coinex
راهنمای خرید تکراتو

نرخ دیه سال 1401 مشخص شد

مرکز رسانه قوه قضاییه نرخ دیه سال 1401 در ماه‌های غیر حرام و حرام را مشخص کرد. در ادامه برای اطلاعات تکمیلی درباره نرخ دیه 1401 با تکراتو همراه باشید.

دیه مالی است که برای ارتکاب جنایت غیرعمد که باعث صدمه به نفس و جان افراد می‌شود، از فرد جانی اخذ می‌شود. نحوه محاسبه هزینه دیه، به عهده قوه قضاییه است و اندازه آن براساس جنسیت فرد و یا پیروان ادیان مختلف، متفاوت است. البته ماده و تبصره‌هایی هم برای محاسبه مقادیر دیه، در نظر گرفته می‌شود.

مرکز رسانه قوه قضایی در جدیدترین اخبار خود، نرخ دیه 1401 را اعلام کرده است.

نرخ دیه سال 1401

طبق اعلام مرکز رسانه قوه قضائیه، به موجب ابلاغ رئیس قوه قضائیه و با توجه به بررسی‌های به عمل آمده، نرخ دیه سال 1401 در ماه‌های غیر حرام مبلغ 6 میلیارد ریال معادل 600 میلیون تومان تعیین شد. براساس قانون، نرخ دیه 1401 در ماه‌های حرام به میزان یک سوم افزوده خواهد شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه نرخ دیه سال 1401 را اعلام کرد

چرا دیه می‌پردازیم؟

«دیه» در ماده 17 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 این طور تعریف شده است: «دیه اعم از مقدر و غیرمقدر، مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی بر نفس، اعضاء و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر می‌شود.»

افزایش مبلغ دیه در ماه‌های حرام

مبلغ دیه نفس، در صورتی‌که هم صدمه و هم فوت در یکی از ماه‌های محرم، رجب، ذی‌القعده و ذی الحجه (موسوم به ماه‌های حرام) اتفاق بیافتد، یک سوم به میزان دیه اعم از اینکه مقتول زن باشد یا مرد اضافه می‌شود (اصطلاحا «تغلیظ» می‌شود).

بنابر‌این در صورت وجود شرایط تغلیظ، میزان دیه نفس مرد مسلمان 800 میلیون تومان و دیه نفس زن مسلمان 400 میلیون تومان خواهد بود.

طبق ماده 490 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392، پرداخت کننده باید دیه را به قیمت تعیین شده برای زمانی که می‌خواهد بپردازد، بدهد؛ حتی اگر خود دیه تقسیط شده باشد، هر قسط را باید به قیمت زمان پرداخت بدهد.

پرداخت اقساطی دیه

باید بین تقسیط خود دیه و تقسیط قیمت دیه قائل به تفکیک شد، ممکن است مقرر شده باشد جانی هر ماه مثلا یک دهم مقدار دیه‌ای که محکوم شده است (مثلا دیه کامل مرد مسلمان) را بپردازد. در این صورت در هر نوبت باید به قیمت زمان پرداخت بپردازد؛ یعنی در همین فرض که مقرر شده جانی هر ماه یک دهم دیه کامل را بپردازد، در اسفند 1400 باید 48 میلیون تومان پرداخت می‌کرده است، ولی در فروردین 1401 باید 60 میلیون تومان بپردازد.

ولی اگر در همین پرونده، مقرر شده بود که جانی 480 میلیون تومان (که مثلا قیمت دیه در زمان توافق بوده است) را در ده قسط بپردازد، در هر حال باز هم در هر قسط همان 48 میلیون تومان را باید بپردازد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره قیمت تعیین شده برای نرخ دیه 1401 چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت تکراتو در میان بگذارید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر