;
coinex

کشف سیارات فراخورشیدی ساخته شده از الماس!

دانشمندان موفق به کشف سیارات فراخورشیدی شده اند که از اکسیژن و کربن ساخته شده اند. این اکسیژن به حالت کریستال درآمده و به الماس تبدیل شده است.

فرضیه‌ی سیاره‌های ‌الماسی از اکتشاف 55 Cancri، سیاره‌ی فراخورشیدی ابرزمین  آغاز شد که به دور ستاره‌ای در فاصله‌ی ۴۱ سال نوری می‌چرخد. بعدها مشخص شد این ستاره غنی از کربن نیست؛ اما بین ۱۲ الی ۱۷ درصد از منظومه‌های سیاره‌ای در اطراف ستاره‌های کربن غنی قرار دارند.

احتمالا این سیاره‌ها از کربید تشکیل شده‌اند که ترکیبی از کربن و عناصر دیگر است. طبق فرضیه‌ها اگر سیاره‌ای غنی از سیلیکون کربید و آب کافی برای اکسایش این ماده باشد، با تجزیه‌ی سیلیکون کربید به سیلیکون و کربن و سپس فشار و حرارت کافی، کربن به الماس تبدیل خواهد شد.

کشف سیارات فراخورشیدی ساخته شده از الماس!

در منظومه‌ی شمسی، مجموعه‌ی متنوع و جذابی از سیاره‌ها وجود دارد؛ اما ترکیب آن‌ها محدود به ترکیب خورشید است. ازآنجاکه سیاره‌ها، قمرها، سیارک‌ها و دیگر اجرام از بقایای خورشید تشکیل شده‌اند درنتیجه ترکیب شیمیایی آن‌ها هم به ستاره‌ی میزبان شبیه است.

کشف سیارات فراخورشیدی ساخته شده از الماس!

اما ترکیب تمام ستاره‌ها مشابه خورشید نیست. درنتیجه می‌توان سیاره‌هایی فراخورشیدی را با ترکیب‌هایی کاملا متفاوت با ترکیب سیاره‌های منظومه‌ی شمسی پیدا کرد. برای مثال ستاره‌هایی با ترکیب کربنی غنی‌تر نسبت به خورشید وجود دارند که بیشترین بخش آن‌ها را کربن و اکسیژن تشکیل می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

در صورت وجود شرایط مساعد، سیاره‌های اطراف این ستاره‌ها می‌توانند ترکیبی از الماس و سیلیکا باشند. گروهی از دانشمندان با فشرده‌سازی و حرارت دادن به سیلیکون کربید به بررسی این فرایند پرداختند.

دانشمندان سیاره ای کشف کرده اند که 20 برابر چگالتر از مشتری بوده بدین معنا که به جای هیدروژن و هلیم از کربن و اکسیژن ساخته شده است. کربن موجود در این سیاره به حالت کریستال درآمده و به الماس تبدیل شده است.
آنها می گویند بخش اعظم این سیاره از الماس تشکیل شده است. اندازه گیری درباره این سیاره نشان می دهد که قطر این سیاره 64000 کیلومتر است که این بدان معناست که این سیاره پنج برابر بزرگتر از زمین است. همچنین این سیاره 4000 سال نوری با زمین فاصله دارد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کشف سیارات فراخورشیدی ساخته شده از الماس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر