;
coinex

استفاده از پیامرسان های خارجی برای فعالیت های آموزشی ممنوع شد

بعد از فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ و برخی دیگر از پلتفرم‌های خارجی، حالا رسما استفاده از پیامرسان های خارجی برای فعالیت های آموزشی ممنوع شد!

در بخشنامه جدید وزارت آموزش و پرورش، استفاده از پیامرسان‌های خارجی برای انجام فعالیت‌های اداری و آموزشی رسما ممنوع اعلام شده است. این دستور در حالی اعلام شده که اکنون دسترسی به عموم پلتفرم‌ها و پیامرسان‌های خارجی محبوب در ایران مسدود شده است.

بیشتر بخوانید: دو برابر شدن بازدید پست‌ های تلگرامی ؛ نتیجه مستقیم فیلترینگ!

ممنوعیت استفاده از پیامرسان های خارجی برای فعالیت های آموزشی

این نخستین باری نیست که مقامات دولتی استفاده از پیامرسان‌های خارجی را برای انجام امور داخلی ممنوع می‌کنند. پیش از این و در سال 1399 نیز محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم استفاده از پیامرسان‌های خارجی برای امور آموزشی در مدارس را ممنوع کرده بود.

دو سال پیش از آن نیز مرکز مدیریت راهبردی افتای ریاست جمهوری با ابلاغ یک بخشنامه به دستگاه‌های اجرایی، استفاده از پیامرسان‌های خارجی را در کلیه نهادها و موسسات دولتی و عمومی غیردولتی ممنوع اعلام کرده بود.

با این وجود و بنابر گزارش‌های موجود همچنان افراد زیادی با وجود محدودیت‌های فراوان از پیامرسان‌های خارجی برای ارتباطات خود استفاده می‌کنند.

استفاده از پیامرسان های برای فعالیت های آموزشی ممنوع شد

با آغاز همه‌گیری کرونا در ایران، وزارت آموزش و پرورش با هدف برگزاری مجازی کلاس‌های درس،‌ اپلیکیشن شاد (شبکه آموزشی دانش‌آموز) را توسعه داد و دبیران و دانش‌آموزان را ملزم به استفاده از آن کرد.

از همان ابتدای امر، نقدهای زیادی به قابلیت‌ها و امکانات شاد از جمله نداشتن ابزارهای لازم یا نسخه‌های مناسب برای همه سیستم‌عامل‌ها مطرح شد. همچنین عدم شفافیت بودجه هزینه شده برای پروژه شاد از دیگر انتقادات مربوط به این اپلیکیشن بود.

مدتی بعد از این مشخص شد که شاد در واقع نسخه‌ای مشتق شده از ابراپلیکیشن روبیکا است و مالکیت روبیکا که خود محصول شرکت توسکا است نیز در اختیار همراه اول است.

طی روزهای اخیر،‌ نیما قاضی رییس انجمن تجارت الکترونیک با انتقاد از محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت،‌ از صرف هزینه 2500 میلیارد تومانی برای روبیکا خبر داده بود که به گفته او هیچ حاصلی نداشت.

همه این‌ها در حالی مطرح شده است که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مردم را به استفاده از پلتفرم‌های داخلی دعوت کرده بود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره ممنوعیت استفاده از پیامرسان های خارجی برای فعالیت های آموزشی چیست؟ شما نیز تجربیات خود را با تکراتو و دیگر کاربران در قسمت کامنت در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر