;
coinex

دستیار صوتی هوش مصنوعی متاورسی متا (Meta) ؛ رقیبی برای الکسا و سیری

دستیار صوتی هوش مصنوعی متاورسی متا ایده‌ی جدیدی که است که زاکربرگ به دنبال عملی کردن آن است. رقیب بدیعی برای سیری اپل و الکسای آمازون. با تکراتو همراه باشید.

دستیار صوتی هوش مصنوعی متاورسی متا (Meta)، هلدینگ تحت امر مارک زاکربرگ به عنوان بخشی از پلن متاورس این غول تکنولوژی، به دنبال توسعه یک دستیار صوتی (Voice Assistant) است که علاوه بر صدا، زبان بدن و حرکت چشم را نیز تجزیه و تحلیل می‌کند.

شرکت متا که پیشتر آن را با عنوان فیسبوک می‌شناختیم، استراتژی کلان خود را تغییر داده، آنها دیگر به جای تمرکز بر روی شبکه های اجتماعی روی متاورس زوم کرده‌اند. متاورسی که متا روی آن کار می‌کند جهانی مجازی است که در آن افراد با پوشیدن هدست‌های واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) با آواتارهای دیگران صحبت می‌کنند، بازی می‌کنند، رویداد برگزار می‌کنند و در فعالیت‌های اجتماعی یکدیگر سهیم می‌شوند.

دستیار صوتی هوش مصنوعی متاورسی متا (Meta)

پایان دوران الکسا و سیری؟

در حالی که بسیاری در ایران در پی خرید زمین در متاورس هستند تا مبادا از این غافله جا بمانند، ایده‌پردازان تکنولوژی، آینده را به گونه دیگری تصور می‌کنند. روز چهارشنبه، زاکربرگ از هدف خود برای توسعه تکنولوژی دستیار صوتی مبتنی هوش مصنوعی خبر داده است. یک دستیار صوتی باهوش‌تر از الکسا و سیری که در محصولات AR و VR از آن استفاده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 

رونمایی از این برنامه نیز در متاورس متا اتفاق افتاد. به تصویر زیر دقت کنید، زاکربرگ با آواتارش در سمت چپ در حال ارائه توضیحاتی در خصوص این هوش مصنوعی است.

دستیار صوتی هوش مصنوعی متاورسی متا
اعتبار: Meta

متا می‌گوید این تکنولوژی هنوز مورد استفاده وسیع قرار نگرفته و کماکان در حال توسعه است. متا دستیار صوتی را به عنوان عنصری کلیدی در متاورس مدنظر دارد. به نظر می‌رسد این دستیار صوتی به مراتب از دستیار گوگل، سیری و الکسا باهوش‌تر باشد؛ اگر از یکی از انها بپرسید «هوا امروز چطور است؟» پاسخ خواهند داد، اما اگر در ادامه بپرسید: «آیا هوا گرمتر از دیروز است؟» احتمالا سکوت کنند.

بیشتر بخوانید: 

متا بر روی دستیار صوتی خود کار می‌کنند تا در دریافت سرنخ‌های مفهومی در مکالمات، حرکات و ژست های بدن نظیر حرکات دست‌ها، نحوه نگاه کردن و میمیک‌های چهره موفق عمل کند. زاکربرگ در این خصوص می‌گوید:

وقتی هدست را روی صورتمان می‌گذاریم، سیستم هوش مصنوعی جهان را از دریچه نگاه ما خواهد دید؛ چیزی را خواهید دید و شنید که ما می‌بینیم و می‌شنویم. بنابراین سطح توانایی و انتظارتمان از آن بسیار بالاتر خواهد بود.

برای رسیدن به این اهداف، متا پروژه‌ای را تحت عنوان CAIRaoke استارت زده است؛ یک مدل عصبی خودیادگیر مبتی بر هوش مصنوعی که به طور خلاصه یک مدل‌ آماری مبتنی بر شبکه های عصبی در مغز انسان است. این مدل از یک مکانیزم فراخودیادگیری (self-supervised learning) بهره می‌برد. یعنی تنها با در اختیار داشتین یک دیتابیس می‌تواند خود را آموزش دهد. (م: چیزی شبیه به آلتران در فیلم Avengers: Age of Ultron:))

یکی از چالش‌های جدی که متا با آن روبه‌روست مسئله اخلاق است. کمپانی هایی که روی متاورس کار می‌کنند با حجم انبوهی از دیتاهای کابران سر و کار دارند؛ نظیر تاریخچه مرورگر، علاقه‌مندی‌ها و ارتباطات شخصی. استفاده از این دیتاها برای ساخت بیزنس مدل‌ها پیامدهای اخلاقی جدی نظیر نقض حریم شخصی کاربران را به دنبال خواهد داشت.

مطالب بیشتر در تکراتو:

.

نظر شما در خصوص دستیار صوتی هوش مصنوعی متاورسی متا چیست؟ در کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید. 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر