;
coinex

کاهش سرعت لود یوتیوب در فایرفاکس ؛ باگ یا اقدامی عامدانه از سوی گوگل؟

پس از مبارزه گوگل با برنامه های Ad Blocker، هم اکنون شاهد کاهش سرعت لود یوتیوب در فایرفاکس هستیم که هنوز علت اصلی آن مشخص نشده است.

غول موتور جستجوی جهان اخیرا برای مبارزه با نرم‌افزارهای Ad Blocker و مسدود کننده‌های تبلیغات یوتیوب در بخش Extension خود برخاسته است و در جدیدترین اقدامات خود، دست به کاهش سرعت لود یوتیوب در فایرفاکس زده است. گفته می‌شود این اقدام گوگل، ظاهرا عامدانه بوده و به دلیل استفاده کاربران از این مرورگر برای استفاده از پلاگین‌های مسدود‌کننده تبلیغات بوده است.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کاهش سرعت لود یوتیوب در فایرفاکس

بیشتر افراد در طول روز حداقل یکبار صفحه یوتیوب را باز می‌کنند و داخل آن به گشت و گذار می‌پردازند. اما اخیرا بعضی کاربران از کند شدن یوتیوب در مرورگر فایرفاکس شاکی هستند و ظاهرا مقصر این قضیه را گوگل می‌دانند.

یکی از کاربران Reddit با نام کاربری u/vk6_ ویدیویی منتشر کرده است که نشان می‌دهد یوتیوب در Firefox با تأخیر قابل ملاحظه‌ای بارگذاری می‌شود. در چند ثانیه اول، صفحه تقریباً خالی است و عناصر پس‌زمینه نمایش داده می‌شوند، اما هیچ محتوایی همراه آن وجود ندارد. بعد از گذشت چند ثانیه، صفحه به طور عادی بارگذاری می‌شود.

ممکن است فرض کنیم که این مشکل به دلیل مشکل اتصال اینترنت است، اما ویدیو به وضوح نشان می‌دهد که این ظاهرا انتخابی از سوی گوگل است. وقتی که هویت کاربری Firefox را به نحوی تغییر می‌دهیم تا به نظر برسد که Chrome است، یوتیوب به طور کامل و همانند همیشه بارگذاری می‌شود. هیچ تاخیری وجود ندارد و بارگذاری به طور کلی به طور چشمگیری سریع‌تر است.

به نظر می‌رسد که این شواهد واضح نشان دهنده این است که این انتخاب در سمت گوگل است و ممکن است چیزهای دیگری نیز در این بین وجود داشته باشد. کاربر دیگری کدی را در یوتیوب یافت که یک تابع “timeout” را در اسکریپت نشان می‌دهد که کاربران را مجبور به صبر پنج ثانیه قبل از بارگذاری صفحه می‌کند. با این حال، برخی معتقدند این ممکن است مربوط به کاری باشد که علیه برنامه‌های مسدودکننده تبلیغات اتخاذ شده است. کد خود به طور خاص به Firefox اشاره نمی‌کند، اما برخی کاربران متوجه شده‌اند که استفاده از یک فیلتر برای این کد زمان بارگذاری را بهبود می‌بخشد.

کاهش سرعت لود یوتیوب در فایرفاکس

اما نکته‌‌ای در اینجا وجود دارد که شاید برایتان جالب باشد؛ اگر در مرورگر Chrome هویت برنامه را به فایرفاکس تغییر دهیم، شاهد این تاخیر نخواهیم بود که خود، نشان‌دهنده این است که قضیه کمی پیچیده‌تر است. با این حال، بسیار سخت است که نظر قطعی در این مورد بدهیم.

دلیل این موضوع مبهم است، اما در زمانی که مبارزه با برنامه‌های مسدودکننده تبلیغات و حذف افزونه‌هایی نظیر Manifest V2 از Chrome Extensions در حال انجام است، Firefox برای بسیاری از افراد مقصدی برای نصب این افزونه‌ها شده است.

همچنین ممکن است این مشکل، به سادگی یک اشکال فنی باشد، اما بازهم سخت است بخواهیم چنین نظری بدهیم. Firefox با موتور مرورگر Gecko اجرا می‌شود در حالی که Chrome، Edge و دیگر مرورگرها از موتور Blink استفاده می‌کنند و Safari از WebKit استفاده می‌کند، اما فریب دادن یوتیوب در هویت مرورگر با یک افزونه، موتور مرورگر را تغییر نمی‌دهد که باز هم نشان می‌دهد که این مشکل به طور خاص مربوط به Firefox است. کایل برادشاو می‌گوید که ممکن است به سادگی کد پایه‌ای که برای موتور Gecko استفاده می‌شود برای تست، یک تاخیر را به طور اشتباهی تولید کرده باشد. همچنین، وقتی که هویت مرورگر Chrome را به Firefox تغییر دادیم و کندی رخ نداد نیز نشان می‌دهد که این بیشتر یک مشکل فنی است.

البته گوگل نیز تاکنون به این مشکل پاسخی نداده است. باید دید که واکنش این شرکت نسبت به ادعای پیش‌امده علیه آن چه خواهد بود و چه پاسخی برای این اقدام خود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد کاهش سرعت لود یوتیوب در فایرفاکس چیست؟ آیا به نظر شما این اقدام از سوی گوگل عامدانه بوده است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار تکنولوژی را از تکراتو دنبال کنید.

.

منبع: 9to5google

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر