کیست؟

ملا برادر که حالا پس از 20 سال تبعید به عنوان اولین رهبر برجسته طالبان به کشور بازگشته، با ملاعمر موسس طالبان روابط خانوادگی دارد. او درواقع داماد رهبر طالبان است.

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟
ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟

برادر در سال 1989 ، پس از خروج اتحاد شوروی و تجزیه کشور در نتیجه جنگ داخلی ، برادر یک مدرسه مذهبی در قندهار تأسیس کرد که به یکی از کانون های جنبش تبدیل شد. وقتی طالبان در سال 1996 به قدرت رسید ، وی معاون وزیر دفاع شد.

گزارش شده است که وی عضو گروه کوچکی از شبه نظامیان بوده است که پس از دخالت ایالات متحده و سقوط طالبان برای به رسمیت شناختن دولت جدید در کابل، توافقنامه ای را آماده می کردند ، اما این ابتکار شکست خورد. با افزایش فشار بر طالبان ، ملا برادر از افغانستان فرار کرد و در سال 2010 در شهر کراچی پاکستان دستگیر شد و 8 سال در زندان بود. بر اساس گزارش رسانه ها ، وی تحت فشار واشنگتن آزاد شد.

برادر تقریبا و تا حد ملموسی با دیگر رهبران طالبان متفاوت بوده است. برای مثال او همواره به حمایت جامعه تاکید دارد. در سال 2009 او در جستاری تحت عنوان آیین رفتار از چگونگی به دست آوردن قلب و ذهن روستاییان نوشت و آن را در میان رزمندگان طالبان توزیع کرد.

او به عنوان شخصیتی قابل احترام در میان طبف های گوناگون طالبان، همواره به عنوان شخصیتی انعطاف پذیر شناخته می شود. بنابر گفته ناظران، این مهم او را به بازیگری کلیدی در آینده افغانستان بدل می کند. ملابرادر در بازگشت به افغانستان با این سخنان خطاب به رزمندگان طالب گفته:

راه ما اکنون آغاز شده است ، زمان آزمایش از اکنون آغاز می شود چون طالبان قرار است بر کشور حکومت کنند.

آزادی از بند ؛ ملاعبدالغنی و کمک به مذاکرات صلح!

مقامات پاکستانی که تحت فشار و با پیشنهاد رسمی دولت آمریکا، بعد از 8 سال اسارت ملاعبدالغنی برادر را آزاد کردند، هدف از این کار را کمک به تسهیل روند مذاکرات صلح در افغانستان اعلام کردند. این اقدام پاکستان و تصمیم آمریکا در وهله اول حتی با استقبال مقامات رسمی دولت افغانستان مواجه شد.

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟

محمد اسماعیل قاسمیار سخنگو و مسئول روابط بین الملل شورای عالی صلح در افغانستان در همین رابطه گفته بود که امیدوار است رهایی ملابرادر به روند صلح در افغانستان کمک کند.

ملا عبدالغنی برادر در 4 سال اخیر عموما در زندان کراچی در جنوب پاکستان نگهداری می شد. مقامات افغان گفته اند او پیش از بازداشت در حال مذاکره مخفیانه با دولت افغانستان بوده و پاکستان برای تخریب جریان صلح و یا کنترل آن اقدام به بازداشت او کرد.

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟

مقام های شورای عالی صلح و حکومت افغانستان از سال‌ها پیش خواستار رهایی طالبان تاثیرگذار از زندان های پاکستان به هدف پایان دادن به جنگ در افغانستان هستند اما تحلیلگران مسائل مرتبط به طالبان گفته اند که مقام های پاکستانی در رهایی زندانیان حساسی مثل عبدالغنی برادر، با دقت گام بر می‌دارند.

ملا عبدالغنی برادر کیست ؟

اعضای عادی و حتی مقامات و سران طالبان معمولا از ملا برادر به عنوان یکی از مغز متفکرهای طالبان یاد می کنند. او که در مدارس پاکستان مسائل دینی می خوانده، از اعضای موثر گروه طالبان است.

او پس از سقوط امارت اسلامی طالبان، شورای کویته، مهمترین تشکل طالبان پس از سقوط این گروه را رهبری می کرد. گفته می شود او با قبیله پوپلزایی از قندهار، محل تولد حامد کرزی نسبت دارد. حتی شواهدی مبنی بر ارتباط او با احمدولی کرزی، برادر حامد کرزی در دست است.

در سالهایی که گروه های مجاهدین علیه نیروهای شوروی سابق و دولت تحت حمایتش در کابل می جنگیدند ملا برادر عضو حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص بود. او در سال 1994 به همراهی سه نفر دیگر از جمله ملا عمر گروه طالبان را بنیان نهاد و برای پیروزی این گروه در خط مقدم نبر حاضر بود.

ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟
ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان کیست؟

ملا برادر از فرماندهان مورد اعتماد رهبر گروه طالبان شناخته می‌شد که در سال ۲۰۱۰، در شهر کراچی در جنوب پاکستان بازداشت و روانه زندان شد. قبل از این که بازداشت شود، چندین بیانیه عمومی داشته است. در یک مورد دیدگاه خود را از طریق ایمیل با نیوزویک به اشتراک گذاشته است.

او در پاسخ به ایمیل نیوزویک در مورد شرط اصلی برقراری صلح در افغانستان، خروج نیروهای بین المللی از افغانستان را شرط اصلی خوانده بود. منابع آگاه که نخواسته اند نامشان فاش شود گفته اند که خواهرش همسر ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان است و همسر او خواهر ملا عمر. نام او در فهرست تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که حق مسافرت و استفاده از خدمات بانکی را ندارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص ملا عبدالغنی برادر رئیس دولت طالبان در افغانستان چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر