coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

چگونه پروژه‌های پامپ و دامپ کریپتوکارنسی را تشخیص دهیم؟

پروژه‌های پامپ و دامپ در کریپتوکارنسی یک کلاهبرداری سازمان یافته به شمار می‌روند که سرمایه‌گذاران را به خرید توکن‌های متورم مصنوعی ترغیب می‌کنند.

پروژه‌های پامپ و دامپ (pump and dumb) عموماً توسط افراد مشهور و تأثیرگذار جامعه راه‌اندازی می‌شوند. تمامی معامله‌گران می‌بایست آموزش‌های لازم در مورد اکوسیستم کریپتوکارنسی را قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها فرا گیرند.

بیشتر بخوانید: استیکینگ ارز دیجیتال چیست؟

کارکرد پروژه‌های پامپ و دامپ

درک مناسب از سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو مستلزم شناسایی صحیح پروژه‌های تقلبی از پروژه‌های سالم است. پروژه‌های تقلبی تهدیدی جدی برای دارایی‌های کاربران به شمار می‌روند. پروژه‌های پامپ و دامپ در کریپتو به عنوان کلاهبرداری سازمان‌ یافته شناخته می‌شوند. این پروژه‌ها معامله‌گران را به خرید توکن‌های متورم مصنوعی ترغیب می‌کنند.

توکن SafeMoon یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. در این پروژه افراد مشهوری نظیر نیک کارتر (Nick Carter)، سولجا بوی (Soulja Boy)، لیل یاکتی (Lil Yachty) و یوتیوبرهای معروف، جیک پل (Jake Paul) و بن فیلیپس (Ben Philips) شرکت کرده بودند.

هنگامی که سرمایه‌گذاران توکن‌ها را با قیمت‌های بالا خریداری می‌کنند، افراد گرداننده پروژه پامپ و دامپ عمده دارایی خود را به فروش رسانده و منجر به سقوط فوری قیمت توکن می‌شوند. کلاهبرداران طرح‌های پامپ و دامپ را به بهانه ایجاد “موج جدید میلیونرهای کریپتو” راه‌اندازی می‌کنند. سرمایه‌گذاران آگاه در برابر این پروژه‌ها مصون خواهند ماند.

چگونه پروژه‌های پامپ و دامپ کریپتوکارنسی را تشخیص دهیم؟

طرح‌های پامپ و دامپ معمولاً شامل سه دسته می‌شوند. این موارد شامل وعده‌های دروغین درباره موارد کاربردی پروژه در دنیای واقعی، تضمین بازدهی گزاف و حمایت‌های بی‌دریغ از سوی افراد مشهور و اینفلوئنسرهاست.

موفقیت بلندمدت یک ارز دیجیتال شدیداً به عواملی چون موارد استفاده آن در دنیای واقعی بستگی دارد. افرادی که از پروژه‌های پامپ و دامپ حمایت می‌کنند،‌ معمولاً اقدام به برجسته کردن موارد استفاده توکن مدنظر خود دارند. این پروژه‌ها با اخذ قرارداد و پرداخت هزینه‌های نقدی به افراد مشهور اقدام به تبلیغ توکن مربوطه می‌نمایند.

در مرحله بعدی، سلبریتی‌ها توکن‌های تقلبی را با تبلیغ و وعده بازگشت بالای سرمایه به طرفداران قابل اعتماد عرضه می‌کنند. به عنوان مثال، سلبریتی‌ها حین تبلیغ پروژه SafeMoon به کلاهبرداری راگ پول (rug pull) متهم شدند. به دنبال افزایش حجم معاملات سرمایه‌گذاران، کلاهبرداران به آرامی دارایی‌های خود را به فروش رساندند.

بایننس (Binance)، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات، به سرمایه‌گذاران هشدار داد که به توصیه سرمایه‌گذاری افراد مشهور و اینفلوئنسرها توجه نکنند. کلاهبرداران از اطلاعات مربوطه آگاه هستند و سعی می‌کنند با ارائه وعده سود غیرمنطقی، فرصت‌ مناسب جهت فریب سرمایه‌گذاران بی احتیاط به دست آورند.

در چرخه صعودی بعدی، سرمایه‌گذاران سنتی و سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در سراسر جهان جهت جبران زیان‌های ناشی از بازار نزولی تلاش‌ خواهند کرد. سرمایه‌گذاران همواره می‌بایست قبل از اقدام به سرمایه‌گذاری تحقیقات خود را انجام دهند.

ایلان ماسک اخیراً توسط ماگدا ویرزیکا (Magda Wierzycka) متهم به دستکاری قیمت ارزهای دیجیتال شد. ویرزیکا معتقد است فعالیت ایلان ماسک در شبکه‌های اجتماعی و پیامدهای آن بر قیمت بیت کوین (BTC) می‌بایست توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

وی معتقد است که ایلان ماسک آگاهانه و از روی عمد به وسیله توییت‌های خود اقدام به پامپ قیمت بیت کوین نموده است. از جمله فعالیت‌های ایلان ماسک می‌توان به خرید 1.5 میلیارد دلاری بیت کوین توسط شرکت تسلا اشاره کرد. ماسک پس از انتشار خبر بیت کوین، بخش بزرگی از دارایی‌های BTC خود را به فروش رساند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره پروژه‌های پامپ و دامپ چیست؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید.

منبع: cointelegraph

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر