;
coinex

الکسا بعد از 25 سال تعطیل شد [+ تاریخچه]

سایت الکسا بعد از 25 سال تعطیل شد و به کار خود پایان داد. رنک یا رتبه یا رنکینگ الکسا موضوعی بود که مورد توجه صاحبان سایت‌ها و کارشناسان سئو قرار داشت. الکسا همه سایت‌های اینترنتی را براساس پارامترهایی مثل میزان بازدید رتبه بندی می‌کرد و این رتبه بندی را در قالب رنک جهانی و کشوری ارائه می‌کرد.

الکسا در ایران از اهمیت بالایی میان رسانه‌ها برخودار بود، زیرا رتبه مناسب در الکسا مصادف بود با جذب کسب و کارهای بیشتر جهت تبلیغات در رسانه‌هایی که تحت وب فعالیت می‌کردند و همین مساله متاسفانه باعث شده بود تا با ترفندهایی ضد اخلاقی و دور زدن الکسا، به صورت فیک رتبه سایت‌ها از نظر بازدید و پارامترهای مربوطه دستکاری شود و عده‌ای سودجو  از این مسئله استفاده کنند. با تعطیلی الکسا تا حدودی این مسئله منتفی خواهد شد و رقابت داغ‌تری را میان رسانه‌های تحت وب شاهد خواهیم بود.

تاریخچه الکسا

وب‌سایت الکسا در سال 1996 توسط دو کارآفرین وب به نام‌های بروستر کیل و بروس گلیت تأسیس شد. نام این وبسایت برای ادای احترام به کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش و با نظر به اینکه دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده‌ بود.

تاریخچه الکسا تا حدودی به تاریخچه شرکت آمازون گره خورده است. سال‌های گذشته وقتی شرکت آمازون در ساخت پروژه جستجوگر وب شکست خورد با حجم زیادی از اطلاعات درباره وب‌سایت‌ها روبه‌رو شد که عملاً برای مقصود مورد نظر بی استفاده بود. آمازون از پروژه شکست خورده نهایت بهره را برد و تصمیم گرفت در پروژه جدیدی در حوزه بهینه‌سازی وب سایت‌ها (سئو) به میادین باز گردد.

الکسا با هدف تجزیه و تحلیل اطلاعات وب و بایگانی کردن صفحات وب تأسیس شد. با گذشت زمان این وب‌سایت خدماتی را در آدرس https://www.alexa.com فراهم کرد تا مدیران سایت‌ها بتوانند خطاهای موجود و عملکرد صفحات وب خود را ببینند و بهینه کنند، تحقیقاتی برای انتخاب کلمات کلیدی داشته باشند و کلمات کلیدی رقیب را بررسی کنند. این وبسایت بعد از 25 سال فعالیت بالاخره در سال 2022 به کار خود پایان داد.

تعطیلی الکسا بعد از 25 سال

محاسبه رتبه الکسا چگونه بود؟

محاسبه رتبه الکسا برای هر وب‌سایت بر اساس ترکیبی از تخمین بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) و تخمین بازدید صفحه (Pageviews) در سه ماه گذشته بود. بازدید کننده منحصر به فرد (Unique Visitors) تعداد کل کاربرانی بودند که در یک روز از یک وب‌سایت بازدید می‌کردند. بازدید صفحه (Pageviews) تعداد درخواست کاربران برای بازدید یک وب‌سایت بود. تعداد بیشتر از یک بازدید از هر وب‌سایت توسط هر کاربر در هر روز فقط یک بازدید صفحه ثبت می‌گردید.

این شاخص‌ها در فرمول‌های محاسباتی آماری قرار می‌گرفت و وب سایتی که عدد به دست آمده از ترکیب دو شاخص آن بالاتر بود رتبه‌اش هم بالاتر می‌رفت.

الکسا چرا تعطیل شد؟

الکسا قبلاً نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که فعالیت الکسا بعد از 25 سال در تاریخ 1 می 2022 متوقف خواهد شد. الکسا درباره این تصمیم توضیحی نداد و صرفاً با تشکر از مشترکان و مخاطبان، تصمیم به تعطیلی را یک تصمیم دشوار دانست.

 

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد تعطیلی الکسا بعد از 25 سال چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر