;
coinex

دست نوشته‌های داروین از کتابخانه کمبریج به سرقت رفت

مسئولان کتابخانه دانشگاه کمبریج انگلستان از احتمال سرقت دو کتابچه از دست نوشته‌های داروین خبر دادند. با ما در بررسی این موضوع همراه باشید.

بر اساس اعلام مسئولان کتابخانه دانشگاه کمبریج در بریتانیا دو کتابچه از دست نوشته های داروین به ارزش میلیون ها پوند ممکن است به سرقت رفته باشد.

یکی از کتابچه های مذکور حاوی طرح مشهور درخت زندگی است که داروین آنرا در سال 1837 طراحی کرده است. این دست نوشته ها آخرین بار از اتاقی که در آن حفاظت میشد در سال 2000 و برای عکس برداری خارج شد.

مدتی بعد در سال 2001 مسئولان در بررسی هایی که انجام دادند متوجه شدند جعبه کوچک حاوی دست نوشته ها در جای سابق خود موجود نیست. جستجوی بیشتر نیز نتیجه نداد تا احتمال سرقت کتابچه ها قوت بیشتری بگیرد.

دست نوشته‌های داروین از کتابخانه کمبریج به سرقت رفت

جسیکا گاردنر، مسئول کتابخانه دانشگاه کمبریج در این رابطه‌ می‌گوید:

از اعلام این موضوع که مکان کتابچه‌های داروین نامعلوم است، بی‌نهایت محزون‌ام. ولی مصمم هستیم تمام توان خود را برای روشن شدن واقعیت به کار بگیریم و در طی این روال، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم بود.

کتابخانه کمبریج خبر مفقود شدن این کتابچه‌ها را در «روز تکامل» (سه‌شنبه، ۲۴ نوامبر و مصادف با صد و شصت و‌ یکمین سالگرد انتشار کتاب معروف داروین «خاستگاه گونه‌ها») اعلام کرد. داروین طرح مشهور درخت زندگی را بیست سال پیش از انتشار کتاب مشهور خود تهیه کرده بود.

او این طرح را در سن ۲۸ سالگی و اندکی پس از بازگشت از سفر با کشتی اچ‌ام‌اس بیگل ترسیم کرد. این کتابچه‌ها را اصطلاحا «کتابچه‌های دگرگونی» داروین نیز می‌نامند؛ زیرا زیست‌شناس مشهور برای اولین ‌بار در آن‌ها به تغییر شکل اشکال اولیه‌ی حیات به اشکال پیشرفته‌تر اشاره می‌کند. کتابچه‌ی دیگری که مفقود شده، حاوی یادداشت‌هایی در مورد توزیع جغرافیایی‌، خاستگاه و تبار انسان‌ است.

دست نوشته‌های داروین

اکنون نظریه‌ی تکامل کاملا به‌عنوان یک واقعیت علمی پذیرفته شده است؛ ولی این نظریه در روزگار داروین بسیار جنجال‌آفرین بود و دردسرهای زیادی برای او به وجود آورد. البته در دنیای امروز نظریه‌ی تکامل همچنان در محافل مختلف به جنجال‌آفرینی‌ ادامه می‌دهد.

بر اساس گزارشی که مرکز تحقیقات پیو در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد، ۹۷ درصد دانشمندان دنیا نظریه‌ی تکامل را قبول دارند. ولی با وجود آنکه شواهد متعدد زیست‌شناسی، ژنتیکی و زمین‌شناسی کاملا از نظریه‌ی داروین پشتیبانی می‌کند، همچنان در کلاس‌های درس مدارس آمریکا تکامل از مناقشات به حساب می‌آید و گاهی اخبار آن به تیتر رسانه‌ها بدل می‌شود.

طبق گزارشی که در سال ۲۰۱۱ از سوی نشریه ساینس به چاپ رسید، حدود ۶۰ درصد معلمان درس زیست‌شناسی دبیرستان‌های دولتی آمریکا اعلام کردند که در طول کلاس‌های خود طرف هیچ‌کدام از دو جبهه‌ی «تکامل» و «آفرینش هوشمند» را نمی‌گیرند.

دو کتابچه‌ مفقودشده ‌اکنون به‌صورت دیجیتال در دسترس قرار دارند؛ ولی مسئولان کتابخانه امیدوار هستند که کتابچه‌های واقعی پیدا شوند. مسئولان کتابخانه کمبریج ‌اکنون رسما مفقود شدن کتابچه‌ها را به پلیس منطقه کمبریج شایر اطلاع داده و مشخصات آن‌ها را در پایگاه داده‌های آثار مسروقه‌ی اینترپل ثبت کرده‌اند. کتابچه‌های داروین در فهرست آثار هنری مفقودشده انگلستان نیز ثبت شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سرقت دست نوشته‌های داروین چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر