;
coinex

جزئیات جدید وام ودیعه مسکن اعلام شد

همین سال گذشته بود که طرح تسهیلات ودیعه مسکن تصویب و اجرایی شد. وامی که اخیرا با حواشی زیادی مواجه بوده و حالا جزئیات جدید وام ودیعه مسکن اعلام شده است.

متقاضیان این وام اگر تمایل و رضایت داشته باشند خواهند توانست که این وام را با پرداخت مبلغی از بیمه عمر مانده بدهکار نمایند و برای کمک ودیعه مسکن مبلغی را نیز بابت کارمزد نپردازند.

جزئیات جدید وام ودیعه مسکن اعلام شد

سال پیش بود که دولت در راستای حمایت از مستاجران از سال گذشته تصویب کرد تا به آن‌ها وام ودیعه مسکن پرداخت شود که پرداخت این وام برای سال جاری با افزایش سقف مواجه شد اما در این بین متقاضیان وام ودیعه مسکن باید طی ارائه مدارک خود به بانک عامل به این دو نکته مهم توجه کنند.

از سال گذشته بود که طرح پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن از برنامه‌های ستاد ملی کرونا اجرایی شد که معادل ۵۰ میلیون تومان در تهران، ۳۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ و ۱۵ میلیون تومان در سایر شهرها بود، اما امسال با افزایش روبرو شده و و سقف وام ودیعه مسکن در تهران از ۵۰ به ۷۰ میلیون تومان و به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان در کلانشهرها و سایر شهرها شد.

براساس پیش‌بینی‌‎های انجام شده کارگران و حقوق‌بگیران ثابت با اولویت ازدواج‌های جدید و خانواده‌های ۵ نفره و بیشتر می‌توانند این تسهیلات را بگبرند. دیگر گروه‌هایی که خواهند توانست این وام را بگیرند شامل افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، زنان مجرد بالای ۳۵ سال و خودسرپرست هستند.

این افراد بعد از ثبت‌نام در سامانه موردنظر برای دریافت وام ودیعه مسکن و انتخاب بانک عامل خود، هنگام مراجعه به بانک مربوطه برای ارائه مدارک و تکمیل فرم‌های مربوطه لازم است توجه نمایند که در صورت‌ علاقه خواهند توانست که فرم بیمه شدن وام موردنظر را امضا کنند چرا که به گفته یکی از دریافت کنندگان ودیعه مسکن بعد از واریز وام به حسابش با کسر مبلغی از وام ودیعه مسکن روبرو شده که بانک علت آن را مبلغ بیمه وام اعلام نمود‌. البته در صورتی بود که متقاضی از این موضوع بی اطلاع بوده و بانک بدون اطلاع او مبلغ را از وام وی برداشت نموده است.

البته لازم به ذکر است که بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری مختلف و بنگاه‌های اقتصادی دیگر از بازپس‌گیری مطالبات خود در موعد و زمان مقرر مطمئن نیستند و به همین علت از روشی به نام بیمه وام استفاده می‌نمایند. این بیمه اسامی دیگری مثل بیمه اعتباری، بیمه تسهیلات، بیمه تضمین، ضمانت مطالبات و … نیز دارد

در این بیمه، بیمه‌گر در برابر گرفتن حق بیمه متعهد می‌شود که در صورت تعویق یا عدم پرداخت قسط‌ها از طرف وام‌گیرنده، مبلغ لازم را به وام‌دهنده بپردازد که بعد از دریافت وام دو نوع بیمه برای استفاده وجود دارد: بیمه عمر مانده بدهکار که برای وام‌گیرنده است و در بیمه‌نامه‌ی آن در شرایطی که شخص وام‌گیرنده فوت نماید، شرکت بیمه‌ مبلغ وام را کامل به بانک یا موسسه می‌پردازد و نیازی به درگیری ضامن یا پرداخت اقساط بانکی نیست

از طرفی، فرد دیگری نیز از کسر مبلغی پس از پرداخت وام به عنوان کارمزد اطلاع داده بود که از بین تسهیلاتی که بانک‌ها می‌دهند، فقط برای تسهیلات قرض‌الحسنه کارمزد پرداخت می‌گردد و بانک‌ها نباید برای کمک ودیعه مسکن کارمزدی بگیرند چرا که در بانک‌های قرض‌الحسنه تسهیلات اعطایی بدون سود و فقط در ازای دریافت کارمزد صفر تا ۴ درصد پرداخت خواهد شد که این کارمزد نیز خرج پوشش هزینه‌های عملیاتی بانک‌های قرض‌الحسنه مثل تأمین و نگهداری زیرساخت‌های فنی و نرم‌افزاری هزینه‌های جاری نگهداری شعب مثل نیروی انسانی، اجاره بها، تلفن، برق، گاز و … می‌شود.

متقاضیان کمک ودیعه مسکن باید بدانند که فقط در صورت علاقه و رضایت خود این وام را با پرداخت مبلغی بیمه عمر مانده بدهکار کنند و نباید به جز برای تسهیلات قرض الحسنه برای تسهیلات دیگری مثل تسهیلات‌کمک ودیعه مسکن کارمزد بپردازند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص جزئیات جدید وام ودیعه مسکن چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر