;
coinex

خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست ؛ میکروپلاستیک، کوچک اما خطرناک!

امروزه انسان بیشتر از هر زمانی از مواد پلاستیکی استفاده می‌کند؛ اما این پلاستیک‌ها می‌توانند بسیار مضر باشند. خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست چیست؟

امروزه انسان بیشتر از هر زمانی از مواد پلاستیکی ساخته‌شده از نفت استفاده می‌کند که درنتیجه آن، محیط‌زیست آسیبی جدی می‌بیند. متأسفانه این موضوع نیز هنوز مشخص نیست که ما چگونه و چه هنگام به این ورطه فراگیر مصرف پلاستیک افتاده‌ایم.

در حال حاضر، هرساله بیش از سیصد میلیون تن مواد پلاستیکی جدید ساخته می‌شود که بیش از هشتاد میلیون تن از این حجم را محصولات بسته‌بندی پلاستیکی تشکیل داده و 30 درصد از آن به‌سرعت به زباله تبدیل می‌شوند.

این انباشت‌ها در طبیعت انباشت شده و این مسئله زمانی دارای اهمیت است که بدانیم تنها کمتر از 20 درصد از زباله‌های پلاستیکی جهانی بازیافت شده و بقیه به محل دفن زباله‌ها و یا مراکز زباله‌سوزی فرستاده می‌شوند. این زباله‌ها خطری بسیار جدی برای ما به و طبیعت به حساب می‌آیند. خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست چیست؟

خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست

کیسه های پلاستیکی در زمین یکی از رایج‌ترین انواع بسته بندی هستند. در کشور های در حال توسعه،  سالانه هزاران تن کیسه‌های پلاستیکی یک بار مصرف تولید می‌شود. توده‌های عظیم پلاستیک های مصرف شده، برای جوامع انسانی از این جهت خطر دارد چرا که باعث انتقال سموم به منابع آبی می‌شوند.

پلاستیک
خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست – در طول چند صد سال گذشته میزان پلاستیک‌هایی که به دریا راه یافته‌اند به طرز چشمگیری افزایش داشته است. نیروهای طبیعی مختلف آنها را خرد می‌کنند و در نهایت در ته اقیانوس‌ها ته‌نشین می‌شوند. دانشمندان می‌گویند در چند میلیون سال آینده اینها نشانه‌هایی از وجود تمدن انسانی خواهند بود. (اعتبار : ناسا کلایمت جنچ)

بازیافت این پلاستیک‌ها به صورت کامل انجام نمی‌شود و بخشی از این ضایعات، سال‌های متمادی در محیط زیست می‌مانند. همین موضوع، یک تهدید محسوب می‌شود. اما در راستای بررسی خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست، تأثیر آن‌ها را بر جانوران بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید:

تأثیر پلاستیک بر جانوران

آتلان میدوی در اقیانوس آرام شمالی، خانه بزرگترین کلنی باستانی albatross در زمین است. این پرندگان از جزایر هم‌جوار از فواصل دور (صد ها مایل) به این جزیره می‌روند تا برای خود و فرزندانشان غذا تهیه نمایند. متأسفانه، هزاران عدد از این پرندگان گران‌قیمت در آتلان میدوی مرده‌اند؛ زیرا مقدار زیادی از قطعات و کیسه‌های پلاستیکی را خورده‌اند.

تمام پلاستیک‌هایی که در این پرندگان پیدا شده‌اند توسط پرندگان بالغ به جزیره آورده شده و سپس آن را به پرندگان جوان داده‌اند. برآورد شده است که روزانه چهار تن پلاستیک در اینجا جمع می‌شوند.

محققان می گویند، به دنبال راهکارهایی برای پیاده سازی این کشف هستند تا مسئله تجمع زباله های پلاستیکی را از بین ببرند
خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست – محققان می گویند، به دنبال راهکارهایی برای پیاده سازی این کشف هستند تا مسئله تجمع زباله های پلاستیکی را از بین ببرند

تنوع بسیار زیادی در گونه‌های جانوری در اقیانوس‌ها و دریاهای ما است. این بدان معنی است که صدها گونه جانوری دیگر وجود دارند که از طریق خوردن یا درگیر شدن در جریانات کیسه‌های پلاستیکی در معرض خطر آسیب و مرگ هستند. کیسه‌های پلاستیکی که در آب شناور هستند می‌توانند توسط حیوانات دریایی به عنوان غذا اشتباه گرفته شود. لاک‌پشت‌های دریایی یک گونه در معرض خطر از کیسه‌های پلاستیکی هستند. به دلیل مصرف مقادیر زیادی از پلاستیک، آنها از بین می‌روند، چرا که پلاستیک‌ها قابل هضم نمی‌باشند.

کالبدشکافی یک گونه نهنگ، 20 فوت مربع از کیسه‌های پلاستیکی را پیدا کرد که کل معده این نهنگ را پر کرده بود. این‌ها همگی نشان‌دهنده خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست هستند.

راهکارهای بشر برای این بحران جهانی

همانطور که اشاره شد، کیسه های پلاستیکی یک مشکل بزرگ زیست محیطی در سرتاسر جهان هستند و باعث مسائل بسیار زیادی می‌شوند که سلامت انسان و حیوان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. می‌توانید دوستان، خانواده، همسایگان و فرزندان خود را درباره تاثیرات منفی کیسه‌های پلاستیکی در دنیا آموزش دهید.

  • از پاکت های چند بار مصرف استفاده کنید.

بدیهی است، یک راهکار مقابله با خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست ، این است که از بجای کیسه های پلاستیکی یک بار مصرف از پاکت های چند بار مصرف و ماندگار استفاده کنید.

  • اگر شما کیسه پلاستیکی در خانه دارید، آنها را دور نیندازید و دوباره استفاده کنید.
  • از فروشگاه‌هایی خرید کنید که پاکت‌های چندبار مصرف به مشتریانشان تحویل می‌دهند.

امید است با این روش‌ها، بتوانیم کمی با خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست مقابله کنیم.

بیشتر بخوانید:

پلاستیک‌ها در مواد آرایشی

میکروپلاستیک‌ها به ذرات پلاستیکی اشاره دارند که ریز تر از ۵ میلی متر هستند. این محصولات در اسکراب‌ها به عنوان یک ساینده استفاده می‌شود یا مثلاً در ضد آفتاب‌ها بافت کرمی و نرم‌تری دارند و در محصولات دیگر به عنوان اتصال‌دهنده‌های ترکیبات استفاه می‌شوند. اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به قضیه داشته باشیم می‌بینیم که در ژل‌های حمام، کرم، رژ لب و هر محصول دیگری این پلاستیک پیدا می شود.

میکروپلاستیک‌ها، خطری برای ما

طبق مطالعات جدید جدید، باز کردن یک کیسه پلاستیکی یا بطری پلاستیکی نوشابه می‌تواند مقادیر کمی از میکروپلاستیک‌ها را در محیط اطراف پخش کند. اگرچه این روند بسیار کند پیش می‌رود، اما طی مدت زیاد می‌تواند باعث مشکلات بزرگی مربوط به آلودگی پلاستیکی شود.

دانشمندان دانشگاه فلیندرز و دانشگاه نیوکاسل استرالیا، چگونگی پخش میکروپلاستیک‌ها از طریق باز کردن یا پاره کردن پلاستیک، و همچنین تعداد ریزپلاستیک‌های پخش‌شده توسط انواع پلاتیک‌ها به روش‌های مختلف را بررسی کردند.

نتایج بسته به نوع پلاستیک و روش باز شدن آن متفاوت بود. به عنوان مثال، برش دادن یک بطری نوشابه با قیچی ریزپلاستیک‌های بیش‌تری را نسبت به باز کردن یک بسته شکلات پخش می‌کند. با این وجود، همه روش‌های باز کردن یا پاره کردن پلاستیک، اثری از آلودگی پلاستیکی میکروسکوپی ایجاد می‌کنند.

محققان با استفاده از تست‌های شیمیایی و تکنیک‌های میکروسکوپی، دریافتند که با باز کردن یا پاره کردن یک کیسه پلاستیکی، 10 تا 30 نانوگرم (معادل 0.00001-0.00003 میلی‌گرم) از میکروپلاستیک‌ها تا فاصله 300 سانتی‌متری پخش می‌شوند. این ریزپلاستیک‌ها به شکل الیاف، قطعات و مثلث بوده و اندازه آن‌ها از چند نانومتر تا چند میلی‌متر متغیر است.

بیشتر بخوانید:

هنوز مشخص نیست که این ریزپلاستیک‌ها خطر جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شوند یا خیر. به طور کلی، دانشمندان در مورد اثرات طولانی‌مدت این ریزپلاستیک‌ها بر سلامتی انسان اطلاعات کمی در دست دارند. طبق گزارش در سال 2019 توسط سازمان جهانی بهداشت، اثرات این میکروپلاستیک‌ها بر روی بدن انسان احتمالأ خیلی شدید نیست. البته به گفته محققان، این موضوع فقط بر اساس شواهد محدودی نتیجه گرفته شده است و اطلاعات بیش‌تری مورد نیاز است.

جمع آوری زباله توسط کلاغ در پارکی در فرانسه
خطر زباله های پلاستیکی برای محیط زیست

با این وجود همین یافته‌های محدود نیز، دلیل خوبی برای احتیاط کردن محسوب می‌شوند. پژوهشگران می‌گویند:

اگر نگران میکروپلاستیک‌ها و آلودگی محیط زیست توسط آن‌ها هستیم، باید هنگام باز کردن یک کیسه پلاستیکی اقدامات مراقبتی را انجام دهیم.

وقتی به میکروپلاستیک فکر می‌کنید، احتمالأ میکروبیدهای موجود در لوازم آرایشی در ذهنتان تداعی می‌شوند. با این حال، واقعیت میکروپلاستیک‌ها بسیار پیچیده‌تر است. بین 15 تا 30 درصد از ریزپلاستیک‌ها به طور مستقیم به شکل ذرات ریز وارد محیط اطراف می‌شوند؛ برای مثال از طریق شستن لباس‌های مصنوعی، سایش لاستیک هنگام رانندگی، و اضافه شدن میکروپلاستیک‌ها به صورت عمدی در مواد آرایشی. 70 درصد باقی‌مانده نیز تا تخریب اشیاء پلاستیکی بزرگ‌تر، مانند کیسه‌های پلاستیکی، بطری‌ها و تورهای ماهیگیری، تولید می‌شوند.

اگرچه فقط تقریباً یک قرن از ساخت پلاستیک‌ها گذشته است، اما اثری از آن‌ها به شکل میکروپلاستیک در همه‌جا دیده می‌شود. دانشمندان این الیاف پلاستیکی میکروسکوپی را در جاهای بسیار غیرمنتظره‌ای کشف کرده‌اند؛ از روده انسان، تا جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی و برف‌های قطب شمال!

بیشتر بخوانید:

.

منبع: iflscience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر