;
coinex

مونولیت چیست ؟ تاریخ شناسی یک شی مرموز!

بعید میدانم این روزها کمتر کسی داستان مونولیت های کشف شده در نقاط مختلف جهان را نشنیده باشد. اما تا به حال فکر کرده اید مونولیت چیست ؟ یا ایده اولیه آن از کجا آب میخورد؟

اگر کمی پیگیر اخبار روز باشید، بالطبع با خبرهای مرتبط با کشف چندین مونولیت در نقاط مختلف جهان و حواشی آنها مواجه شده اید. برخی شایعات آنها را به فضایی ها، برخی به یک سبک هنری و یک هنرمند و برخی دیگر به یک شوخی یا فضاسازی تبلیغاتی ربط میدهند.

در حقیقت هنوز هم روایت کاملا پذیرفته شده ای درباره چیستی مونولیت های یافت شده و چگونگی نصب آنها در مناطقی که کشف شده اند نداریم، اما حداقل کمتر میتوانیم به روایت ارتباط این اشیا با فضایی ها اعتماد کنیم.

به هرصورت شایعات حول محور مونولیت ها بسیار است. اما کمتر کسی به این موضوع اشاره میکند که مونولیت چیست ؟ و ریشه این اشیا به چه چیزی بازمیگردد.

در حال حاضر دو ایده اساسی درباره ارتباط این اشیا کشف شده با هنر وجود دارد. ایده اول آنرا به سینما و یک اثر مهم در تاریخ سینما، یعنی 2001: ادیسه فضایی ربط میدهد و دیگری آنرا به سبک هنرمند مینیمالیست درگذشته، یعنی جان مک‌کراکن پیوند می‌زند. اما به واقع مونولیت چیست و چه ارتباطی میان مونولیت های کشف شده با این اثار هنری وجود دارد؟

مونولیت چیست ؟ تاریخ شناسی یک شی مرموز!

مونولیت را تقریبا همه با فیلم کوبریک میشناسند. البته که اگر کمی اهل مطالعه رمان و داستان بوده باشید و احیانا آرتور سی کلارک را نیز بشناسید با نام و ریشه قدیمی تر مونولیت بیشتر آشنا خواهید شد.

اما ابتدا سری به آثار کلارک بزنیم. در آثار کلارک مونولیت چیست ؟

مونولیت‌ در مجموعه ادیسه فضایی آرتور سی. کلارک، دستگاه‌هایی هستند که توسط گونه‌های فرازمینی نامرئی ساخته شده‌اند.

مونولیت چیست
مونولیت چیست

در مجموعهٔ رمان‌ها سه مونولیت توسط انسان‌ها در منظومه شمسی کشف می‌شود. پاسخ شخصیت‌های داستان نسبت به آن‌ها، موضوع اصلی داستان را تشکیل می‌دهد. همچنین مونولیت‌ها با ترغیب بشریت در جهت پیشرفت تکنولوژی و سفر فضایی، تاریخچه خیالی این مجموعه را شکل می‌دهند.

اولین مونولیت در ابتدای داستان و در دورهٔ پیشاتاریخ ظاهر می‌شود. این مونولیت توسط گروهی از انسانیان کشف می‌شود و با تأثیر قابل‌توجهی که در فرایند فرگشت می‌گذارد، موجب کسب توانایی استفاده از ابزار و اسلحه در انسانیان می‌گردد. در ادامه مشخص می‌شود که هزاران مونولیت دیگر در مناطق مختلف منظومه شمسی وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

در فیلم 2001 ادیسه فضایی نقش مونولیت چیست ؟

به هر صورت اولین نمایش رسمی از مونولیت در سینما، برای اولین بار در فیلم استنلی کوبریک صورت گرفت. طراحی اولیه مونولیت در فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی، به شکل یک هرم چهاروجهی بود. این طراحی براساس داستان کوتاه «نگهبان»، که ایده اولیه فیلم بر پایه آن بود، صورت گرفت.

به اعتقاد برخی الگوی اصلی مونولیت های حال حاضر که در نقاط مختلف جهان کشف شده اند نیز در طراحی، مونولیت ادیسه فضایی است. اما ادیسه فضایی را چقدر میشناسید؟ اگر این فیلم را ندیده اید حتما باید تماشا کنید.

۲۰۰۱: ادیسه فضایی (‎2001: A Space Odyssey)، یک فیلم علمی تخیلی و حماسی محصول سال ۱۹۶۸ آمریکا – بریتانیا به کارگردانی و تهیه‌کنندگی استنلی کوبریک است. فیلم‌نامه آن توسط کوبریک و آرتور سی کلارک و تا حدودی متأثر از داستان کوتاه کلارک با نام «نگهبان» (The Sentinel) نوشته شده‌است. اما در فیلم ادیشه فضایی مونولیت چیست ؟

مونولیت چیست
مونولیت ادیسه فضایی

کلارک همزمان یک رمان با عنوان همین فیلم را نیز نوشت که پس از پخش شدن فیلم آن را منتشر کرد. داستان این فیلم در رابطه با چند رویارویی میان بشر و یک تک‌سنگ سیاه اسرارآمیز است. این تک سنگ سیاه در حقیقت همان چیزی است که در آثار کلارک از آن به عنوان مونولیت یاد میشود و آنچه که این روزها در نقاط مختلف جهان میبینیم نیز به علت شباهت به آن مونولیت نامیده شده است.

این تکه سنگ موضوعی مبهم و عجیب در فیلم است. به ظاهر این شی مرموز در تکامل انسان اثرگذار بوده و در سفر به سیاره مشتری، از سوی یکی از آن مونولیت‌ها، سیگنالی نیز فرستاده می‌شود.

داستان ۲۰۰۱ در ۴ پرده روایت می‌شود. روایت اول به نخستین روزهای حضور انسانیان بر سیاره ما بر می‌گردد. در داستانی طولانی و بدون دیالوگ، فیلم به نمایش نماهایی از زندگی نخستین راست‌قامتان روی زمین می‌پردازد.

در بین زندگی روزمره آن‌ها ناگهان تخته‌سنگی سیاهرنگ (همان مونولیت ادیسه فضایی) در محل زندگی آن‌ها ظاهر می‌شود که به نظر می‌رسد بر روند تکامل و رشد این موجودات نقش بازی می‌کند.

مونولیت چیست
مونولیت ادیسه فضایی

تحت تأثیر آموزه‌ها و تأثیرات این تخته‌سنگ موجودات اولیه شروع به همکاری با یکدیگر برای تصاحب منابع موجود (چشمه آب) می‌کنند و موفق به استفاده از ابزارهای اولیه می‌شوند. در ادامه فیلم بازهم شاهد نقش مونولیت هستیم.

در اینجا اما در همین حد روایت داستان فیلم کفایت میکند. هدف در حقیقت نشان دادن ارتباط ساخت ظاهری مونولیت های کشف شده با مونولیت فیلم ادیسه فضایی است. اما خبرهای مربوط به مونولیت ها چگونه اند؟ در خبرها مونولیت چیست؟ یک روایت مختصر و کلی از تمام مونولیت ها را در ادامه به شما ارائه میکنیم.

بیشتر بخوانید:

مونولیت چیست؟ مونولیت های کشف شده چگونه نصب شده اند؟

اگر تمام مونولیت هایی که تاکنون کشف شده اند را بشماریم، تعداد مونولیت های پیدا شده در سراسر جهان تا به حال به عدد 8 رسیده است.

ماجرای مونولیت‌ها از روز ۲۸ آبان‌ماه سال جاری در یوتا شروع شد. در این روز مأموران اداره ایمنی عمومی یوتا در حین سرشماری هوایی گوسفندهای شاخ‌بزرگ منطقه به شیء نقره‌ای رنگ براقی برخوردند. پس از انتشار عکس‌ها و اخبار کشف این مونولیت، ماجرای آن در اینترنت و رسانه‌های سرتاسر دنیا بازتاب گسترده‌ای داشت.

مونولیت کشف شده
مونولیت کشف شده

پیدا شدن این شیء مرموز باعث حدس و گمان‌های فراوانی در مورد ماهیت و منشاء آن چه در آمریکا چه در بقیه دنیا شد.

برت هاچینگز خلبان بالگردی که آن را پیدا کرد، حدس می‌زد “یک هنرمند موج نو” این سازه را نصب کرده است یا یکی از دوست‌داران فیلم ۲۰۰۱: ادیسه فضایی به کارگردانی استنلی کوبریک که در سال ۱۹۶۸ ساخته شد.

در همین حین، بسیاری از کاربران اینترنتی خصوصا در شبکه اجتماعی رِدیت مختصات دقیق محل کشف مونولیت را -که مقامات مصرانه در صدد مخفی نگه داشتن آن از عموم مردم بودند- شناسایی کردند و به اشتراک گذاشتند.

مونولیت چیست
مونولیت یوتا

همین موضوع باعث هجوم بسیاری از افراد کنجکاو و ماجراجو به سوی صحرای سرخ یوتا شد. نهایتا گروهی که ظاهرا از مدافعان محیط‌ زیست بودند، به منظور جلوگیری از خسارات بیشتر به این منطقه‌ی دست‌نخورده، این مونولیتِ سه‌وجهی را از جا کندند و با خود بردند.

چند عکاس که شاهد ماجرا بودند، عکس‌ها و فیلم‌هایی از این افراد منتشر کردند. پس از آن ناپدید شدن مونولیت یوتا، نوبت به مونولیت دیگری این‌بار در جنوب شرق اروپا در رومانی رسید.

مونولیت بعدی در ارتفاعات کوه پاین در شهر آتاسکادروی کالیفرنیا دیده شد. این مونولیت را یک کوهنورد در حین بالا رفتن از کوه دیده و مراتب را به‌سرعت به مقامات محلی اطلاع داده بود.

مونولیت رومانی آشکارا عجولانه ساخته شده بود؛ ولی مونولیت کالیفرنیا مانند نمونه‌ی یوتا، براق و خوش‌ساخت بود. مونولیت بعدی در یکی از خیابان‌های شلوغِ مرکز شهر لاس‌وگاس در ایالت نوادا مشاهده شد.

مونولیت کشف شده
مونولیت کشف شده

بعد از آن، روز یکشنبه مونولیت دیگری در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ای در نزدیکی اودهورن هلند پیدا شد. این شیء مرموز مانند مونولیت‌های یوتا و کالیفرنیا، براق نبود و با توجه به یخ بستن‌ رویه‌های آن، ظاهرا چند روز در هوای آزاد باقی مانده بود تا کشف شود.

مونولیت ششم (اگر اطلاعاتی که تا لحظه‌ی نگارش این مطلب داریم صحیح باشد) در جزیره وایت انگلستان در کانال مانش پیدا شد. این مونولیت هم کاملا براق و نقره‌ای‌رنگ بود. با وجود شباهت ظاهری، مونولیت جزیره‌ی وایت نسبتا از مونولیت یوتا کوتاه‌تر و دارای لبه‌های نوک‌تیزتر بود.

بعد از این نوبت به مونولیت دیگری در کلرادو رسید. در همین حین، مونولیت براق دیگری در جلوی یک مغازه‌ی قنادی در شهر پیتسبورگ ایالت پنسیلوانیا دیده شد؛ اما در همان ابتدا مشخص شد این مونولیت ربطی به اشیاء مرموز اخیر ندارد و ترفند صاحب مغازه برای جلب ‌توجه مشتریان بوده است. این مونولیت شبانه ربوده شد؛ ولی صاحب قنادی به‌سرعت مونولیت دیگری جایگزین آن کرد.

سرانجام جهانیان شاهد کشف مونولیت طلایی‌رنگ بسیار زیبایی در آمریکای جنوبی و کشور کلمبیا بودند. این مونولیت شکیل در مزرعه‌ای در ناحیه چیا در شمال بوگوتا پایتخت این کشور کشف شد.

بیشتر بخوانید:

نظر ناظران درباره مونولیت چیست ؟

در ابتدای ماجرای مونولیت‌ها و در زمان کشف مونولیت‌ یوتا، فضای مجازی مملو از شایعات و فرضیات عجیب و غریب و حتی دست داشتن موجودات فضایی در نصب مونولیت‌ها شده بود؛ گمانه‌زنی‌ که ملهم از رمان و فیلم ‌سینمایی مشهور «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بود که توسط آرتور سی.کلارک نوشته و توسط استنلی کوبریک، کارگردان نام‌آشنا کارگردانی شده بود.

ولی با ظاهر شدن مونولیت‌های بعدی، تردیدهای زیادی در مورد ماهیت حقیقی مونولیت‌ها به وجود آمد. به‌عنوان مثال، اَمی بلکبرن، زن ۳۱ ساله‌ای از ساکنان جزیره وایت که به همراه دوستانش مونولیت جزیره‌ی وایت را از نزدیک دیده است، عنوان کرد که مونولیت بیش از آنکه کار موجودات فضایی باشد، شباهت زیادی به یک پروژه‌ی هنری نامتعارف دارد.

مونولیت کشف شده
مونولیت کشف شده

او در گفت‌وگو با خبرگزاری سان گفت مونولیت کاملا در خاک کاشته نشده و با دست زدن به آن حس کرده که از جنس چوب است و تنها رویه‌ی آن از فلزات براق آینه‌مانند ساخته شدند. تام دانفورد ۲۹ ساله، یکی دیگر از ساکنان جزیره وایت هم نصب مونولیت را «یک شوخی‌ بی‌مزه» خواند.

تاکنون دست کم مسئولیت یکی از مونولیت‌ها پذیرفته شده است. نیویورک‌تایمز اخیرا گزارش داد که گروهی متشکل از چهار هنرمند مسئولیت مونولیت اصلی را پذیرفته و مونولیت دیگری جایگزین مونولیت یوتا کرده‌اند.

مونولیت بعدی که از آن صحبت می‌شود، ظاهرا همان مونولیتی است که در ارتفاعات کوه پاین نصب شده. وید مک‌کِنزی، یکی از این هنرمندان این گروه، به نیویورک‌تایمز گفته است: «قصد داشتیم یک اثر هنر چریکی به نمایش بگذاریم. ولی وقتی که [مونولیتی که نصب کرده‌ بودیم] به‌چنین طریق کینه‌توزانه‌ای برداشته شد، تصمیم گرفتیم آن را [با مونولیت دیگری] جایگزین کنیم.»

این هنرمندان گفته‌اند مونولیت را ظرف ۲ ساعت از استیل ضد زنگ ساخته‌اند. در همین حال، گروه هنری دیگری از ایالت نیومکزیکوی آمریکا به نام «موست فیموس آرتیست» نیز مسئولیت نصب این مونولیت‌ها را برعهده گرفته‌اند؛ اما متی مونتی، بنیانگذار این گروه هنری، در گفت‌وگو با نیویورک‌پست در مورد آخرین مونولیت کشف‌شده در انگلستان پاسخ روشنی نداده است.

مونولیت کشف شده
مونولیت کشف شده در کلمبیا

نیویورک‌پست اسکرین‌شاتی از چت خصوصی با مو در اینستاگرام منتشر کرده که در بخشی از پیام‌های رد و بدل‌شده، او می‌گوید: «در این مرحله مونولیت از کنترل من خارج است. برای همه‌ی موجودات فضایی سرتاسر دنیا که به‌سختی برای رواج این ماجرا تلاش می‌کنند، آرزوی موفقیت می‌کنم.»

این گروه عکسی از مونولیت دیگری در شهرک جاشوا تری در حوالی شهر سن‌برناردینوی کالیفرنیا منتشر کرده؛ ولی ظاهرا هنوز کسی این مونولیت را کشف نکرده است.

این گروه هنری در وب‌سایت و کانال‌های خود در شبکه‌های اجتماعی، اشارات و نکات زیادی در مورد دست داشتن در نصب مونولیت منتشر کرده؛ ولی به نقل از خبرگزاری مشیبل، هنوز کسی مستقیما مسئولیت این پروژه را بر عهده نگرفته است. متی مو در گفت‌وگو با مشیبل گفته است به دلیل غیر قانونی بودن نصب مونولیت، از دادن اطلاعات بیشتر معذور است.

بااین‌حال مو در بخشی از این گفت‌وگو می‌گوید:«می‌توانم بگویم ما به شیرین‌کاری‌هایی از این دست شهرت داریم.»

به نظر می‌رسد یکی از شیرین‌کاری‌های گروه موست فیموس آرتیست تغییر نشان هالیوود از Hollywood به Hollyweed در سال ۲۰۱۷  بود که ظاهرا واکنشی به قانونی اعلام کردن مصرف ماری‌جوانا بوده است. به گفته‌ی گروه مو، در حال حاضر خرید هر کدام از مونولیت‌های مجموعه‌اش، ۴۵ هزار دلار هزینه خواهد داشت.

ریچل کراوس، خبرنگار مشیبل که این ماجرا را گزارش می‌داد، در ادامه‌ عنوان کرد که پذیرفتن مسئولیت مونولیت‌ها و سپس مطالبه ۴۵ هزار دلار برای مونولیت‌ نشان می‌دهد این گروه هنری اصلا ارتباطی به مونولیت‌ها ندارد و تنها به‌ دنبال بازارگرمی و کسب سود است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص مونولیت چیست ؟ به نظر شما ارتباطی میان این اشیا با موجودات ماورازمینی وجود دارد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر