;
coinex

افسردگی زمستانی چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟

اختلال عاطفی فصلی (SAD) یا افسردگی زمستانی چیست ؟ در این گفتار از تکراتو به معرفی این اختلال و راه های درمان آن میپردازیم. با ما همراه باشید.

اختلال عاطفی فصلی یا افسردگی زمستانی در حقیقت نوعی از افسردگی است که در آن فرد یا افرادی که در عموم ایام سال وضعیت روانی نرمالی دارند در فصل زمستان دچار عوارض این اختلال میشوند.

با تغییر فصل برخی دچار تغییر جدی در شرایط روحی خود می‌شوند. آن‌ها ممکن است زیاد بخوابند، انرژی کمی داشته باشند و احساس افسردگی کنند.

معمولاً این نشانه‌ها که می‌توانند جدی هم باشند، با تغییر فصل از بین می‌روند. شرایط بیماری در تابستان می‌توانند با اضطراب شدید همراه باشند

این اختلال برای اولین بار به‌طور رسمی توسط نورمَن روزنتهال و همکارانش در مؤسسه ملی بهداشت روان ایالات متحده آمریکا توصیف شد.

اگرچه متخصصان در ابتدا در مورد وجود این اختلال شک داشتند اما امروزه این اختلال به عنوان یک اختلال رایج شناخته می‌شود. در آمریکا، نرخ شیوع این اختلال ۱٫۴درصد در فلوریدا و ۹٫۷درصد در نیوهمپشایر است. اما علت افسردگی زمستانی چیست ؟ و راه رهایی از افسردگی زمستانی چیست ؟ با ما در ادامه همراه باشید.

افسردگی زمستانی چیست و چگونه آنرا درمان کنیم؟

در تکراتو پیش از این برایتان از راه های مقابله با افسردگی گفته بودیم. سلامت روح و جسم هردو به یک اندازه هستند، همانطور که بهترین اپلیکیشن های ورزشی به شما در به دست آوردن سلامت و تناسب اندام جسمانی کمک میکند، بهترین راه درمان افسردگی نیز، راهنمایی ها و کمک هایی است برای شما به منظور مقابله با افسردگی.

امروز قصد داریم کمی در موضوع جزئی تر شویم و البته به تناسب فصل به یکی از اختلالات متناسبت با فصل زمستان که ای روزها حسابی معروف شده بپردازیم. افسردگی زمستانی چیست و راه درمان آن چگونه است؟

البته وضعیت پاندمی کرونا نیز بی ارتباط با نگارش این مقاله نیست. اگرچه خبر موفقیت واکسن کرونا فایزر (Pfizer) و دو واکسن دیگر، موجی از امید را در دلها زنده کرده است، اما به هرصورت ما هنوز درگیر این ویروس و از آن مهمتر عوارض آن خواهیم بود.

به عنوان یک پژوهش مقدماتی، چندی پیش مشخص شد که در یک سوم کرونایی ها اختلالات مغزی بروز میکند. به عنوان یک زیرشاخه این موضوع، تحقیقات نشان داده است که افسردگی و انواع و درجات مختلف آن در نتیجه وضعیت پاندمی بروز پیدا میکند.

وضعیت قرنطینه، دوری از یکدیگر، در خانه ماندن و دوری از شغل و کار نوعی وضعیت ایزوله را برای افراد پدید آورده که افسردگی افراد در پی آن میتواند یک موضوع عادی باشد.

افسردگی زمستانی و درمان آن
افسردگی زمستانی و درمان آن

این موضوعات دست به دست هم داد تا قصد کنیم به بررسی این موضوع بپردازیم. در ادامه با افسردگی زمستانی چیست ما را همراهی کنید.

افسردگی زمستانی چیست ؟

بیماری افسردگی زمستانی یا اختلال خلقی فصلی (SAD) نوعی از بیماری افسردگی می باشد که در فصل زمستان رخ می دهد. زنان بیشتر از مردان تحت تاثیر این بیماری قرار میگیرند. در این مطلب به افسردگی زمستان چیست؟ علت افسردگی زمستان چیست ؟ راه رهایی از افسردگی زمستانی ، علائم و چند راه مقابله با آن می‌پردازیم.

در قدم اول برجسته ترین علائم بیماری افسردگی زمستانی عبارتند از:

  • بی حالی و احساس افسردگی که با آغاز فصل پاییز و یا زمستان بروز می کند.
  • بی انرژی بودن
  • تحریک پذیری و زودرنجی
  • پرخوری و افزایش وزن (غالبا اشتها برای خوردن کربوهیدرات ها بیشتر می شود.)
  • عدم علاقه برای حضور در میان جمع
  • افزایش خواب و خواب آلودگی روزانه

گفتنی است افرادی که دچار افسردگی هستند، ممکن است در طول زمستان با شدیدتر شدن علائم افسردگی مواجه شوند.

عقیده بر این است که افسردگی فصلی جدا از سایر اشکال افسردگی بوده، هر چند که برخی از افراد به صورت منظم با آغاز فصل پاییز و زمستان به این بیماری دچار شده و از آن رنج می برند و سپس با فرا رسیدن فصل بهار و پاییز به تدریج بهبود می یابند.

افسردگی زمستانی و درمان آن
افسردگی زمستانی و درمان آن

این علائم معمولا به اندازه ای شدید نیستند که پزشکان را برای انجام مراحل درمان متقاعد کنند اما برای آن دسته از افرادی که تشخیص داده می شود به کمک های پزشکی نیاز دارند، ممکن است تمام دارو ها و روان درمانی های معمول مورد استفاده قرار گیرد. همچنین گزارش هایی مبنی بر موفقیت آمیز بودن نور درمانی برای درمان این بیماری روانی وجود دارد.

تعداد کمی از مبتلایان به بیماری افسردگی فصلی منظم، با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان به راحتی به حالت طبیعی خود باز نمی گردند و این حالت منجر به تشدید بیش از حد بیماری می شود.

این امکان وجود دارد که این افراد خاص به بیماری اختلال دو قطبی عاطفی فصلی (افسردگی مانیای فصلی – seasonal manic depression) مبتلا شده باشند. در این حالت می توان از درمان های برقراری ثبات خلق و خوی برای بیماران مبتلا به نوع غیر فصلی آن، استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

افسردگی زمستانی چیست و علت آن چه میتواند باشد؟

باوجودآنکه شاید بسیاری از افراد اذعان دارند که در فصل زمستان با افت انرژی و تغییرات خلق‌وخویی مواجه می‌شوند، اما شاید برخی هنوز بر وجود افسردگی زمستانی تردید داشته باشند و آن را تصورات و توهمات شخصی بدانند.

در برخی از افراد، این بیماری ارتباط مستقیم با استرس ها و مشکلاتی که به صورت معمول در این فصل برای آنها به وجود می آید دارد. ممکن است این گونه افسردگی با سایر افسردگی هایی که به علت یک حادثه ی استرس زا به وجود می آیند یک مقدار متفاوت باشد.

از آنجا که برای شروع این بیماری هیچ اتفاقی رخ نمی دهد، لذا علت آن ناشناخته مانده است. این احتمال وجود دارد که علت افسردگی زمستانی به خاطر کاهش نور و دما در این فصل باشد اگر چه این دلایل هنوز اثبات نشده است.

افسردگی زمستانی و درمان آن
افسردگی زمستانی و درمان آن

میزان نور می تواند فعالیت های برخی مواد شیمیایی خاص مانند ملاتونین (melatonin) و سروتونین (serotonin) را در مغز تحت تاثیر قرار دهد. همین امر به نوبه ی خود می تواند بر روی خلق و خوی تاثیر بگذارد. در برخی افراد به نظر می رسد که این اختلال به صورت خانوادگی و ارثی بوده و لذا می توان اینگونه نتیجه گرفت که ژنتیک ممکن است در ایجاد بیماری نقش داشته باشد.

البته لازم به ذکر است شواهد علمی محکمی وجود دارند که تأثیر فصول روی خلق‌وخوی انسان را تائید می‌کنند. در مورد افسردگی زمستانی نیز باید بگوییم که بسیاری از محققان و دانشمندان بر این باورند که این افسردگی زمستانی با روشی که بدن نسبت به روشنایی روز واکنش نشان می‌دهد مرتبط است.

آلیسون کری از اتحادیه Mind انگلستان که اتحادیه‌ای مرتبط با سلامت ذهنی و مغزی انسان است می‌گوید: “یک تئوری در مورد “اختلال عاطفی فصلی” یا همان “افسردگی زمستان” این است که نور ورودی به چشم انسان باعث ایجاد تغییراتی در سطح هورمون‌های بدن می‌شود که در نهایت منجر به این اختلال می‌شود.

افسردگی زمستانی و درمان آن
افسردگی زمستانی و درمان آن

در واقع این تئوری معتقد است که معادلات و عملکردهای نوری در بدن ما باعث توقف تولید هورمون خواب یا ملاتونین می‌شوند که منجر به بیدار شدن انسان از خواب می‌شود.

تصور غالب این است که اختلال افسردگی زمستانی ناشی از روشنایی کمتر روز و کوتاه شدن روزها در زمستان است. به‌بیان‌دیگر تصور می‌شود که تولید بیشتر ملاتونین در بدن در فصل زمستان، باعث بروز رخوت و علائم افسردگی در بدن است.

درمان افسردگی زمستانی چیست ؟ راه رهایی از افسردگی زمستانی

ما در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که اگر شما هم با فرارسیدن فصل زمستان دچار این علائم و بی‌حالی‌ها می‌شوید لازم نیست نگران باشید چراکه افراد زیادی در دنیا با این موضوع مواجه هستند و روش‌هایی نیز برای مقابله با این وضعیت وجود دارد. حال به معرفی چند روش برای رهایی از افسردگی زمستانی را معرفی میکنیم.

ورزش

تحقیقی در سال 2005 توسط دانشگاه هاروارد امریکا انجام شد که نشان می‌داد ‎راه رفتن سریع به مدت حدوداً “35 دقیقه در روز و به‌ طور 5 روز در هفته” و یا “60 دقیقه در روز و 3 بار در هفته” می‌تواند علائم افسردگی خفیف تا متوسط را بهبود بخشد. گفتنی است تمرین در زیر نور زیاد نیز می‌تواند برای افسردگی زمستانی بیشتر مؤثر واقع شود.

لازم به ذکر است که نتایج تحقیقات مقدماتی دیگری در این زمینه نشان می‌دهد که تمرینات ورزشی زیر نور بیشتر، باعث ارتقای سلامت عمومی، عملکرد اجتماعی، علائم افسردگی و سرزندگی می‌شود درحالی‌که تمرینات ورزشی زیر نور معمولی فقط باعث ارتقای سرزندگی می‌شود. بنابراین سعی کنید در زیر نور روشن‌تر و بیشتر تمرینات ورزشی خود را انجام دهید.

در یک باشگاه ثبت نام کنید یا اینکه در منزل یک تردمیل یا دوچرخه قرار دهید یا از سی دی های آموزشی یوگا استفاده کنید. حتی کمترین میزان ورزش کردن در طول روز نیز می تواند تغییرات مهمی را در شما ایجاد کند ، بنابراین ورزشی را انتخاب کنید که با سبک زندگی شما سازگار باشد.

ویتامین

بدن ما در ماه های گرم سال، ویتامین دی را از خورشید دریافت می کند. بعضی از محققان بر این باورند که کمبود ویتامین های ضروری می تواند اختلالات فصلی را در فرد به وجود بیاورد.

افسردگی زمستانی و درمان آن
افسردگی زمستانی و درمان آن

خوردن غذاهای سالم مثل میوه، سبزیجات و پروتئین ها به مبارزه با علائم افسردگی کمک می کند و اضافه کردن ویتامین دی به مکمل های روزانه انرژی فرد را بالا می برد اما بهتر است که قبل از هرچیزی از پزشک خود سوال کنید.

بیشتر بخوانید:

محیط زندگی خود را روشن‌تر کنید

در زمستان که بدن ما با کمبود نور مواجه می‌شود و تمایل به نور بیشتری دارد، نشستن و زندگی کردن در معرض نور بیشتر (حتی اگر منبع نور مصنوعی باشد) می‌تواند مثل یک داروی ضدافسردگی عمل کند و در همان اندازه مؤثر باشد.

بنابراین می‌توانید صبح‌ها زودتر بیدار شوید و پرده‌ها را کنار بزنید و هر مانعی که جلوی تابش نور به داخل محیط را می‌گیرد برطرف کنید. شاخه‌های درخت حیاط خانه خود را کوتاه کنید و جلوی پنجره و در معرض نور بیشتر خورشید بنشینید و از روشنایی لذت ببرید.

شبیه‌سازی سپیده‌دم

همان‌طور که گفته شد افسردگی زمستانی نوعی اختلال عاطفی فصلی است که در اواخر پاییز و یا اوایل زمستان آغاز می‌شود و با تغییرات آب‌وهوا و نزدیک شدن به پایان فصل زمستان، علائم آن محو می‌شود.

بنابراین افراد دچار این اختلال احساس افسردگی، تحریک‌پذیری، رخوت و سستی دارند و احتمالاً بیدار شدن صبح نیز برای آن‌ها مشکل است به‌ویژه زمانی که هوا هنوز روشن نشده باشد. تحقیقات نشان داده است که شبیه‌سازی سپیده‌دم می‌تواند مثل یک داروی ضدافسردگی عمل کند و بیدار شدن و دل کندن از تخت خواب را سهولت بخشد.

منظور از شبیه‌ساز سپیده‌دم دستگاهی است که در اتاق‌خواب قرار می‌گیرد و لامپی دارد که به‌تدریج و باگذشت زمان روشن می‌شود و نورش افزایش می‌یابد که معمولاً این کار در طول 30 دقیقه تا 2 ساعت به طول می‌انجامد و نور تابیده‌شده از این دستگاه، در این بازه زمانی از “کم‌به‌زیاد” افزایش می‌یابد تا حالتی مثل طلوع خورشید را برای بدن ما شبیه‌سازی کند.

رایحه درمانی

رایحه درمانی یکی دیگر از اقدامات مبارزه با اختلالات فصلی می باشد. شمع و عطر در کنار هم می تواند احساسات زیبایی را در فرد به وجود بیاورد. زمانی که این دو را در کنار هم استفاده کنید ، احساسات مثبت شما افزایش پیدا می کند. رایحه درمانی در کنار جعبه نور می تواند بسیار موثر واقع شود.

به یک روان درمان مراجعه نکنید

افسردگی زمستانی و درمان آن
افسردگی زمستانی و درمان آن

متخصص در زمینه روانشناسی به طور موثری به شما کمک می کند و در نتیجه بهتر است که رفتار درمانی را در کنار او پیش ببرید. قطعا متخصص بهتر از هرکس دیگری به شما مشاوره می دهد و می تواند راهکارهای عالی تری را به شما ارائه دهد و گاهی اوقات برای تان دارو تجویز کند.

موسیقی شاد

طی یک تحقیق در سال 2013 محققان دریافتند که گوش کردن به یک موسیقی شاد به‌طور قابل‌توجهی باعث بهبود و ارتقای خلق‌وخوی افراد هم در کوتاه‌مدت و هم در بلندمدت می‌شود.

برای تعطیلات برنامه‌ریزی کنید

آیا برای روزهای شاد و پر از نشاط تابستان دل‌تنگ شده‌اید؟ اشکالی ندارد؛ در این فصل هم می‌توانید به تعطیلات یا سفر بروید. محققان اثبات کرده‌اند که به برنامه‌ریزی برای سفر می‌تواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای شادی و نشاط عمومی انسان را افزایش دهید. بنابراین به همین راحتی می‌توان احساس شادی و رضایت عمومی را در افراد افزایش داد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص افسردگی زمستانی چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید!

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر