;
coinex

عدم اقبال سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌ها و دردسرهای تامین سرمایه دلاری!

انتشار گزارش سالانه انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC) از عدم اقبال سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌ها حکایت دارد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر با ما باشید.

گزارش عملکرد سالانه انجمن سرمایه‌گذاری خطرپذیر حاکی از این است که گرچه ارزش ریالی سرمایه‌گذاری انجام شده در اکوسیستم استارتاپی کشور نسبت به سال قبل از آن رشد داشته، با این وجود بالا رفتن نرخ ارز در این بازه زمانی منجر شده این افزایش چندان ارزشمند و راهگشا نباشد.

ارائه طرح جهش تولید دانش‌بنیان از سوی مجلس و مشوق‌هایی که با هدف هدایت صنایع بزرگ به سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای دانش‌بنیان نوآور تعیین شده بود، اندک امیدی برای احیای اکوسیستم استارتاپی ایجاد کرده بود اما عدم تعیین تکلیف این قانون، قطعی‌های گسترده اینترنت و موج ناامیدی که بسیاری از متخصصان و کارآفرینان کشور را در برگرفته است، منجر شده تا کارشناسان چشم‌انداز روشنی برای اکوسیستم استارتاپی کشور متصور نباشند.

بیشتر بخوانید: بیکاری گسترده فعالان اکوسیستم استارتاپی در نتیجه فیلترینگ ؛ شنا کردن خلاف مسیر آب در عصر ارتباطات!

عدم اقبال سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌ها

در آغاز دهه 90، سرمایه‌‌گذاران فعال در اکوسیستم استارت‌آپی، تلاش کردند تا در قالب انجمنی گرد هم آیند و برای ارائه دسته‌‌ای از خدمات مالی و مشاوره‌‌ای که مورد نیاز کسب‌‌وکارهای این حوزه است تلاش کنند. از آن زمان تا امروز، این انجمن هر‌ساله چکیده‌‌ای از وضعیت سرمایه‌‌گذاری‌‌ها و فعالیت‌‌های خود را در قالب گزارشی جامع در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد و عموما این گزارش برای تحلیل شرایط مورد توجه کارشناسان حوزه قرار می‌گیرد.

جدیدترین گزارش این انجمن که مربوط به عملکرد سال 1400 است، نشان می‌دهد که مجموع سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر انجام شده چیزی حدود 2214 میلیارد تومان است که با احتساب تعداد این سرمایه‌‌گذاری‌‌ها، میانگین ارزش هر قرارداد سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر این انجمن، تقریبا 7 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

عدم اقبال سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌ها و دردسرهای تامین سرمایه دلاری!
عدم اقبال سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌ها

طبق جزئیات ارائه‌شده از این سرمایه‌‌گذاری‌‌ها، ارزش 42 درصد از این قراردادها کمتر از یک میلیارد تومان بوده است. در ادامه آمده است که ارزش 26 درصد قراردادها یک تا دو میلیارد تومان، 9 درصد بین 2 تا 3 میلیارد تومان، 6درصد قراردادها بین 3 تا 5 میلیارد تومان، 8 درصد بین 5 تا 10 میلیارد تومان بوده و ارزش تنها 9 درصد از قراردادها از 10 میلیارد تومان فراتر رفته است.

طبق آنچه در نمودارهای این گزارش آمده است، مجموع ارزش سرمایه‌‌گذاری‌‌های خطرپذیری که در سال 1399 انجام شد 750 میلیارد تومان بود. مقایسه این عدد با سرمایه‌‌گذاری انجام شده در سال 1400 نشان می‌دهد که ارزش این سرمایه‌‌گذاری ظرف یک سال حدود سه برابر شده است؛ با این حال این عدد چندان امیدوارکننده نیست؛ زیرا کارشناسان معتقدند با تغییرات نرخ ارز در این مدت، رشد چندانی در ارزش دلاری سرمایه‌‌گذاری انجام شده در فضای استارت‌آپی اتفاق نیفتاده است. شرکت‌های سرمایه‌‌گذار خصوصی، در انجام سرمایه‌‌گذاری مستقیم پیشتاز بوده‌‌اند و سهمی 86 درصدی را از سرمایه‌‌گذاری‌‌های مستقیم انجام شده به خود اختصاص داده‌‌اند.

این انجمن تلاش کرده تا بخشی از گزارش خود را به تبیین حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌‌گذاران خطرپذیر تخصیص دهد. در این داده‌ها آمده است که حوزه خدمات آموزشی و سازمانی با کسب سهم تعدادی 13 درصدی از کل سرمایه‌‌گذاری‌‌های انجام شده، به عنوان جذاب‌‌ترین حوزه استارت‌آپی سال 1400 معرفی شوند. کسب‌‌وکارهای بخش تجارت الکترونیک و استارت‌آپ‌‌های فرهنگی، هنری، اخبار، رسانه و بازی هر کدام با سهم 12 درصدی در جایگاه دوم قرار دارند. بخش‌های پزشکی، دارو، آرایشی و بهداشتی با سهم 10 درصدی و بخش نرم‌‌افزار و سخت‌افزار رایانه‌‌ای با سهم 9 درصدی در رده‌های بعدی جای گرفته‌‌اند.

دشواری‌های تامین سرمایه استارتاپ‌ها

در چند سال اخیر، اوج‌‌گیری تحریم‌های بین‌المللی و بی‌‌نصیب ماندن استارت‌آپ‌‌های ایرانی از سرمایه‌های خارجی از یکسو و دشواری‌‌های پذیرش کسب‌‌وکارهای استارت‌آپی در بازار سرمایه‌‌ از سوی دیگر، باعث شده بود که حوزه سرمایه‌‌گذاری جسورانه به یکی از معدود امیدهای کارآفرینان برای عملیاتی کردن ایده‌هایشان تبدیل شود. با این حال جذب سرمایه ‌‌از همین بخش نیز چندان ساده نیست. گزارش‌‌ اخیر انجمن VC نشان می‌دهد که تنها 4 درصد از استارت‌آپ‌‌های متقاضی توانسته‌‌اند با سرمایه‌‌گذار به توافق برسند و هزینه مدنظر برای توسعه استارت‌آپ خود را دریافت کنند. طبق برآوردهای انجام شده، میانگین زمان انجام فرآیند جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌‌‌ها 80 روز بوده است.

عدم اقبال سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌ها و دردسرهای تامین سرمایه دلاری!

در سال جاری مجلس اعلام کرد که قصد دارد با تعریف قانونی تحت عنوان «جهش تولید دانش‌‌بنیان» مسیر جذب سرمایه و رشد کسب‌‌وکارهای نوآور را فراهم کند. یکی از بخش‌های مهم این قانون که باعث شده بود برخی به بهبود شرایط امیدوار شوند این بود که صنایع مادر و کسب‌‌وکارهای بزرگ مکلف شده بودند تا بخشی از بودجه خود را در کسب‌‌وکارهای خلاق و استارت‌آپی سرمایه‌‌گذاری کنند و در عوض از برخی امتیازهای دولتی یا مشوق‌‌هایی مانند معافیت مالیاتی و بیمه‌‌ای بهره‌‌مند شوند.

با این حال و با گذشت چندین ماه از رونمایی این طرح و مانور گسترده مدیران و نمایندگان مجلس بر ارزشمندی این قانون، هنوز جزئیات نهایی آن اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص عدم اقبال سرمایه‌گذاران خطرپذیر به استارتاپ‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر