;
coinex

بازگشت یوتیوب به ایران ؛ داستان مذاکرات غیرعلنی یوتیوب با ایران چیست؟

بازگشت یوتیوب به ایران نزدیک است؟ برخی گزارش‌ها از مذاکرات پنهان میان یکی از مدیران وبسایت بزرگ اینترنتی ایرانی و و این سرویس ویدیویی برای بازگشت یوتیوب به ایران انجام گرفته است.

به نظر می‌رسد رایزنی‌هایی برای بازگشت یوتیوب به ایران در حال انجام است. دومین وب‌سایت پربازدید جهان که به نظر می‌رسد بازار ایران را سودآور می‌بیند، در جریان یک سری مذاکرات غیرعلنی قبول کرده است که “ملاحظات مرسوم را بپذیرد. در این میان اما مسئولین مربوطه در ایران با رفع فیلتر و بازگشت یوتیوب به ایران مخالفت کرده‌اند.

بازگشت یوتیوب به ایران

به گزارش تکراتو و به نقل از تابناک، مسئولان که در عرصه شعار شفافیت را در بوق و کرنا می‌کنند، در عمل به نظر می‌رسد کماکان با اعمال محدودیت بر روی یکی از سالم‌ترین سرویس‌های اینترنتی پافشاری می‌کند. تابناک می‌نویسد که منافع تصمیم‌گیرندگان در این حوزه در کف یک مجموعه بومی مشابه یوتیوب است و به همین دلیل با رفع فیلتر این سرویس بین‌المللی مخالف می‌شود. به نظر می‌رسد اشاره این وب‌سایت به سرویس ویدیو آپارات باشد.

بر اساس مذاکرات غیرعلنی میان یوتیوب و مسئولین ایرانی که وب‌سایت تابناک از آن خبر داده است، این سرویس ویدیویی بین‌المللی به پذیرش “استاندار‌های قانونی” و “استانداردهای فرهنگی و اخلاقی” ایران تن داده است. یوتیوب اعلام کرده که با تعیین قلمرو جغرافیایی، آن دسته از ویدیوها که مراجع ایرانی پخش‌شان را برخلاف قوانین ایران بدانند، در این کشور بارگیری نخواهد شد. چنین ویژگی‌ای برای برخی از کشورهای دیگر نیز تاکنون اجرا شده و برخی از ویدیوها با آی‌پی برخی از کشورها بالا نمی‌آید.

فیلتر یوتیوب

وب‌سایت یوتیوب پس از موتور جستجوگر گوگل عنوان دومین وب‌سایت پرمخاطب دنیا را به خود اختصاص داده است. این وبسایت بزرگترین آرشیو ویدیویی جهان است. بر اساس مطالعه‌ای در فوریه 2017 در هر دقیقه، 400 ساعت ویدیو بر روی این سرویس آپلود می‌شود. عددی که روز به روز در حال افزایش است.

ویژگی مهمی که این سرویس ویدیویی را به یکی از پربازدیدترین وب‌سایت‌های جهان تبدیل کرده است، درآمدزایی از طریق یوتیوب است. یوتیوب به ازای هر مرتبه مشاهده هر ویدیو، مبلغی را به یوتیوبرها اختصاص می‌دهد.


بیشتر بخوانید: آموزش کسب درآمد از یوتیوب (YouTube)


فیلترینگ یوتیوب در ایران قصه‌ای جالبی دارد. از سال 2005 این سرویس به طور دوره‌ای با مسدود شدن همراه بود. پس از انتخابات سال 1388 و تاثیرات این سرویس در آن دوران، نهادهای مربوطه تصمیم به فیلترینگ دائمی یوتیوب و چند شبکه اجتماعی دیگر گرفتند. در آن زمان تصورات بر آن بود که پس از آرام شدن اعتراضات این سرویس رفع فیلتر شود و کاربران دوباره به آن دسترسی داشته باشند.

اتفاقی که تاکنون رخ نداده است. تا به امروز کاربرانی که خواهان استفاده از مختواهای ویدیویی متنوع یوتیوب بوده‌اند، چاره‌ای جز استفاده از فیلترشکن و برنامه‌های تغییر آی‌پی نداشته‌اند.


بیشتر بخوانید : شبکه‌های اجتماعی چگونه بر صحنه‌های سیاسی تاثیر می‌گذارند؟


چندی پیش بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت (پاد) بر ضرورت رفع فیلتر توئیتر برای ایرانیزه کردن جو حاکم بر آن سخن گفت. سخنی که پر بیراه هم نبود.

واضح است که هرچه استفاده کنندگان از یک سرویس گستره بیشتری از جمعیت کشور را به خود اختصاص دهند، بیشتر می‌توان به آرا و نظرات مردم در شبکه‌های اجتماعی تکیه و آن را مشت نمونه خروار نظرات واقعی مردم تلقی کرد.


بیشتر بخوانید : حمایت ظریف از رفع فیلتر توئیتر در ایران ؛ تاکید بر حضور کاربران واقعی


اما همه مسئولین مشابه آقای ظریف نمی‌اندیشند. برخی از آنها، که از قضا مسئولیت و یا بهتر گفته باشیم “دکمه فیلترینگ” در اختیار آنهاست نه تنها علاقه‌ای به این کار ندارند که به شدت با رفع فیلتر وبسایت‌هایی نظیر یوتیوب مخلفت می‌کنند.

بنابر تحقیقات متعدد مانند آنچه در هافینگتون پست در سال 2017 منتشر شد، یوتیوب به عنوان سالم‌ترین پلتفرم معرفی شد. بر اساس این تحقیق 1479 نفر در رده‌های سنی 14 تا 24 در مورد تاثیرات مثبت و منفی روانی شبکه‌های اجتماعی نظیر فیسبوک، اینستاگرام و … نظرات خود را مجموعا در خصوص 14 ویژگی هر یک از یان پلتفرم‌ها ارائه کردند.

از جمله این موارد می‌توان به این پرسش اشاره کرد که “آیا این برنامه احساس اضطراب، افسردگی و تنهایی را به شما القا می‌کند یا خیر.” به علاوه تاثیرات این 14 پلتفرم بر روی تصورات بدنی، کیفیت خواب و قلدری نیز از دیگر پرسش‌های مطرح شده بود.

فیلترینگ یوتیوب
کشور‌هایی که یوتیوب در آنها فیلتر است. ایران، چین و پاکستان، از قضا هر سه آسیایی، از جمله مهمترین کشورهایی هستند که اجازه دسترسی به محتوای یوتیوب را به کاربران خود نمی‌دهند. (اعتبار : ویکی‌پدیا)

بر اساس تحقیق هافینگتون پست، اینستاگرام بیشترین تاثیر منفی را بر روی سلامت روانی کاربرانش می‌گذارد. همچنین تاکید شده است که کاربران تنها پس از استفاده از یوتیوب به “احساس راحتی” دست پیدا می‌کنند. بر اساس مشاهدات عینی نیز به راحتی می‌توان دریافت که محتواها در یوتیوب نسبت به اینستاگرام به مراتب سالم‌تر هستند. در این خصوص ذکر این نکته ضروری است که یوتیوب در طول چند سال گذشته نشان داده است که در همکاری با دولت‌های کشور‌های مختل برای فعالیت قلمرو آنها انعظاف پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد.

تابناک می‌نویسد که از دو سال گذشته تا به اکنون برخی از فعالات حوزه اینترنت و “شخصا مدیران یکی از غول‌های اینترنت ایران” در راستای بازگشت یوتیوب به ایران، اقداماتی از جمله ارتباط با مدیران این سرویس را به انجام رسانده است. گویا یوتوب در جریان این گفتگوها با پذیرش “استانداردهای قانونی و همچنین استانداردهای فرهنگی و اخلاقی ایران” مشکلی نداشته و ویدیوها را پس از تشخیص مرجع ایرانی از این جهت که مطابق قوانین ایران هستند یا خیر، در اختیار کاربران دارای آی‌پی ایران قرار می‌دهند.

ظاهرا پس از این تعامل یوتیوب که متاثر از تماس طرف ایرانی بوده و با توجه به آنکه یوتیوب برخلاف پیام‌رسان‌ها به اطلاعات محرمانه‌ای دسترسی ندارد و محتوای آن برای عموم قابل مشاهده است، مهم‌ترین ایراد باقی مانده توسط برخی مسئولین مرتبط، خروج ارز در قالب پهنای باند خارجی بوده است.

یوتیوب در قبال این مسئله پذیرفته که سرورهایی در این غول اینترنتی قرار دهد و این شرکت اینترنتی داخلی میزبان سرورهای این شرکت شود اما با رفع این بهانه نیز برخی مسئولین حتی در پی پیگیری رفع این موضوع بر نیامده‌اند.


بیشتر بخوانید : حذف اکانت‌های ایرانی مرتبط با صدا و سیما توسط یوتیوب، فیسبوک و توییتر


نکته دیگری نیز در خصوص بازگشت یوتیوب به ایران وجود دارد، بحث نمونه‌های مشابه داخلی آن است. وقتی سخن از آزادی اطلاعات و رفع محدودیت‌های شبکه‌های اجتماعی می‌شود، چه بسیار مدافعان توییتر و اینستاگرام، اما کمتر در میان مسئولین می‌توان اظهار نظرهایی را یافت که در دفاع از پیام‌رسان‌ها و یا سرویسی نظیر یوتیوب با چندین نمونه مشابه داخلی باشند. پرسش اینجاست که آیا منافع شخصی و یا گروهی خاص در جلوگیری از رفع فیلتر یوتیوب نقش دارد یا خیر؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، بر اساس تعدادی از تحقیقات علمی و حتی با نگاهی مختصر به محتواها می‌توان دریافت که سرویسی مانند یوتیوب به مراتب نسبت به شبکه اجتماعی نظیر اینستاگرام سالم‌تر است. آیا اثرات روانی‌ تاثیر در اتخاذ اینگونه تصمیمات دارد؟ همچنین بد نیست این را هم اضافه کنیم که آیا اگر سرویسی مشابه اینستاگرام و یا توئیتر در ایران وجود داشت، آیا مدعیان حمایت از گردش آزاد اطلاعات در جهت حمایت از رفع فیلتر فرضی آنها سخن می‌گفتند؟

بیشتر بخوانید :

.

منبع: tabnak

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    بهترین خبری بود که تو این چند هفته شنیدم

    پاسخ