;
coinex

نقد فیلم Jakobs Wife (همسر جیکوب 2021) ؛ همه گیری یک بیماری از طریق موش در سال 2021

در این نوشتار به نقد فیلم Jakobs Wife به کارگردانی تراویس استیونز خواهیم پرداخت. در ادامه با ما و سایت تکراتو همراه باشید تا به بررسی و نقد فیلم همسر جیکوب محصول سال 2021 بپردازیم.

مفهوم و معنای وحشت خیلی بیشتر از چیزهایی است که شبانه سراغ انسان میاید. آنچه واقعاً ترسناک میباشد، هیولای پنهان نیست بلکه ترس از واقعیتی هست که نمایانگر میشود و ما آن را سرکوب میکنیم.

پیگیری تراویس استیونز در مورد فیلمهای ترسناک خانگی و دلهره آور اما جاه طلبانه مانند فیلم “دختری در طبقه سوم” محصول سال 2019. یک بار دیگر، ما را به خانه یک زن و شوهر متاهل دعوت می کند.

خدایان ژانر وحشت لری فسندن و باربارا کرامپتون اینبار در فیلم همسر جیکوب ظاهر شده اند. به خوبی مشخص هست که همسر جیکوب آرزوهای بزرگ، رگه هایی از وحشیگری و روحیه ای مستقل دارد.

با این حال، همانطور که در فیلم دیده اید شوهر راهب او کم با او صحبت میکند، میتوان فهمید که چراغ دل همسر او یعنی همسر جیکوب تاریک شده است. وی پس از گاز گرفته شدن، آتش درونش شعله ور می شود. او انتظارات جنسی از این شهر کوچک خفه کننده و شوهر را با دید دیگری در راستای کار خود قرار میدهد.

او لباسهای اغواگرانه با رنگ و لعاب متفاوتی را میپوشد، برای مراقبت از خود وقت میگذارد، ورزش میکند و تمایلش به خوردن خون او را وادار به خرید خون از قصاب میکند. دیگر او در سکوت رنج نخواهد برد. زنی نیرومند است که صاحب شهوت خود میباشد و میتواند در برابر فشارهای مردسالاری مقابله کند.

نقد فیلم Jakobs Wife (همسر جیکوب 2021)

همه گیری یک بیماری از طریق موش در سال 2021

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم همسر جیکوب خواهید خواند به شرح زیر میباشد:

  • همه گیری یک بیماری از طریق موش در سال 2021
  • باربارا کرامپتون
  • فیلمنامه و شخصیت پردازی
  • تکنیک
  • عوامل فیلم

    نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب
    نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب

خون آشام ها، مانند دراکولای نمادین، ​​معمولاً با خفاش ها در ارتباط هستند. اگر به تاریخ سینما، به ویژه تا سال 1922، بازگردیم، یک خون آشام نمادین معروف را میتوان بیاد آورد، بنام نوسفراتو، که صفحه نمایش سینمای آلمان را وحشت زده کرد.

اما در این مورد نه با خفاش ها، بلکه با موش هایی سر و کار داریم که خون آشام با آنها ارتباط دارد. در این مورد، خون آشام و موش صحرایی نمایانگر اپیدمی معروف به “آنفولانزای اسپانیایی” هستند که هزاران نفر را در بین سالهای 1918 تا 1920 کشته است. اکنون، در سال 2021، زمانی که ما درگیر یک بیماری همه گیر بنام ویروس کرونا هستیم، یک فیلم با یک خون آشام به سبک نوسفراتو و جایگاهی که به موش ها در این حوزه داده شده ، ساخته اند.

موش ها معمولاً با فساد، آلودگی و بیماری همراه هستند، که به عنوان نمادی از وضعیت ازدواج فعلی انو جاکوب عمل میکند. ان نه تنها توسط شوهرش احساس حقارت میکند، بلکه آنها مجبورند چیزهای زیادی را تحمل کنند که او دوست ندارد.

فقط به این دلیل که جرات بحث در مورد آنها را با او ندارد. فلیم فقط درمورد تغییرات خون آشام گونه گزیده شدن ان نیست، بلکه این شجاعتی است که ان با گزیده شدن بدست میاورد تا تغییری اساسی در زندگی خود ایجاد کند. مانند تغییر مدل موهایش، خارج شدن از یکنواختی روزمره و گفتن آنچه او را آزار میدهد. با این حال، هر چیزی ارزشی دارد و برخی از چیزها با خون پرداخت میشود.

عنوان “همسر جیکوب” از روی عمد کنایه آمیز است زیرا این یک کمدی ترسناک تاریک درباره زنی است که صرف نظر از همسرش سعی میکند با شرایطی که خودش برای خودش تعیین کرده دیده شود.

نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب
نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب

ما در مورد ان فدر (باربارا کرامپتون) همسر راهبی از شهر کوچک بنام جیکوب (لری فسدن) صحبت میکنیم. اگر ان یا همسر جیکوب تمایل به وجود نداشتن در زندگی خود دارد، به این دلیل است که وی این امر را در طول ازدواج طولانی اش از همسرش آموخته یا دیکته شده است. وقتی کسی از او در رابطه با نظر یا افکارش میپرسد، جیکوب از طرف او جواب میدهد. کار ان درست به نظر رسیدن است و نه چیز دیگر.

درواقع ان به همسرش جیکوب تبدیل شده است. مطیع و مطیع، ان در سایه همسرش زندگی میکند. حال و هوای ازدواج جیکوب و ان هنگامی نمایان میشود که ان توسط یک خون آشام گزیده میشود و تحول نه تنها به سمت یکی از این موجودات شبانه، بلکه به سوی شخصیتی با اعتماد به نفس و مستقل سوق پیدا میکند.

بیشتر بخوانید:

جدیدترین سریال های اپل تی وی پلاس : حضور گلشیفته فراهانی

نقد فیلم جاذبه مرگبار (Fatal Attraction 1987) ؛ تلاش وحشیانه علیه فمینیسم

فیلم نامه نوشته شده توسط استیونز، کتی چارلز و مارک استینزلند با ظرافت خاصی با مفاهیم برخورد میکند. با ساختاری که در این فیلمنامه برای خود در نظر گرفته شده باعث میشود شخصیت ها در طول فیلم ناراحتی خود از اوضاعی که دارند که آنها زمانی آزاد و شگفت انگیز بوده اند را بروز دهند و این اتفاق به خوبی در فیلم به تصویر کشیده شده است.

فیلمنامه و فیلمنامه نویسان به شخصیت اصلی یعنی همسر جیکوب میگویند او میتواند مسیر خودش را دوباره تعیین کند. آنها پیشنهاد میکنند شوهر بی احساس خود را که فقط میخواهد زنش خانه دار مطیعی باشد ترک کند.

نکته جالبی که وجود دارد تمام شخصیت هایی که به همسر جیکوب میامر و نهی میکنند، که وی چه احساسی باید داشته باشد و چه کسی میتواند باشد همه مرد هستند. درواقع مردان به او اجازه نمیدهند تا عواطف خود را بیان کند. بنابراین، تلاش ظاهراً فمنیستی او با تبدیل شدن به یک انسان خوار واقعی، بدون پشیمانی، شایسته لغزش است. در همین حال، جیکوب تلاش میکند تا او را از نفوذ خون آشام درون او نجات دهد. در حالی که بفهمد این خود اوست که مقصر رفتارهای همسرش میباشد.

نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب
نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب

باربارا کرامپتون ؛ نقد فیلم Jakobs Wife (همسر جیکوب 2021)

باربارا کرامپتون کار خود را از اواسط دهه 80 با بازی در سریالهایی چون “روزهای زندگی ما” آغاز کرد و در طول سال ها به کار در سریالهای مختلف ادامه داد. اما از طریق فیلم های ترسناک است که او مطرح شد. درواقع او در فیلمهایی چون Re-Animator” (1985) ،”Chopping Mall” (1986)” و “From Beyond” به یک نماد تبدیل شد.

در یک زمان خاص، وی در این نوع از نقشها حضور خود را کمرنگ کرد. اما بعد از یک غیبت وی با فیلمهایی چون “تو بعدی هستی” “ارباب سالم” و “ما هنوز اینجا هستیم” برای طرفداران ترسناک که حضور او را از دست داده بودند خوشحال کننده بود.

بیشتر بخوانید:

نقد فیلم همشهری کین (Citizen Kane 1941)

نقد فیلم سکوت بره ها

پس از 40 سال عجیب و غریب در این تجارت، کرامپتون اکنون در حال توسعه پروژه های خود است، فیلم “همسر جیکوب” کمی حس شوخ طبعی را به من میدهد. اما میتواند یک پیشرفت بسیار هیجان انگیز باشد. در “Jakob’s Wife“، موضوع کلاسیک خون آشام به تفسیر بصیرت آمیز و اغلب بسیار خنده دار در مورد ازدواج و محدودیت های اعمال شده برای زنان تبدیل میشود. وقتی آن کرمپتون، همسر کشیش و مطیع، توسط یک خون آشام گزیده میشود، این تغییر وی را دچار نشاط میکند و زندگیش را تغییر میدهد.

همانطور که گفته شد باربارا کرامپتون یک نماد ترسناک است نه تنها به این دلیل که او در فیلم های کلاسیک قبلتر نامشان را ذکر کردیم ظاهر شده است. طرفداران این ژانر او را دوست دارند، زیرا او یک بازیگر فوق العاده با استعداد میباشد. که میداند چگونه انسانیت و اصالت را وحشت زده کند. این کاملا درست است. با تلاش های او، میتوانیم درک کنیم که این آزادی تازه پیدا شده برای انچه معنی دارد. هیجان انگیز است مطمئناً، او برای زنده ماندن نیاز به نوشیدن خون دیگران دارد،

نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب
نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب

و همچنین کرامپتون بهمراه Fessenden، یکی دیگر از نمادهای ترسناکی که قبلاً درفیلمهای  You’re Next و We’re Still Here با او کار کرده بود، دوباره همبازی شده اند. آنها باید همه فیلمهای اینچنینی را با هم بازی کنند.

نکته جالب در مورد مشخصات Fendenden این است که کاملاً با مشخصات Crampton کالیبره شده اند. هنگامی که ان کنترل را به دست می آورد، جیکوب به طور متناسب دچار تزلزل میشود. او نمیداند چه کاری باید انجام دهد، چگونه واکنش نشان دهد یا با کارها چه کند. تماشای او در حالی که خودش را پیدا میکند و خودش را از دست میدهد، در عین حال دیدگاهی طنزآمیز از پویایی قدرت در ازدواج دارد.

فیلمنامه و شخصیت پردازی ؛ نقد فیلم Jakobs Wife (همسر جیکوب 2021)

“همسر جاکوب” با فیلمنامه ای از کتی چارلز، مارک استینزلند و تراویس استیونز (که کارگردانی وی را نیز بر عهده دارد) در آن خط کمدی ترسناک شکل میگیرد. خطی که بسیاری از کارگردانان برای آنها دشوار است.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ترسناک 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

اما استیونز از امکانات کمدی و همچنین دراماتیک آگاه است. فیلم هیچکدام را فدا نمی کند. Fessenden و Crampton هر دو نقش خود را با شدت دراماتیک بازی میکنند. , موفق به کمدی دلخراشی میشوند که هدف فیلمساز میباشد.

این دو بازیگر مطرح در ژانر وحشت در حالی که شخصیت های چند وجهی را نیز ایجاد میکنند، باعث میشوند که دیگر بازیگران به چشم نیایند و کار سختی را در ایجاد فضای ترسناک و وجشتزا نداشته باشند.

وقتی فیلمنامه بر اساس دو بازیگر بسیار باتجربه نوشته شود. یعنی کرامپتون و فسندن، آنها با جدیت کامل به نقش های خود نزدیک میشوند و به یک رابطه واقعی و پیچیده بین کشیش و همسرش میرسند. در ابتدای فیلم کشیش Fessenden، یا جیکوب دیده میشود که در حال سخنرانی درمورد ازدواج  است، و به زنان و مردان هشدار میدهد که آنچه در کتاب مقدس هست  را جدی بگیرند. در خارج از کلیسا و سخنرانی، او غیرقابل تحمل و غیر قابل کنترل عمل میکند. درواقع او هرگز اجازه نمیدهد همسرش یک جمله را تمام کند. او هر روز صبح انتظار صبحانه گرم را دارد. و حتی به سختی نگاهش میکند.

نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب
نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب

در مقابل ان، همسر جیکوب، در آن سخنرانی مدام جوش میزند و جوش میزند. او در کلیسا نشسته و به سخنان شوهرش در مورد ازدواج گوش میدهد و نگاه او میتواند آب را به یخ تبدیل کند. وقتی ان با شعله ای قدیمی یا معشوقه سابق خود (رابرت روسلر) روبرو میشود همه چیز تغییر میکند.

او ب شکل یک زن تغییر یافته به خانه می آید. خودش میتواند مبل را بلند کند. او از نظر جنسی پتانسیل بیشتری را در خود میبیند. وی به نوعی عطشی خاص برای نوشیدن خون را در خود حس میکند. از عینک آفتابی غول پیکر Gena Rowlands استفاده میکند. او کنترل روابطش را به دست میگیرد. در واقع دیگر خانمی نیست که همسر جیکوب باشد.

خون آشام ها، به طور معمول، فقط موجودات جاودانه نیستند. آنها با زوایای جنسی زیادی همراه هستند و “همسر جیکوب” با این ایده قرار است مخاطب را سرگرم کند. خون آشام ها فقط گرسنه خون نیستند: در آنها حالت انتظار جنسی وجود دارد، بدنبال برطرف کردن این میل میروند، گرسنه بی وقفه هستند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های دی سی 2021

بهترین فیلم های مارول

ممکن است دلالت های جنسی از علامتهای گاز گرفتن در ناحیه گردن ناشی شود.  این یک روش اروتیک برای “چرخش ذهن” و جذب خشونت ناآگاهانه میباشد که در برخی فیلمهای ترسناک استفاده میشود. کشیش بیچاره جیکوب نمیداند با این همسر جدید، با این اعتماد به نفس، با این صراحت، با این سرکشی چه باید بکند.

نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب
نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب

هنگامی که جیکوب میفهمد همسرش به چه چیز تبدیل شده است، به وحشتناک ترین شکل ممکن، با هیجانی خاص نقش شکارچی خون آشام قهرمان را به عهده میگیرد. هر دو در تلاشند تا “استاد”، خون آشام “تبدیل شده” را پیدا کنند در بخشی از فیلم و در راستای همین موضوع جیکوب بدون هیچگونه احساس کنایه اعلام میکند:

این همان چیزی است که توسط خداوند برای آن آموزش دیده ام. برای مبارزه با شیطان.

کارگردان تراویس استیونز  فیلم را پر از اتفاقاتی مبتکرانه و غیرقابل پیش بینی میکند که هر کدام آن را در مسیر تحقق خود سوق میدهد. یکی از جدیترین نکات همسر جیکوب (ان) این است که او عاشق شکل جدید خود است، حتی اگر شوهرش را بترساند. او تمایلی به بازگشت به وضعیت قبلی خود ندارد. جیکوب باید یاد بگیرد که این واقعیت را تحمل کند که ان هرگز به حالت قبلی خود برنمیگردد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

باید بگویم که همسر جیکوب فیلمی دمدمی، خونین، و از طرفی به شدت خنده دار و از همه مهمتر معنادار اما بی معنا میباشد.

تکنیک ؛ نقد فیلم Jakobs Wife (همسر جیکوب 2021)

به عنوان یک فیلم خون آشام، خون و خشونت از الزامات اساسی است و “Jakob’s Wife” در این زمینه نسبتا خوب عمل میکند. هنگامی که خون ظاهر میشود، جهش میکند و خشونت متوقف نمیشود. و چندین صحنه شگفت آور از خونریزی آشکار و غیر منتظره وجود دارد. جلوه های مورد استفاده برای دستیابی به این تصاویر و سایر تصاویر و همچنین گریم درجه یک هستند و در هر صحنه عالی به نظر میرسند.

همسر جیکوب نه تنها در تبدیل آن به خون آشام متمرکز است، بلکه به ازدواجی که جذابیت خود را از دست داده و در آن زن جنس دوم به حساب آمده، میپردازد. زنی که مطیع به خدمت به شوهرش خلاصه میشود. نیش خون آشام باعث تغییر ناگهانی جسمی و چشم انداز انمیشود، که میتوانیم از طریق موقعیت های مختلف در این فیلم از آن لذت ببریم.

نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب
نقد فیلم Jakobs Wife ؛ نقد فیلم همسر جیکوب

همانطور که در مورد چندین فیلم خون آشام مانند خود “نوسفراتو” اتفاق میافتد، “همسر جاکوب” معنای عمیق تری نسبت به گزش ساده دارد و همان چیزی است که مطابق با زمان حال میباشد، همانطور که آن فیلم کلاسیک آلمانی در زمان خود بوده است.

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Jakobs Wife (همسر جیکوب 2021)

  • کارگردان: تراویس استیونز
  • نویسنده: کتی چالز، مارک استیزلند و تراویس استیونز
  • بازیگران: باربارا کرامپتون، لری فسندن و بانی ارونز
  • فیلمبردار: دیوید متیو
  • موسیقی: تارا بش

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Jakobs Wife چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر