;
coinex

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟

صرافی غیرمتمرکز چیست و بهترین ها در این مورد کدامند؟ موضوع این جستار تکراتو معرفی شماری از شناخته شده ترین صرافی های غیرمتمرکز است.

یک صرافی غیرمتمرکز یا Decentralized exchange بستری برای انجام معاملات مالی به طور مستقیم یا بی واسطه است. در صرافی غیرمتمرکز هیچکس به دارایی کاربران دسترسی ندارد و معملات بدون دخالت سازمان های متمرکز انجام می شود.

صرافی های ارز دیجیتال، نقش مهمی در بازار ارزهای دیجیتال دارند و به عنوان مترادف صرافی های دنیای واقعی در دنیای بلاک چین محسوب می شوند. مشهورترین صرافی هایی که ما می شناسیم برخلاف ذات غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، به شدت متمرکز هستند و سیستم های متمرکز به دارایی های کاربران دسترسی دارند و می توانند در روند معاملات دخیل باشند و هر حساب کاربری که خواستند را مسدود کنند. خب راه حل این مسائل صرافی غیرمتمرکز است. اما صرافی غیرمتمرکز چیست ؟

صرافی های غیرمتمرکز اما همانطور که از نام شان پیداست، نققطه مقابل صرافی های متمرکز هستند. در مدت اخیر و با اهمیتی که بازار رمزارزها پیدا کرده است، توسعه و ایجاد صرافی های غیرمتمرکز نیز رونق گرفته است و شاهد ظهور شمار زیادی از آن ها بوده ایم. در این جستار اما قصد داریم به پاسخ این سوال برسیم که صرافی غیرمتمرکز چیست و در نهایت شماری از بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021 را به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟

وقتی سخن از صرافی های ارز دیجیتال و تبادل ارزهای دیجیتال به میان می آید، ناخودآگاه اذهان به سمت اسامی معروفی نظیر بایننس یا کوین بیس می رود و این موضوع بی دلیل نیست. تبلیغات قوی، سهولت استقاده و شناخته شدن آن ها، سبب شده تا کمتر کسی متوجه حضور صرافی های دیگر یا حتی صرافی های غیرمتمرکز شود. در شرایطی که ذات اساسا غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال با الگوی متمرکز این صرافی ها در تضاد است. اما صرافی غیرمتمرکز چیست و چه تفاوتی با سایرین دارد؟ صرافی غیرمتمرکز چگونه کار می کند؟

صرافی غیرمتمرکز چیست ؟ Decentralized exchange یا به اختصار DEX بستری برای انجام معملات در فضای بلاک چین است و از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند. تفاوت آن با سایر صرافی های رایج، انجام معاملات به صورت غیرمتمرکز است. درواقع در یک صرافی غیرمتمرکز کاربران بدون نیاز به واریز ارزهای دیجیتال خود به کیف پول صرافی ها، می توانند مستقیما از کیف پول خود نسبت به انجام پرداخت ها اقدام کنند.

هک و سرقت و البته امکان بلوکه شدن، مهمترین خطرات و مشکلاتی هستند که دارایی های کاربران و معامله گران را در یک صرافی متمرکز تهدید می کنند. اما در یک صرافی غیرمتمرکز معتبر که کد نویسی بی نقصی داشته باشند، این خطرات وجود نخواهد داشت.

در این صرافی ها دارایی ها مستقیما از کیف پول معامله گران برداشت می شود و هیچ شخص ثالثی به دارایی و اموال شما یا سایر کاربران دسترسی نخواهد داشت. برای کار در این صرافی ها، نیاز به ارائه اطلاعات شخصی و حساس خود ندارید و تنها با اتصال یک کیف پول می توان از خدمات DEX استفاده کنید.

البته این صرافی ها بدون محدودیت و مشکل نیسند و گاها در صرافی های غیر متمرکز با مشکلات فنی مواجهیم. به علاوه عدم پشتیبانی از همه ارزهای دیجیتال و هم چنین مسئله مقیاس پذیری بلاک چین ها سبب شده تا بیش از 90 درصد حجم معاملات ارزهای دیجیتال روی صرافی های متمرکز انجام شود و معامله گران آنطور که باید فعلا به صرافی های غیرمتمرکز اعتقاد و حتی اعتماد ندارد.

با این وجود همانطور که گفتیم در سل 2020 و با اهمیتی که مسئله رمز ارزها پیدا کرده است، ابعاد گوناگون دنیای رمزارزها، از کوین ها گرفته تا صرافی ها مورد توجه قرار گرفته اند و افزایش حجم معاملات سبب رشد و گسترش تعداد صرافی های ارزهای دیجیتال شده است. در ادامه به معرفی بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021 خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در سال 2021

پیش بینی قیمت بیت کوین کش 2021

کایبرسواپ

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021

این پروژه در کشور سنگاپور توسعه یافته و دارای یک ارز دیجیتال اختصاصی با نام KNC نیز هست. صرافی کایپرسواپ در نسخه های مخصوص وب و موبایل در اختیار کاربران می باشد.

کایپرسواپ در شمار بهترین صرافی های نسل جدید در پلتفرم های معاملات ارزهای دیجیتال است که به صورت غیرمتمرکز و همتا به همتا فعالیت دارد. این صرافی بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می شود از جمله پلتفرم هایی است که روی شبکه آزمایشی تست نت راپستن فعال است.

در این صرافی از قراردادهای هوشمند به منظور انجام و تسهیل مبادلات استفاده می شود. نکته مثبت دیگر که در ارتباط با این صرافی حائز توجه و اهمیت است، استفاده از ذخایر پویا یا دینامیک است که به شبکه امکان می دهد با فراهم کردن نقدینگی کافی، خدماتش را ارزان تر در اختیار کاربران قرار دهد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت استلار در سال 2021

یونی‌سواپ

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021

یونی سواپ بر پایه بلاک چین اتریوم ساخته شده و تنها با چندگام ساده می توانید با قراردادهای هوشمند، اتریوم و توکن های ERC-20 را مبادله کنید. مبلغ کارمزد در این صرافی 0.3 درصد است و به شکل اتریوم و توکن ERC-20 پرداخت می شود. پیش از این در تکراتو به پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال 2021 پرداخته بودیم.

وان‌اینچ (1inch.Exchange)

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
صرافی غیرمتمرکز چیست / بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021

وان اینچ سرویسی متشکل از چندین صرافی غیرمتمرکز است. در وان اینچ چندین صرافی غیرمتمرکز در قالب یک پلتفرم یکپارچه است. در این پلتفرم امکان ثبت سفارشات محدود وجود دارد و تنوع توکن های موجود نیز قابل قبول است.

زمانی که یک سفارش در این پلتفرم ثبت کنید، سفارش شما در دفتر سفارشات چندنی صرافی غیرمتمرکز قرار می گیرد. از آن جا که وان اینچ یک پلتفرم با چندین صرافی مختلف است، کارمزد معاملات بر اساس معیار صرافی های مورد نظر محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید:نحوه ساخت توکن NFT چگونه است؟

بیسکیو

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021

از دیگر صرافی های غیرمتمرکز که امکان معاملات این ارز دیجیتال با سایر ارزها را فراهم می کند، صرافی بیسکیو است. در این صرافی نیز نیازی یه احراز هویت یا ارائه اطلاعات شخصی نیست. وجود یک نرم افزار متن باز باز برای کامپیوترهای شخصی نیز از دیگر مزایای بیسکیو است.

استفاده از تور، پردازش در رایانه کاربر و کیف پول های شخصی است، سبب شده تا هیچ نقطه متمرکزی در عملیات مرتبط با این صرافی وجود نداشته باشد. اما نکته منفی این صرافی سرعت پایین عملیات ها در آن است که به واسطه اجرای سیاست های امنیتی و حفظ حریم شخصی ایجاد شده است.

بنابر گزارش ها، حجم معاملات بیکسیو برای ارز دیجیتال مونرو 119 هزار دلار در روز و بیت کوین 15 هزار دلار و اتریوم 5 هزار دلار است.  با وجود حجم معاملات نسبتا کم و پایین باید گفت که بیکسیو از جمله برترین صرافی های غیرمتمرکز است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت هدرا هش گراف در سال 2021

بنکور

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021

صرافی بنکور از مدلی خاص در معاملات و ساز و کار خود استفاده می کند. در این صرافی کاربران می توانند توکن های ERC-20 خود را با توکن های اسمارت توکن اصلی شبکه بنکور معامله کنند. در سوی دیگر دارندگان این توکن ها نیز میتوانند اسمرات های خود را با توکن های دیگر مبتنی بر ERC-20 نیز معامله کنند.

در این پلفترم امکان معامله هر نوع توکن از طریق قراردادهای هوشمند اقدام کنند. هدف اصلی در بنکور، افزایش نقدینگی توکن هایی است که ارزش بازارشان چندان بزرگ نیست. شایان ذکر است که کارمزد بنکور به صورت کارمزد در شبکه اتریوم محاسبه می شود.

بیشتر بخوانید: ارز دیجیتال پیمان

بالانسر (Balancer)

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021 / صرافی غیرمتمرکز چیست ؟

در اواخر مارس 2020 بود که شبکه اصلی بالانسر راه اندازی شد و حجم معاملات روزانه آن در حال حاضر بیش از 21 میلیون دلار عنوان شده است. بالاتسر خود را یک پلتفرم برای مدیریت سبد سرمایه گذاری غیرامانت داری و ارائه دهنده نقدینگی معرفی می کند. با استفاده از این پلتفرم و اتصال کیف پول خود به این صرافی می توانید طیف گسترده ای از توکن ها از جمله اتریوم را معامله کنید.

بیشتر بخوانید: توکن سهام قابل معامله (Tradable Stock Token) چیست

آی‌دی‌اکس

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
صرافی غیرمتمرکز چیست / بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021

امکانات و ساختار آی دی اکس شباهت زیادی به صرافی های عادی دارد. صرافی آی دی اکس که با نام صرافی دارایی های غیرمتمرکز اتریوم شناخته می شود از جمله جدیدترین صرافی های غیرمتمرکزی است که بعد از آغاز به کار توجهات زیادی را به خود جلب کرد. این صرافی شباهت زیادی با صرافی اتردلتا دارد و در واقع نوعی پلتفرم همتا به همتا برای تبادل توکن های ERC20 می باشد. همچنین در این صرافی امکان سپرده گذاری ارزها نیز وجود دارد، قابلیتی که در کمتر صرافی غیرمتمرکزی نظیرش را دیده ایم.

بیشتر بخوانید: بهترین توکن های NFT کدامند

صرافی غیرمتمرکز بایننس

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
بهترین صرافی های غیرمتمرکز در سال 2021 / صرافی غیرمتمرکز چیست

بایننس به عنوان یکی از شناخته شده ترین نام ها در دنیای ارزهای دیجیتال، صرافی غیرمتمرکز خود را در فوریه 2019 مقارن با دی 97 راه اندازی کرد. کارمزدهای پایین این صرافی را می توان نقطه تمایز آن با دیگر رقبایش دانست. رابط مناسب کاربری و امنیت خوب از دیگر ویژگی های مثبت این صرافی است.

البته در نظر داشته باشید که کاربران کشورهای تحریم شده از جمله ایران، نمی توانند به خدمات این صرافی دسترسی داشته باشند. با این حال برخی از کاربران ایرانی با تغییر آی پی توانسته اند از خدمات این صرافی برای معاملات استفاده کنند.

صرافی غیرمتمرکز بایننس برای معاملاتی که در این پلتفرم انجام می شود کارمزد ناچیز 0.1 درصدی دریافت می کند. اگر این کارمزد با ساتفاده از ارز دیجیتال بایننس کوین که در پیش بینی قیمت بایننس کوین در سال 2021 به آن پرداخته بودیم پرداخت شود، این عدد به 0.04 کاهش می یابد.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت بیت کوین از سال 2022 تا 2030

صرافی غیرمتمرکز چگونه کار می ‌کند؟

یک صرافی غیرمتمرکز روی بلاک چین های آزاد که قابلیت اجرای قرارداد هوشمند داشته باشد، ساخته می شود. اتریوم در حال حاضر بزرگترین و مهمترین میزبان صرافی های غیرمتمرکز است.  برای درک نحوه کار صرافی های غیرمتمرکز، پیش از هرچیز باید با مفهوم قرارداد هوشمند اشنا شوید.

قرارداد هوشمند، نرم افزاری است که در صورت وقوع شرایطی خاص، یک یا چند دستور خاص را ایجاد می کند. این قرارداد روی بلاک چین پیاده سازی می شود و جلوگیری از اجرای آن غیرممکن است. ویژگی اصلی قراردادهای هوشمند، قطعیت اجرای آن هاست. درواقع آنچه که تفاوت قرارداد معمولی و هوشمند را رقم می زند، این است که در قرارداد هوشمند هیچکس حتی خود سازنده نمی تواند مانع از اجرای این قرارداد شود و بنابراین برای اجرای آن نیاز نیست که به واسطه های متمرکز اعتماد کنیم.

در نتیجه در زمانی که یک قرارداد هوشمند بر روی یک بلاک چین آزاد مانند اتریوم اجرا شود، دیگر قابل توقف نیست و هیچکس نمی تواند جلوی اجرای آن را بگیرد. با قراردادهای هوشمند می توان برنامه ها یا پروژه هایی را ساخت که بی هیچ واسطه ای و از کارافتادگی تا ابد به کار خود ادامه دهند. فارغ از جزئیات فنی، در یک صرافی غیرمتمرکز، برای انجام یک تراکنش فرایند زیر طی می شود:

  • معامله‌گر کیف پول خود را به صرافی متصل می‌کند.
  • سفارش خرید/فروش خود را ثبت می‌کند.
  • خریدار/فروشنده‌ای دیگر سفارشی مطابق با سفارش معامله‌گر اول ثبت می‌کند.
  • دارایی‌ها داخل قرارداد هوشمند وارد می‌شوند، در قرارداد هوشمند مبادله انجام شده و مبلغ به کیف پول خریدار و فروشنده واریز می‌شود.

در برخی از صرافی های غیرمتمرکز با استفاده از قرارداد هوشمند استخر  نقدینگی ایجاد خواهد شد به طوری که مشارکت کنندگان می توانند دارایی های خود را به صرافی اختصاص داده تا صرافی بتواند با آن دارایی به نیازهای معامله گران پاسخ دهد. در این روش مشارکت کنندگان هم به سود خوبی می رسند.

نوع دیگری از مبادلات غیرمتمرکز که به آنها اتمیک سواپ گفته می شود، روی انجام معاملات بین زنجیره ای مثلا بیت کوین به اتریوم تمرکز دارد که در صرافی های غیرمتمرکز معمولی امکان پذیر نیست. صرافی های غیرمتمرکزی که درون کیف پول Atomic Wallet  وجود دارد به روش اتمیک سواپ کار می کند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت چین لینک در سال 2021 

بهترین اپلیکیشن های بیت کوین رایگان برای اندروید

مشکلات و نقایص صرافی غیرمتمرکز چیست ؟

صرافی غیرمتمرکز چیست (DEX) و بهترین اکسچنج غیرمتمرکز کدام است؟
صرافی غیرمتمرکز چیست ؟

از جمله مسائلی که وجود دارد، عدم استفاده آن ها از خدمات امانت داری است و مالکیت دارایی ها بر عهده کاربر است. از همین رو هرگونه اشتباه در معاملات و انتقال ارزها، جبران ناپذیر و غیرقابل بازگشت است. از دیگر معایب که می توان برای صرافی های غیرمتمرکز به آن اشاره کرد، حجم پایین معاملات آن ها نسبت به صرافی های متمرکز است. پایین بودن حجم معاملات در مقایسه با صرافی هایی مانند بایننس و گاهی اوقات افزایش هزینه تمام شده، باعث شده تا سرمایه گذاران کمتری با این صرافی ها کار کنند.

صرافی های غیرمتمرکز کاملا شفاف و متن باز هستند، ولی در مورد صرافی های جدید گاها ممکن است کدها صرافی دچار مشکل فنی یا امنیتی باشد. همچنین اگرچه صرافی های غیرمتمرکز نباید به دارایی ها دسترسی داشته باشند، ممکن است در کد برخی از آنها راهکارهایی برای مسدود سازی ارزهای دیجیتال تعبیه شد باشد تا در صورت وجود موارد مشکوک به تخلف بتوان جلوی برداشت پول را گرفت.

از دیگر مشکلات مهم صرافی های غیرمتمرکز به مسئله مقیاس پذیری (سرعت و کارمزد تراکنش ها) بلاک چین باز می گردد. در عموم صرافی ها کاربر ناگزیر است برای هر معامله روی شبکه ای مانند اتریوم تراکنش بزند که این خود مستلزم پرداخت کارمزد است.

از دیگر مسائل مهم مربوط به صرافی های غیرمتمرکز، عدم پشتیبانی آن ها از تمامی ارزهای دیجیتال است. مثلا در مقطع فعلی بیشتر صرافی های غیرمتمرکز که بر روی اتریوم فعال هستند، فقط از تبدیل اتریم و توکن های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می کنند. در این صرافی ها برای مثال نمی توانید ارزهای خاص را معامله کنید. البته برخی از صرافی های غیرمتمرکز در تلاشند تا با پشتیبانی از چندین بلاک چین این مشکل را برطرف کنند.

امکانات معاملاتی کم هم به نوبه خود از مشکلات صرافی های غیرمتمرکز است. به علاوه روند تطبیق معاملات هم نسبت به نمون های متمرکز کندتر است و این مسئله می تواند تجربه کاربری نه چندان مناسبی برای کاربر به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص صرافی غیرمتمرکز چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر