;
coinex

تصاویر ویروس کرونا زیر میکروسکوپ ؛ بزرگترین دشمن این روزها زیر «زیر ذره‌بین»

تصاویر ویروس کرونا زیر میکروسکوپ می تواند اطلاعات قابل ملاحظه‌ای از این میکروارگانیزم در اختیار ما قرار دهد. با تکراتو در ادامه این مطلب همراه باشید تا از بزرگترین دشمن این روزهای‌مان بیشتر بدانیم.

ویروس‌ها جیزهای خیلی کوچکی هستند. برای اینکه درک درستی از اندازه آنها داشته باشید، اول سعی کنید «یک میلی‌متر» روی خط کش را تصور کنید. حالا آن را به یک میلیون قسمت مساوی تقسیم کنید. با این ابزار به دست آمده می‌توانید اندازه یک ویروس را محاسبه کنید.

ویروس کرونای جدید (SARS-Cov-2) تا کنون بیش از 20 میلیون نفر را در سراسر جهان آلوده کرده و بیش از 8 برابر ظرفیت یک ورزشگاه 100 هزار نفری را به کام مرگ کشانده است. اما جزئیات ساختار ویروس کرونای جدید چه می‌دانیم. در این نوشتار از تکراتو به سراغ تصاویری از ویروس کرونا زیر میکروسکوپ می‌روم.

تصاویر ویروس کرونا زیر میکروسکوپ

بزرگترین دشمن این روزها زیر «زیر ذره‌بین»

از جنبه تاریخی، ویروس‌های کرونا به عنوان یک خانواده ویروسی جدید در دهه 1960، در پی کشف چندین پاتوژن جدید تنفسی انسان، رسما شناسایی و معرفی شدند. این ویروس ها بواسطه دارا بودن ساختارهایی در سطح خود که اسپایک (Spike) نامیده می‌شوند، شناخته می‌شوند. تقریبا چهل سال پس از شناسایی این گروه از ویروس ها و در اواخر سال 2002 و اوایل سال 2003 یک کرونا ویروس، باعث بروز عوارض تنفسی شدید در انسان شد که به سارس (SARS-CoV) سندرم حاد تنفسی معروف شد.

ظهور ناگهانی سارس باعث شد تا تحقیقات جدیدی برای درک مکانیسم های اصلی تکثیر و بیماری زایی اعضای این خانواده ویروسی با هدف کنترل آنها در جهان آغاز شود. شیوع SARS-CoV باعث ابتلای 8096 و مرگ 794 نفر شد. در آن زمان درصد مرگ و میر ویروس 9.8 درصد اعلام شد.

پس از آن در سال 2012، مجددا ویروسی دیگری از این خانواده در منطقه خاورمیانه و بویژه در عربستان شیوع یافت که مرس (MESR-CoV) نام گرفت و در مجموع 2260 نفر را آلوده کرد و نرخ مرگ و نیر 35.5 درصدی از خود برجای گذاشت. هفت سال پس از ظهور بیماری مرس، ظهور بیماری کووید-19 توسط نوعی RNAویروس به نام SARS-CoV-2 در ماه دسامبر سال 2106 در شهر ووهان استان هوبی، کشور چین با علائم سندرم حاد تنفسی و شیوع گسترده و سریع همراه بوده و در طی چند ماه به مرحله همه گیری جهانی رسید.

بیشتر بخوانید:

کرونا ویروس‌ها از جمله ویروس‌هایی هستند که در پستانداران و پرندگان به طور گسترده دیده می‌شوند و عمدتا باعث بروز بیماری‌های تنفسی، گوارشی، و گاه بیماری‌های عصبی و یا هپاتیت می‌شوند. عفونت ها معمولا از طریق مسیر تنفسی و یا از طریق مدفوع و مسیر دهان منتقل می‌شوند و عفونت‌های حادث شده می‌توانند حاد یا مزمن باشند. کرونا ویروس‌ها معمولا برای آلوده کردن یک گونه جانوری خاص تخصصی شده‌اند و آلودگی از یک گونه به همان گونه جانوری منتقل می‌شود.

ویروس کرونا زیر میکروسکوپ محققان

پس از گسترش ویروس کرونا محققان حوزه زیست شناسی و پزشکی در سراسر جهان به سرعت مشغول مطالعه این عالم‌گیری شدند و تعداد زیاد مقاله از زمان شروع پاندمی در خصوص ابعاد مختلف بیماری کووید-19 منتشر شده است. این مقالات عمدتا حاوی تصاویری هستند که مشاهده و بررسی آنها اطالعات مفیدی در اختیار ما قرار خواهد داد.

مثلا به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر را محققانی از دانشکده پزشکی دانشگاه هنگ کنگ تهیه کرده‌اند. می‌توانید کپی‌های بسیاری از ویروس کرونای جدید را ببینید در سطح یک سلول آلوده تجمع پیدا کرده‌اند و احتمالا برای حمله به سایر سلول‌ها برنامه ریزی می‌کنند {!} حالا به سمت چپِ پایین تصویر نگاهی بیندازید. آن مقیاس تصویر است؛ نیم میکرون. یعنی 0.5 ضربدر 10 به توان منفی 6. به عبارتی برای دیدن این تصویر باید یک میلیون بار زوم کنیم؛ یعنی یک هزارم یک میلی‌متر.

تصویر ویروس کرونا زیر میکروسکوپ که محققانی از دانشگاه هنگ کنگ منتشر کرده‌اند. این تصویر میکروسکوپ الکترونی از ویروس کرونای جدید رشد کرده درون سلول‌ است. این تصویر را جان نیکولاس، لئو پون و مالیک پیریس ثبت کرده‌اند.

تصویر بالا را اکانت توئیتری دانشگاه هنگ کنگ (@hkumed) منتشر کرده و نوشته است: «هر سلول آلوده به ویروس هزاران ذره آلوده ویروسی جدید تولید می‌کند که خود می‌توانند به سلول‌های سالم دیگر یورش ببرند.» بد نیست بدانیم که اندازه حدودی ویروس‌ها بین 20 نانومتر (یک نانومتر یک هزارم میکرومتر است) تا یک میکرومتر است.

مایک کتن (Mike Catton)، محقق حوزه ایمونولوژی و عفونت از موسسه پیتر دوئرتی (Peter Doherty) در ملبورن استرالیا است و می‌گوید تست های آنتی بادی بر اساس ویروس‌های رشد کرده درون آزمایشگاه می‌توانند به تعیین نرخ مرگ و میر کمک کنند و تاثیرات بالینی واکسن‌ها را سنجش کنند. آنها تصویر زیر را از نمونه‌های یک فرد مبتلا به ویروس کرونا به دست آورده‌اند.

YouTube/Doherty Institute. Montage by ITGD Design Team/Vikas Vashisht

ویروس کرونا نام خود را از پروتئین اسپایک (Spike گاها سُمبله هم به فارسی گفته می‌شود) روی سطح‌اش گرفته است. احمالا این نام از کرونای (تاج) خورشید گرفته باشد که در زمان کسوف قابل مشاهده است. نه با چشم مسلح البته؛ کرونای خورشیدی بخشی از اتمسفر آن است که در هنگام گرفت‌های خورشیدی کامل قابل مشاهده است. Corona در زبان لاتین معنای تاج (Crown) می‌دهد.

بیشتر بخوانید:‌

به تصویر پایین که دقت کنید. این تصویر را مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) آمریکا منتشر کرده است. سمت چپ یک شبیه‌سازی رایانه‌ای از ویروس کروناست. سمت راست نیز تصویری از نوعی از ویروس کرونا (دقیق‌تر گفته باشیم: ویروس برونشیت عفونی پرندگان) در کنار تصویر خورشید گرفتگی کامل قابل مشاهده است.

اعتبار تصویر: 1. از سی.دی.سی: فرد مورفی و سیلویا ویتفیلد 2. از ناسا: آبری جمیگنی

عمده‌ تصاویری که این روزها از ویروس کرونا منتشر می‌شود دخلی به جامعه تیپیک انسانی ندارد؛ مسافرانی که ماسک به صورت دارند، توریست‌هایی که معطل سفرشان هستند و کارکنان بهداشت و درمانی که وسواس‌گونه از خود محافظت می‌کنند. در این نوشتار اما قصد داریم تا جای ممکن روی دکمه زوم کلیک کنیم. تصاویری که در ادامه ملاحظه خواهید کرد توسط میکروسکوپ‌های الکترونی نگاره و گذاره در آزمایشگاه راکی مانتین (Rocky Mountain) در موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) در همیلتون گرفته شده‌اند.

این تصویر ویروس کرونا زیر میکروسکوپ الکترونی نگاره (Scanning) است. نقاط نارنجی رنگ، کروناویروس‌هایی هستند که به کووید-19 در مبتلایان خود می‌انجامند. این ویروس از نمونه‌های یک بیماری در ایالات متحده استخراج شده و نقاط خاکستری رنگ تصویر سطوح سلول‌های کشت شده در آزمایشگاه را نشان می‌دهد.

در مرکز NIAID، امی دویت (Emmie de Wit) مسئول بخش پاتولوژی ملکولی است و نمونه‌ها را تهیه می‌کند و الیزابت فیشر (Elizabeth Fischer) میکروسکوپیستی است که این تصاویر را تهیه کرده و افکت‌های تصویری را مطابق اصول پزشکی به تصاویر اضافه می‌کند.

مانند تصویر بالا این تصویر نیز ویروس کرونا زیر میکروسکوپ الکترونی نگاره است و ذرات عفونی به رنگ نارنجی دیده می‌شوند. (اعتبار:‌NIAID-RML)

موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) اشاره می‌کند که این تصاویر به تصاویر مربوط به کروناویروس پیشین یعنی مرس کرونا ویروس (MERS-CoV) یا کروناویروس سندرم تنفسی خاورمیانه که در سال 2012 در حدود عربستان پدید آمد، شباهت قابل توجه‌ای دارد. ایضا به کروناویروس اصلی یعنی SARS-CoV یا همان کروناویروس سندرم تنفسی حاد شدید که در 2002 شیوع پیدا کرده بود.

بیشتر بخوانید:

این مرکز در یک پست وبلاگی نوشته است:

این موضوع جای شگفتی ندارد. پروتئین‌های سطحی کروناویروس هستند که نام کرونا را به این خانواده نسبت داده‌اند. کرونا در زبان لاتین به معنا تاج (Crown) است و بسیاری از اعضای خانواده ویروس کرونا ظاهر مشابهی دارند.

این تصویر ویروس کرونا زیر میکروسکوپ برخلاف دو تصویر قبلی توسط میکروسکوپ الکترونی گذاره گرفته شده است. (اعتبار: NIAID-RML)

در خصوص اپیدمیولوژی ویروس کرونا توجه به این نکته ضروری است که سرعت جهش در ویروس بالاست و بنابراین الگوی جهش ها و فراوانی آنها در میزبان‌ها، کشورها و زمان های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. گزارشات دریافتی تا امروز نشان می‌دهد که جهش‌هایی که در ژنوم ویروس در کشورهای مختلف رخ داده موجب افزایش قدرت بیماریزایی آن نشده است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بررسی منظم و دقیق تنوع ژنتیکی ویروس در هر کشور یا منطقه جغرافیایی در طول زمان شیوع این بیماری پاندمیک می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را از تغییرات ژنتیکی وابسته به زمان شیوع در اختیار قرار دهد که این تغییرات می‌تواند با قدرت بیماریزایی و سرعت شیوع ویروس مرتبط باشد. از طرف دیگر این داده‌ها برای ساخت واکسن و دارو و حتی برای تجویز داروی مناسب نیز بسیار ضروری و سودمند هستند.

مختصری از ویرولوژی ویروس کرونا

ویروس کرونای جدید یک ویروس پوشش‌دار با ژنومی از نوع RNA به طول 29.8 کیلوباز است که 14 قالب خوانش دارد و 27 پروتئین مختلف را کد می‌کند. ژنوم ویروس کرونای جدید در بعضی نواحی، تفاوت‌های قابل توجه‌ای با ژنوم کرونا ویروس سارس دارد. این به این معناست که مثلا نوعی پروتئین در ژنوم آن کد نمی‌شود و یا نوعی پروتئین دیگر با اندازه بزرگ‌تر تولید می‌شود.

بر طبق اولین مطالعه بر روی بیماران مبتلا به کروناویروس جدید دوره کمون یا نهفتگی این ویروس به طور میانگین 5 روز و با دامنه بین 4 الی 1 روز اعلام شده است. به حدفاصل زمانی بین مواجهه فرد با ویروس تا ظهور علایم بالینی، دوره کمون یا نهفتگی ویروس گفته می‌شود. سازمان‌های بهداشتی مختلف در دنیا، دوره کمون‌های مختلفی را برای بیماری کووید-19 اعلام کرده‌اند. مثلا سازمان بهداشت جهانی بین 2 تا 10 روز و مرکز CDC بین 2 تا 14 روز را استاندارد قرار داده است.

تشخیص بیماری کووید-19 متکی به یافته‌‌های رادیولوژیکی و آزمایشگاهی می‌باشد. بررسی‌های رادیولوژیکی، اهمیت فوقالعاده‌ای در تشخیص در اوایل بیماری و مدیریت بیماری دارد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع:

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر