;
coinex

آیا یک سویه جدید و مرگبارتر ویروس کرونا (COVID19) جهش پیدا کرده است؟

ادعای کشف یک سویه جدید و مرگبارتر ویروس کرونا جدید در نتیجه یک آنالیز از ۱۰۳ مورد از مبتلایان مطرح شده است. با ما باشید تا این خبر را بیشتر بررسی کنیم.

سازمان بهداشت جهانی در مورد این موضوع گفته:‌ «هیچ شاهدی وجود ندارد که این ویروس {کووید۱۹} تغییر پیدا کرده است.» پرسشی که مطرح می‌شود این است که چند سویه ویروس کرونا جدید وجود دارد و اصلا چرا این موضوع حائز اهمیت است؟‌

ویروس‌ها همواره جهش پیدا می‌کنند، به ویژه آر.ان.ای ویروس‌ (RNA Virus)‌هایی نظیر ویروس کرونای جدید. یان جونز (Ian Jones) از دانشگاه ریدینگ بریتانیا می‌گوید وقتی شخصی دچار ابتلا به ویروس کرونا می‌‌شود؛ ویروس در مجاری تنفسی وی شروع به همانندسازی و تکثیر می‌کند. در هر بار وقوع همانندسازی ژنوم جهش اتفاق می‌افتد.

ویروس کرونای جدید (COVID19) تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و ۳۰۰۰ نفر را به کام مرگ فرستاده است. در ایران نیز شمار مبتلایان و قربانیان به ترتیب از آستانه ۴ هزار و ۱۰۰ نفر عبور کرده است. در همین زمینه گزارش لحظه به لحظه تکراتو از آمار کشته شدگان و مبتلایان ویروس کرونا در ایران را از دست ندهید!

آیا یک سویه جدید و مرگبارتر ویروس کرونا جهش پیدا کرده است؟

پاسخ کوتاه: تنوع اندکی در ژنوم ویروس دیده شده است

محققی به نام ژیائولو تانگ (Xiaolu Tang) از دانشگاه پکینگ در شهر پکن ژنوم ویروس کرونای جدید استخراج شده از ۱۰۳ بیمار مبتلا را مورد مطالعه قرار دادند. در این مطالعه آنها جهش‌های متداولی را در دو موقعیت ژنوم ویروس شناسایی کردند. تیم تحقیقاتی بر اساس تفاوت ژنوم این دوناحیه دو سویه ویروس کرونای جدید را شناسایی کردند. ۷۲ مورد را نوع L و ۲۹ مورد را نوع S لقب دادند.

سویه جدید ویروس کرونا

یک مطالعه جداگانه دیگر توسط این تیم تحقیقاتی می‌گوید کروناویروس نوع L در نتیجه تغییر نوع S قدیمی‌تر بوجود آمده است. به نظر می‌رسد سویه نخست ویروس پس از انتقال از منشاء حیوانی ویروس کرونا {مورچه‌خوار پانگولین، مارها یا چی؟} به انسان پدید‌ آمده باشد. تیم تحقیقاتی می‌گوید سویه دوم (L) اندکی بعد ظاهر می‌شود.

راه های انتقال و پیشگیری از ویروس کرونا ؛ ویروس کرونا چگونه منتقل می‌شود؟

هر دو این سویه‌های ویروس کرونا در اپیدمی آن در نقاط مختلف جهان دخیل هستند. تیم تحقیقاتی چینی می‌گوید نوع L ویروس کرونا شیوع بیشتر دارد و مهاجم‌تر از نوع S است.

آیا واقعا سویه جدید و مرگبارتر ویروس کرونا تکامل پیدا کرده؟

دانشمندان چه می‌گویند؟

راویندر کاندا (Ravinder Kanda)، از دانشگاه آکسفورد بروکس در انگلستان، درباره سویه جدید و مرگبارتر ویروس کرونا می‌گوید: «به نظر می‌رسد که دو سویه مختلف وجود داشته باشد. نوع L ممکن است در انتقال ویژگی مهاجم‌تری داشته باشد. اما ما هنوز هیچ ایده‌ای نداریم که این تغییرات ژنتیکی اساسی چه ارتباطی با شدت بیماری دارد.»

اریک وولتز، از امپریال کالج لندن، در این باره می‌گوید:‌ «فکر می‌کنم این حقیقت دارد که دو سویه ویروس کرونای جدید وجود دارد. این موضوع که ویروس‌ها در میزبان‌های جدید دچار تکامل شوند موضوع نرمالی است.»

نشانه‌ها و علائم ویروس کرونا ؛ از نشانه‌های بیماری مرموز چینی چه می‌دانیم؟

درک اینکه چه تعداد سویه از ویروس کرونای جدید وجود دارد در اتخاذ روش‌های پیشگیری از ویروس کرونا و توسعه فرآیند‌های تولید واکسن بسیار حیاتی است. در سراسر جهان گروه‌های مختلف در حال توسعه واکسن ویروس کرونا هستند. هر واکسن ساخته شده‌ای برای موثر بودن باید ویژگی‌های هردو سویه ویروس کووید ۱۹ را مورد هدف قرار دهد.

تفاوت‌های میان این دو سویه شناخته شده اندک است. حتی آقای جونز باور دارد که تفاوت‌ها به قدری اندک است که نمی‌توانیم واقعا از دو سویه مختلف صحبت کنیم. هیچ کدام از تفاوت‌های ژنتیکی موجود در تولید پروتئین های ویروس اثرگذار نیستند و در نتیجه نحوه فعالیت ویروس و متعاقبا علائم بیماری را دستخوش تغییر نخواهد کرد. حقیقت این است که هیچ کدام از این سویه‌ها از دیگری مرگبارتر نیست.

در بیانیه منتشر شده توسط ‌WHO می‌خوانیم: «از همه جنبه‌های عملی، این ویروس کماکان به همان شکلی هست که هنگام پدید آمدن بود. هیچ شاهدی وجود ندارد که در حال بدتر شدن است. مطالعه تانگ و همکارانش تنها نشان می‌دهد تنوع ژنتیکی در این ویروس بوجود آمده و به این معنا نیست که به کلی تغییر کرده است.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: newscientist

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر