;
coinex

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟ [+ عکس]

بهترین پهپادهای ایران کدام‌اند؟ در این مقاله با پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی آشنا خواهید شد. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

پهپادها در حال حاضر از مهمترین ابزارهای نظامی هستند و ایران از پیشروان این حوزه در جهان محسوب می‌شود. در جستار پیش رو به بهترین پهپادهای ایران خواهیم پرداخت.

دانش ساخت و استفاده از پهپادها طی سالیان اخیر در ایران به حد زیادی رشد کرده و به طور گسترده در زمینه‌های مخابرات، ناوبری جهانی، تحقیقات هواشناسی، جغرافیایی و جاسوسی به کار گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قدرتمندترین پهپادهای کشور

بحث ساخت پهپاد در ایران یا همان پرنده هدایت‌پذیر از دور (drone)، به سال های پیش از انقلاب باز می گردد. اما این ایده با وقوع انقلاب اسلامی به اجرا نزدیک و نزدیک‌تر شد و جنبه عملیاتی به خود گرفت. نیروهای مسلح در سال های اول انقلاب قصد داشتند پهپاد شناسایی صدف را تولید کنند، اما به نتیجه نرسید تا اینکه خبر رسید جوانان انقلابی دانشگاه اصفهان کار ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز کردند. کار ساخت پهپادهای بومی از تلاش و مهاجر آغاز و تا امروز نیز با انواع مختلفی ادامه داشته است. در ادامه قصد داریم شماری از بهترین و قوی ترین پهپادهای ایران را به شما معرفی کنیم.

ایران جزو کشورهای پیشرو در عرصه هواپیماهای بدون سرنشین است و در سالیان اخیر نیز رشد خوبی در این حوزه داشته است. کشور ما ایران به خاطر مسائلی و وضعیت جنگی که بلافاصله بعد از انقلاب تجربه کرد و پس از آن نیز به علت موقعیت خاص ژئواستراتژیکی و ژئوپلتیکی در منطقه و مشکلات و تهدیدهایی که همواه متوجه آن است، ناگزیر در بحث فناوری‌های نظامی باید همواره پیشتازی خود را حفظ کند.

بر همین اساس مسئولین ما همواره در بحث فناوری های نظامی به طور خاص و فناوری های دفاعی تمرکز ویژه ای داشته‌اند. از جمله ابزارهای نظامی هوایی مهمی که همواره حائز اهمیت بوده و توان نظامی کشور را نشان میداده، پهپادها هستند. معمولا ابرقدرتهای نظامی همواره در تولید پهپادها توانایی خوبی دارند و شماری از بهترین پهپادهای جهان متعلق به ارتش آمریکاست.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید با وجود تحریم ها و شرایطی که کشور ما دارد، ایران همواره و طی سالیان اخیر از پیشتازان عرصه تولید هواپیماهای بدون سرنشین یا پهپادها بوده است و همواره شاهد طراحی و ساخت پهپادهای مختلفی بوده‌ایم. بر همین اساس قصد داریم پرونده جامعی را به بهترین پهپادهای ایران اختصاص دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با پیشرفته ترین و قدرتمندترین پهپادهای ایران آشنا شوید.

ابابیل 3 : پیشرفته ترین پهپاد ساخت ایران

ابابیل از پهپادهای مهم ارتش ایران و از بهترین پهپادهای ایران است که شهرت آن بیشتر به دلیل پرواز بر فراز ناو وینسنس می باشد. ابابیل مانند مهاجر از نسل ها موفق پهپادهای ایرانی است که مدل های نسبتا متنوعی دارد. برای مثال ابابیل های اولیه پهپادهایی یکبار مصرف بود و ابابیل 2 برد عملیاتی 100 تا 150 کیلومتری و مداومت پروازی 75 تا 120 دقیقه داشت.

ابابیل اما تاریخچه جذابی دارد که حکایتی است از شرایط سخت و ضرورت تلاش و مقاومت! طرح اولیه ابابیل پس از گذراندن مراحل تحقیقاتی خود در صنایع مکانیک ساصد در مهر 1365 به منظور تولید انبوه به صنایع هواپیماسازی ایران منتقل شد.

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
بهترین پهپاد کشور

این پرنده با توجه به شرایط و ضرورت های زمان جنگ و درگیری ایران و عراق، تا سال 1368 به صورت غیر استاندارد و یکبار مصرف با قابلیت حمل 40 کیلوگرم مواد منفجره تولید شد. اما با پایان جنگ و از سال 1369 باتوجه به نیازمندی های جدید نیروهای مسلح، کار بازطراحی تمام بخش های بال و بدنه، سامانه ناوبری و هدایت و کنترل این پهپاد دوباره آغاز شد و نهایتا از سال 1370 در خط تولید انبوه قرار گرفت.

علاوه بر این نمونه های جدید آن به سامان 123 و جی پی اس مجهز است که قابلیت های متنوعی از جمله پرواز آسان با ایمنی بیشتر، برخاست خودکار و فرود نیمه خودکار، برنامه ریزی و هدایت روی یک مسیر دلخواه به کمک سامانه ناوبری جهانی، امکان قطع کردن ارتباط پایگاه با پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به پایگاه در 17 کانال مجزا شامل کانال های دیجیتال مربوط به دور موتور، اندازه زوایای اوج گیری غلت، مقدار سوخت، ولتاژ باتری ها و موارد دیگری است که آنرا به یکی از بهترین پهپادهای ایران بدل کرده است.

مهاجر : قوی ترین پهپاد ایرانی

مهاجر یا مرصاد نام دسته و مجموعه ای از پهپادهاست که در ایران تولید شده و در چندین نسل و رده گوناگون به استفاده می‌رسد. بنابر اطلاعات رسمی موجود، علاوه بر جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان نیز از این پهپاد استفاده می‌کند.

در جنگ ایران و عراق بود که ایران با به پرواز درآوردن پهپاد تلاش زمینه را برای توسعه پهپادهای خود آغاز کرد. بعد از جنگ نیز ایران برنامه ویژه‌ای برای توسعه انواع پهپادها نظامی و شناسایی داشت و بعد از سال‌ها بود که خانواده مهاجر در چند سری گوناگون به تولید عمده و حتی صادرات به برخی کشورهای سرشناس رسیدند!

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
یکی از بهترین پهپادهای ایران

اولین مدل های مهاجر در دهه 1990 برای انجام ماموریت‌های شناسایی در افغانستانِ درگیرِ جنگ داخلی استفاده شد و همچنین در همان زمان به عنوان سکوی هواپایه برای آزمایش شلیک راکت‌های آر پی جی 7 استفاده شد.

اطلاعات درباره این پهپاد بسیار متضاد و متغیر است. بنابر آنچه یکی از ژورنال های معتبر خارجی آورده است، مهاجر حداکثر 85 کیلوگرم وزن دارد و سرعت آن به حداکثر 200 کیلومتر می‌رسد.

سقف پرواز این پرنده بیش از 3300 متر و شعاع عملیات شناسایی آن نیز 50 کیلومتر است و حداقل 90 دقیقه مداومت پروازی دارد. این پهپاد قادر به حمل دوربین های فروسرخ و ویدیویی با قدرت عکسبرداری با تفکیک پذیری یک متر از ارتفاع حداکثر 1500 متری است.

بنابر اطلاعات برخی منابع خارجی، پهپاد مرصاد 1 که حزب الله در سال 2004 آن را بر فراز اسرائیل به پرواز درآورد از نوع مهاجر 4 است. موتور این پهپاد 10 اسب بخار قدرت دارد و قادر به پرواز در ارتفاع 2 کیلومتری است با حداکثر سرعت 120 کیلومتر در ساعت. فاصله دو بال آن 3 متر و طول بدنه آن 2.9 متر است.

همچنین این نکته حائز اهمیت است که این پهپاد شبیه به پهپاد اوکراینی KhAI-112 است. حداکثر وزن برخواست این مدل 60 کیلوگرم است و می تواند 15 کیلوگرم بار را تحمل کند. سرعت آن 180 کیلومتر است.


بیشتر بخوانید:

توییت جنجالی ایلان ماسک درباره پهپادهای ایرانی ؛ جنگ پهپادی اول!


مهاجر 2

یکی از قوی ترین پهپادهای ایرانی پهپاد مهاجر 2 است. از جمله شخصات مهاجر 2 باید به سطح مقطع راداری بسیار پایین و بهره‌گیری از سامانه کنترل و هدایت الکترونیکی نیمه خودکار یا تمام خودکار متناسب با مأموریت اشاره کرد.

این پهپاد برای ماموریت‌های هوایی و عملیات شناسایی در مناطق دوردست و غیرقابل دسترس، جمع آوری اطلاعات مورد نیاز به کار می‌رود. این اطلاعات شامل اطلاعات دورسنجی و تصاویر ویدیویی و ارسال زنده اطلاعات به ایستگاه دریافت کننده است. اجرای کارهای عملیاتی، پژوهشی، شناسایی و مواردی از این دست نیز از دیگر کاربردهای این مدل از مهاجر است.

مهاجر 3 (درنا)

مهاجر 3 با همان کارکردها و قابلیت های مهاجر 2 ارائه شده است اما به عنوان یکی از بهترین و پیشرفته ترین پهپادهای ایران نسبت به نسل ها قبلی خود پیشرفت هایی داشته که از جمله می توان به برد بیشتر نسبت به مهاجر 2 و مداومت پروازی و ایجاد تغییرات در طراحی بخش های اصلی بال و بدنه آن اشاره کرد.

مهاجر 4: پیشرفته ترین پهپاد ساخت ایران

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
یکی از پیشرفته ترین و بهترین پهپاد ایران

مهاجر 4 پیشرفت مهمی در خانواده پهپادهای مهاجر محسوب می‌شود. این مدل به عنوان یکی از قوی ترین و بهترین پهپادهای ایران دارای سطح مقطع راداری کمتری نسبت به مدل‌های قبلی خود است. از دیگر مشخصات مهم آن باید به کاهش سطح هواپیما از روبه‌رو و کمک اثر سطح به بلند شدن پرنده در صورت برخاستن از باند و همچنین کاهش نیروی مقاوم القایی اشاره کرد. این پهپاد با برد 150 کیلومتر برای انواع ماموریت‌های شناسایی و مراقبت هوایی کاربرد دارد.


بیشتر بخوانید:

معرفی پهپاد آرش 2 ؛ ابزاری مخصوص تهاجم به اسرائیل!


مهاجر 6 : قوی ترین پهپاد ایرانی

مهاجر 6 نقطه عطف و اوج خانواده مهاجر و حقیقتا تکمیل کننده سیر تکامل این خانواده است. البته که برخی منابع از شباهات‌های این پهپاد به عنوان یکی از بهترین پهپادهای ایرانی با یک پهپاد پیشرفته اروپایی یعنی فالکو ساخت ایتالیا می‌گویند، اما به عللی باید اذعان کرد مهاجر 6 حتی بسیار پیشرفته‌تر از فالکو است و از بهترین پهپادهای ایران است.

نسل ششم خانواده پهپادهای مهاجر در رده پهپادهای تاکتیکی رزمی قرار دارد و دارای قابلیت به‌کارگیری در انواع مأموریت‌های نظامی و غیرنظامی است و در اختیار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. برد عملیاتی این پهپاد 2000 کیلومتر است که قادر به حمل 40 کیلوگرم تسلیحات می‌باشد.

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
یکی از قدرتمندترین و بهترین پهپاد ایران

سرعت این پهپاد 200 کیلومتر بر ساعت است و می ‌تواند دو بمب هوشمند و نقطه‌زن اپتیکی-حرارتی قائم را در زیر بال‌های خود حمل کند. این پرنده هدایت‌پذیر از فاصله ‌های دور میتواند موشک‌های هدایت لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده و سقوط آزاد را بر خود نصب نماید.

این پهپاد همچنین در حوزه ماموریت های شناسایی نیز با بهره‌مندی از سامانه‌های شناسایی الکترواپتیکی، لیزری، مادون قرمز، سیستم‌های شنود الکترونیکی دشمن، مقابله با جنگ الکترونیک، سامانه اخلالگر، سیستم شناسایی خودکار، برخورداری از سیستم پرواز و سیستم نشست و برخاست ناوبری اتومانیک از جمله پیشرفته‌ترین و کارآمدترین پهپادهای روز دنیاست.

بال آن در قسمت بالایی بدنه نصب شده، اما شکل دم دوگانه است. سامانه الکترواپتیکی هوشمند در زیر بدنه قرار دارد و پشت ارابه فرود جلو نصب شده است. این سامانه قابلیت دیدبانی در روز و شب با ردگیری و تعقیب اهداف مورد نظر را دارد. به نظر میرسد در نوروز 1400 از این مدل پهپاد برای کنترل ترافیک و جریمه خودروها با پهپاد توسط نیروی انتظامی استفاده عملیاتی شده باشد.

صاعقه

طبیعتا به خاطر دارید که در سال 1390 یک فروند پهپاد آمریکایی آر کیو 170 سنتیل که پس از پرواز از افغانستان به حریم هوایی ایران وارد شده بود، توسط سپاه پاسداران به زمین نشانده شد. در همان زمان متخصصان و کارشناسان نظامی وعده انجام فرایند مهندسی معکوس روی این مدل را دادند و اندکی بعد از این بود که دو مدل پهپاد از روی این مدل تولید شد. یکی از این مدل ها پهپاد صاعقه بود که اندکی از مدل اصلی خود کوچکتر است.

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
پهپاد صاعقه، از پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای کشور

صاعقه به عنوان یکی از بهترین پهپادهای ایران از خانواده پهپاد سیمرغ و از انواع پهپادهای رزمی دوربرد ایران است که با استفاده از فناوری پهپاد آمریکایی آر کی 170 و با روش مهندسی معکوس توسط سازمان صنایع هواپیمایی شاهد ساخته شده است. این پهپاد همچنین توانایی حمل 4 بمب هدایت شونده هوشمند و نقطه زن سدید را دارد. لازم به ذکر است که آر کیو 170 از جمله مهمترین پهپادهای نظامی در دنیاست و کنترل و به زمین نشاندن آن کار بسیار با اهمیتی تلقی میشود.

شاهد 129

شاهد 129 از جمله جدیدترین و بهترین پهپادهای ایران است که توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و تولید شده است. این پهپاد در شهریور سال 1392 رونمایی شد.

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
از پیشرفته ترین و بهترین پهپاد ایران

تا به حال 42 فروند از این پهپاد ساخته شده و مورد استفاده نیروهای مسلح ایران است. از این تعداد البته 3 فروند ساقط شده و یک فروند نیز دچار سانحه شده است که بازسازی شده است. این پهپادها در ارومیه، سمنان، کنارک، بندرعباس و ابوموسی مستقر هستند.

از جمله مشخصات شاهد 129 باید به طول 8 متری آن اشاره کرد. فاصله دو سر بال این پهپاد 16 متر و قطر بدنه 65 الی 75 سانتی متر می‌باشد. این پهپاد برای انواع ماموریت‌های شناسایی و تهاجمی کابرد دارد و قابلیت حمل 4 موشک هوشمند سدید با وزنی در مجموع 40 کیلوگرم را دارد. دقت خوب در هدف گیری، شعاع عملیاتی 1700 کیلومتری و سقف پروازی 7620 متری از دیگر مشخصات مهم این پهپاد است.

فطرس

فطرس از جدیدترین، مهمترین و بهترین پهپادهای شناسایی ایرانی است که توسط وزارت دفاع ایران طراحی و ساخته شده است. این پهپاد به تاریخ 26 آبان 1392 در شهر اصفهان و در مراسم سالگرد آزادسازی سوسنگرد توسط وزیر دفاع ایران سرتیپ حسین دهقان، اولین وزیر دفاع دولت روحانی بهره برداری شد.

این هواپیمای بدون سرنشین به عنوان بزرگترین نوع در بین بهترین پهپادهای ایران ، با قابلیت پرواز برای محدوده عملیاتی 1700 تا 2000 کیلومتر (بسته به تعداد موشک هوا به زمین و پیچیدگی مسیر پرواز) و همچنین مداومت پرواز 16 تا 30 ساعت است که 6 ساعت بیشتر از شاهد 129 است.

مهمترین ویژگی این پهپاد، اندازه آن با تعداد موشک های بیشتری است که می‌تواند حمل کند و همچنین 30 ساعت مداومت پروازی در مقایسه با پیشرفته‌ترین فناوری هواپیماهای بدون سرنشین امروز است.

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
یکی از بهترین و پیشرفته‌ترین پهپاد ایران

ارتفاع پروازی این پهپاد تا 30 هزارپا قلمداد شده و کاربرد آن در درجه اول برای ماموریت‌های شناسایی و نظارتی است و برای مبارزه یا حملات نیست. بخش ناشناخته این پهپاد راهبرد هدایت آن است که جز حالت خلبان خودکار صرفا هدایت توسط یک ایستگاه با فناوری سامانه موقعیت یاب جهانی برای موقعیت جنگی غیرممکن است.

برخی منابع این مدل را به پهپاد اسرائیلی هارون 1 بسیار شبیه می‌دانند. البته احتمال شباهت آیرودینامیکی این دو پرنده را نمی‌توان نفی کرد اما هیچ منبعی مدعی فناوری و پلتفرم یکسان این دو نشده است. به علاوه که در سیستم هدایتی دو پرنده تفاوت‌های مهمی وجود دارد که نبود کنترل در ایستگاه در مورد پرنده ایرانی مهمترین تفاوت است.

طول بال این پهپاد 16 متر است و برد عملیاتی آن 1700 تا 2000 کیلومتر و نهایتا به سرعت 250 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. به علاوه این پهپاد توان حمل انواع بمب‌ها و موشکهای هوا به زمین از جمله کروز و راکت را دارد.

در حال حاضر از این مدل برای حفاظت از مرز‌های دریایی و خشکی، دیده‌بانی از خطوط لوله‌‌های نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جاده‌‌ها، دیده ‌بانی مناطق حادثه‌ دیده در زلزله، آتش‌سوزی و سیل، محیط‌‌بانی برای حفاظت محیط‌ زیست و ارسال فیلم و عکس‌‌های دقیق در تمام طول مدت مأموریت استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید:

ارسال مواد مخدر با استفاده از پهپاد ؛ تکنولوژی در خدمت خلافکاران!


حماسه

از جمله مشخصات این مدل باید به بال های پهن و بلند آن که به شکل پاراگلایدر طراحی شده است اشاره کرد. این نوع طراحی سبب ایجاد مداومت پروازی بالا برای یکی از بهترین پهپادهای ایران شده است.

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
از جمله بهترین پهپادهای ایرانی

طول بدن این پهپاد 5 متر و عرض بال 9 متر است. این پهپاد 230 کیلوگرمی توان حمل 200 کیلوگرم بار را دارد و با این اوضاف نهایتا به سرعت 200 کیلومتر بر ساعت می رسد.

کرار

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
یکی از برترین پرنده های بدون سرنشین کشور

کرار اولین پهپاد ایرانی با موتور توربوجت و از بهترین پهپادهای ایران است که قادر به حمل انواع بمب و موشک می‌باشد. این پهپاد قادر به پرواز در مسافت‌های دور با سرعتی نزدیک به 900 کیلومتر در ساعت است.

کرار 4 متر طول دارد و قابلیت حمل 4 موشک کروز را داراست. برد این هواپیمای بدون سرنشین هزار کیلومتر است و می‌تواند دو بمب 250 کیلوگرمی یا یک بمب 500 کیلوگرمی را حمل کند که آنرا به پهپادی با توان حمل و رهاسازی بمب‌هایی در کلاس هواپیماهای با سرنشین بدل کرده است. از جمله مشخصات پهپاد مذکور، قابلیت نقطه زنی دقیق آن و توان انجام عملیات انتحاری و رزمی است.

صادق

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
پهپاد صادق از جمله برترین پهپادهای کشور

صادق نمونه پیشرفته تر مهاجر 4 است. این مدل با تعییراتی نسبت به مهاجر 4 از جمله در بخش طراحی بدنه به توان پروازی بهتری نائل شده است. از جمله این موارد باید به نصب بال‌ها در میانه بدنه و تغییرات اندکی در طراحی بخش‌های دم و اتصال آن به بال اشاره کرد. با این تغییرات و تغییرات پیرامون موتور این پرنده، هوای بیشتری به موتور می‌رسد که در نتیجه فرایند خنک‌سازی موتور و عملکرد بهتر آن بهبود خواهد یافت.

یسیر

یسیر یک شاهکار مهندسی معکوس ایرانی است. در 14 آبان 1391 بود که سردار فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که یک فروند هواپیمای جاسوسی توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران به دام انداخته شده است.

بهترین پهپادهای ایران ؛ پیشرفته ترین و قوی ترین پهپادهای ایرانی کدامند؟
پهپاد شناسایی یسیر، یکی از بهترین و پیشرفته ترین پهپادهای کشور

این درواقع پهپاد اسکن ایگل ارتش آمریکا و ساخت شرکت بوئینگ بود که حالا در دسترس سپاه پاسدران قرار گرفته بود و فرایند مهندسی معکوس روی آن انجام شد. عملیات مهندسی معکوس چندان طول نکشید و پهپاد یسیر در مهر 92 در یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش واقع در پرندک تهران با حضور امیر سرتیپ پوردستان فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش و سایر فرماندهان ارشد این نیرو رونمایی شد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بهترین پهپادهای ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (13 نظر)

    کمتر کپی کنید دروغاتون رو به سبک شوروی سابق وروسیه امروزی

    پاسخ

    اقتدارِ اقتدار، عزیزِ هموطن ، اینها همه خون‌بهای شهداست ، کجای کاری ؟! اگر اقتدار نداشتی ، چه لزومی داشت دنیای استکبار علیه تو بسیج بشه ؟ پس یه خبرایی هست ، یه کم دقت کن عزیزم ،

    پاسخ

    هر وقت گفتن کپک خودتو بنداز وسط کپک وطن فروش شعور افسادطلبان بیشتر از این بود باید تعجب میکردیم خخخ

    پاسخ

    تو بشین پای منوتو ناموس فروشی یاد بگیر. تورو چه به مسائل نظامی پشمک؟ مسائل نظامی برای مغز زنگ زده تو که صبح تا شب دنبال زندگی انگلی و مسخره خودت هستی سنگینه.

    پاسخ

    با پول بیت المال و حق اناس اینا رو میسازن؟! بعد غیر نظامی شکار میکنن؟!! حلال اند حلال ….. امان از روز حساب و قیامت

    پاسخ

    چرت و پرت نگو

    پاسخ

    سلام. شکی نیست که ایران از نظر نظامی کشور قویی هست، اما نه اونقدری که مسئولین ادعا می کنند.
    همه میدونن مسئولین ایران ادعا و حرف زیاد دارن ولی در عمل چیزی در چنته ندارن.

    پاسخ

    اگر زلنسکی و آمریکا بگویند که ایران قویترین و بهترین پهبادها را دارد ، شما را قانع می کند ؟
    چون گفته اند .

    پاسخ

    برای کشتن مردم اوکرین از پهپادهای ایران استفاده میشه چه افتخاری داره برای مردم ایران

    پاسخ

    افتخارش اینه که قدرتمون رو نشون میدیم

    پاسخ

    اوکراین یکی از کشورهایی بود که بیشترین کمک رو به صدام برای لت و پار کردن ایران و مخصوصا حمله به غیر نظامیان انجام داد. اینم عوض اون. اون روزا رو ندیدیم ولی داغش به دل هر ایرانی که ذره ای به خاکش شرف داره نشسته. این فعلا از اوکراین تا به موقعش انتقام خودمون رو از مصر مراکش و خیلی کشورهای دیگه هم بگیریم.

    پاسخ

    سرعت اینترنت آلفانت به 8 میرسد!!!

    پاسخ