;
coinex

مونولیت یا ستون های فلزی مرموز ؛ ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟‌

ستون های فلزی مرموز یا مونولیت حدود یک ماهی می‌شود که به نقل محافل تبدیل شده اند. از داستان های آدم فضایی‌ها گرفته تا کار دست هنرمندان، مونولیت این روزها کارکردی بیش از ساختمان در اذهان مردم دارد.

مونولیت (Monolith) یا ستون های فلزی مرموز اصطلاحی است که این روزها بر سر زبان ها افتاده و به ستون های فلزی مرموز اطلاق می شود که در سراسر جهان رویت شده‌اند. به طور دقیق مشخص نیست که ماجرای مونولیت چیست و این ستون های فلزی مرموز چه ارتباطی به هم دارند. برخی می‌گویند ردپایی از موجودات فضایی و تمدن‌های فراانسانی پیشرفته هستند که از دیرباز در حال رصد حیات روی سیاره زمین بوده‌اند و برخی دیگر آنها را صرفا آثار هنریِ هنرمندانی می‌دانند که قصد دیده شدن دارند.

در 18 نوامبر 2020 نخستین مورد از این ستون های فلزی مرموز در بیابان های جنوب شرق یوتا در ایالات متحده آمریکا کشف شد. این اتفاق همگان را به یاد فیلم معروف 2001 یک ادیسه فضایی انداخت و سر و صداهای بسیاری به پا کرد.

مقامات در ایالات یوتای آمریکا اعلام کردند که مونولیت کاتری رد راک توسط اشخاص ناشناسی برداشته شده است. موضوعی که سر و صدای زیادی به پا کرده است. ولی هنوز جای این ستون های فلزی مرمور در آن مناطق باقی مانده است. با بررسی بیشتر این موضوع با تکراتو همراه باشید تا ببینیم ماجرای ظاهر شدن و در ادامه ناپدید شدن مونولیت مرموز یوتا چیست، چرا تعداد مونولیت را در سراسر جهان رو به افزایش است و در نهایت آیا این موضوع صرفا به یک میم اینترنتی بدل شده است؟

مونولیت یا ستون های فلزی مرموز

ماجرا چیست و کاربران چه می‌گویند؟‌

پس از رویت ستون فلزی مرموز یا مونولیت یوتا در ایالت های دیگر آمریکا از جمله کالیفرنیا و نوادا نیز مونولیت های دیگری مشاهده شدند. بعدتر در رومانی خبرهایی به گوش رسید و چندی پیش نیز تصاویری از پیدا شدن مونولیت در سواحل بریتانیا مشاهده شد. در خصوص همه این موارد یک نکته کلی وجود دارد و این آنکه هیچ اعلام قبلی از سوی هنرمندان و یا اهالی رسانه وجود نداشت و ظاهر شدن و در ادامه ناپدید شدن همه آنها به صورت ناگهانی بود.

مونولیت چیست ؛ مونولیت یوتا
مونولیت چیست ؛ مونولیت یوتا

ماچرای کشف مونولیت یوتا و متعاقبا مونولیت رومانی به سرعت در سراسر وب پخش شد و کاربران و به طبع مردم کوچه و خیابان شروع به سر هم کردن داستان‌ها و البته تئوری‌های توطئه فراوانی کردند. از ردپای موجودات فضایی فراهوشمند که زمینیان را رصد می‌کنند، گرفته تا هنرمندان معرف و ناشناخته که فعالیت های مرموز انجام می‌دهند.

مونولیت چیست؟

اما مونولیت واقعا به چه معناست؟ اگر به سراغ دیکشنری برویم، مثلا در لغت نامه کالینز، این چنین خواهیم خواند: تکه سنگی بسیار بزرگ و مرتفع که در زمان‌های دور در مکانی مشخص قرار داده شده است. معروف‌ترین مثال از مونلیت احتمالا اثر معروفِ استون هنج (Stonehenge) در انگلستان است. البته نمونه‌های فراوان دیگری نیز در سراسر جهان از این ستون های فلزی مرموز یافت شده است.

مونولیت یوتا چگونه کشف شد؟ ماجرا از این قرار است که گروهی از محققان که سوار بر هلیکوپتر بر فراز بیابان های جنوب شرق یوتا پرواز می‌کردند تا گوسفندهای وحشی این بیابان را مورد سرشماری قرار دهند، به طور اتفاقی ستون فلزی مرموز را پیدا می‌کنند. آنها بلافاصله پس از آنکه این شئ مرموز را مشاهده کردند، هلیکوپتر را فرود آورده و نخستین تصاویر و ویدیوها را از آن به ثبت رساندند. پس از آن بود که بسیاری از ماجراجویان و مردم عادی به این جرگه پیوستند و به سراغ مونولیت یوتا رفتند.

در ویدیوی زیر در کانال آپارات تکراتو می‌توانید سفر یک ماجراجوی آماتور را به یوتا برای بررسی این مونولیت مشاهده کنید:

 

نظرات مختلف و بعضا نظریات توطئه فراوانی در خصوص نحوه ساخت و نصب ستون های فلزی در بیابانی دور افتاده در ایالت یوتا آمریکا مطرح شده است. اواخر نوامبر سال 2020 بود که این ستون فلزی مرموز، درست مانند ظاهر شدن اتفاقی‌اش به طور ناگهانی ناپدید شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد همزمان با این اتفاق یک سازه فلزی مثلثی‌شکل مشابه با طول 3 متر و در کشور رومانی مورد شناسایی قرار گرفت. درست پس از این اتفاق!

مونولیت چیست ؛ مونولیت رومانی
مونولیت چیست ؛ مونولیت رومانی

سازه فلزی مثلثی شکل در نزدیکی قلعه پتروداوا داسیان (Petrodava Dacian)،‌ یکی از معروف‌ترین آثار تاریخی کشور رومانی مورد اکتشاف واقع شده است. این سازه فلزی درست مانند مونولیت یوتا به طور اتفاقی ظاهر شده و پس از مدتی هم بنابر گزار‌ش‌ها به سرقت رفت. تعداد این مونولیت‌ها به سرعت افزایش پیدا کرد و در سراسر جهان مواردی از آنها گزارش شد. مثلا در جنوب ایالت کالیفرنیا آمریکا بالای یک مسیر کوهستانی یکی از این ستون های فلزی مرموز پیدا شد. مانند موارد قبلی پس از مدتی این یکی هم غیب شد.

بیشتر بخوانید:

یک هفته پس از ناپدید شدن ستون فلزی مرموز در بیابان های یوتا خبرهایی از جزیره وایت (Wight) در جنوب انگلستان به گوش رسید. اخباری که ماجرای مونولیت‌ها را مجددا داغ کرد و سر زبان‌ها انداخت. همزمان با این اتفاق مونولیت های دیگری نیز در نوادای آمریکا، هلند و کلمبیا نیز گزارش دند. البته در کنار این اخبار شاید مهم، در گوشه و کنار جهان تعداد بی‌شماری از افراد با انگیزه‌های تبلیغاتی گوناگون و البته با هدف جلب توجه مونولیت های مشابهی را ساختند و در نزدیکی محل کار یا محل زندگی خود قرار دادند.

مونولیت کشف شده در رومانی را در ویدیوی زیر مشاهده کنید:

 

گزارش‌ها حاکی است یکی گروه هنری ناشناس به نام «مشهورترین هنرمند جهان» (The Most Famous Artist) مسئولیت ساخت مونولیت یوتا و کالیفرنیا را عهده‌دار شدند. با این حال هنوز هستند افرادی که این ستون های فلزی مرموز را به موجودات فضایی، هنرمندان ناشناس، گروه‌های تندرو و سازمان‌ها و نهادهای مختلف نسبت می‌دهند. گروi موسوم به مشهورترین هنرمند جهان سه سازه مشابه را تولید و در وبسایت خود به قیمت 45 هزار دلار برای فروش گذاشته‌اند.

ستون های فلزی مرموز

داستانی ادامه دار

برخی گزارشگران از گروه هنری «مشهورترین آرتیست جهان» این سوال را پرسیدند که آیا مونولیت انگلیس نیز کار آنهاست یا خیر. مسئول گروه در جواب به آنها اعلام کردند که جریان ایجاد شده توسط این گروه هنری از کنترل آنها خارچ شده و «آدم‌فضایی‌ها» حالا دارند مونولیت های ساخته شده توسط خود را در جاهای مختلف از سیاره زمین قرار می‌دهند. این شوخی آنها نشان می‌دهد که یک جریان خبری نامشخص چگونه می‌تواند از ناکجا بلند شده، به شایعه و در ادامه تئوری توطئه بدل شود و سرانجام به مارپیچی وارد شود که حتی آغازگر جریان نیز آن را نتواند درک کند.

بیشتر بخوانید: راز مونولیت مرموز بالاخره فاش شد

گزارشی که یک عکاس از کلورادوی آمریکای تهیه کرده و مدعی است که در زمان دزدیده شدن مونولیت یوتا در محل حضور داشته است نشان می‌دهد که چهار مرد ناشناس این ستون فلزی مرموز را در خودروی خود قرار می‌دهند. همچنین مونولیت تگزاس نیز توسط افرادی به سرقت رفت که تصاویر هوایی سارقان را لو داده است. تصاویری که در فضای مجازی نیز منتشر شده است.

گزارش‌هایی در خصوص رویت مونولیت در ایران نیز به چشم می‌خورد. از مونولیت تهران گرفته تا مونولیت جاجرود. اخباری داغ و بعضا زردی که پای هموطنان ما را نیز به ماجرای عچیب این ستون های فلزی مرموز باز کرده است. با این حال خبری از ناپدید شدن آن منتشر نشده است. هرچند به نظر می‌رسد مانند موارد دیگری که در این مطلب خواندیم سرنوشت مشابهی برای مونولیت جاجرود و مونولیت تهران نیز رقم بخورد.

بیشتر بخوانید:

با این جال صحبت کردن با اطمینان از هویت واقعی سازندگان مونولیت یوتا و ستون های فلزی مرموز دیگر کار دشواری است. همین که بدانیم مونولیت چیست و ماجرا چه بوده است به نظر می‌رسد کفایت کند. ولی باید بدانیم این قصه سر دراز دارد و حالا حالاها باید منتظر اخبار بیشتر باشیم.

مونولیت و ستون های فلزی مرموز از نگاه کاربران ایرانی توئیتر

کاربران ایرانی توئیتر فارسی تقریبا در مورد هرچیزی صحبت می‌کنند. مونولیت چیست و ماجرای آن چیست؟ این سوالی است که در سراسر جهان همه گیر شده و اصلا دور از انتظار نیست که در ایران نیز کاربران در خصوص آن صحبت کنند. در پایش مختصری که تکراتو انجام داده مشخص شد که نظرات مختلفی از سوی کاربران به ثبت رسیده است. برخی حال و هوای شوخی داشتند و برخی ماجرا را جدی گرفته بودند. در ادامه منتخبی از نظرات مردم در توئیتر را در این خصوص خواهیم خواند.

مونولیت چیست ؛ مونولیت جاجرود
مونولیت چیست ؛ مونولیت جاجرود

یکی از اکانت‌های خبری نخست نوشته بود:‌«خبرگزاری رکنا از کشف نهمین مونولیت به ارتفاع ۳ متر، در نزدیکی «نیکنام‌ده جاجرود» تهران خبر داد. ⁣چندی است ظهور این مونولیت‌ها در کشورهای مختلف خبرساز شده است. اولین مونولیت، متعلق به یوتا بود که در ماه نوامبر در جنوب شرقی ایالت یوتا پیدا شد.»  ورخاوینیسکی پدر در این خصوص می‌نویسد:‌ «این مونولیت ایران رو انگار ایساکو با همکاری مدیران خودرو زده. وسطش چرا پرچ داره؟»

کیمیا کاربر دیگری بود که به شوخی نوشته بود:‌

مونولیت ورژن ایرانی در جاجرود دیده شده ایرانی میمیرد از دنیا عقب نماند! ولی خب عرضه ندارد مثلثی درارد همان مکعب مستطیل میسازد میرود بالا. 
مونولیت چیست ؛ مونولیت جاجرود
مونولیت چیست ؛ مونولیت جاجرود
یکی دیگر از کاربران در خصوص عکس مونولیت جاجرود می‌نویسد: «اعلام کردن نهمین مونولیت اسرار آمیز جهان توی جاجرود ظاهر شده بعد نکردن یه استیل خوب کار کنن! استیل پشت در حموم ما برای جلوگیری از پوسیدگی در از این تمیز تر کار شده! جای پرچ ها هم که نگم. شما کارت ملی مارو بده نمیخواد خودتونو وارد مسائل اسرارآمیز جهان کنی» پورزاد کاربر دیگری بود که نوشته بود: «خوب بعد تمساح دریاچه چیتگر نوبت مونولیت اسرار امیز شد.»

 

یکی دیگر از کاربران خوش ذوف نیز نوشته بود:‌ «شاید این مونولیت ها دستگاه و دریچه ورودی به زمان معکوس و جهان موازی معکوس باشند که از طرف آیندگان ساخته شدند،دقیقا مانند فیلم تنت!» نوشین کاربر دیگری بود که نوشته بود: «خبرنگاران حوالی تهران گزارش می دهند که نهمین مونولیت در “نیکنام‌ده جاجرود” دیده شده است. این سازه که بر لبه دره بلندی نصب شده است از یک طرف ناظر به کوه هاست و از طرف دیگر به دره مشرف است. ارتفاع آن نیز 3 متر است و مانند سایر مونولیت های فلزی دیده شده در نقاط دیگر جهان

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص مونولیت چیست؟ این ستون های فلزی مرموز را نشانه چه می‌دانید؟ نظرات خود را با تکراتو در قسمت کامنت‌ها به اشتراک بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر