;
coinex

بررسی و مشخصات فنی پژو 301 سدانی جدید و کم کیفیت برای بازار ایران

پژو 301

شرکت خودرو سازی فرانسوی پژو (Peugeot) در سال 2012 میلادی، از مدل جدیدی با نام پژو 301 رونمایی کرد. پژو 301 یک نمونه در خودروهای کلاس بدنه سدان سایز کوچک بود و برای رقابت در بازارهای محدود و مشتریانی با پایین ترین سطح توقع ممکن طراحی شده بود.

البته پژو 301 سال 2012 میلادی که تا کنون نیز تولید آن ادامه دارد اولین نمونه از یک خودرو با این نام نبود و شرکت پژو برای اولین بار در سال 1932 میلادی یک نمونه با نام پژو 301 تولید نموده بود. این خودرو که یک نمونه خانوادگی 4 سیلندر 1.5 لیتری بود، تا سال 1936 در خط تولید این شرکت قرار داشت و توانست با فروشی در حدود 70.000 دستگاه، خودرویی موفق لقب گیرد.

پژو 301 فعلی همانطور که اشاره شد برای اولین بار در سال 2013 به بازارهای کشورهای در حال توسعه و عقب مانده عرضه گردید و در سال 2017 نیز با ظاهری جدید و امکاناتی به روز و مدرن راهی کشورهای هدف گردید. لازم به ذکر است که این خودرو، نمونه کاملا مشابهی در کارخانه  همکار این شرکت، شرکت خودرو سازی سیتروئن (Citroen) فرانسه داشته که با نام سیتروئن سی-الیسی (Citroen C-Elysee) در چین و ترکیه تولید می گردد.

پژو در ایران

پس از توافق ایران با کشورهای غربی، شرکت پژو نیز برای عقب نماندن از بازار غیر رقابتی و انحصاری ایران، به همراه همتای خود شرکت خودرو سازی رنو (Renault) ورودی دوباره به بازار ایران نمود. این ورود با توجه به حضور خودروهای پیر و فرتوت دهه 80 این خودرو ساز مانند مدل‌های مختلف پژو 405 و پژو پارس یا پرشیا که هنوز هم در ایران تولید شده و با قیمتی برابر با خودروهای روز اروپایی و آسیایی و پایین ترین سطح امکانات به مشتریان بخت برگشته داخلی فروخته می شوند و حضور بسیار موفق مدل قابل احترام پژو 206 ، با معرفی مدل‌هایی مانند 2008 و 508 در حال پا گرفتن است.

پژو 301 مدل سال 2013

آخرین مدلی که قرار است توسط ایران خودرو به مشتریان ایران عرضه گردد، پژو 301 بوده که خودرویی است با سطح امکانات پایین اما قابل قبول که با توجه به پیشرانه مناسب، مصرف سوخت پایین و ظاهری جذاب و نسبتا زیبا، در صورت ارائه با قیمتی مناسب، می توانست رقیبی قدرتمند برای حریفان آسیایی موجود در این کلاس در بازار به شدت دوگانه ایران به حساب آید.

البته نمونه ای که قرار است به بازار ایران راه یابد، پژو 301 نسل قبلی و پیش از اعمال تغییرات جزئی ظاهری (Facelift) بوده و تفاوت های زیادی با نسل جدید این خودرو دارد. به بهانه حضور قریب الوقوع پژو 301 مدل سال 2017 میلادی در ایران، تصمیم به بررسی و مرور مشخصات فنی آن گرفتیم.

بدنه و طراحی خارجی

پژو 301 مدل سال 2013 میلادی که قرار است روانه بازار خودروی ایران کردد، همانطور که اشاره شد نمونه ای است در کلاس بدنه خودروهای سدان کوچک که طولی برابر با 4.442 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.748 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.477 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2.655 میلیمتر است. برای درک بهتر می توان پژو 301 مدل سال 2017 میلادی را با خودرویی مانند سمند مقایسه کرد که طولی برابر با 4.502 میلیتر، پهنایی برابر با 1.720 و ارتفاعی برابر با 1.460 میلیمتر داشته و فاصله دو محور عقب و جلوی آن نیز برابر با 2.671 میلیمتر است.

پژو 301 مدل سال 2017 میلادی طراحی ساده و به دور از هیجانی داشته اما جزئیات و فرم طراحی آن، این خودرو را به نمونه‌ای قابل قبول تبدیل نموده است. چراغ‌های جلویی ساده بوده و با استفاده از بخش‌های مدور درونی، هماهنگی قابل قبولی با جلو پنجره نسبتا باریک آن که با نوار افقی کرومی رنگ پوشانده شده است، دارند. در موتور برجستگی‌های مناسبی داشته و به القا حس عضلانی بودن کاذب کمک شایانی می نماید.

نمای جانبی نیز مانند بخش جلویی ساده و بدون هیچ گونه هیجانی طراحی شده است. خط افقی بدنه از بالای گلگیر جلو شروع شده و با مسیری مستقیم به بخش بالایی چراغ‌های عقبی می رسد. برآمدگی موجود در بخش پایینی درها نیز طراحی نسبتا خوبی داشته و اندکی حجم و عضله به نمای جانبی خودرو اضافه می کند.

بخش عقبی هر چند سادگی بخش جانبی را ندارد، اما آن نیز به دور از هر گونه نوآوری خاصی بوده ولی باله عقب (Spoiler) تعبیه شده بر روی در صندوق عقب و چراغ‌های عقبی کوچک و کشیده شده به سمت جانبی خودرو، هماهنگی کاملی با کلیت طراحی پژو 301 دارد. تایرها نیز در سایز 185/65/15 (مشابه سمند و L90) بوده که در حال حاضر استفاده کمی در دنیای خودرو دارند. در صورت تجهیز به تایرهای بزرگتر با رینگ‌های 16 اینچی و پهنای 205، علاوه بر نمای ظاهری بهتر و اسپرت تر، چسبندگی و هندلیک خودرو نیز به مراتب تقویت خواهد شد.

نتیجه کلی در طراحی خارجی

در مجموع طراحی پژو 301 بنا بر ایده طراحی، بازار هدف و تفکر فرانسوی حاکم بر آن بسیار محافظه کارانه و ساده بوده که اگرچه در زمان خود و عرضه اولیه (سال 2012 میلادی) خودرویی به روز به حساب می آمده اما در حال حاضر تنها قابلیت رقابت با نمونه‌های قدیمی هیوندای اکسنت (Hyundai Accent) و یا کیا سراتو (Kia Cerato) تولید فعلی ایران، کیا ریو (Kia Rio) نسل قدیم و یا انواع و خاندان سمند و L90 را داشته که قیمتی بسیار پایین تر از آن دارند.

چراغ‌ها در مجموع طراحی قابل قبولی داشته و در بخش جلویی مجهز به لامپ‌های هالوژن و سیستم روشنایی در روز (DRL) شده است. این چراغ‌ها همانند پژو 206 قابلیت تنظیم ارتفاع از داخل کابین را به صورت الکتریکی دارند. در هر دو بخش عقبی و جلویی نیز چراغ‌های مه شکن برای پژو 301 در نظر گرفته شده است.

موتور و پیشرانه

پژو 301 در زمان ارائه در سال 2012 میلادی با استفاده از 3 پیشرانه با قدرت و توانایی های متفاوت به بازار عرضه گردید. این پیشرانه‌ها عبارت بودند از:

  • موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری با قدرت 72 اسب بخار بنزینی
  • موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با قدرت 114 اسب بخار بنزینی
  • موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری با قدرت 92 اسب بخار دیزل

نمونه ارائه شده در ایران موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری بوده که در ادامه به بررسی و ذکر مشخصات آن خواهیم پرداخت.

موتور 4 سیلندر 1.6 لیتری EC5F

این موتور قوی‌ترین نمونه موجود برای پژو 301 بوده و یک نمونه 4 سیلندر 1.6 لیتری مجهز به 16 سوپاپ است. این پیشرانه توانایی تولید نیرویی در حدود 114 اسب بخار در دور موتور 6.500 RPM را داشته و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 150 نیوتون متر بوده که از دور موتور 4.000 RPM در اختیار راننده قرار می گیرد. این نیرو توسط یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلویی پژو 301 منتقل می گردد.

این پیشرانه بسیار کند، پر صدا و ضعیف بوده و پژو 301 را در زمانی در حدود 11.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می رساند. حداکثر سرعت پژو 301 نیز با استفاده از این پیشرانه 1.6 لیتری 4 سیلندر بنا بر اعلام شرکت سازنده در حدود 111 مایل در ساعت (معادل 180 کیلومتر در ساعت) بوده که برای یک خودروی کوچک شهری با توانایی‌های محدود رقم مناسبی به حساب می آید.

مصرف سوخت

مصرف سوخت پژو 301 نسبتا مناسب بوده و این خودرو بنا بر اعلام نماینده فروش محصولات پژو در ایران، شرکت ایران خودرو، توانایی پیمودن مسافتی معادل 26 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9 لیتر در هر 100 کیلومتر) در مسیرهای شهری، 45 مایل با هر گالن سوخت (معادل 5.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 35 مایل با هر گالن سوخت (معادل 6.7 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر در سیکل ترکیبی دارد. میزان تولید گاز آلاینده CO2 نیز در پژو 301 در حدود 150 گرم در هر کیلومتر مسافت بوده که اگرچه در بازارهای جهانی رقمی بالا برای یک خودروی 1.1 تنی به شمار آمده، اما در برابر پیرمردهایی مانند پژو 405 و پژو پارس رقم قابل قبولی به حساب می آید.

در مجموع با وجود قدرت پایین، شتاب کم و حرکت کند، پژو 301 خودرویی تنبل بوده که با توجه به مصرف پایین سوخت در مسیرهای خارج از شهری، خودرویی مناسب اقشار متوسط برای استفاده روزمره به حساب آمده و توانایی بر آورده کردن خواسته های یک خودرو در این کلاس بدنه و در کشورهای در حال توسعه با خودروهای محدود را داشته که البته با وجود نفوذ شرکت وارد کننده و اعمال تعرفه های مختلف، قیمت آن را به حدی بالا برده که آن را از توان خرید قشر عظیمی از خریداران ایران خارج کرده است.

طراحی داخلی و کابین

کابین پژو 301 مدل سال 2013 همانند طراحی ظاهری و بدنه آن ساده و محافظه کارانه بوده و خبری از تجهیزات مدرن و به روز مانند صفحه‌های نمایشگر رنگی لمسی و سیستم‌های صوتی با کیفیت بالا و پشت آمپر جذاب نیست که با توجه به قیمت بسیار بالای 95 میلیون تومانی (معادل 25.000 دلار) امری غیر قابل چشم پوشی بوده و یکی از بزرگترین نقاط ضعف این خودرو به حساب می آید.

فرمان پژو 301 اسپرت بوده و بخش پایینی آن حالتی تخت دارد که این مساله یکی از نقاط قوت این خودرو در داخل کابین به شمار می آید. سیستم صوتی مجهز به یک صفحه نمایش کوچک تک رنگ بوده که مشابه سیستم اطلاعاتی موحود در پژو 206 یک دهه پیش است. از تجهیزات موجود در کابین پژو 301 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • غربیلک فرمان اسپرت مجهز به دکمه‌های کنترلی با روکش چرم
  • سیستم تهویه مطبوع نسل قدیم (Air Conditioning)
  • سیستم صوتی با پشتیبانی از رادیو، CD و MP3 مجهز به چهار بلندگوی مجزا
  • ورودی USB و AUX
  • قابلیت ارتباط با تلفن های همراه از طریق فناوری بدون سیم بلوتوث
  • آیینه‌های جانبی الکتریکی مجهز به گرم کن
  • صندلی‌های تزئین شده و پوشیده با چرم با کیفیت پایین

داشبورد پژو 301 علیرغم ساده بودن نمای زیبایی داشته و دکمه ها و ادوات کنترلی در وضعیت مناسبی قرار داشته و در دسترس راننده قرار دارند. محل قرار گیری دسته دنده نیز متمایل به سمت جلو و بالا بوده و در کل هماهنگی نماسبی برای یک خودرو در این کلاس بدنه با قیمت جهانی دارند. اما کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت ابزار و ادوات داخلی مخصوصا در بخش داشبورد پایین تر از رقبای موجود در بازارهای جهانی است.

تجهیزات ایمنی و کمکی رانندگی

بر اساس اعلام شرکت ایران خودرو پژو 301 مورد نظر این شرکت توانسته استاندارد های لازم برای ایمنی در اروپا را کسب نموده که البته منظور از اروپا بخش شرقی و توسعه نیافته آن و شامل کشورهایی مانند رومانی، بلغارستان، آلبانی و کشورهایی از این دست خواهد بود. از تجهیزات ایمنی موجود در کابین پژو 301 می توان به نمونه‌های زیر اشاره نمود:

  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو (ESP)
  • سیستم ترمز اضطراری (EBS)
  • 4 کیسه هوا (2 عدد جلویی، 2 عدد جلویی جانبی)
  • کمربندهای ایمنی عقبی سه نقطه ای
  • اتصالات ISOFIX برای نصب صندلی کودک

از تجهیزات کمکی رانندگی محدود موجود در پژو 301 قابل عرضه در ایران نیز می توان تنها به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سنسورهای کمکی پارک در بخش عقبی خودرو با هشدار صوتی

همانطور که مشاهده می کنید امکانات کمکی رانندگی برای این خودرو بسیار محدود بوده و خریداران این محدود قیمتی از خودروهای موجود در بازار ایران، شاهد امکاناتی به مراتب بالاتر و مدرن تر در خودروهایی مانند کیا سراتو ، هیوندای i20 ، ام جی 3 و … بودند.

در مجموع می توان گفت که پژو 301 موجود در بازار ایران تنها به حداقال امکانات لازم برای یک خودرو مجهز بوده و توان رقابت با بسیاری از خودروهای ارزانقیمت تر و حتی داخلی را نیز نداشته و دست شرکت وارد کننده را برای پر و بال دادن به بخش خدمات سفارشی خود بسیار باز گذاشته است.

قیمت در بازارهای جهانی

پژو 301 ارزشی در حدود 11.000 دلار (معادل 42 میلیون تومان با احتساب دلار 3.800 تومانی در زمان نگارش) داشته که رقمی قابل قبول برای خودرویی در این کلاس بدنه و این سطح از تجهیزات خواهد بود. پژو 301 نسل جدید مدل سال 2017 نیز با قیمت پایه ای در حدود 15.500 دلار (معادل 59 میلیون تومان) به مشتریان عرضه شده که با توجه به طراحی جدید، کابین مجهز و پیشرانه با قدرت بالاتر، رقمی مناسب خواهد بود.

قیمت در بازار ایران

در ابتدا قرار بود که پژو 301 به عنوان جایگزینی برای مدل فرسوده پژو 405 (محصول سال 1987 میلادی شرکت خودرو سازی پژو) و پژو پارس که به عنوان یک فیس لیفت برای پژو 405 و با الهام بسیار از پژو 406 مدل سال 1994 میلادی ساخته شده، به بازار ایران عرضه گردد. با توجه به قیمت فعلی این دو خودرو که مابین 31 میلیون تومان و 50 میلیون تومان است، برچسب قیمتی در حدود 55 میلیون تومان می توانست با اغماض رقمی قابل برای پژو 301 باشد.

اما در حال حاضر و با اعلام رقم 94.9 میلیون تومانی برای این خودرو، پژو 301 رسما از دسترس طیف گسترده ای از خریداران ایرانی خارج شده و با توجه به سطح امکانات و کیفیت، حتی در رتبه ای پایین تر از بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران قرار می گیرد.

رقبا در بازارهای جهانی

از رقبای بسیار قدر این خودرو که امکاناتی بسیار بالاتر از پژو 301 را با طراحی زیبا به مشتریان ارائه می کنند می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • هیوندای اکسنت (Hyundai Accent) با قیمت پایه 16.000 دلار (معادل 61 میلیون تومان)
  • کیا ریو (Kia Rio) با قیمت پایه 16.500 دلار (معادل 63 میلیون تومان)
  • هوندا فیت (Honda Fit) با قیمت پایه 17.000 دلار (معادل 65 میلیون تومان)
  • تویوتا یاریس (Toyota Yaris) سدان با قیمت پایه 17.000 دلار (معادل 65 میلیون تومان)
  • کیا فورته (Kia Forte) یا سراتو (Cerato) با قیمت پایه 17.500 دلار (معادل 66 میلیون تومان)
  • فورد فوکاس (Ford Focus) با قیمت پایه 17.500 دلار (معادل 66 میلیون تومان)
  • شورولت کروز (Chevrolet Cruze) با قیمت پایه 18.000 دلار (معادل 68.5 میلیون تومان)

رقبا در بازار ایران

رقبای پژو 301 در ایران شامل خودروهایی چینی و کره‌ای بوده که امکانات بیشتری را نسبت به این خودرو به مشتریان ارائه می کنند. از حریفان پژو 301 در بازار ایران می توان به نمونه‌های زیر اشاره کرد:

  • رنو سیمبل با قیمتی در حدود 85 میلیون تومان
  • ام جی 360 با قیمتی در حدود 65 میلیون تومان
  • چری آریزو با قیمتی در حدود 70 میلیون تومان
  • جک J5 با قیمتی در حدود 60 میلیون تومان
  • انواع مدل های برلیانس با قیمتی در حدود 45 میلیون تومان تا 55 میلیون تومان
  • کیا سراتو نسل قدیم مونتاژ ایران با قیمتی در حدود 85 میلیون تومان
  • پژو 206 صندوق دار با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان
  • هیوندا اکسنت با قیمتی در حدود 100 میلیون تومان
  • کیا ریو با قیمتی در حدود 110 میلیون تومان
  • بسترن B50 با قیمتی در حدود 80 میلیون تومان

سخن آخر

همانطور که اشاره شد پژو 301 یا سیتروئن سی الیسی خودرویی ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد با قیمت پایین بوده که از سطح امکانات پایه برخوردار بوده و از ارزان ترین مواد اولیه در ساخت کابین آن استفاده شده است. در صورت ارائه با قیمتی در حدود 50 تا 55 میلیون تومان پژو 301 می توانست به عنوان جایگزینی برای سدان های از رده خارجی چون پژو 405 و پژو پارس (پرشیا) به حساب آید که با توجه به سیاسیت های غلط و سود جویی فراوان، قرار است با قیمت نجومی نزدیک به 100 میلیون تومان (معادل 26.500 دلار) عرضه گردد.

خریداران ایران با پرداخت این مبلغ در بازارهای جهانی قادر به خرید خودروهایی بسیار با کیفیت تر و مدرن تر مانند نمونه های فهرست زیر خواهند بود:

کیفیت ساخت و توانایی های فنی آن نیز اگر پایین تر از نمونه های چینی و یا حتی تولید داخل نباشد، چیزی بیش از آن نداشته اما با تفاوت قیمتی در حدود 30 میلیون تومان تا 40 میلیون توامان به خریداران بخت برگشته ایرانی عرضه می گردد. البته شاید بتوان در صورت عرضه پژو 301 با قیمت واقعی و در حدود 50 میلیون تومان تا حدودی از این نواقص چشم پوشی نمود.

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که تنها نصب نشان یک خودرو ساز قابل احترام نمی تواند پژو 301 را به خودرویی مناسب تبدیل نموده و آن را یک خودروی مدرن ساخت اروپا به حساب آورد و این خودرو همانقدر اروپایی است که نمونه هایی مانند تندر 90 (L90) و یا رنو ساندرو (Renault Sandro) و یا رنو داستر (Renault Duster) که محصول کارخانه داچیا (Dacia) کشور رومانی هستند!

مشخصات فنی پژو 301 نسل اول مدل سال 2013 در یک نگاه

پژو 301 مدل سال 2013 میلادی
حجم موتور (لیتر) 1.6
تعداد سیلندر 4 خطی
قدرت موتور (اسب بخار) 114
گشتاور تولیدی (نیوتون متر) 150
شتاب 0 – 100 (ثانیه) 11.5
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 180
گیربکس 6 Auto
مصرف سوخت (شهری) 9
مصرف سوخت (بزرگراه) 5.2
مصرف سوخت (سیکل ترکیبی) 6.7
وزن (تن) 1.1
قیمت پایه در بازار جهانی (میلیون تومان) 42
قیمت در بازار ایران (میلیون تومان) 95

 گالری تصاویر پژو 301 مدل سال 2017 میلادی

 

منبع : تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر