;
coinex

نقد فیلم Stowaway (مسافر قاچاق 2021) ؛ بقاء به قیمت حذف خود

فیلم مسافر قاچاق فیلمی در ژانر علمی تخیلی که به کارگردانی جو پنا ساخته شده است. با تکراتو همراه باشید تا با هم در این مطلب به بررسی کلی و نقد فیلم Stowaway برویم.

سه سال پیش، کارگردان فیلم مسافر قاچاق جو پنا و کسی که کنارش در نویسندگی این فیلم به او کمک کرده، رایان موریسون، اولین فیلم بلند خود را با نام شمالگان، که داستان مردی را با بازی مد میکلسن روایت می‌کند کارگردانی کردند.

مردی که پس از سقوط هواپیمای خود، در قطب شمال سرگردان شده‌است و حالا باید تصمیم بگیرد که در امنیت نسبی اردوگاه موقت خود بماند یا اینکه سفری پرمخاطره را به مناطق ناشناخته آغاز کند و غیره.

یک داستان پر از تلاش برای حفظ بقاء، برای زنده ماندن. این فیلم در کمال بیان تصویری و با استفاده از سکوت ـ که عملاً بدون دیالوگ بود ـ برای فیلمساز تمرینی خوب در کشف جزئیات طبیعت انسان، و آن چیز که یک انسان در این مواقع با آن درگیر می‌شود بود.

نقد فیلم Stowaway (مسافر قاچاق 2021) ؛ ساختار روایت

بقاء به قیمت حذف خود

فهرست مطالبی که در نقد فیلم مسافر قاچاق به آ‌ها خواهیم پرداخت به شرح زیر می‌باشد:

  • ساختار روایتبقاء به قیمت حذف خود
  • یک مانیفست انسان گرایانه
  • تعلیق
  • ناتوانی
  • بازیگری
  • عوامل فیلم

همانطور که اشاره شد پنا پیش از این فیلم “شمالگان” را کارگردانی کرده. داستانی برای بقا در وسط ناکجاآباد. و او با “Stowaway” به همان ایده بازگشته اما این بار خارج از زمین تا یک وضعیت آزار دهنده در اعماق فضا را بررسی کند.

نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق
نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق

به جای برف و سرما، فیلم جدید او بینندگان را به مناطق کلاستروفوبیک کشتی می‌برد و سکوت را برای بررسی بهتر ناآرامی بحران ارائه می‌دهد. پنا مقدمه ای فوق العاده برای این ویژگی ارائه می‌دهد، مخاطبان را در کابین خلبان با سه فضانورد که در حال خارج شدن از مدار زمین هستند، قرار و کاری می‌کند تا مخاطب هم این تجربه را با آن‌ها مشترک شود.

احساس قدرت موشک، و عجیب بودن گرانش مصنوعی، که باعث حالت تهوع دیوید می‌شود حس جدیدی بود که در این فیلم می‌توان آن را بهمراه بازیگران و شخصیت‌های فیلم تجربه کرد.

اکنون در سال 2021، پنا و موریسون با مقدمه‌ای مشابه فیلم Arctic 2018 در مقیاس کمی بزرگتر بازگشته‌اند. “Stowaway” یک داستان با محوریت حفظ بقاء در فضا می‌باشد که شامل چهار شخصیت در یک مأموریت است.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین فیلم های کره ای 2021

این یک اقدام هوشمندانه است که ژانری آشنا با بازیگران فوق العاده‌ای به مرحله‌ی تصویربرداری برسد. پنا و موریسون (که تدوینگر فیلم است) شخصیت میکلسن را بدون کلام با تونی کولت، آنا کندریک، دانیل دا کیم و شامیر اندرسون در حین رسیدگی به موارد اضطراری جهت حفظ بقاء جایگزین می‌کند.

کولت به عنوان فرمانده کشتی، مارینا بارنت، که سومین و آخرین سفر خود را انجام می‌دهد، در این فیلم بازی می‌کند. کندریک، محقق پزشکی، زوئی لوانسون می‌باشد. کیم، دیوید کیم، زیست شناس است که در حال بررسی امکانات تنفسی جلبک ها می‌باشد.

آنها از بین هزاران متقاضی انتخاب شده و تحت آموزش‌های گسترده‌ای قرار گرفته‌اند. اما فیلم با شیوه‌های مناسب و ظریف نشان می‌دهد که افراد این تیم فضانوردانی فوق بشری نیستند.

در حالی که همه آنها خوشحال هستند و در طی یک مصاحبه تلویزیونی اولیه از فضا پاسخ‌های بی عیب و نقصی ارائه می‌دهند، در بدنه کشتی مردی را کشف می‌کنند. مردی پنهان، بیهوش با خونریزی، که مارینا او را کشف می‌کند.

نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق
نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق

خدمه متوجه می‌شوند که نام او مایکل آدامز (اندرسون) است و او یک مهندس خدمه پرتاب و دانشجوی تحصیلات تکمیلی می‌باشد. چگونه این اتفاق می‌تواند ممکن باشد؟ توضیح حضور مایکل در کشتی را بسیار باورنکردنی می‌دانم. در تولید فیلم، جزئیات و توجه دقیق Penna و Morrison به جزئیات و تلاش برای ساختن داستانی از نظر علمی دقیق وجود دارد. باید بگویم که احتمالاً همینطور است. اما این نکته مهم در این زمینه غیرممکن به نظر می‌رسید.

بحران واقعی در داستان فیلم آنجاییست که مایکل به مکانیسم شستشوی دی اکسیدکربن آسیب جدی وارد کرده و داشتن اکسیژن کافی برای زنده ماندن در کل سفر را برای همه غیرممکن کرده است.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمیشن های 2021

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

و پنا برای نشان دادن حس خفگی و یا نزدیک شدن این حس را از طریق مکالمه‌های خفه شده در راهروها به تصویر می‌کشد. همانطور که در “شمالگان” اتفاق افتاد، پنا به اندازه کافی به بازیگرانش اجازه می‌دهد هر آنچه که تجربه می‌کنند از طریق چهره آنها منتقل شود. ابراز ناامیدی ظریف، اضطراب، ترس. به ویژه تماس‌های مکرر برای کنترل شدن از سمت زمین، توانایی کولت را در تعادل بخشیدن به حقیقتِ اضطرابِ مارینا نشان می‌دهد.

یک فیلم فضایی با فضایی مرگ ناپذیر، که Penna به روش خاص خود و با فن آوری پایین ارائه می‌دهد. اما تعلیق و تناسب ریتم و تمپوی احساسات در فیلم مسافر قاچاق نسبتا خوب می‌باشد.

در نهایت، فیلم Stowaway مانند فریادی ناامیدکننده در خلأ احساس می‌شود. غالباً نمی‌توانید یک درام انسانی خوب را درون یک فیلم هیجان انگیز علمی تخیلی پر زرق و برق، با جلوه‌های ویژه پیدا کنید. اما آن را در Stowaway خواهید داشت. فیلمی که سوالات اخلاقی عمیقی را هنگام سوق دادن شما به یک سفر بصری خیره کننده مطرح می‌کند.

فیلم های مربوط به سفر یا اکتشافات فضایی معمولاً برای جلب توجه بینندگان به تصاویر عجیب و غریب فضایی تلاش می‌کنند. در واقع اکثر فیلمسازان از برخی از مطالعات علمی برای کمک به چشم نوازی تصویرهای فیلم‌های خود جهت سرگرمی‌های پرفروش استفاده می‌کنند.

کافیست به فیلم‌های “جاذبه” یا “آسمان نیمه شب” اخیر فکر کنید. “Stowaway” دارای چهره‌های آشنا با بودجه جلوه های بصری نسبتا مناسب می‌باشد. فیلم مسافر قاچاق داستانی عاطفی برای بقا در فضایی غریب است، و سوالات تامل برانگیزی را در مورد فداکاری هنگام وقوع فاجعه می‌پرسد. و ارزش زندگی انسان را بررسی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های مورگان فریمن

بهترین فیلم های موزیکال

نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق
نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق

یک مانیفست انسان گرایانه ؛ نقد فیلم Stowaway (مسافر قاچاق 2021)

اکنون در Netflix، جو پنا، که به عنوان کارگردان و نویسنده شناخته می‌شود، سعی نمی‌کند شباهت زیادی به آنچه در گذشته بود داشته باشد. او توانسته فضاهای کلاستروفوبیک داستان را گسترش دهد و محیط را با رنگ‌های خاص روشن کند. و کاری می‌کند که به این فکر واداشته شویم که کسی در فضا صدای جیغ، داد و فریاد شما را نمی‌نود.

انتقال مضمون و قراردادهای این ژانر به بستری از شعر زیبا که هیچ ارتباط منطقی با چیزهای اطراف ندارد، اما زیبا می‌باشد، تبدیل می‌شود. مانند فیلم سولاریس به کارگردانی تارکوفسکی.

مقایسه‌های این شکلی، قابل قبول نیست. و تأکید بر اینکه فیلم ارتباط چندانی با این شیوه خلق و درک داستان علمی ندارد، برای من به عنوان منتقد هیچ اهمیتی ندارد.

رویکرد نویسنده، بدون شک، شخصی است. شاید کسانی که این فیلم را با پیش زمینه‌ی آثار کلاسیک این ژانر دیده‌اند، نتوانند به خوبی ارتباط بگیرند. این فیلم می‌تواند یک مانیفست علمی تخیلی انسان گرایانه باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های هندی 2021

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق
نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق

تعلیق ؛ نقد فیلم Stowaway (مسافر قاچاق 2021)

معضل اخلاقی که ساختار قهرمانان اصلی را می‌سازد باید به طور مستقل به شخصیت‌ها عمق ببخشد، داستان را همراهی کند و تناقضات را حل کند. اما معضل اخلاقی دقیقاً چیست؟ آینده فیلم نیز دور نیست. سفر بین سیاره‌ای، مریخ، اکتشاف و استعمار. آیا کسی باید بمیرد؟

از تحریک به خودکشی گرفته تا همبستگی و امید. چه کسی می‌داند که آیا این نوع تحریکات برای پایان خوش کافی است؟ هر زندگی مهم می‌باشد، اما همیشه گفتن آسان‌تر از انجام دادن است.

فیلم هایی که در فضا اتفاق می‌افتند، مانند فیلم هایی که در اقیانوس می‌گذرد، یک عامل تعلیق ذاتی دارند. قرار دادن شخصیت‌های اصلی در چنان محیط خصمانه‌ای که کاملاً آسیب پذیر هستند بیننده را منتظر خطایی می‌گذارد که زندگی آنها را به خطر می‌اندازد. “Stowaway” این نوع تعلیق را به همراه دارد و استفاده عالی از آن را به سود خود انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های چینی

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

در فضای محدود ارائه شده توسط سفینه فضایی (عامل دیگری که باعث تعلیق می‌شود)، بازیگران کوچک با اجرای خود می‌درخشند. مسئول کشتی، مارینا بارنت را با بازی تونی کولت (“موروثی” ؛ “کرامپوس” ؛ ” Velvet Buzzsaw”) می‌یابیم که عادت کرده‌ایم از او نمایش‌های چشمگیری داشته باشیم.

نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق
نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق

جدا از تعلیق که فیلم را از ابتدا تا انتها تحت تعقیب قرار می‌دهد، با یک عامل عاطفی نیز همراه هستیم که بازیگران به طرز ماهرانه‌ای از پس آن برمی‌آیند. هنگامی که خدمه متوجه شدند که منابع کافی برای چهار نفر در داخل کشتی وجود ندارد، یک مسابقه شروع به تلاش برای به تأخیر انداختن تصمیم گیری دشوار می‌کند. و این امر می‌تواند بر همه تأثیر بگذارد و تمامیت ماموریت را به خطر بیندازد.

Stowaway در لیست بهترین فیلم ها فضایی ظاهر نخواهد شد، اما از این نظر فیلم بسیار خوبی است که جنبه‌های احساسی را به خوبی ریتمیک می‌کند و در ذهن مخاطب جا می‌اندازد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های ابرقهرمانی 2021

بهترین فیلم های علمی تخیلی 2021

پنا می‌داند که چگونه از تعلیق استفاده کند و چگونه بیننده را به طرح و شخصیت‌های خودش علاقه مند کند. جو پنا به جای تمرکز روی جلوه های ویژه، همانطور که معمولاً در این نوع فیلم‌ها اتفاق می‌افتد، در یک موقعیت نامطلوب وقت زیادی را روی شخصیت‌ها و پیچش آنها می‌گذارد.

ناتوانی ؛ نقد فیلم Stowaway (مسافر قاچاق 2021)

مهم نیست که چقدر ما، به عنوان یک گونه، به گسترش بیش از حد سیاره خود ادامه می‌دهیم. سفر به فضا همچنان یک مهم برای ماجراجویی می‌باشد.

نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق
نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق

همانطور که اعماق فضا یک پیشنهاد خطرناک برای بشر می‌باشد و ممکن است باشد، Stowaway، فیلمی جدید از نویسنده / کارگردان جو پنا، به ما یادآوری می‌کند که چقدر واقعاً می‌توانیم در فضا آسیب پذیر و ناتوان باشیم.

فیلم مسافر قاچاق یک گزاره فلسفی نسبتاً تحریک کننده را ارائه می‌دهد، تصویری به ما می‌دهد که شبیه ارائه یک درام علمی-تخیلی کاملاً جذاب که ظاهراً سفارشی ساخته شده برای جهانی ویران شده از همه گیری.

وقتی فیلم را می‌بینید احساس می‌شود که ما قبلاً همه اینها را دیده ایم. وقتی مردی را که در داخل محفظه ای از کشتی گیر کرده و بیهوش است و خونریزی می‌کند و در ادامه کشف می‌شود، حتی احساس آشنایی بیشتری می‌کنیم. ناگهان تمام سالهای تماشای فیلمهای ترسناک در فضا طغیان می‌کند و سرتان به احتمالات گرم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های اکشن 2021

ترسناک ترین فیلم های 2021

اما عناصر ترسناک به سرعت خود را محو می‌کنند زیرا معلوم می‌شود که این مرد فقط یک کارگر سکوی پرتاب معمولی است که اتفاقاً در زمان اشتباه هنگام برخاست در مکان نامناسبی بوده و در هنگام شتاب گرفتن کشتی او آنجا قرار گرفته.

بنابراین اکنون همه باید با این واقعیت مقابله کنند که یک نفر چهارم در کشتی ساخته شده برای سه نفر وجود دارد. جایی که مأموریت نجات یا بازگشت به عقب پیشنهادی غیرممکن است.

اما وقتی متوجه می‌شویم که دستگاه از بین بردن دی‌اکسید کربن خراب شده است این فیلم علمی تخیلی به یک درام روانشناختی تبدیل میشود که در پایان مانند یک درس فلسفه خود را رها می‌کند.

گرچه ممکن است هیچ موجود بیگانه ای وجود نداشته باشد (یا وجود دارد؟) همانطور که در فیلمهای فضایی دیگر دیده ایم، اما فضا خود را به عنوان یکی از جدی‌ترین و بزرگ‌ترین شخصیت‌های شرور در مقابل انسان نشان می‌دهد. بزرگترین، زیرا هر چهار شخصیت در حال حاضر در انسانی ترین موقعیت گرفتار هستند.

نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق
نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق

بازیگری ؛ نقد فیلم Stowaway (مسافر قاچاق 2021)

فیلمنامه ای که توسط Penna و Ryan Morrison به نگارش درآمده است، به طرز باورنکردنی در ایجاد تنش و احساس اضطراب فزاینده در میان این چهار شخصیت موثر است. وقتی stawaway، با بازی Shamier Anderson، به تصویر کشیده می‌شود و این شخصیت به گروه می‌پیوندد، ارزیابی عواقب و جای دادن احساسات و زندگی در هر شخصیت بدون داشتن ملودرام اتفاق می‌افتد.

پنا و موریسون در یک مسیر ثابت قدم برمی‌دارند و فیلمی را براساس داستان و شخصیت می‌سازند و به معضل فلسفی قابل توجه اجازه می‌دهند تا ارزش خود را به خوبی نشان دهد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های عاشقانه 2021

بهترین فیلم های کمدی 2021

مطمئناً این امر کمک می‌کند که هر چهار بازیگر فوق العاده قوی ظاهر شوند. در واقع بازیگری در این فیلم چنان قوی اتفاق می‌افتد که که هرگز نیاز به دیدین صدای کنترل ماموریت، که “پیشنهادات” خود را برای نحوه اداره‌ی اتفاقات ارائه می‌دهد، پیدا نکنیم. کولت، که در هر کاری شگفت انگیز است، در فیلم مسافر قاچاق هم قدرتمند و متمرکز می‌باشد و به سه بازیگر دیگر اجازه درخشش واقعی می‌دهد.

دای کیم ثابت می‌کند که او همیشه به عنوان یک بازیگر احساسی می‌تواند بهترین عملکرد خود را از لحاظ احساسی به تصویر بکشد. اندرسون همچنین یک عملکرد دلخراش اما لطیف ارائه می‌دهد. اما این کندریک است که عملکرد او عمیق ترین فرم ممکن را در لابلای رعب و وحشت روانی فیلم فرو می‌کند.

هرکسی که فراموش کرده باشد کندریک یک بازیگر دراماتیک خوب می‌باشد، دیدن این فیلم به او توصیه می‌شود. زیرا او وحشت، شرم، عطوفت، اعتقاد راسخ و قدرت شخصیت خود را از ابتدا تا انتها به نمایش می‌گذارد. و دلیل اصلی این فیلم می‌تواند دیدن با دقتی فراتر از حد ممکنِ کندریک باشد.

نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق
نقد فیلم Stowaway ؛ نقد فیلم مسافر قاچاق

عوامل فیلم ؛ نقد فیلم Stowaway (مسافر قاچاق 2021)

  • کارگردان: جو پیانا
  • تهیه‌کننده: اولریش شوارتز، نیک اسپایسر و آرام ترتزاکیان
  • نویسنده: جو پیانا و رایان موریسون
  • موسیقی: هائوشکا
  • فیلم‌بردار: کلمنس بکر
  • تدوین‌گر: رایان موریسون
  • توزیع‌کننده: نتفلیکس
  • کشور: ایالات متحده آمریکا و آلمان
  • زبان: انگلیسی

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم Stowaway چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر