;
coinex

مهمترین عامل مرگ بیماران کرونایی ؛ کدام بیماری‌ زمینه‌ای خطرناک‌تر است؟

موثرترین و مهمترین عامل مرگ بیماران کرونایی چیست؟ کدام بیماری ها میتوانند زمینه ابتلا و مرگ ناشی از ابتلا به کرونا را به همراه داشته باشند؟ با ما باشید.

افرادی که از قبل دچار بیماری‌های زمینه ای هستند، ریسک بیشتری در ابتلا به ویروس کرونا داشته و نسبت به افراد سالم و بدون بیماری زمینه‌ای، خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند؛ بنابراین رعایت نکات بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و خانگی برای این افراد ضرورت بیشتری دارد.

افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، با ۱۷.۳ بیشترین ریسک ابتلا به ویروس کرونا را در میان بیماری‌های دیگر دارند. این افراد باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کرده و داروهای تجویزی پزشک را با رعایت استراحت در خانه، به طور مرتب مصرف کنند.

پس از آن، افراد دیابتی با ۱۴.۲ درصد، در میان بیماری‌های دیگر ریسک بیشتری برای ابتلا به ویروس دارند. این افراد نیز در روزهای اپیدمی کرونا باید مراقب تغذیه و رژیم غذایی خود باشند.

به گواه آمار و تحقیقات انجام شده، این دو بیماری مهمترین عامل مرگ بیماران کرونایی در ایران است.

مهمترین عامل مرگ بیماران کرونایی در ایران

با استناد به نتایج مطالعه‌ای که با هدف ارزیابی فاکتورهای اپیدمیولوژیک و بالینی و همچنین فاکتورهای مرتبط با مرگ‌ومیر در مبتلایان به کووید-۱۹ انجام گرفت، بالاترین میزان مرگ‌ومیر در ایران میان بیماران بالای ۶۵ سال، بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی رخ داده است.

مهمترین عامل مرگ بیماران کرونایی ؛ کدام بیماری‌ زمینه‌ای خطرناک‌تر است؟

مطالعه‌ای بزرگ در ۱۹ بیمارستان تحت پوشش دانشگاه شهید بهشتی تهران با استفاده از اطلاعات سیستم هوشمند بیمارستانی (Hospital Intelligent Management (HIM روی بیش از ۱۶هزار پرونده‌ی بیمار مبتلا به ویروس کرونا به روش کراس-سکشنال انجام شد که حاوی مطالب قابل‌توجه اپیدمیولوژیکی بوده است. کراس سکشنال نوعی از مطالعه است که برای بررسی و زیرنظر گرفتن یک جامعه‌ی مشخص در مدت زمانی کوتاه و به‌صورت محدود کاربرد دارد.

اخبار مرتبط با کووید 19 را اینجا بخوانید:

نتایج این مطالعه که به‌لحاظ تعداد نمونه در سطح جهانی کم‌نظیر بود، در ژورنال Archive of Academic Emergency Medicine منتشر شد. مطالعه‌ی جدید روی بیماران بستری شده از بهمن ۹۸ تا ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ با تشخیص قطعی یا مشکوک به کووید-۱۹ (افرادی که علائم بالینی یا سی تی اسکن مثبت ریه داشتند) انجام گرفت. طیف سنی بیماران اکثرا بین ۲۴ تا ۶۵ سال بود.

بر اساس نتایج مطالعه، میزان کشندگی بیماری در افراد بستری با تست مثبت نسبت به افراد مشکوک ولی با علائم بالینی بیماری کووید-۱۹ بالاتر و در حد دو برابر بود. میزان مرگ‌ومیر در بین افراد با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی نیز نسبت به بقیه گروه‌ها بالاتر محاسبه شد.

نتایج مطالعه نشان داد که عواملی مانند سن، جنس، داشتن سابقه‌ی بیماری و همچنین بستری شدن در بخش‌های مراقبت ویژه می‌تواند روی بقای بیمار تأثیرگذار باشد. همچنین نتایج مطالعه مذکور نشان‌دهنده‌‌ی این بود که از ۱۶ هزار و ۳۵ بیمار تأیید شده و مشکوک به کرونا که به مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه ارجاع شدند، تعداد ۱۶ هزار و ۱۶ نفر (شامل ۹۹/۹۳ درصد تاییدشدگان و ۹۹/۸۳ درصد افراد مشکوک) بستری و درنهایت تعداد ۱۶۱۲ نفر با میانگین مدت ۵ روز بستری فوت شدند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره مهمترین عامل مرگ بیماران کرونایی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر