;
coinex

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Time laps) چگونه است؟

گوگل اخیرا قابلیت های کاربردی جالبی ارائه داده است که از جمله آن ها باید به تایم لپس اشاره کرد. در جستار پیش رو به آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث میپردازیم.

تردیدی در این نداریم که کمپانی گوگل در ادامه سرویس ها، ابزارها و قابلیت های کاربردی و مهم بسیار خوب عمل می کند. ابزارهای گوگل در مورد اندروید با گستردگی بیشتری استفاده می شوند اما بالطبع ابزارهای نقشه یابی و مسیریابی گوگل به نوعی انحصار این کمپانی بدل شده اند و با وجود رقبای خوب، در این حوزه  ها همواره برتری با این غول فناروی بوده است.

حالا گوگل در همکاری با آژانس های فضایی و تحقیقاتی، تصاویر جدید و با کیفیتی به صورت تایم لپس در سرویس گوگل ارث پیاده سازی می کند که نمایانگر تغییرات ظاهری کره زمین در سال ها و دهه های گذشته است و نگاه متفاوت و جالبی به سیاره را ممکن می کند. در جستار پیش رو قصد داریم به آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث به عنوان یک قابلیت کاربردی و جذاب بپردازیم.

از زمان راه اندازی گوگل ارث، در 15 سال گذشته، عده زیادی از افراد از این سرویس استفاده کرده اند و بخش های زیادی از زمین شامل کوهستان ها، شهرها و محله های خود را با آن رصد کرده اند. تصورش هم جالب به نظر می رسد که سطح کره زمین را در قالب یک ماکت سه بعدی با جزئیات دقیق بررسی کنیم. معمولا یافتن منزل در این ابزار یک سرگرمی جالب محسوب می شود!

اما با تغییرات و البته ادغام هایی که طی سالیان اخیر در مورد ابزارهای نقشه یابی و مسیریابی گوگل انجام شده است، هر از چندگاهی انتظار ارائه یک قابلیت و سرویس جدید را داریم. اکنون نوبت به تایم لپس در گوگل ارث رسیده و این ابزار قدیمی و کارآمد، حالا با تغییراتی جذاب به کار می رود. بر این اساس در ادامه جستار پیش رو به آموزش کار تایم لپس گوگل ارث خواهیم پرداخت.

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Time laps) چگونه است؟

گوگل ارث (Google Earth) بدون شک بهترین اپلیکیشن اندروید برای کاوش در کره‌ی زمین به‌حساب می‌آید. این اپلیکیشن به شما امکان می‌دهد بین شهرهای مختلف پرواز کنید، نگاهی به عجایب طبیعی نظیر قله‌ی اورست بیندازید و حتی با Voyager از تورهایی جذاب لذت ببرید.

در حال حاضر گوگل تغییرات مهمی در این برنامه داده که مهمترین به روز رسانی آن از سال 2017 محسوب می شود. کاربران زین پس می توانند می توانند سیاره را در ابعاد و زمان کاملا جدید کشف کنند که به گفته گوگل یک تجربه چهاربعدی خواهد بود.

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Time laps) چگونه است؟
نحوه استفاده از تایم لپس در Google Earth

با آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث کاربران می توانند تغییرات بخش های گوناگون زمین را در طول 4 دهه مشاهده کنند. این به روزرسانی تغییرات شدید انجام شد توسط بشر و تغییرات آب و هوایی را به وضوح پیش روی کاربران می گذارد. ربکا مور، مدیر واحد Earth Engine & Outreach در تیم گوگل ارث، می‌گوید:

با قابلیت تایم‌لپس در گوگل ارث، درست در نوک انگشتانمان تصویر واضح‌تری از سیاره‌ی در حالِ تغییرمان داریم؛ تصویری که نه‌تنها مشکلات بلکه راه‌ حل‌ها را نشان می‌دهد و پدیده‌های طبیعی زیبای مسحورکننده را که با گذر دهه‌ها زمان رخ داده‌اند به نمایش می‌گذارد.

بیشتر بخوانید: گوگل فلوم چیست (Google Floom) و چگونه کار می‌کند؟

این ویژگی در واقع محصول همکاری گوگل با آژانس فضایی اروپا (ESA)، کمیسیون اروپا، ناسا و سازمان زمین شناسی آمریکا است که طی آن با استفاده از فعالیت 24 ماهواره در 37 سال گذشته تصاویر باکیفیتی از زمین تهیه شده و لایه جدیدی به گوگل ارث اضافه شده است که دید تازه ای به گذر زمان در سیاره زمین را ممکن کرده است. در ادامه با آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث ما را همراهی کنید.

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Time laps) چگونه است؟
نحوه استفاده از تایم لپس در Google Earth

بنابر اطلاعاتی که گوگل ارائه داده است، افزودن این ویژگی بدون تلاش های بشر در مسیر پرتاب موشک ها، ماموریت های سطح نوردها و دیگر پروژه های قضایی امکان پذیر نبود.

کاربران می توانند به بخش های گوناگون زمین نظر داشته باشند، به شهرهای پرجمعیت سفر کرده، خطوط ساحلی را بپیمایند، رشد کلان شهرها را ببینند، ذوب شدن یخ های قطبی را بررسی کنند و یا آتش سوزی جنگل ها را ببیند. تغییرات اقلیمی و انسانی و دیگر فرایندهای گسترده بر روی زمین در نرم افزار گوگل ارث و با کمک آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث ممکن است.

گوگل برای دسترسی ساده به این سرویس، این لینک را با ویژگی تایم لپس ارائه داده است و کاربران می توانند به دلخواه تغییرات بخش های گوناگون زمین را در آن بررسی کنند. علاوه بر این مجموعه ای با بیش از 800 فیلم که گذر زمان را در مناطق مختلف به صورت دو بعدی و سه بعدی نشان می دهد در بخش های ویدیوهای تایم لپس گوگل ارث قرار گرفته است و با آن می توان موارد مهمی را رصد کرد.

به طور کلی ویژگی جدید فراتر از سرگرمی صرف برای افراد بر چندین موضوع نظیر تغییرات گستره جنگل ها، رشد شهرها، گرمایش جهانی، منابع انرژی و تغییر زیبایی های زمین در این تایم لپس برجسته شده است.

بیشتر بخوانید: دانلود گوگل استک (Stack) ؛ برنامه ای برای اسکن و مدیریت اسناد

گوگل همچنین اعلام کرده که با هدف بهبود کنترل بر وضعیت تغییرات اقلیمی از دیدگاه های دولت ها و مقامات رسمی، پژوهشگران، ناشران، معلمان و فعالان زیست محیطی درباره اینکه چگونه این ویژگی به افراد کمک می کند استقبال خواهد کرد.

ویژگی جدید به زمان زیاد و پردازش پیکسل ها در موتور گوگل ارث نیاز دارد. برای افزودن تصاویر تایم لپس متحرک به نرم افزار بیش از 24 میلیون عکس ماهواره ای از سال 1983 تا 2020 جمع آوری شده است. در مجموع این کار بیش از 2 میلیون ساعت پردازش توسط هزاران دستگاه در سرویس ابری گوگل انجام شده و 20 پتابایت تصاویر ماهواره ای به صورت یک تصویر ویدیویی 4.4 تراپیکسل یکپارچه شده است. کیفیتی برابر با 530 هزار فیلم با رزولوشن 4k است.

گوگل کوشیده حتی چنین پردازش عظیمی که برای کره‌ی زمین انجام می‌ شود، به تولید آلاینده‌ ها در سیاره نینجامد. بنابراین همه‌ این محاسبات در داخل مراکز کربن-خنثی با منابع 100 درصد تجدید پذیر انجام شده که گوگل آن را بخشی از تعهدش برای ساختن آینده‌ بدون آلاینده ‌های کربنی می‌داند.

برای کاوش و جستجو تایم لپس در گوگل ارث کاربران می توانند از نوار جستجو در نرم افزار استفاده کنند. در اینجا می توان هر نقطه دلخواه در کره زمین را انتخاب و تصاویر متحرک آن را بررسی کرد. بنابر اعلام گوگل این تایم لپس عظیم در دهه های آینده با استفاده از تصاویر ماهواره ای تازه هر سال به روز می شود.

اگر به مورد ایران نگاه کنیم، برای مثال خشک شدن دریاچه ارومیه در چند دهه اخیر یکی از موضوعات مهم افکار عمومی ایرانیان به ویژه در آذربایجان بوده است.

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Time laps) چگونه است؟
نحوه استفاده از تایم لپس در Google Earth

اگر عبارت دریاچه ارومیه را وارد بخش جستجوی تایم لپس کنید می توانید تغییرات این دریاچه را از ۱۹۸۵ تا ۲۰۲۰ مشاهده کنید. عکس ‌های دریاچه ارومیه در این بازه زمانی نشان می دهد که خشک شده این دریاچه از سال ۲۰۰۸ سرعتی باورنکردنی به خود گرفته است.

برای تخریب محیط زیست با هدف گسترش شهرها نیز می ‌توان به مورد شهر رامسر در شمال ایران اشاره کرد. داده‌های تایم لپس به‌وضوح نشان می ‌دهد که چطور از سال ۱۹۸۵ تاکنون تخریب جنگل‌ های اطراف شهر رامسر افزایش یافته و پوشش سبز جای خود را به ویلاها داده است.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با گوگل استریت ویو (Google Street View) ؛ لذت جهانگردی مجازی!

بدین ترتیب اکنون گوگل ارث ابعاد تازه‌ ای به خود گرفته است. ابعادی که تغییرات گسترده‌ ای که بشر در طول دهه‌ ها در سیاره ایجاد کرده را به شکل یک فیلم پیش روی او نمایش می‌دهد و نه تنها مشکلات را به نمایش می‌ گذارد، بلکه پدیده‌ های شگفت‌ انگیز رخ داده در کره‌ زمین را هم ارائه می‌دهد. با وجود اینکه قابلیت تایم لپس در حال حاضر برای موبایل ارائه نشده است، یک توسعه دهنده نسبت به ارائه نسخه موبایلی و اندرویدی آن اقدام کرده است. در ادامه آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث با ما باشید.

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Time laps) چگونه است؟
نحوه استفاده از تایم لپس در Google Earth

در ادامه آموزش کار با گوگل ارث قصد داریم نسخه اندرویدی آن را به شما معرفی کنیم که هنوز به طور رسمی توسط گوگل ارائه نشده است گوگل با کمک میلیون ها تصویر ماهواره ای، از گذشته به زمان حال می آید و به کاربران امکان می دهد تایم لپس منحصر به فردی از کره زمین از سال 1984 تاکنون در اختیار داشته باشند.

تایم لپس گوگل ارث اولین بار به طور آزمایشی در سال 2016 رونمایی شد. این قابلیت در حال حاضر نیز تنها روی نسخه وب یا مرورگرها در دسترس کاربران است. درواقع طی این سال ها نه اپلیکیشن موبایلی برای آن ارائه شد و نه در قالب یک افزونه در ابزارهای گوگل دیده شد.

با این وجود یک توسعه دهنده مستقل حالا موفق شده تایم لپس را به گوگل ارث در سخه اندروید اضافه کند. موضوعی که ادامه بحث ما در آموزش کار با گوگل ارث را شامل می شود. این توسعه دهنده با نام کایلر، نتیجه کار خود را در دسترس اعضای رسانه اندروید پلیس قرار داده است.

بیشتر بخوانید: لایو کپشن گوگل کروم ؛ آموزش کار و نحوه فعال سازی

گویا قابلیت تایپ لپس در نسخه اندروید گوگل ارث پنهان بوده است و این توسعه دهنده توانسته با اعمال برخی تنظیمات آن را فعال کند. آنطور که به نظر می رسد، قابلیت تایم لپس رابط کاربری مناسبی دارد. به همین دلیل نمی دانیم چرا گوگل این قابلیت را درون نسخه نهایی گوگل ارث قرار نداده است.

رابط کاربری گوگل ارث در تایم لپس با آنچه در مرورگر شاهدیم تفاوت هایی دارد و در نسخه موبایلی گزینه اسلایدر و فلش به شما امکان می دهد وارد سال های مختلف شوید.

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Time laps) چگونه است؟
نحوه استفاده از تایم لپس در Google Earth

گویا این قابلیت در اپلیکیشن به کاربران این امکان را می دهد تا هنگام استفاده از حالت نمای بالا، از فاصله نزدیک تر شهرها را با تصاویری بسیار واضح تر ببینند. برخی تصاویر منتشر شده در توییتر، ظاهر شهر سانفرانسیسکو در سال 1938 را نشان می دهد. یعنی دورانی بسیار قدیمی تر از آنچه تایم لپس می تواند نشان دهد.

در رابط کاربری نسخه اپلیکیشن گزینه 3D View و Street View نیز در دسترس کاربران است و این یعنی گوگل قابلیت های بسیار جالبی برای اندروید ارائه داده است. این یعنی کاربران می توانند نگاهی بسیار نزدیک به شهرها در سال های دور داشته باشند.

درحال‌حاضر، قابلیت تایم لپس همچنان در نسخه‌ی اندرویدی این سرویس پنهان است؛ بااین‌حال، Kyler آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث را ارائه داده است تا علاقه‌ مندان آن را فعال کنند. البته باید بدانید کاربران علاقه ‌مند به فعال ‌سازی تایم لپس گوگل ارث باید گوشی اندرویدی‌شان را روت کنند.

بیشتر بخوانید: گوگل پلی پروتکت چیست؟

فعال سازی تایم لپس گوگل ارث

مهندسان گوگل برای ساخت تایم لپس گوگل ارث از پلتفرم ابری گوگل انجین استفاده کرده اند. حجم عظیمی از دیتا و اطلاعات در قالب یک ویدیو 4.4 تراپیکسلی ادغام شده است. محصول نهایی کار، بزرگترین ویدیو دنیا از سیاره زمین است.

برای این مقصود، علاوه بر داده های ماهواره های آژانس فضایی آمریکا، از اطلاعات جمع آوری شده توسط ماهواره لندست دولت آمریکا و همچنین ماهواره های اتحادیه اروپا نیز استفاده شده است. گوگل قصد دارد سرویس مد نظر خود را در طول سال های آینده همواره آپدیت کرده و تصاویر و ویدیوهای مربوط به تغییرات جدید را اضافه کند.

آموزش کار با تایم لپس گوگل ارث (Google Earth Time laps) چگونه است؟
نحوه استفاده از تایم لپس در Google Earth

بنابر اظهارات گوگل، انتظار می رود توسعه این قابلیت جدید گوگل ارث که در آموزش کار با گوگل ارث به آن پرداختیم، آگاهی ساکنان سیاره در مورد تاثیرات زندگی بر زمین را افزایش دهد. در نهایت این اقدام باعث می شود بشریت دگرگونی های به وجود آمده در نتیجه تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی را در مناطق شهری یا دورافتاده رصد کرده و بهتر درک کند. گوگل اظهار امیدواری کرده که تایم لپس گوگل ارث باعث رسیدگی بهری به چالش های شود که در عضر حاضر زندگی ما را به خطر انداخته است.

بیشتر بخوانید: گوگل نویگیشن چیست؟

برخی از قابل توجه ‌ترین تغییرات رخ داده در مناطقی از سیاره به صورت ویژه توسط سرویس مورد نظر مشخص شده‌اند که با کلیک روی نشانه سکان کشتی می‌توانید این لیست را ببینید. از طرف دیگر بیش از 800 ویدیو به شکل دو بعدی و سه بعدی، از طریق قابلیت تایم لپس گوگل ارث تهیه شده‌ اند که تعداد زیادی از آن‌ ها هم ‌اکنون در وب‌ سایت یوتیوب قابل دسترس هستند.

در نهایت هم باید گفت که پنج تور مجازی با همکاری گوگل و آزمایشگاه CREATE دانشگاه کارنگی ملون آمریکا در سرویس جدید گوگل ارث وجود دارند که با موضوعات مهمی مرتبط هستند؛ موضوعاتی مانند تغییرات جنگل‌ ها و پوشش گیاهی، توسعه شهری، افزایش دمای سیاره، منابع انرژی و همچنین از بین رفتن زیبایی مناطق گوناگون سیاره که هرکدام به طریقی مهم ‌ترین تاثیرات زندگی بشر روی زمین را به نمایش می ‌گذارند.

در صورتی که با شبکه اجتماعی کلاب هاوس آشنا باشید، توصیه می کنیم ترفندهای کلاب هاوس، کسب درآمد از کلاب هاوس و فالوور فیک رایگان کلاب هاوس را برای اطلاعاتی درباره این سرویس مطالعه کنید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص نحوه استفاده از تایم لپس در Google Earth چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (6 نظر)

    خدایا چقدر توضیح الکی…دو خط بنویس این لامصب چجوری کار می‌کنه ..دیگه هرکسی خواست استفاده کنه مطمئن باش موضوع خودش رو داره.

    پاسخ

    یه ساعت خاطره تعریف کردی دوثانیه در مورد موضوع اصلی توضیح ندادید.

    پاسخ

    چرا انقدر مات نشون میده واضح نشون نمیده تصاویرو تایم لپس

    پاسخ

    برادر جان سرویس مخفی ایران هم نمیتونه به درستی از امکانات این برنامه استفاده کنه چه برسه به من و شما..البته نه فقط ایران خیلی از کشورها چون اگه بطور کامل مثلاً به پلیس سرویس بده فکرشو بکن چه ها که نمیشه..اونا هم که اینو ساختن خیالت راحت به سادگی در اختیار بقیه قرارش نمیدن

    پاسخ

    سلام میشه لطفا کمکم کنید. مختصات یک جایی رو دارم میخوام چند تا عکس از وضع موجودش در بیست الی بیست و سه سال پیش داشته باشم. میشه راهنماییم کنید ممنون میشم

    پاسخ

    سلام نه نمیشه هرکس باید کار خودش رو خودش انجام بده
    بعدشم من رفتم اون مختصاتی رو که تو توی ذهنت داری دیدم میخوای ببینی چه خبره دیگه درسته ، این کنجکاوی کار خوبی نیست اگه قرار بود تو از داستان خبر داشته باشی خب یه زنگ میزدن بهت میگفتن لابد صلاح نیست دیگه
    والاااااااااااااااا

    پاسخ