;
coinex

عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری ؛ وقتی مادران بلای جان کودکشان می‌شوند!

طبق پژوهش‌های جدید، قوانینی که در جهت جلوگیری از عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری وضع شده‌اند، درواقع ضرر بیش‌تری می‌رسانند.

ماریجوانا و کوکائین رایج‌ترین مواد غیرقانونی مورد سوءمصرف هستند و پس از آن‌ها هروئین قرار دارد. میزان مصرف ماریجوانا و کوکائین در زنان باردار به ترتیب 3 و 1 درصد است. مصرف مزمن ماریجوانا با وزن کم نوزاد در بدو تولد، نارسی و علائم شبیه محرومیت از جمله گریه‌های مفرط، لرزش و استفراغ شدید و مزمن ارتباط دارد.

بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی ۵-۱۰ درصد از زنان در دوران بارداری، مواد مخدر مصرف می کنند. زنان باردار مصرف کننده مواد در معرض خطر بالای سوء تغذیه بوده و اغلب از مراقبت های بارداری کافی بهره‌مند نمی‌شوند.

عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری

مصرف کوکائین و کراک در دوران بارداری با تعدادی از ناهنجاری‌های رفتاری از جمله تحریک‌پذیری، گریه بیش از حد و کاهش تمایل برای ارتباط انسانی همراه بوده است. نوزادانی که از مادر معتاد به مواد مخدر متولد می شوند در هنگام تولد دچار سندرم محرومیت می‌شوند.

تولد نوزادان با علائم اعتیاد

زنان باردار باید بدانند که هرچیزی که می‌خورند، می‌نوشند، دود می‌کنند یا استنشاق می‌کنند ممکن است به واسطه جفت یا بند ناف نوزاد به طور مستقیم ازسیستم خون آن‌ها به سیستم گردش خون بدن نوزاد منتقل کنند. این بدین معناست که اگر شما معتاد شوید فرصت اعتیاد برای نوزاد نیز فراهم خواهد شد.

کاهش اعتیاد به شبکه های اجتماعی با مطالعه
عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری

برخی نوزادان با اعتیاد به همان موادمخدری که ممکن است مادر در طول  بارداری استعمال می‌کرده بدنیا می‌آیند و این امر منجربه بروز علائم و نشانه‌های  مختلف اعتیاد در نوزاد تازه متولد شده می‌شود.درمان اعتیاد در این نوزادان نیاز به مشاوره با متخصص باتجربه و ماهر دارد.

بیشتر بخوانید:

محققان مدت های مدیدی است بر این باورند نوزادانی که از والدین معتاد به مواد بدنیا می‌آیند با موقعیت دشواری مواجه می‌شوند که نه تنها تاثیرات درازمدت مصرف مواد را دربردارد بلکه شامل مواجهه با محیط خطرناکی است که سوء استفاده از مواد در آن همچنان ادامه دارد. این عامل به تنهایی ممکن است اطلاعات پیرامون رفاه اجتماعی و شناختی را اندکی تحریف نماید.

این همان عامل محیطی است که برآورد قطعی اینکه آیا قرارگرفتن درمعرض موادمخدر می‌تواند عامل اصلی نقص در عملکرد شناختی یا مشکلات رفتاری باشد را با مشکل مواجه می‌کند.اگر غیراز این باشد،  تشخیص زودهنگام این عوامل خطرزا ممکن است کلید پیشگیری از مسائل جاری باشد.

مادران نوزاد درگیر اعتیاد، چگونه به نوزاد خود آسیب می‌رسانند؟

کاملا واضح است هنگامی که زنان باردار از مواد استفاده می‌کنند به جنین خود آسیب می‌رسانند. میزان آسیب، به نوع مواد، شدت مصرف مواد و دوره رشد و تکامل جنین در بارداری بستگی دارد.

با وجود این که برخی از انواع داروهای تجویزی وجود دارند که یک زن باردار ممکن است مصرف ‌کند اما لازم به ذکر است که حتی برخی از داروهای تجویزی نیز می‌توانند برای نوزاد درحال رشد خطرناک باشند.الکل اگر بیشتر از موادمخدر مضر نباشد می‌تواند به همان اندازه مخرب باشد و موجب شود نوزادان با ابتلا به سندروم کشنده الکل بدنیا بیایند.

بیشتر بخوانید:

امروزه داروهای غیرقانونی شامل: کوکائین، کراک و شیشه هستند که در این بین کوکائین یکی از رایج‌ترین نوع موادمخدر شناخته شده‌است. کودکانی که درمعرض این مواد و سایر مواد دیگر قرار می‌گیرند بلافاصله بعد از بدنیا آمدن برای مدت طولانی در بیمارستان بستری می‌شوند و ممکن است مادام‌العمر با مشکلات سلامتی درگیر باشند.

هشت راه برای اینکه در دوران بارداری زیباتر به نظر برسیم
عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری

عوارض بلندمدت مصرف مواد مخدر روی نوزادان

با وجود این‌که دانستن قطعی این موضوع که آیا مشکلات شناختی و رفتاری در بزرگسالان می‌تواند به مواجه با موادمخدر یا محیط خطرناک پیش از زایمان مرتبط باشد یا خیر کار دشواری است اما این افراد دارای الگوی مشخصی از علائم و عوارض جانبی هستند. عوارض جانبی رایج اعتیاد به مواد قبل از زایمان عبارتند از:

  • کم وزن کودک در حین تولد
  • دور سر کوچکتر
  • مشکلات رفتاری
  • تاخیر شناختی
  • افزایش اضطراب
  • مشکل در حفظ شغل
  • مشکل در حفظ روابط
  • افزایش خط سوءاستفاده از مواد

این مادران معمولا برای انجام مراقبت‌های بارداری مراجعه نمی‌کنند. بنابراین برخی مشکلات و عوارض مامایی در آنها شناسایی نمی‌شود. افراد وابسته به مواد، نسبت به داروهای درمانی تحمل دارند و آستانه درد آنها نسبت به افراد غیر معتاد پائین‌تر است. از این رو در صورت نیاز به سزارین باید مقدار بیشتری از داروهای مورد نیاز به بیمار تزریق شود که یکی از اثرات آن تضعیف سیستم تنفسی جنین و نوزاد است.

نوزاد متولد شده از مادر معتاد می‌تواند در بزرگسالی فرد کاملا مفید و موفق  شود هرچند هرگونه مواجهه با اثرات سمی الکل و موادمخدر می‌تواند این فرایند را به چالش بکشد. درک خطرات و تاخیرات مرتبط با اعتیاد قبل از زایمان می‌تواند یک دفاع در برابر بسیاری از مشکلات این افراد باشد.

جنینی که در رحم مادر قرار دارد، در مقابل آسیب هایی همچون مواد مخدر به شدت آسیب پذیر است. تحقیقات نشان داده است که مصرف مواد مخدر در دوران بارداری به طور مستقیم بر نوزاد تاثیر می‌گذارد.

بدن نوزاد مانند بدن مادر، تمام مواد مصرف شده را دریافت می‌کند و نوزاد بدون هیچ گناهی معتاد به دنیا می‌آید. مصرف مواد مخدر در دوران بارداری با عوارض متعددی همچون ایست قلبی، سکته مغزی، مشکلات تنفسی و حملات صرع برای مادر و نوزاد همراه است. همچنین مصرف مواد مخدر در دوران بارداری احتمال زایمان زودرس، نقص های مادرزادی، مرده زایی و مشکلات شناختی و رفتاری نوزاد را افزایش می‌دهد. اعتیاد در دوران بارداری بر شیر مادر نیز تأثیر می‌گذارد.

اعتیاد به مواد نه تنها برای سلامت مادر مضر است، بلکه سلامت جنین و نوزاد را نیز تحت تأثیر قرار می دهد؛ به طوری که مصرف مواد مخدر حین بارداری باعث سقط خودبخودی، پارگی زودرس پرده‌ها، نارسی جنین، کاهش وزن زمان تولد، عقب افتادن رشد داخل رحمی، مرگ نوزاد، سندرم دیسترس تنفسی خونریزی داخل جمجمه‌ای، خفگی نوزادی، نارسایی جفت، جدا شدن زودرس جفت، مسمومیت حاملگی و خونریزی بعد از زایمان و … می‌شود.

تأثیرات پدران معتاد روی نوزادان

تنها تاثیری که یک پدر معتاد می‌تواند در رشد پیش از زایمان داشته باشد در حین لقاح است. اسپرم‌ها می‌توانند حامل نقایص ژنتیکی مرتبط با مصرف مواد خاص باشند اما مواد اعتیادآور نظیر الکل و نیکوتین تاثیری روی اسپرم ندارند. موادمخدر با ایجاد اختلالاتی در اسپرم امکان تخم‌گذاری اسپرم یا رشد جنین را چند هفته قبل از سقط جنین غیرممکن می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

عوارض مصرف الکل در دوره بارداری روی نوزاد

مطالعات حاکی از آن است که بیش از 30% از زنان باردار در برخی مواقع  در طول بارداری خود الکل مصرف می‌کنند. با وجود این که مبنای دقیقی برای میزان سالم مصرف الکل مشخص نشده اما باید خاطر نشان کرد که هرچه مصرف الکل در طول بارداری بیشتر باشد احتمال آسیب جنین نیز بیشتر خواهد بود.

هشت راه برای اینکه در دوران بارداری زیباتر به نظر برسیم
عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری

کودکان متولد شده از مادرانی که در طول حاملگی خود به میزان متوسط تا شدید الکل می‌نوشیدند، فرزندانشان  بیشتر درمعرض خطر ابتلا به اختلالات کشنده طیف الکل موسوم به FASDs هستند. این ناهنجاری شامل 3 اختلال مهم مرتبط با مصرف الکل است که عبارتند از: سندروم جنین الکلی، آثار جنین الکلی و اختلالات رشدی–عصبی مرتبط با مصرف الکل است.

کودکان مبتلا به سندروم جنین الکلی با علائمی که شامل تغییرات فیزیکی نظیر دورسر کوچک‌تر از حالت طبیعی تا برخی از ناهنجاری‌ها در صورت نظیر پهن بودن استخوان گونه و مهارت‌های حرکتی ضعیف است ممکن است در طول بزرگسالی با مشکلات مداوم یادگیری، حافظه و تمرکز ضعیف مواجه باشند. این افراد در بزرگسالی ممکن است در مدرسه با چالش مواجه شده و در حفظ روابط دوستی و شغل خود مشکل داشته باشند. کودکی که با ناهنجاری آثار جنین الکلی بدنیا می‌آید ممکن است این خصوصیات را کم‌تر نشان دهد.

سیاست‌ها جلوگیری از مصرف مواد مخدر در دوره بارداری

یک پژوهش جدید که توسط متخصصان دانشگاه فلوریدای مرکزی انجام شده، نشان می‌دهد قوانینی که در جهت کاهش عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری وضع شده‌اند، درواقع خسارت بیش‌تری وارد می‌کنند.این عواقب ناخواسته شامل جلوگیری از درمان زنان مصرف‌کننده و عدم کاهش نوزادان معتاد به مواد مخدر می‌شوند.

در این پژوهش، اثرات سیاست‌های مجازاتی در ایالت‌هایی که آن‌ها را اجرا کرده‌اند با ایالاتی که مجازاتی در نظر نگرفته‌اند، مقایسه شده است.

یافته‌های پژوهش به طور فزاینده‌ای حائز اهمیت هستند؛ چرا که عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری در حال افزایش است. یکی از محققان این پژوهش، دنیل اتکینز، می‌گوید :

مصرف مواد افیونی در دوران بارداری می‌تواند هم به مادر و هم به نوزاد آسیب برساند. همچنین میزان عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری بین سال‌های 1999 تا 2014 بیش از 300 درصد افزایش داشته است.

اتینکز افزود:

ایالت‌ها رویکردهای مختلفی را جهت کاهش مصرف مواد افیونی در دوره بارداری اتخاذ کرده‌اند؛ از جمله سیاست‌هایی که مصرف مواد مخدر در طول بارداری را عین کودک‌آزاری می‌دانند.

اما هیچ شواهدی مبنی بر مؤثر بودن این سیاست‌ها در کاهش نوزادانی با علائم ترک اعتیاد یا قرار گرفتن آن‌ها در معرض مواد افیونی توسط مادران، مشاهده نشده است.

به گفته پژوهشگران، این سیاست‌های مجازاتی موجب مراجعه کم‌تر زنان باردار معتاد به مراکز درمانی شده و تعداد کم‌تری از آنان، اقدام به درمان خود می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

در این پژوهش محققان از اطلاعات مربوط به 95 درصد ترخیصی‌های بیمارستان‌ها در 37 ایالت، استفاده کرده‌اند. با استفاده از این اطلاعات، آن‌ها تعداد نوزادان متولدشده با علائم اعتیاد و عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری را، از سال 2000 تا 2014 بررسی کردند. همچنین با استفاده از داده‌های مربوط به بیماران پذیرش‌شده در مراکز ترک اعتیاد، تعداد زنان باردار مراجعه‌کننده به این مراکز را، طبق سال و ایالت، شناسایی کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهند که پس از اعمال سیاست‌های مجازاتی نسبت به مصرف مواد مخدر در دوره بارداری، نرخ معالجه زنان باردار معتاد 29 درصد، و مراجعه به مراکز درمانی و متخصصان 18 درصد کاهش داشته است.

اما بر اساس آمار، تعداد نوزادان متولدشده با علائم اعتیاد، با این سیاست‌های مجازاتی ارتباطی نداشته است. به گفته اتکینز، برای کاهش عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری، می‌توانیم به جای سیاست‌های مجازاتی، از اقداماتی نظیر کمک به این افراد برای درمان، همراه با مراقبت‌های دوران بارداری و مشاوره بهداشتی و رفتاری، استفاده کنیم.

وی همچنین خاطرنشان می‌کند عوارض مصرف مواد مخدر در دوره بارداری می‌تواند در اثر تجویز برخی داروها یا هزینه بالای درمان و دردسترس نبودن داروهای ترک اعتیاد به وجود بیاید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: medicalXpress

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر