coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

استعمال دخانیات در کافه ها ممنوع شد

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران نسبت به سرو دخانیات در اماکن عمومی از جمله رستوران‌ها و کافه ها انتفاد کرد و آنها را به عنوان اماکن ممنوعه برای انجام این کار عنوان کرد.

محمدرضا مسجدی در خصوص سیگارهای الکترونیکی و ویپ به کاربران هشدار داده و آنها را ترفندهای شرکت‌های دخانیاتی جهت افزایش مصرف سیگار عنوان کرد. او در ادامه به قوانین وضع شده در این زمینه اشاره کرد و گفت:«قوانین متعددی برای مسئال مختلف وضع شده و آیین‌نامه‌های مدونی بر مبنای قوانین در حوزه مسائل مختلف تنظیم شده است. اگرچه قوانین و آیین‌نامه‌های خوبی داریم اما در حوزه نظارت و اجرای قوانین با مشکلاتی مواجه هستیم.»

بیشتر بخوانید: مخالفت نماینده مجلس با محدودسازی شبکه نمایش خانگی

او ادامه داد:«قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات توسط مجلس شورای اسلامی در سال ۸۵ به تصویب رسید، قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات به مسائل متعددی توجه کرده است؛ به طور مثال، بر مبنای ماده ۳ این قانون، هر نوع تبلیـغ، حمـایت، تشویق مستقیم و غیرمستقیم و تحریک افراد به استعمال دخانیات اکیداً ممنوع است.»

مسجدی در ادامه به ماده ۵ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات اشاره کرد و گفت:«قانون‌گذار در ماده ۵ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات نوشته است؛ پیام‌های سلامتی و زیانهای دخانیات باید مصور و حداقل پنجاه درصد (۵۰%) سطح هر طرف پاکت سیگار (تولیدی ـ وارداتی) را پوشش دهد. همچنین بر مبنای تبصره یک ماده ۵ قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، استفاده از تعابیر گمراه‌کننده مانند ملایم، لایت، سبک و مواردی از این دست ممنوع است.»

وی افزود:«بر اساس قانون، فروش محصولات دخانی مستلزم داشتن پروانه فروش است اما ۷۵ درصد مراکز عرضه محصولات دخانی، پروانه فروش ندارند. قانون جامع کنترل دخانیات فقط به مراکز فروش توجه نکرده بلکه عدم استفاده از محصولات دخانی در مکان‌های عمومی نیز در کانون توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است.»

او در خصوص اماکن ممنوعه توضیح داد:«بررسی‌ها بیانگر این است ۸۰ درصد اماکنی که دخانیات در آن مصرف می‌شوند، جزو اماکن ممنوعه برای استعمال دخانیات هستند. به طور مثال، دخانیات در رستوران‌ها و کافه ها مصرف می‌شود؛ در حالی که بر مبنای قانون استفاده از دخانیات در مکان‌های عمومی ممنوع است.»

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران عنوان کرد:«ریاست‌جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به منظور تصویب این قانون زحمات فراوانی کشیده‌اند. اگرچه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات یک قانون ارزشمند است اما نحوه اجرای این قانون خوب نیست.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ی استعمال دخانیات در کافه ها چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با تکراتو در میان بگذارید و اخبار روز را با ما دنبال کنید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر