;
coinex

2500 میلیارد تومان هزینه فقط برای قلق گیری روبیکا

2500 میلیارد تومان هزینه فقط برای قلق گیری روبیکا! رئیس تجارت دیجیتال اتاق بازرگانی ایران ضمن اعلام این موضوع گفته، خروجی این هزینه گزاف «هیچ» بوده است!

رئیس تجارت دیجیتال اتاق بازرگانی ایران در گفتگویی در خصوص وضعیت اینترنت کشور و دسترسی به پلتفرم‌های خارجی، در صحبت از سوپراپلیکیشن روبیکا، به ارقام عجیبی که صرف توسعه این پلتفرم شده، اشاره کرده است.

بیشتر بخوانید: جایگزین اینستاگرام برای کسب‌وکارهای آنلاین معرفی شد!

2500 میلیارد تومان هزینه فقط برای قلق گیری روبیکا

این روزها و با توجه به شرایط کشور، تداوم یا رفع فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ یکی از داغ‌ترین مباحث است. طرفداران رفع فیلترینگ استدلال می‌کنند که ضرر فیلترینگ اینترنت و این پلتفرم‌ها برای کسب‌وکارشان کمر شکن است و به اقتصاد کشور هم آسیب‌ می‌زند.

طرفداران تداوم فیلترینگ اما با انتقاد از فضای پلتفرم‌های خارجی، کسب‌وکارها را به پلتفرم‌های داخلی دعوت می‌کنند.

این در حالی است که احتمالا مسئولین اثرات جانبی این شرایط را نادیده گرفته‌اند، برای مثال اخیرا پست نیز میزان خسارت قطعی اینترنت در درآمد خود را منتشر کرده است که حاکی از کاهش 70 درصدی درآمد این نهاد است.

2500 میلیارد تومان هزینه فقط برای قلق گیری روبیکا

باقری نماینده ناظر مجلس اما در کمیته فیلترینگ گفته این دو پلفترم فیلتر نشده‌اند اما با دستور امنیتی در حال حاضر محدود هستند. در این شرایط، بحث راه‌اندازی پلتفرم‌های داخلی و پلتفرم‌های جایگزین مطرح شده و نام روبیکا و ایتا به عنوان گزینه جایگزین مطرح شده است و حتی امروز روزنامه سازندگی به طور خودجوش روبیکا را به عنوان جایگزین اینستاگرام معرفی کرد.

گفته می‌شود ایتا نیز می‌تواند جایگزین واتساپ باشد. اما نکته مهمی که امروز مطرح شده اینکه روبیکایی که عمده سهامش در اختیار دو اپراتور بزرگ موبایلی کشور است و در گذشته هزینه زیادی صرف آن شده، هرگز نتوانسته در قامتی ظاهر شود که بتوان آن را رقیب اینستاگرام نامید!

در این شرایط و با توجه به آمار 1 درصدی مجموع پلفترم‌های داخلی در بازار آنلاین کشور، آیا اساسا این پلتفرم‌ها توان گرفتن کل بازار کشور را دارند؟ این مبحث داغی است که در نشست بررسی آسیب‌های محدودیت‌های اینترنتی در اتاق بازرگانی ایران مطرح شد. بحثی که نیما قاضی، رئیس تجارت اتاق ایران درباره آن گفته:

«2500 میلیارد تومان برای روبیکا در سال های اخیر هزینه شده است. دو سال قبل یک آقایی که در روبیکا مسئولیت داشت این عدد را گفته است. از نظر ما دستاودرش صفر بود . می گفت تجربه خوبی بود داشتیم قلق گیری می کردیم. الان دوباره گفته شده قرار است 2500 میلیارد تومان دیگر در اختیار شان گذاشته شود!عددی که از کل سرمایه گذاری اکوسیستم استارتاپی ایران بیشتر است!»

قاضی دلیل غلط بودن این سرمایه‌گذاری را اینطور مطرح کرده است: «شبکه اجتماعی تنها بر بستر نرم افزار ، تکنولوژی و پلتفرم نیست. بر پایه اعتماد است.» او در پایان اظهارات خود گفته که تصمیمات فعلی بر پایه تصمیمات امنیتی اعلام شده و ممکن است همین‌ها هم تبعات سنگینی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص 2500 میلیارد تومان هزینه فقط برای قلق گیری روبیکا چیست؟ نظرتتان را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر