coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

7 حساب کاربری که باید با تایید هویت دو عاملی از آنها محافظت کنید

در این مطلب با اهمیت تایید هویت دو عاملی برای مقابله با هکرها و حساب‌های مهمی که حتماً باید با فعال شدن این قابلیت از آنها محافظت کنید، آشنا می‌شوید.

احراز هویت دو مرحله‌ای یا تایید هویت دو عاملی یک لایه امنیتی به حساب‌های کاربری شما اضافه کرده و حتی در صورت هک شدن پسوردتان، از دسترسی دیگران به حساب شما جلوگیری می‌کند. توصیه می‌شود که احرازهویت دو مرحله‌ای را برای همه حساب‌های کاربری فعال کنید، اما انجام این کار برای بعضی از حساب‌های کاربری اهمیت و اولویت بیشتری دارد.

مثلاً پسورد منیجرها، ابزارهایی هستند که همه رمزهای شما را ذخیره می‌کنند تا نیازی به حفظ کردن رمزهای مختلف نداشته باشید. با توجه به اینکه رمز همه حساب‌های شما در پسورد منیجرها ذخیره می‌شود، فعال کردن تأیید دو عاملی برای چنین ابزارهایی ضروری است.

به غیر از پسورد منیجرها، ابزارها و حساب‌های مختلف دیگری هم وجود دارند که باید تایید هویت دو عاملی را برای آنها فعال کنید و در ادامه مطلب با آنها آشنا خواهید شد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید


تایید هویت دو عاملی

تایید هویت دو عاملی یا تایید هویت دو مرحله ای انواع مختلفی دارد و معمولاً نوع آن توسط ارایه دهنده اپلیکیشن یا ابزار مورد نظر مشخص می‌شود. اما به طور کلی برای احرازهویت دو مرحله‌ای باید مراحل مختلفی را طی کرد.

تایید هویت دو عاملی
تایید هویت دو عاملی

این مراحل عبارتند از:

  1. کاربر، پیام لاگین به اپلیکیشن یا سایت مورد نظر را دریافت می‌کند.
  2. کاربر اطلاعات لازم – معمولاً نام کاربری و رمز عبور – را وارد می‌کند. سپس سرور سایت، اطلاعات وی را پیدا کرده و کاربر را تشخیص می‌دهد.
  3. حالا سایت از کاربر می‌خواهد که دومین مرحله از لاگین را طی کند. این مرحله می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد اما معمولاً کاربران باید برای آن از ویژگی‌های بیومتریک، یک توکن امنیتی، یک کارت شناسایی، کدی که به گوشی ارسال می‌شود و روش‌های دیگر استفاده کند.
  4. کاربر عامل دوم، مثلاً کد دریافتی از طریق پیامک را ارایه می دهد.
  5. پس از اینکه کاربر، عامل دوم را وارد کرد، احرازهویت شده و امکان دسترسی به سایت یا اپلیکیشن مورد نظر را پیدا می‌کند.

با در نظر گرفتن این نکات، حساب‌هایی که حتماً باید تایید هویت دو عاملی را برای آنها فعال کنید، عبارتند از:

1. ایمیل

معمولاً برای ثبت نام در سرویس‌های مختلف، از ایمیل استفاده کرده و در صورت فراموش کردن رمز عبور، با ایمیل آن را بازیابی می‌کنیم. به همین دلیل، هک شدن ایمیل به هکرها امکان می‌دهد که به سایر حساب‌های ما هم دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر این، ممکن است صندوق ایمیل شما حاوی اطلاعات محرمانه‌ای مثل مدارک شخصی، مالی و مکاتبات شغلی و سازمانی باشد. هکرهایی که به چنین اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند می‌توانند از آنها برای سرقت هویت، اخاذی یا سایر اقدامات مخرب استفاده کنند.

به همین دلیل برای حفظ امنیت حساب های کاربری و اطلاعات شخصی و مالی خودتان، باید تایید هویت دو عاملی را برای ایمیل فعال کنید.

2. شبکه‌های اجتماعی

خیلی از ما در شبه‌های اجتماعی فعالیت‌هایی داریم که ترجیح می‌دهیم این فعالیت‌ها خصوصی و محرمانه باقی بمانند؛ از جمله گفتگو با دوستان، عکس‌های به اشتراک گذاشته و غیره. افرادی که به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشند، می‌توانند از اطلاعات یا تصاویر خصوصی ما سوء استفاده کرده یا آنها را منتشر کنند.

تایید هویت دو عاملی

بعلاوه، ممکن است هکرها با استفاده از این اطلاعات با دوستان یا خانواده شما تماس گرفته و از آنها کلاهبرداری کنند. یا لینک‌های مخرب برای آنها فرستاده و حساب‌های کاربری آنها را هک کنند. حتی ممکن است هکرها مطالب نامناسب و زننده‌ای برای دوستانتان ارسال کرده یا با جعل هویت شما، اطلاعات مهمی را از آنها دریافت کنند. به همین دلیل، برای حفظ امنیت حساب های کاربری خودتان در شبکه‌های اجتماعی، باید از گزینه Two-Factor Authentication استفاده کنید.

انجام این کار علاوه بر حفاظت از اطلاعات محرمانه و شخصی شما، از آسیب رسیدن و کلاهبرداری از دوستانتان هم جلوگیری می‌کند. برای تلگرام که معمولاً جزء حساب‌های مهم محسوب می‌شود، می‌توانید از آموزش فعال کردن تایید دو مرحله ای تلگرام استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای حساب‌هایی مثل تلگرام از رمزنگاری سرتاسری استفاده کنید که امنیت حساب شما را ارتقاء می‌دهند. نحوه انجام این کار را در مقاله آموزش فعال کردن رمزگذاری سرتاسری تلگرام توضیح داده‌ایم.

بیشتر بخوانید

چگونه بفهمیم گوشی هک شده ؟

دیلیت اکانت توییتر

3. سرویس‌های ابر حاوی اطلاعات خصوصی

اگر برای ذخیره اطلاعات، مدارک، تصاویر و ویدیوهای شخصی و حساس یا پشتیبان گیری از کل اطلاعات کامپیوتر خودتان از سرویس‌های ابر استفاده می‌کنید، حتماً باید تایید هویت دو عاملی را فعال کنید. با انجام این کار می‌توانید از سرقت هویت خودتان هم جلوگیری کنید.

هکرها یکسری بدافزار خاصی طراحی کرده‌اند که اطلاعات ذخیره شده روی سرویس‌های ابر را رمزنگاری کرده و در ازای رمزگشایی آنها، از کاربران باج خواهی می‌کنند. اگر از این سرویس‌ها برای ذخیره کردن اطلاعات کاری یا مدارک محرمانه سازمانی و شرکتی استفاده کرده باشید، هک آنها می‌تواند باعث آسیب رسیدن به کسب و کارتان شود.

فعال کردن تایید هویت دو عاملی با استفاده از گزینه Two-Factor Authentication به حفاظت از امنیت حساب های کاربری شما در سرویس‌های ابر و پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی کمک می‌کند.

4. اپلیکیشن‌های خرید

خیلی از ما اطلاعات کارت بانکی، حساب بانکی و انواع روش‌های پرداخت را در حساب‌های خرید ذخیره می‌کنیم. اگر شخصی به چنین حساب‌هایی دسترسی پیدا کند، ممکن است بتواند با اطلاعات بانکی ما خرید کند. همچنین، اطلاعات شخصی مثل آدرس، شماره تلفن و نام کامل هم در چنین حساب‌هایی ذخیره می‌شود که مهاجمان سایبری می‌توانند از آنها برای سرقت هویت استفاده کنند.

تایید هویت دو عاملی

حتی ممکن است مهاجمان از این حساب‌ها برای خرید و سوء استفاده از کارت‌های هدیه یا نوشتن نظرات منفی درباره محصولاتی که قبلاً خریداری کرده‌اید استفاده کنند.

برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، تایید هویت دو مرحله ای را برای این حساب‌ها فعال کنید تا مهاجمان نتوانند به راحتی به آنها نفوذ و دسترسی پیدا کنند.

بیشتر بخوانید

ترفند های شیائومی

ترفند های سامسونگ

5. اپلیکیشن‌های کاری

خیلی از ما امنیت حساب های کاربری مرتبط با امور کاری را نادیده می‌گیریم و از این نکته که یک رخنه اطلاعاتی می‌تواند باعث به خطر افتادن شغل ما یا کل کسب و کار یک شرکت شود، غافل هستیم.

مثلاً اگر به اپلیکیشن‌های مدیریت پروژه مثل Asana دسترسی مدیریتی داشته باشید، هک حساب شما به مهاجمان امکان می‌دهد که فایل‌های محرمانه سازمان را به سرقت برده، تسک‌ها را حذف کرده و تغییراتی ناخواسته در دسترسی‌ها ایجاد کنند که این کارها می‌توانند تأثیر منفی زیادی بر جریان کار سازمان داشته باشند.

یا مثلاً هک حساب اوت‌لوک به مهاجمان امکان می‌دهد که اطلاعات غلط را به نام شما منتشر کنند. به همین ترتیب، دسترسی غیرمجاز به حساب‌های شما در اپلیکیشن‌های ارتباطی مثل اسلک باعث می‌شود که مهاجمان امکان انتشار محتوای نامناسب را به نام شما پیدا کنند.

اگر فریلنسر هستید، ممکن است شخصی حساب شما را هک کرده و از سر حسادت و رقابت با شما، قوانین پلتفرم مربوطه را نقض کند تا حساب کاربری شما توبیخ شود. در مجموع، برای حفاظت از خودتان، همکارانتان و شرکای کاری حتماً تایید هویت دو عاملی را برای حساب‌های شغلی خودتان فعال کنید.

6. پسورد منیجرها

بهترین برنامه های مدیریت پسورد یک مخزن مرکزی امن برای ذخیره همه رمزها در اختیار شما قرار می‌دهند. در صورت فعال نکردن تایید هویت دو مرحله ای هر نوع نفوذ یا هکی در این برنامه‌ها، باعث افشای رمز اصلی یا کلید خصوصی شما می‌شود و به مهاجمان امکان می‌دهد که به همه رمزهای شما دسترسی پیدا کنند. این یعنی احتمالاً مهاجمان امکان ورود به حساب‌های شخصی شما را پیدا خواهند کرد.

تایید هویت دو عاملی

اگر اطلاعات محرمانه، شماره ملی یا سایر اطلاعات محرمانه را در پسورد منیجرها ذخیره کرده باشید، هک این اپلیکیشن‌ها امنیت چنین حساب‌هایی را هم از بین می‌برد. به همین دلیل، حتماً تایید هویت دو عاملی را برای پسورد منیجرها فعال کنید تا رمزهای ذخیره شده در این اپلیکیشن‌ها ایمن بمانند.

7. سرویس‌های مالی

حساب‌های مالی جزء مهم‌ترین حساب‌های شما هستند که می‌توانند هدف اصلی هکرها باشند و هک آنها، پیامدهای اقتصادی سنگینی دارد. به همین دلیل، بهتر است تایید هویت دو عاملی را برای چنین حساب‌هایی فعال کنید.

هکرها می‌توانند موجودی شما را جابجا کنند، با حساب شما خرید انجام دهند یا حتی از صرافی‌های ارز دیجیتال خرید کنند تا قابل پیگیری نباشند. همچنین، هکرها می‌توانند با دسترسی به اطلاعات کارت بانکی شما، کل موجودی شما را خالی کنند.

بعلاوه، معمولاً چنین حساب‌هایی حاوی اطلاعات مهمی مثل تاریخ تولد، شماره ملی و غیره هستند که ممکن است استفاده هکرها از آنها باعث ایجاد مشکلات قانونی برای شما شود. به همین دلیل، باید برای حفاظت از امنیت این حساب‌ها و پیشگیری از مشکلات اشاره شده، تایید هویت دو عاملی را برای آنها فعال کنید.

جمع‌بندی

حفاظت از امنیت حساب‌های مهم و حیاتی با فعال کردن تایید هویت دو عاملی ضروری و واجب است. این کار علاوه بر مقابله با خطرات تهدید کننده امنیت و اطلاعاتی شخصی شما، به پیشگیری از ایجاد مشکل و کلاهبرداری از دوستان و آشنایان هم کمک می‌کند. می‌توانید از روش‌های مختلف برای فعال کردن تایید هویت دو عاملی استفاده کنید اما مراقب اپلیکیشن‌هایی مثل Google Authenticator که در حالت پیش فرض به یک گوشی خاص مرتبط می‌شوند، باشید.

هنگام تنظیم این اپلیکیشن‌ها حتماً کد بکاپ را ذخیره کنید؛ در غیر این صورت اگر گوشی حاوی اپلیکیشن احرازهویت گم شود، امکان دسترسی به حساب‌های خودتان را از دست می‌دهید.

سوالات پرتکرار

تایید هویت دو عاملی چیست؟

تایید هویت دو عاملی یا احرازهویت دو مرحله‌ای، یک سیستم امنیتی است که با فعال کردن آن، برای ورود به حساب خودتان باید دو روش احراز هویت داشته باشید؛ مثل یک پسورد و کدی که از طریق پیامک دریافت می‌کنید.

آیا فعال کردن تایید هویت دو عاملی، مجانی است؟

بله، معمولاً خیلی از سرویس‌ها این قابلیت را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند.

آیا فعال کردن تایید هویت دو مرحله ای ضروری است؟

امروزه با افزایش تهدیدات سایبری، وجود یک لایه دوم برای حفاظت از امنیت حساب های کاربری الزامی است. با فعال کردن احرازهویت دو مرحله‌ای، کار مهاجمان برای هک و نفوذ به حساب‌های کاربری بسیار سخت‌تر می‌شود.

بیشتر بخوانید

دیدگاه شما دربارهٔ تایید هویت دو عاملی چیست؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها برای تکراتو بنویسید.

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر