;
coinex

جبران کسری بودجه با مداخله در بورس ؛ وزیر اقتصاد اعتراف کرد

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد دولت دوازدهم با حالتی سرخوشانه از برنامه ریزی موفقیت آمیز دولت برای جبران کسری بودجه با مداخله در بورس خبر داد! با ما باشید.

وقتی تحریم‌ها یکی پس از دیگری کانال رسیدن دلار به دولت را بست و بار هزینه‌ها بر دوش تصمیم‌گیرندگان آوار شد، دولت لبخندی به بازار مغفول سرمایه کشور زد.

بازاری که با وجود پتانسیل فراوان در تامین مالی و نقش‌آفرینی در کسوت بازوی مالی در هیچ دوره‌ای در اولویت قرار نگرفته بود و اکنون پس از تنگ‌تر شدن حلقه تحریم و شیوع جهانی ویروس کرونا و بروز اثرات نامیمون آن بر اقتصاد کشورهای جهان به ویژه بر بدنه اقتصاد ایران، به سانِ الماسی در کویر به رویت تصمیم‌گیرندگان اقتصادی کشور رسید.

اما آنچه که نباید از نگاه برنامه‌ریزان در استفاده مطلوب از بازار سرمایه نادیده گرفته شود، قوانین و مقررات حاکم بر بازارهای این چنینی است. مسائلی که بی‌شک حیات این نوع بازارها به آن وابسته است و بی‌توجهی به این مسائل، نه تنها به ما امکان تسریع در حصول نتیجه را نمی‌دهد، بلکه زمینه سقوط و ممات بازار مذکور را هم در پی دارد.

جبران کسری بودجه با مداخله در بورس

تا همین چندماه پیش، جو بورس و سهام داری، کوچک و بزرگ و فقیر و غنی، همه و همه را گرفته بود. هرکسی با اندک سرمایه خود سعی میکرد وارد بازار بورس شود و نسبت به چم و خم آن اطلاعات و آموزش هایی کسب کند.

البته که مردم حق داشتند، اعتماد سازی دولت و برخی نهادهای خصوصی، جریان قدرتمند تبلیغ در رسانه های رسمی و غیررسمی و در نهایت تلاش سودجویانه برخی افراد که مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق میکردند، سبب شد عده زیادی نسبت به این اقدام اهتمام ورزند.

البته که احتمالا خاطرتان هست که همان زمان هم اندک افرادی بودند که به این مسئله با دیده تردید مینگریستند. حال و با گذشت چندین ماه از آن جو اولیه، مدتی است که بازار بورس در سقوط آزاد به سر میبرد و آن تئوری توطئه اولیه تقویت شده است!

بالاخره و نهایتا یکی از اعضای رسمی دولت دوازدهم میخ آخر را به تابوت خوش باوری نسبت به بورس کوبید! چه کسی مستند از وزیر اقتصاد، فرهاد دژپسند؟ وزیر اقتصاد در یک مصاحبه به طور تلویحی اعلام کرد که دولت موفق به جبران کسری بودجه با مداخله در بورس شده است.

جبران کسری بودجه با مداخله در بورس
جبران کسری بودجه با مداخله در بورس!

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از ماه‌ها سکوت و بهره‌برداری شیرین از ابزار مالی بازار سرمایه، هم اکنون با اشاره به برخی پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص احتمال عدم تحقق درآمدهای دولت در نیمه اول سال و اجبار دولت به استقراض از بانک مرکزی و نگرانی‌های بخش خصوصی و مردم بابت تورم ناشی از این امر به استفاده دولت از این امر اعتراف کرده و با خوشحالی گفت:

«من می‌خواهم این خبر خوب را بدهم که خوشبختانه در نتیجه تدابیر اندیشیده شده از سوی دولت، در شش ماه گذشته، توانسته‌ایم جبران کسری منابع خود را از محل فروش اوراق و واگذاری سهام شرکت‌های دولتی جبران کنیم»

او در ادامه در در حاشیه نود و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی پیرامون این دستاورد برای دولت و بدون اشاره به پیامدهای منفی آن در ایجاد اختلال در بازار سرمایه و متضرر شدن هزاران سهامدار بی‌گناه (و احتمالا ناآگاه) از این موضوع می‌افزاید: «در نیمه اول امسال از نظر واگذاری سهام دولت در شرکت‌های دولتی عملکرد بسیار درخشانی داشتیم و موفق به کسب حدود ۳۳ هزار میلیارد تومان درآمد شدیم که رقم قابل توجهی است!»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص عملکرد دولت در جبران کسری بودجه با مداخله در بورس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر