coinex
راهنمای خرید تکراتو

تصاویر سی تی اسکن ریه مبتلا به ویروس کرونا ؛ کووید 19 چه بر سر ریه‌ها می‌آورد؟

تصاویر سی تی اسکن ریه مبتلا به ویروس کرونا ، بیماری که WHO وضعیت آن را پاندمی یا همه گیر جهانی اعلام کرده است، از چه حکایت می‌کند؟ در ادامه همراه باشید.

اسکن های پزشکی نشان می‌دهند که ویروس کرونای جدید (COVID19) چه بر سر ریه‌های افراد مبتلا می‌آورد. در حقیقت یافته‌ها نشان می‌دهد که ویروس کووید ۱۹ ریه مبتلایان خود را به شیوه‌های اختصاصی تحت تاثیر قرار می‌دهد. به طوری که پزشکان تنها با مشاهده تصاویر سی تی اسکن ریه مبتلا به ویروس کرونا ، وجود این ویروس را تشخیص می‌دهند.

نسل جدید ویروس کرونا بیش از ۱۲۰ هزار نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و هزاران نفر را به کام مرگ فرستاده است. در ایران مطابق آخرین آمارهای رسمی وزارت بهداشت بیش از ۱۱ هزار نفر نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا را نشان داده‌اند. گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران را در این زمینه از دست ندهید.

همچنین مطالب زیر را از دست ندهید:

تصاویر سی تی اسکن ریه مبتلا به ویروس کرونا

کووید 19 چه بر سر ریه‌ها می‌آورد؟

در یک مطالعه جدید که در مجله Radiology منتشر شده است، محققان از بیمارستان «تانگجی» در ووهان، منشاء شیوع این بیماری در چین، صدها نمونه از تصاویر سی تی اسکن ریه مبتلا به ویروس کرونا را جمع‌آوری کرده‌اند. برخی از واضح‌ترین تصاویر سی.تی تحت عنوان «کدورت شیشه مات» (ground glass opacity) خوانده می‌شوند.

تصاویر سی تی اسکن ریه مبتلا به ویروس کرونا نشان می‌دهد که فضای خالی ریه افراد مبتلا به مایع پرشده و نیز کیسه‌های هوایی (alveoli) رمبیده‌اند. وظیفه کیسه‌های هوایی در ریه‌های انتقال ملکول‌های دی‌اکسید کربن و اکسیژن میان جریان خون و هوای موجود در ریه‌هاست.

«کدورت شیشه مات» دیده شده در تصاویر CT لکه‌های ابرمانندی هستند که در وخیم‌تر شدن اوضاع بیماری طی روندی موسوم به «الگوی انتشار پیش‌رونده» (crazy-paving pattern) بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند. تصویر زیر نمایش‌دهنده این وضعیت در بیمار مبتلا به کروناویروس است.

سی تی اسکن ویروس کرونا
تصویر سی.تی اسکن یک فرد ۲۹ ساله مبتلا به ویروس کرونای جدید (کووید ۱۹). اعتبار: Tao Ai et al/RSNA

کدورت شیشه مات از جمله علائم نسبتا غیراختصاصی است که در شمار مختلفی از بیماری‌های ریوی قابل مشاهده است. با این حال با نگاه‌ کردن به شکل و توزیع آنها پزشکان می‌توانند ابتلای بیمار به کووید ۱۹ را تشخیص دهند.

در مطالعه محققان چینی بیش از ۱۰۰۰ مورد از بیماران با مشکلات ریوی مورد مطالعه قرار گرفتند. نتیجه آنکه آنها دریافتند در تشخیص فرد مبتلا به ویروس کرونای جدید تصاویر سی.تی اسکن  نسبت به PCR رونوشت معکوس (RT-PCR) بسیار موثر است. در تکنیک آزمایشگاهی آرتی-پی.سی.آر توالی‌های دی.ان.ای و آر.ان.ای تکثیر و شناسایی می‌شوند.

بسیاری از موارد شدید کووید ۱۹ در نتیجه ذات‌الریه (پنومونی) است. این اختلالی است که در نتیجه التهاب مجاری هوایی در ریه‌ها بوجود می‌آید. این التهاب منجر می‌شود کیسه‌های هوایی از مایع یا سلول پر شوند.

در حالت عادی آنها باید پر از هوا و محل انتقال گازهای تنفسی بین ریه و خون باشند. تنگی نفس، کاهش سطح اکسیژن خون و سرفه نتیجه متعاقب پر شدن کیسه هوایی از مایع است. در نهایت این بدان معناست که اکسیژن کافی به درون جریان خون جذب نمی‌شود. تصویر زیر سی‌.تی اسکن یک فرد ۳۴ ساله است که پس از ۴ روز تب تست کرونا او در ۸ فوریه ۲۰۲۰ مثبت می‌شود.

سی تی اسکن ریه کرونا ویروس
اعتبار: Tao Ai et al/RSNA

جرئیات یک مطالعه دیگر مربوط به یک فرد ۴۴ ساله که در بازار غذاهای دریایی ووهان کار می‌کرده نیز فوریه امسال در مجله Radiology: Cardiothoracic Imaging منتشر شده است. گفته می‌شود ویروس کرونای جدید برای نخستین بار در این بازار از حیوان به انسان منتقل شده است. این فرد به ذات‌الریه شدید و سندرم حاد تنفسی دچار شد و تنها یک هفته بعد جان خود را از دست داد. تصاویر سی.تی او نیز شباهت بسیار زیادی به سایرین داشت.

بیشتر بخوانید:

منبع: iflscience

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر