;
coinex

نگرانی بایدن از جنگ هسته‌ای ؛ خطرناک‌ترین تهدید هسته‌ای از زمان بحران موشکی کوبا

به دنبال طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین، اکنون خطر انقراض هسته‌ای جهان را تهدید می‌کند. نگرانی بایدن از جنگ هسته‌ای گویای شرایط نابسامان است.

از زمانی که بشر موفق به ساخت سلاح‌های هسته‌ای شد، خطر جنگ هسته‌ای همیشه جهان را تهدید می‌کند. طبق گفته جو بایدن احتمال وقوع جنگ هسته‌ای در پی شدت گرفتن حمله روسیه به اوکراین بسیار زیاد است. طی یک گردهمایی دموکراتیک که اخیرا در نیویورک برگزار شد، جو بایدن اعلام کرد که بعد از بحران موشکی کوبا خطر نابودی نسل بشر در اثر حملات هسته‌ای، در بالاترین میزان خود قرار دارد.

رئیس جمهور آمریکا بارها به این موضوع اشاره کرده که شناخت خوبی از ولادمیر پوتین دارد و معتقد است که تهدیدهای روسیه در ارتباط با استقرار و استفاده از موشک‌‌های هسته‌ای و شیمیایی کاملا جدی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: حمله به ماهواره‌های استارلینک توسط روسیه

نگرانی بایدن از جنگ هسته‌ای

در ابتدا باید گفت که از زمان بحران موشکی کوبا که در سال ۱۹۶۲ رخ داد، خطر انقراض بشر در اثر جنگ هسته‌ای بسیار اندک بود. لازم به ذکر است که این بحران تنها ۱۳ روز بین شوروی و ایالات متحده طول کشید که با عنوان‌های بحران اکتبر ۱۹۶۲، بحران کارائیب یا هراس موشکی از آن یاد می‌شود.

تهدیدهای پوتین درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای

اینگونه که به‌نظر می‌رسد نگرانی بایدن از جنگ هسته‌ای در اثر شناختی که از ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دارد حاصل می‌شود. بایدن در ادامه صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرد که با طولانی شدن جنگ روسیه و اوکراین، احتمال به کار بردن سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای توسط روسیه بسیار زیاد است.

البته ناگفته نماند که یک سلاح تاکتیکی تاثیرات ویران کننده یک سلاحت استراتژیک را ندارد؛ اما یک سلاح کوچک تاکتیکی هسته‌ای نیز می‌تواند خسارت‌های گسترده‌ای در پی داشته باشد‌.

همچنین، باید به این موضوع اشاره کنیم که از زمان شروع جنگ، پوتین به وضوح تمایل خود را به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه اوکراین نشان داده است و با افزایش یافتن تهدیدهای پوتین طی هفته‌های اخیر، می‌توان گفت که نگرانی‌های بایدن از جنگ هسته‌ای چندان بی‌دلیل نیست.

اواخر سپتامبر ۲۰۲۲ پوتین دستورات خود را برای بسیج روسیه صادر کرد و جدیت خود را در ارتباط با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای اعلام کرد. گفته‌های پوتین از این قرار است که در صورت به خطر افتادن مرزهای روسیه، از تمام ابزارهای موجود جهت دفاع از مردم روسیه استفاده می‌شود. همچنین، کشورهایی که تلاش می‌کنند با سلاح‌های هسته‌ای از روسیه باج گیری کنند باید آگاه باشند که در صورت نیاز، هدف موشک‌های روسیه قرار می‌گیرند.

با افزایش نگرانی بایدن از جنگ هسته‌ای ، تلاش‌های سازمان اطلاعات آمریکا در جهت نظارت اقدامات نظامی روسیه بیش از پیش افزایش یافته است. لازم به ذکر است که در صورت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای کوچک، پیش‌بینی اقدامات نظامی روسیه بسیار دشوار خواهد بود؛ چراکه ابعاد کوچک این سلاح‌ها سبب می‌شود به راحتی در یک هواپیما قرار گیرند و مانند موشک‌های قاره پیما، نشانه‌های خاصی در هنگام آماده‌سازی از خود به جای نگذارند.

در آخر باید به این موضوع اشاره کنیم که برخی از کشورها در موضع گیری‌های روسیه درگیر هستند. اخیرا دولت لهستان از آمریکا درخواست کرده که بخشی از سلاح‌های هسته‌ای خود را در اختیار لهستان قرار دهد. طبق اخبار منتشر شده خلبان‌های لهستانی برای انجام ماموریت‌‌های با تسلیحات هسته‌ای، توسط نیروهای ایالات متحده آموزش می‌بینند. کاخ سفید در واکنش به این اخبار اعلام کرده که از این خواسته دولت لهستان هنوز اطلاعی ندارد.

بیشتر بخوانید:

به نظر شما نگرانی بایدن از جنگ هسته‌ای و آگاهی دولت‌ها از احتمال انقراض در صورت بمباران هسته‌ای، می‌تواند در آینده موجب برقراری صلح میان روسیه و اوکراین یا حتی خلع صلاح هسته‌ای تمام ارتش‌های جهان شود؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر