;
coinex

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی ؛ آموزش تصویری چند روش موثر

اگر گوشی شیائومی دارید، تقریبا محال است که با مشکلاتی نظیر هنگ‌کردن یا لگ‌زدن مواجه نشده باشید. در واقع، بسیاری از کاربران دیگر نیز مشکلات مشابهی را با دستگاه های خود گزارش کرده اند. در این مقاله روش‌های مختلفی را برای حل مشکل هنگ گوشی شیائومی به شما آموزش می‌دهیم.

همه ما می‌دانیم که شیائومی همیشه گوشی‌هایی تولید می‌کند که قیمت آن‌ها نسبت به سخت‌افزار، نرم‌افزار، عملکرد و سایر ویژگی‌ها واقعا مقرون به صرفه است. همین مسئله باعث شد این کمپانی چینی، موفق شود در صنعت گوشی‌های هوشمند در کشور هند پیشرو باشد. متأسفانه بسیاری از کاربران شیائومی، با مشکلاتی نظیر لگ‌زدن، هنگ‌کردن، بوت نشدن گوشی و … روبرو می‌شوند اما دلیل این مسائل را نمی‌دانند.

ما در این مقاله، تمام روش‌های ممکن برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی را به شما آموزش می‌دهیم. از آنجایی که دلیل هنگ کردن گوشی شیائومی بطور دقیق مشخص نیست، ناچار هستید روش‌های مختلف را امتحان کنید. حتما تمام راه‌حل‌های گفته شده را بطور دقیق پیاده‌سازی و اجرا کنید تا به نتیجه برسید.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

اخیراً، گوشی‌های هوشمند شیائومی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند. از مادربر سوخته گرفته تا مشکلات Boot Loop. کاربران زیادی گزارش داده‌اند که گوشی هوشمند شیائومی آنها روی آرم Redmi، Mi، Fastboot یا MIUI گیر کرده و حتی پس از چند دقیقه انتظار، گوشی به سیستم عامل بوت نمی‌شود. دسته‌ دیگری از کاربران گزارش داده‌اند که شیائومی آن‌ها در حال کار کردن و یا اجرای اپلیکیشن‌های مختلف ناگهان هنگ می‌کند و یا لگ می‌زند. در ادامه، روش‌های مختلفی را برای حل مشکل هنگ شیائومی و همچنین بوت نشدن آن ارائه می‌دهیم.

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی
حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

ریست کردن گوشی

وقتی تلفن شما واکنشی نشان نمی‌دهد  و دکمه‌ها کار نمی‌کنند، گاهی اوقات تنها کاری که برای رفع این مشکل لازم است انجام دهید روشن و خاموش کردن است. اگر خاموش‌ و روشن کردن جواب نداد، Soft Reset را امتحان کنید. برای Soft Reset   همزمان دکمه صدا و پاور را به مدت 15 ثانیه یا تا زمان راه اندازی مجدد گوشی نگه‌دارید. اگر سافت ریست هم کار نکرد، سعی کنید گوشی خود را با رفتن به  Settings > System > Advanced > Reset Phone ریست کنید.

توجه: قبل از انجام این روش از آموزش رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی مطمئن شوید که از اطلاعات خود نسخه پشتیبان (Backup) تهیه کرده‌اید.

پاک کردن حافظه باتری (‌Battery Memory)

گاهی‌ اوقات، پاک کردن حافظه باتری می‌تواند یکی از روش‌های رفع هنگ گوشی شیائومی باشد. برای انجام این کار، دستگاه خود را خاموش کنید. سپس دکمه کاهش صدا و پاور را برای حدود 10 ثانیه بصور همزمان فشار دهید. تلفن به طور خودکار راه اندازی مجدد می شود و حافظه باتری پاک می شود.

اگر مشکل برطرف نشد، به تنظیمات > برنامه‌ها بروید > روی سه نقطه در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید > نمایش همه برنامه‌ها > روی همه برنامه‌های سیستم با حالت صرفه‌جویی باتری خاموش ضربه بزنید و سپس دستگاه خود را دوباره راه‌اندازی کنید.

راه اندازی مجدد سرویس‌ها

در مواقعی که دلیل هنگ گوشی شیائومی مشخصی نیست، راه اندازی مجدد اسمارت‌فون می‌تواند سریع‌ترین و ساده ترین راه برای رفع مشکل باشد. ری‌استارت کردن تلفن باعث راه اندازی مجدد سرویس‌های در حال اجرا و در نتیجه رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی شما می‌شود.

برای راه اندازی مجدد گوشی مراحل زیر را طی‌کنید:

1- دکمه روشن/خاموش را فشار داده و نگه دارید تا گزینه‌های خاموش یا راه‌اندازی مجدد تلفن خود را ببینید.
2-هنگامی که از شما خواسته شد گزینه Restart را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا دستگاه شما راه اندازی مجدد شود.

اگر راه اندازی مجدد مشکلتان را حل نکرد، سعی کنید پارتیشن حافظه پنهان (Cache Partiotion) خود را پاک کنید. برای انجام این کار، به Settings > Storage > Cached Data > Clear Cache Partition بروید.

متأسفانه، اگر هیچ یک از این راه‌حل‌ها باعث رفع هنگ گوشی شیائومی شما نشد، ممکن است مشکلی در گوشی شما وجود داشته باشد و باید آن را برای تعمیر ببرید.

بیشتر بخوانید:

ریست فکتوری در گوشی های شیائومی

حل مشکل شارژ نشدن گوشی شیائومی

استفاده از فونت‌های سیستم

معمولا افراد دوست دارند از فونت‌های مختلف در تلفن های هوشمند خود استفاده کنند. اما این کار می‌تواند منجر به افزایش فشار بر روی پردازنده تلفن هوشمند شما شود. بنابراین سعی کنید از فونت‌های تصادفی یا رنگارنگ در دستگاه خود استفاده نکنید. این دسته از فونت‌ها عملکرد پردازش اسمارت‌فون شما را کاهش می دهند.

حذف نصب به روز رسانی‌ها

دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث شوند دستگاه شما لگ بزند و یا تاخیر داشته باشد. اما یکی از رایج‌ترین دلایل،  این است که با برنامه‌ای به روز شده است که با سخت‌افزار سازگار نیست. در این شرایط، اولین کاری که برای حل مشکل هنگ گوشی شیائومی باید انجام دهید، این است که ببینید آیا به‌روزرسانی‌هایی در انتظار دستگاه شما وجود دارد یا خیر.

اگر به‌روز‌رسانی‌‌ها وجود دارند، آنها را حذف کنید. سپس ببینید که آیا این کار باعث رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی شما شد یا خیر. اگر مشکل همچنان ادامه دارد، سعی کنید تلفن خود را مجدداً راه اندازی کنید. فقط قبل از اینکه گوشی را ری‌استارت کنید، مطمئن شوید که همه برنامه ها به درستی بسته شده‌ باشند.

آپدیت سیستم‌عامل

رفع هنگ گوشی شیائومی

اگر به هر دلیلی نتوانستید دلیل هنگ کردن گوشی شیائومی خود را تشخیص دهید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید  انجام دهید این است که سیستم عامل تلفن هوشمندتان را به‌روز رسانی کنید. برای انجام این کار، به تنظیمات بروید و روی گزینه System Update  بزنید. تلفن به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را بررسی می‌کند و در صورت موجود بودن، از شما می‌خواهد آن‌ها را نصب کنید.

ممکن است لازم باشد مدتی صبر کنید تا به‌روزرسانی‌های جدید منتشر شوند. این به این دلیل است که شیائومی‌ آپدیت‌های جدید را به جای اینکه بصورت انبوه منتشر کند، به‌ صورت دوره‌ای منتشر می‌کند. با این حال، زمانی که آنها منتشر می شوند، معمولاً بسیاری از مشکلاتی را که کاربران با تلفن های شیائومی خود با آن‌ها مواجه شده‌اند حل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

افزایش سرعت گوشی شیائومی

رایج ترین مشکلات گوشی شیائومی

حذف اپلیکیشن‌های غیر‌ضروری

اگر در شیائومی خود با لگ، هنگ و مشکل گرم‌شدن بیش از حد مواجه شدید، حذف کردن یک سری از اپلیکیشن‌های غیر‌ضروری می‌تواند منجر به حل مشکل هنگ گوشی شیائومی شما شود. با این کار، فضای ذخیره‌سازی بیشتری آزاد می‌شود که می‌تواند به عملکرد روان‌تر تلفن شما کمک کند. مطمئن شوید که Cache و سایر دیتاهای مرتبط با این اپلیکیشن‌ها را نیز پاک کنید.

همچنین می‌توانید موارد زیر را برای آزاد‌شدن فضای ذخیره‌سازی و رفع هنگ گوشی شیائومی خود انجام دهید:

ممکن است مخاطبین شما نیز باعث هنگ کردن و لگ زدن گوشی شوند: کارت‌های مخاطبین در حافظه ذخیره می‌شوند. بنابراین اگر تعداد زیادی از آنها داشته باشید، ممکن است باعث کند‌تر شدن گوشی شود. همچنین حذف کارت‌های تماسی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید، راهی دیگر برای کمک به سریع‌تر شدن تلفن هوشمندتان است.
بستن تب‌هایی که باز مانده‌اند: باز‌ ماندن تعداد زیادی از تب‌ها در مرورگر‌، باعث کند‌تر شدن گوشی می‌شوند. پس حتما برگه‌هایی که باز بودن آن‌ها غیر‌ضروری است را ببندید.

یکی از مواردی که سرعت گوشی را به سرعت کاهش می‌دهد، باز کردن تعداد زیادی برنامه بطور همزمان است. بنابراین، پنجره‌های بدون استفاده را ببندید. سعی کنید به جای باز‌کردن چند پنجره،‌ از قابلیت Multitasking استفاده کنید.

بازگشت به تنظیمات کارخانه

اگر تمام روش‌های گفته شده برای رفع هنگ گوشی شیائومی را انجام‌دادید و همچنان مشکل پابرجاست، تنها راهی که باقی می‌ماند، بازگرداندن اسمارت‌فون به تنظیمات کارخانه است. با انجام این کار، تمام داده‌ها و فایل های ذخیره‌شده در دستگاه شما حذف می شوند. تنها چیزی که باقی خواهد‌ماند سیستم‌عامل و برنامه‌هایی هستند که از پیش نصب‌ شده‌اند.

نکته: استفاده از روش بازگشت به تنظیمات کارخانه برای حل مشکل هنگ گوشی شیائومی توصیه نمی‌شود. مگر اینکه همه روش‌های قبلی را امتحان کرده‌باشید و مشکلتان حل نشده باشد. اگر این گزینه را انتخاب کردید، قبل از انجام این مراحل مطمئن شوید که از مخاطبین، عکس‌ها یا ویدیوهای مهم نسخه‌پشتیبان (بک‌آپ) تهیه کرده‌اید.

گوشی را Force Reboot کنید

تا این بخش از مقاله، روش‌های مختلفی را توضیح دادیم که اگر مشکل سخت‌افزاری نداشته باشید، احتمالا انجام دقیق آن‌ها، می‌تواند باعث رفع هنگ گوشی شیائومی شما شود. اما دسته دیگری از مسائلی که کاربران شیائومی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، این است که گاهی اوقات، گوشی بعد از روشن‌شدن بوت نمی‌شود و روی لوگوی Redmi و یا Mi گیر می‌کند. به این حالت Boot Loop گفته می‌شود. در این بخش از مقاله حل مشکل هنگ گوشی شیائومی، راه‌حل‌هایی را توضیح می‌دهیم تا با انجام آن‌ها، مشکل بوت‌ نشدن را حل کنید.

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

برای‌ Fore Reboot مراحل زیر را انجام دهید:

  1. دکمه پاور را بیش از 10 ثانیه فشار دهید و نگه‌دارید.
  2. پس از مشاهده لوگوی اولیه Mi یا Redmi، دکمه پاور را رها کنید. ‌با این کار، گوشی مجددا راه اندازی می‌شود.
  3. در اکثر موارد، این روش احتمالاً مشکل را برطرف می کند و اسمارت‌فون را با موفقیت بوت می‌کند. اما اگر هنوز هم پس از راه‌اندازی مجدد، روی لوگوی Redmi، Mi، Fastboot یا MIUI گیر کرده‌اید، روش‌ بعدی را انجام دهید.

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

بیشتر بخوانید:

حل مشکل نشان ندادن نوتیفیکیشن در گوشی شیائومی

باتری سیور موبایل یا حالت ذخیره باتری در موبایل چیست و چه کاربردی دارد؟

گوشی را به منوی بازیابی (Recovery Menu) بوت کنید

مراحل زیر را انجام دهید:

1- دکمه های روشن/خاموش و افزایش صدا را برای بیش از 10 ثانیه با‌هم فشار دهید.

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

2- دکمه‌ها را تا زمانی که نشان Mi یا Redmi را ببینید فشار دهید. پس از مشاهده لوگو، دکمه‌ها را رها کنید.

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

3- سپس منوی بازیابی (Recovery) را مشاهده خواهید کرد. در این بخش صفحه لمسی کار نمی کند، بنابراین باید از دکمه‌های افزایش و کاهش صدا برای بالا و پایین رفتن استفاده کنید. برای انتخاب گزینه منو باید دکمه پاور را فشار دهید.

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

4- در این بخش، با فشار دادن دکمه پاور، گزینه “Reboot” را انتخاب کنید.

چرا گوشی شیائومی هنگ می‌ کند

5- “Reboot to System” را انتخاب کرده و دکمه پاور را فشار دهید. این امر باعث می‌شود شیائومی شما به سیستم اصلی بوت شود.

چرا گوشی شیائومی هنگ می‌ کند

6- اگر گوشی هوشمند شما همچنان روی آرم Redmi، Mi، Fastboot یا MIUI گیر کرده است، پیشنهاد می‌کنم این فرآیند را 3-4 بار تکرار کنید. برخی از کاربران با این روش توانسته‌اند مشکل را حل کنند.

بیشتر بخوانید:

ریست فکتوری در گوشی های اندرویدی

قابلیت های مخفی در گوشی های اندرویدی

اطلاعات را از گوشی خود را پاک کنید

نکته: این روش به احتمال زیاد مشکل بوت نشدن (Root Loop) را برطرف می‌کند، اما تمام اطلاعات شما را از تلفن هوشمندتان نیز حذف می‌کند. حتما قبل از انجام این راه‌حل، یک نسخه پشتیبان (Backup) از اطلاعاتی که دارید تهیه کنید.

برای پاکسازی اطلاعات مراحل زیر را طی کنید:

1- مشابه روش قبل، دکمه های پاور و افزایش صدا را فشار دهید تا وارد حالت بازیابی (Recovery Mode) شوید.

رفع هنگ گوشی شیائومی

2- برای رفتن به منوی “Wipe Data” از دکمه های صدا استفاده کنید. حالا دکمه پاور را فشار دهید تا این منو باز شود.

رفع هنگ گوشی شیائومی

3- سپس “Wipe All Data” را انتخاب کنید و دکمه پاور را فشار دهید.

رفع هنگ گوشی شیائومی

4- در مرحله بعد، از شما خواسته می‌شود که اقدام را تایید (Confirm) کنید. با استفاده از دکمه میزان صدا، «Confirm» را انتخاب کنید و دکمه روشن/خاموش را فشار دهید تا همه داده‌ها پاک شوند.

رفع هنگ گوشی شیائومی

5- در نهایت، فرآیند پاک کردن دیتا‌ها آغاز می‌شود. در عرض چند ثانیه، دیتا‌ها پاکسازی می‌شوند. اکنون دکمه پاور را فشار دهید تا به منوی اصلی برگردید.

رفع هنگ گوشی شیائومی

6- در بخش باز شده، Reboot -> Reboot to System را با استفاده از دکمه پاور انتخاب کنید.

رفع هنگ گوشی شیائومی

7- با انجام درست مراحل بالا، گوشی شیائومی شما بدون هیچ‌گونه مشکلی به سیستم اصلی بوت می‌شود.

به نمایندگی‌های شیائومی مراجعه کنید

اگر تمام روش‌های بالا، از جمله پاک کردن داده‌ها را دنبال کرده‌اید، و گوشی هوشمندتان همچنان روی Redmi، Mi، Fastboot یا لوگوی MIUI گیر می‌کند و بوت نمی‌شود، باید به نمایندگی شیائومی مراجعه کنید تا بررسی کنند دلیل هنگ کردن گوشی شیائومی شما چیست و آن را برطرف کنند. احتمالا انجام یک تعمیر سخت‌افزاری باعث حل مشکل هنگ گوشی شیائومی شما شود.

سایر روش‌های حل مشکل هنگ گوشی شیائومی

این فقط پردازنده نیست که کند می شود، بلکه سرعت رابط‌کاربری (UI) گوشی می‌تواند کاهش پیدا کند. اگر با این مشکل مواجه هستید، چند راهکار وجود دارد که می توانید برای رفع این مشکل آن‌ها را انجام دهید.

1- با رفتن به تنظیمات و انتخاب باتری، حالت Doze را فعال کنید.
2- دستگاه خود را مجددا راه‌اندازی (Reboot) کنید.
3- با رفتن به تنظیمات و انتخاب مجدد باتری، هر ویژگی بهینه‌سازی باتری را که فعال کرده‌اید غیرفعال کنید.
4- حافظه پنهان (Cache) را پاک کنید
5-حالت Developer را خاموش کنید، حالت Developer با 7 بار کلیک کردن بر روی “درباره تلفن (About Phone)” فعال می‌شود.

از شایع‌ترین دلایل هنگ کردن لگ‌زدن گوشی‌ها، برنامه‌های شخص‌ثالث هستند که منجر به کرش‌‌های تصادفی می‌شوند.

برای رفع این موضوع، باید اپلیکیشنی را که مشکل ایجاد کرده است، حذف‌نصب کنید. با این حال، اگر پس از حذف‌نصب همه برنامه‌ها، تلفن شما همچنان هنگ می‌کند یا لگ دارد، ممکن است علت آن نقص سخت‌افزاری باشد. در این شرایط، برای حل مشکل هنگ گوشی شیائومی، باید از یک متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول

چرا گوشی شیائومی هنگ می کند؟

برای این سوال که چرا گوشی شیائومی هنگ می‌ کند، نمی‌توان یک پاسخ قطعی ارائه داد. به این دلیل که لگ‌زدن و هنگ‌کردن یک اسمارت‌فون می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما یکی از اصلی‌ترین دلایل هنگ‌کردن، حجم‌ زیاد اطلاعات ذخیره‌شده در حافظه رم است. پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات اضافه را پاک کنید تا فضای ذخیره‌سازی بیشتری آزاد شود. این کار به احتمال زیاد باعث حل مشکل هنگ گوشی شیائومی شما خواهد شد.

حل مشکل هنگ گوشی شیائومی با چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

روش‌های حل مشکل هنگ گوشی شیائومی، شامل موارد زیر هستند:

  1. ریست‌کردن گوشی
  2. پاک‌کردن حافظه باتری (Battery Memory)
  3. راه‌اندازی مجدد سرویس‌ها
  4. استفاده از فونت‌های سیستم
  5. حذف نصب آپدیت‌ها
  6. به‌روز رسانی سیستم‌عامل
  7. حذف اپلیکیشن‌های اضافی
  8. بازگشت به تنظیمات کارخانه

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد نحوه حل مشکل هنگ گوشی شیائومی چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت با تکراتو و سایر کاربران در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر