coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

ابرخشکسالی چیست و چرا آینده زندگی ما را در زمین به خطر می‌اندازد؟

دانشمندان میگویند کره زمین و ساکنانش باید خود را برای ابرخشکسالی آماده کنند. اما ابرخشکسالی چیست و چه تاثیری بر زندگی ما خواهد داشت؟

به گفته پژوهشگران، یک خشکسالی بزرگ – یا ابرخشکسالی – شبیه به بدترین خشکسالی در تاریخ ثبت شده غرب آمریکا، پیشاپیش شروع شده و همچنان ادامه دارد.

ابرخشکسالی در آمریکای شمالی به پدیده ای اطلاق می‌شود که چند دهه ادامه داشته و در مقایسه با خشکسالی‌های قرن‌های ۱۹ و ۲۰ دارای دوره‌های طولانی‌تر و شدیدتر خشکی باشد.

نویسندگان این مقاله معتقدند که در دوره زمانی بین سال‌های ۸۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی، حدود چهل دوره خشکسالی در غرب ایالات متحده امروز بروز کرد. از این تعداد، تنها چهار مورد دارای خصوصیاتی بوده که ابرخشکسالی را از خشکسالی معمولی متمایز می‌کند.

ابرخشکسالی چیست و چرا آینده زندگی ما را در زمین به خطر می‌اندازد؟

براساس تحقیقات دانشگاه کوئینزلند، اَبَرخشک‌سالی‌ها (خشک‌سالی‌هایی که دو دهه یا بیشتر طول می‌کشند) به‌دلیل تغییرات آب‌و‌هوایی افزایش یافته‌اند. همیش مک‌گوان، پروفسور دانشگاه کوئینزلند، گفته است که یافته‌های جدید نشان‌ می‌دهد تغییرات اقلیمی به افزایش کم‌آبی، کاهش برف زمستانی، آتش‌سوزی‌های مکرر و فرسایش بادی منجر خواهد شد.

این یافته‌ها بر‌اساس تجزیه‌و‌تحلیل داده‌های زمین‌شناسی مربوط به ۱۲۹ تا ۱۱۶ هزار سال قبل (دوره‌ی Eemian) به‌دست آمده‌اند. این دوره‌ی زمانی از آنچه در جهانی گرم‌تر و خشک‌تر انتظار داریم، اطلاعاتی ارائه می‌دهد.

ابرخشکسالی چیست

پروفسور مک‌گوان می‌گوید:

دریافتیم که در گذشته، میزان مشابهی از گرمایش کنونی زمین به اَبَرخشک‌سالی‌هایی در جنوب‌شرقی استرالیا منجر شده است. این وضعیت برای قرن‌ها، گاهی بیشتر از ۱۰۰۰ سال حاکم بود و به‌احتمال زیاد، رخ‌دادن ال‌نینو شدت آن‌ها را افزایش می‌داده است.

این گروه تحقیقاتی با مطالعه‌ی شرایط اقلیمی در گذشته، تلاش کرده است نشان دهد گرمایش زمین چهره‌ی جهان در ۲۰ تا ۵۰ سال آینده را چگونه تغییر خواهد داد. دکتر مک‌گوان معتقد است دوره‌ی Eemian نزدیک‌ترین دوره در تاریخ زمین است که دمای‌ کره‌ی زمین مشابه یا احتمالا گرم‌تر از اوضاع‌واحوال کنونی بوده است.

گرمای آن دوره به‌دلیل اثرهای اقلیمی تغییرات آهسته در شیب محور زمین و شکل مدار چرخش زمین به دور خورشید بوده است. در دوران مدرن، گرمایش زمین به‌دلیل غلظت فراوان گاز‌های گلخانه‌ای در جوّ زمین رخ می‌دهد؛ اگرچه این دوران هنوز وسیله‌ای مناسب برای پیش‌بینی‌های اقلیمی در آینده نزدیک است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر