;
coinex

سهمیه بندی بنزین نزدیک است؛ در مصرف بنزین هم صرفه جویی کنید!

بعد از جیره بندی برق نوبت به سهمیه بندی بنزین است. مردم که در این چند روز درگیر مشکلات قطعی برق بوده اند، اکنون با مشکل جدیدی روبه رو هستند.

خبر احتمال سهمیه بندی بنزین را یک عضو کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرده است. البته با وجود اینکه گفته شده فعلا مشکلی در این زمینه وجود ندارد، اما باز هم باید نگران بود؛ زیرا مشکل زمان بندی برق که اکنون در تمام کشور وجود دارد، پیش از نیز احتمال بود.

پیش از این اعلام شده بود که ممکن است قطعی برق در تابستان 97 اتفاق افتاد که بالاخره نیز چنین شد. با شروع گرما جیره بندی برق و مشکلات پس از آن نیز آغاز شد. البته علاوه بر اینکه نبود برق خود مشکلاتی را ایجاد کرده، خاموشی های ناگهانی نیز باعث بروز مشکلات فراوانی شده است.


بیشتر بخوانید:  اعلام زمان بندی قطعی برق در کشور خواسته مردم است


البته در بسیاری از استان ها برنامه خاموشی برق اعلام شده بود ولی در پایتخت نه. در ادامه مردم نسبت به نبود جدول زمان بندی قطعی برق ابراز نارضایتی کردند و این مسئله باعث شد تا برنامه خاموشی برق تهران هم اعلام شود. هرچند که گفته شد این برنامه خاموشی احتمالی است و ممکن است اصلا خاموشی وجود نداشته باشد، اما باز هم شاهد خاموشی هایی چند نوبته و چند ساعته در طول روز هستیم.

سهمیه بندی بنزین نزدیک است…

سهمیه بندی بنزین نزدیک است

بعد از خروج آمریکا از برجام مشکلات تازه ای در کشور به وجود آمد. از افزایش نرخ دلار و نوسانات قیمت آن گرفته تا افزایش قیمت انواع کالاها مانند، گوشی، اتومبیل و … که باعث شد در کشور جنجال به پا شود. جالب اینجاست که هنوز تحریم‌ها عملی نشده و این آشوب در اقتصاد، تنها از جنبه روانی بوجود آمده است.

واردکنندگان این محصولات با وجود اینکه ارز دولتی گرفته بودند، کالاها را با ارز آزاد به مردم می فروختند؛ یعنی قیمت کالا تا چند برابر افزایش یافته بود و این موضوع نارضایتی و شکایت مردم را به دنبال داشت. تا اینکه وزیر ارتباطات و بانک مرکزی لیست دریافت کنندگان ارز دولتی را منتشر کرد.

با وجود اینکه در ادامه متخلافان شناسایی شدند اما کسی مجازات نشد و در مقابل برای اینکه این موضوع به حاشیه کشیده شود فیلترینگ اینستاگرام و موضوع دختران اینستاگرامی مطرح شد تا افکار عمومی از سمت مطالبه گری ها دور شده و به انحراف کشیده شود. این موضوع را آذری جهرمی به وضوح بیان کرد.


بیشتر بخوانید: موضوع دختران اینستاگرامی راهکاری برای انحراف افکار عمومی از مطالبه گری‌ها


تا جایی که وزیر ارتباطات خود اعلام کرد که هدف از طرح این موضوعات جدید عدم شفاف سازی پرونده افرادی است که ارز دولتی دریافت کرده اند.

بنزین سهمیه بندی می‌شود و قرار است به زودی به دلیل اعمال تحریم ها در کشور عملی شود. سهم بسیار زیادی از بنزین مصرفی کشور، وارداتی است و اگر تحریم‌ها شکلی واقعی به خود بگیرد، دیگر بنزینی نیز وارد نخواهد شد.

در این شرایط کشور هم با کمبود روبه رو خواهد شد و به نظر می رسد چاره ای جز جیره بندی بنزین وجود نداشته باشد. شاید در این بین تصمیم گرفته شود که به منظور حمایت از کالای داخلی ، از بنزین تولید داخل استفاده گردد که در این شرایط هم به دلیل کیفیت پایین بنزین داخلی چیزی جز افزایش آلودگی نصیب ما نمی‌شود، این اتفاقی است که پیش از این نیز آن را تجربه کرده‌ایم.

بررسی تصمیم دولت در مورد سهمیه بندی بنزین

سهمیه بندی بنزین

هدایت‌الله خادمی‌، عضو کمیسیون انرژی مجلس در مورد تصمیم دولت برای سهمیه بندی بنزین اعلام کرد که دولت تاکنون درباره سهمیه‌بندی بنزین هیچ تصمیمی نگرفته است. به گفته وی همه چیز بستگی به شرایطی دارد که ممکن است در آینده ایجاد شود.

وی ادامه داد که در مجلس نهم طرح دو نرخی بودن و استفاده از کارت‌های سوخت هوشمند برای شفاف‌سازی و جلوگیری از فساد مصوب شده بود، اما وزیر نفت فعلی کار را به این شکل انجام نداده و تصمیم دیگری داشته است.

وی در ادامه صحبت های خود در مورد سهمیه بندی بنزین ، به بودجه امسال که با افزایش نرخ حامل‌های انرژی و بنزین همراه بوده اشاره کرد و ادامه داد که مجلس با این طرح مخالفت کرده است. خادمی همچنین به تحریم هایی اعمالی بر کشور اشاره کرد و گفت که چون کشور در حال حرکت به سمت تحریم‌ها است، مشکلاتی در زمینه بنزین وجود خواهد داشت که جیره بندی بنزین می‌تواند این مشکل را تا حدودی حل کند.

وی در پایان تاکید کرد که فعلا مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد و این کمبود بنزین معضلی است که به آینده مربوط می‌شود.

هرچند گفته شده که “احتمال سهمیه بندی بنزین” وجود دارد ولی شاید بتوان اجرای این طرح را به راحتی پیش بینی کرد، همانگونه که در مورد قطعی های برق نیز اتفاق افتاد. بنابراین بهتر است از همین حالا در مصرف بنزین هم صرفه جویی کنید!

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: Techrato , isna

آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر