;
coinex

حذف دلار 4200 تومانی در دستور کار مجلس

طبق اخبار منتشر شده، حذف دلار 4200 تومانی در دستور کار مجلس تا پایان سال قرار گرفته است. این ارز در دوران وجودش منجر به تشدید تورم و توزیع رانت گشته بود.
پس از اظهارات ۲ نماینده مجلس و حمایت برخی دیگر از نمایندگان و ایجاد یک کمیته سه‌جانبه، مسئله‌ی حذف ارز فسادزای ۴۲۰۰ تومانی جدی‌تر گشت. طبق خبرهای منتشر شده، درصورتی که دولت اراده جدی برای این مسئله داشته باشد این ارز تا پایان امسال حذف خواهد شد که براساس ادعای رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت با مجلس برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم عقیده است.

حذف دلار 4200 تومانی در دستور کار مجلس

اقتصاددانان و فعالان اقتصادی از دولت سید ابراهیم رئیسی می‌خواهند که زودتر ارز ۴۲۰۰ تومانی که برای واردات برخی کالا‌ها بود را بردارند تا از این طریق مانع گسترش رانت گردند. طبق گفته تحلیلگران و مراکز پژوهشی، اختصاص دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی نه تنها مانع رشد قیمت این محصولات نمی‌شود بلکه از دلایل رشد تورم هم گشته است.

استفاده از این ارز، یک‌ماه قبل از خروج آمریکا از برجام در فروردین‌ماه ۱۳۹۷ شروع شد و دولت به وسیله‌ی آن می‌خواست نسبت به سیاست‌های تحریمی دونالد ترامپ پیش‌دستی کند چون که تحریم‌های مالی متوجه‌ی ورود ارز به کشور شده بود و مانع ورود ارز به کشور، حتی از کشور‌های همسایه گشته بود.

حذف دلار 4200 تومانی در دستور کار مجلس

اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، رییس جمهور سابق، اردیبهشت امسال در کلاب هاوس درباره تخصیص این ارز گفت:

اتفاقاتی در کشورهای همسایه به‌خصوص آنهایی که ارز وارد می‌کردیم، رخ داده بود و گزارش‌های امنیتی‌ای بود که آنها مانع ورود اسکناس ارز به داخل کشور شده بودند.

طبق گفته جهانگیری، موجودی ارز در ابتدای ۹۷ کمتر از یک روز عرضه در سال ۹۶ بود. از طرف دیگر، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز اعلام کرده بود تصمیم جدیدی می‌گیرد که برهمین اساس دولت استفاده از این ارز را پیش گرفت.

با وجود اظهارات جهانگیری همان زمان بسیاری از اقتصاددانان در این باره هشدار دادند و معتقد بودند که راهکار درستی برای مقابله با تحریم‌ها نیست و ایران هم باید مثل مسکو سیاست تخصیص ارز شناور را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا که مانع ورود ارز به کشور می‌شود استفاده کند ولی دولت به این نقدها توجه نکرد و بیش از ۴۰‌ ماه است که از این ارز استفاده کرده و به دولت جدید نیز انتقال داده است.

طبق انتظارها نیز دولت جدید باید خیلی زود تکلیف این مسئله را مشخص می‌کرد تا این که سرانجام اخیرا ۲ نماینده مجلس گفته‌اند که می خواهند تا پایان ۱۴۰۰ وضعیت این ارز معلوم گردد و براساس گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، دولت سیزدهم برخلاف دولت قبل با مجلس درباره حذف این ارز هم عقیده است.

قبل‌تر اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، هنگامی که مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰قصد حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را داشت به رهبری نامه نوشت و مانع از تصویب این طرح در مجلس شد ولی اکنون ظاهرا با نظر مساعد دولت طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به اجرا در خواهد آمد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص حذف دلار 4200 تومانی چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر