;
coinex

نقد فیلم The Virtuoso (زبردست 2021) ؛ روایت یک آدم‌کش

در این نوشتار به بررسی و نقد فیلم The Virtuoso  می­پردازیم. در ادامه این نوشتار با ما، نقد فیلم ذوق هنری و سایت تکراتو همراه باشید.

جدیدترین فیلم سال 2021 در ژانر هیتمن، The Virtuoso، به کارگردانی نیک استاگلیانو و نویسندگی جیمز سی ولف، می‌باشد که خود را به عنوان یک تریلر اکشن و جنایی معرفی می‌کند.

اما نه تنها نمی‌تواند انتظارات را برآورده کند. بلکه حتی از انسجام فیلم های ژانر هیتمن که پیش از این ساخته شده‌ است را هم ندارد چه رسد به اینکه هیجان انگیز باشد.

فیلم The Virtuoso، یک فیلم مهیج می‌باشد که قاتل باید هویت هدف خود را کشف کند. با توجه به این نکته می‌شود تعداد زیادی از فیلمسازان از جمله آلفرد هیچکاک، برایان دی پالما و لری کوهن بلافاصله به ذهن آورد.

حتما ترکیبی از فیلم‌های این فیلمسازانی که به آن‌ها اشاره کردم در این فیلم وجود دارد. زمانی این فیلمساز می‌تواند موفق شود که فیلمنامه ای حاوی یک داستان کاملاً هوشمندانه و شخصیت های جالب و روایتگر جذاب داشته باشد.

و سرعت آن به قدری سریع باشد که تماشاگران نتوانند همه نقص های منطق روایت را تا مدت ها پس از پایان، تشخیص دهند. که اینکار را تا حدودی فیلمساز کرده است.

نقد فیلم The Virtuoso (زبردست 2021)

روایت یک آدم‌کش

فهرست مطالبی که در ادامه نقد فیلم زبردست خواهید خواند به شرح زیر است:

  • روایت یک آدم‌کش
  • تحلیل روانشناختی
  • نقاط ضعف
  • عوامل و بازیگران فیلم
نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست
نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست

از نظر هالیوود، هیچ شخصیتی به اندازه یک آدمکش حرفه ای جالب، مرموز و سینمایی نیست. درصد فوق العاده زیادی از فیلمهای اکشن شخصی را با نوعی تنهایی خاص نشان می‌دهد که گرایش و مهارت خاصی در کشتن دارد و مخاطبان آن را دوست دارند.

از جیمز باند گرفته تا جان ویک، این ضدقهرمانان رنگارنگ، معمایی و مهیج یک تکیه گاه هالیوود بوده‌اند. ظاهرا جذابیت آنها هرگز تمام نشده است و نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین انیمه های 2021

بهترین انیمه های زمستان 2021

شخصیت اصلی ما، با بازی آنسون مونت، مردی جذاب می‌باشد که در همه جا بی نام و نشان است. اما به اندازه کافی در مورد مهارت های خود می‌داند و کاملا به آنچه که می‌گوید مسلط است.

در طی ده دقیقه اول، وی در مورد مهارت و دقتی که در انجام کار خود دارد، شاهد روایتی بسیار طولانی هستیم. او که حسن نیت خود را به عنوان یک استاد کنترل، دقت و کارآزموده چه در انجام وضایفش و چه در مورد زندگی ثابت کرده است، حالا او اشتباه می‌کند. او باعث می‌شود در خیابان های شهر ماشینی منفجر و زنی که در کنار آن ایستاده بود در مقابل فرزندش آتش بگیرد و بسوزد.

به هر حال، بعد از یکی دو شب که در فضای مضطرب خود سپری می‌کند، مدیرش (آنتونی هاپکینز) در مورد کار جدیدی که نمی‌تواند آن را رد کند با وی تماس می‌گیرد.

نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست
نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست

او همانند روایت قبلی خود به ما اطلاع می‌دهد که هرچه هدف مهمتر یا دارای درجه بالاتری باشد، اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه کسی مورد هدف قرار می‌گیرد، کم می‌شود.

این بار، تنها اطلاعاتی که به او داده می‌شود آدرس یک غذاخوری روستایی و دستورالعمل موجود در ساعت 5 عصر است. هنگامی که او به مقصد می‌رسد، غذاخوری حاوی یک فرد عجیب و غریب (ادی مارسان) می‌باشد که در گوشه ای نشسته است. یک زن و شوهر (ریچارد براک و دیورا بیرد) پشت میز، یک معاون (دیوید مورس) در پیشخوان و یک پیشخدمت بی‌وقفه اغواگر (ابی کورنیش) که به تنهایی در حال اداره این مکان می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های کره ای 2021

بهترین انیمیشن های 2021

به نظر می‌رسد که ایده این است که بفهمیم کدام یک از افرادی که در غذاخوری هستند همان شخصی است که باید. گویا همه‌ی آن‌هایی که می‌بینیم نسبتاً زائد هستند و بنابراین آقای ویرتوزو منتظر می‌ماند تا همه آنها آن‌جا را ترک کنند.

سپس شروع به بررسی آنها می‌کند تا اطلاعات بیشتری در مورد اینکه چه کسی هستند و آیا هدف او هستند یا خیر، بدست آورد. به شکل خلاصه اگر بخواهم بگویم تمام معاملات از طریق پست و از طریق مکالمه تلفنی مخفی بین قاتل و هاپکینز انجام می‌شود. کل عملیات به صورت پنهانی اتفاق می‌افتد و به حرفه‌ای ترین شکل انجام می‌شود.

یک رمز روی یک کاغذی که با نام هدف، مکان و زمان آن به Virtuoso ارسال می‌شود. کار Virtuoso تحقق بخشیدن به الزامات مشتری می‌باشد که اساساً اتمام موضوع است.

نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست
نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست

تحلیل روانشناختی ؛ نقد فیلم The Virtuoso (زبردست 2021)

شغل تیرانداز استخدام شده به دقت و فداکاری نیاز دارد. اول از همه، این وظیفه به فقدان احساسات کامل نیاز دارد. اصطلاح “تجارت خونسرد” ایجاب می‌کند که هیچ احساسی نداشته باشید. نه برای هدف و نه برای خسارت.

اما اگر قاتل احساس گناه، همدلی یا پشیمانی پیدا کند، چه می‌شود؟ در این صورت او به قاتلی که از اعمال خودش شوکه شده است تبدیل می‌شود.

هاپکینز به عنوان فرمانده یک ماموریت اضطراری به Virtuoso می‌دهد که در آن باید شخصی را در کمتر از 48 ساعت بکشد و مشتری نیاز دارد که مرگ او یک حادثه باشد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم و سریال های دیزنی پلاس 2021

بهترین فیلم های مورگان فریمن

برنامه ریزی چنین عملیاتی معمولاً نیاز به دقت و تمرکز عجیبی دارد. او در این ماموریت شکست می‌خورد و به زنی که در جاده همراه با هدف خود می‌سوزد و می‌میرد، خسارت جانبی می‌رساند. روان وی نمی‌تواند تصویر را پاک کند و فریادهای کودک هنوز در گوش او بلند می‌پیچد.

وقتی بعداً منتور در قبر پدرش با ویرتوزو دیدار می‌کند، گفتگو نشان می‌دهد که فرمانده دوست پدرش بوده است. آنها هر دو در ارتش خدمت کردند و سرباز بودند. درواقع شغل خانوادگی Virtuoso است. در این سکانس نسبتا طولانی به موضوع مهمی اشاره می‌شود. اینکه در تجارت جایی برای گناه و پشیمانی وجود ندارد.

برخی از ما در این جنگل قدم خواهیم زد و این فریادهای درد و وحشت را برای ابدیت خواهیم شنید.

فرمانده یا هاپکینز و پدر فقید ویرتوزو آنقدر خوش شانس هستند که هرگز این جیغ ها را نشنیده اند و انتظار می‌رود ویرتوزو نیز همین راه را طی کند. گویا از آنچه او را آزار می‌دهد عبور کرده و آن را دفن کرده است.

هاپکینز کار دیگری را به Virtuoso می‌سپارد، اما این بار مشتری اطلاعات زیادی را پنهان می‌کند. ساعت 5:00 بعد از ظهر در یکی از رستوران های یک روستا در شهری در حال مرگ، فقط نام “رودخانه‌های سفید” یا “وایت ریورز” و همچنین مکان و زمان هدف به او داده می‌شود.

نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست
نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست

آن هنرمند درجه یک (ویرتوزو) به محل می‌رسد، اما چیزی که به دستوری که به او داده‌اند نزدیک باشد پیدا نمی‌کند. او نیم‌تواند معنای نام “رودخانه های سفید” را رمزگشایی کند.

بنابراین ماهیت سوء ظن در وجود او شروع به شکل گرفتن می‌کند. به همه نگاه می‌کند. به همه دقت می‌کند. همه چیز را زیر نظر می‌گیرد. به شروع آشفتگی ذهنی ویرتوزو نزدیک می‌شویم.

قبل از اینکه شب تمام شود، Virtuoso باید حقیقت را در مورد رودخانه های سفید دریابد و به سرعت به هدف برسد و کار را تمام کند. اما این بار قاتل دچار مشکل شده است. احتمالا این ماموریت به آخرین ماموریت او تبدیل شده.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های موزیکال

بهترین فیلم های هندی 2021

بعد از اولین مأموریت ناموفق خود، Virtuoso احساس پشیمانی کرد. او به تماس هاپکینز پاسخ نداد و به معنای واقعی کلمه عصبانت او را فراگرفته بود.

بنابراین، او به دنبال رمزی بنام “رودخانه‌های سفید” فرستاده می‌شود، که در واقع هیچ‌چیز نبود. این عملیات برای خاتمه دادن به Virtuoso طراحی شده بود. تمام کسانی که Virtuoso در آن رستوران روستایی مشکوک بود، قاتلانی بودند که توسط هاپکینز برای کشتن Virtuoso استخدام شده بودند.

قبل از مرگ وی، ویرتوزو از پیشخدمت با بازی کورنیش می‌خواهد تا صندوق عقب ماشینش را نگاه کند. در داخل صندوق، او غذای سگش را گذاشته بود.

پیشخدمت غذا را به خانه چوبی Virtuoso می‌آورد و اسلحه را به سمت سگ نشاه می‌رود. او نمی‌تواند سگ را بکشد و متفکرانه روی صندلی می‌نشیند. حالا او به جای شخصی بنام Virtuoso قرار می‌گیرد. او تصمیم می‌گیرد وارد کار شود. آنچه در تجارت قتل اتفاق می‌افتد همین می‌باشد: یک قاتل خونسرد که از درون دچار خلا شده است. احساسات شعله ور خواهد شد، و خودش از بین می‌رود.

این فیلم مانند یک درام نوآر شکل گرفته است و مخاطب را درگیر خود می‌کند. این فیلم با صدای جذاب و عملکرد پر زرق و برق خود را فریب می‌دهد. به شدت سطحی اتفاق می‌افتد.

نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست
نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست

نقص اصلی داستان است که همان قصه‌های قاتلی می‌باشد که هیچ چیز جدیدی را نخواهیم دید و فیلم تلاشی نمی‌کند که چیزی جدید را به تصویر بکشد.

همان طرح قدیمی، اما در ظرفی متفاوت. به هر حال، به عنوان یک فیلم هیجان انگیز، هیچ عامل واو یا تعجب آوری در این فیلم با بازی آنتونی هاپکینز وجود ندارد. داستان پیشخدمت فرم مرموز و معمایی داشت، اما برای من از همان ابتدا قابل پیش بینی بود که قرار است چه شود.

مونت در این فیلم اجرایی عجیب و غریب را ارائه می‌دهد. وی در خلق شخصیتی که توانایی احساس کردن را ندارد بسیار موفق عمل می‌کند. همانند یک ربات گیج کننده و واقعی بنظر می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های 1400

بهترین فیلم و سریال های جنایی 2021

لحظه ای وجود دارد که شخصیت او در حالت‌های مختلف جلوی آینه تغییر شکل می‌دهد. گویا که می‌خواهد انسان شود و از حالت ربات گونه دربیاید.

ارزیابی مهارت های بازیگری مونت دشوار است، زیرا وی به شکل خاصی دیالوگ‌ها را ادا می‌کند و به شدت از جذابیت او در ایفای آن نقش می‌کاهد. گویا که فیلم‌نامه به زبان انگلیسی نوشته شده است، به زبان دیگری ترجمه شده و دوباره به انگلیسی برگردانده شده است. هیچ چیز جالبی در مورد او وجود ندارد، به جز موهای پرپشت و جو گندمی وی.

نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست
نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست

نقاط ضعف ؛ نقد فیلم The Virtuoso (زبردست 2021)

فیلمنامه جیمز سی. ولف از آن دست اندازهایی است که بیشتر هوشمندانه به نظر می‌رسد تا منسجم تا حدی که در پایان چیزهای کمی از آن منطقی به نظر برسد.

فیلم‌نامه انگار یک تمرین بیش از حد ساده انگارانه و بدون هیچگونه تلاشی برای جا کردن چیزی جدید می‌باشد. بدون هیچ گونه تنش، معما یا هیجان در هیچ کجا.

روایت شخصیت اصلی، که به معنای واقعی کلمه برای تشریح هر سکانس از این روایت استفاده می‌شود. در واقع هرگونه احساسات و انگیزه ها را بجای اینکه در تصویر ببینیم با روایت باید حدس بزنیم. آنچه ما را در این فیلم به خودمان واگذار می‌کند یک ربات عجیب است که همانطور که گفتیم و شااره کردیم در گفتار مشکل دارد. اگر به فکر این هستید که یک فیلم جیمز باندی با کیفیت ببینید خیال باطلی کردید که باید همین الان این خیال را از خود دور کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین فیلم های چینی

بهترین فیلم و سریال های IMDb در سال 2021

چند بازیگر دیگر در فیلم Virtuoso علاوه بر آنتونی هاپکینز و آنسون مونت مانند ابی کورنیش، ادی مارسان و دیوید مورس نیز حضور دارند، مه معنای واقعی حضور کم‌رنگ و بی تاثیری دارند. البته کورنیش همیشه رنگ و لعاب خود را لابلای تعلیق هر فیلمی می‌گذارد. گرچه کورنیش نقش مهمی دارد، اما او تنها به پیشخدمتی سکسی تبدیل می‌شود، و توانایی او در بیان احساسات در این فیلم به پایین ترین شکل ممکن رسیده است.

نیک استاگلیانو کارگردان فیلم The Virtuoso با ارائه مطالبی با سرعتی زیاد که روایت را نمی‌تواند به خوبی با زندگی شخصیت اصلی ما چفت کند، کمک چندانی به مسائل نمی کند.

مشکل دیگر فیلم این است که در حالی که تعدادی بازیگر خوب، قوی و کاریزماتیک به عنوان اهداف بالقوه در محدوده بازیگران حضور دارند؛ از جمله کورنیش، مورس و مارسان که همه این بازیگران بازی‌های قوی و بی نقصی را قبل‌تر از این فیلم ایفا کرده اند، آنها فقط حکم پشتیبانی را دارند و فقط انجام وظیفه می‌کنند.

نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست
نقد فیلم The Virtuoso ؛ نقد فیلم زبردست

در مورد هاپکینز، او فقط برای چند دقیقه در نقشی ظاهر می‌شود که به وضوح مشخص است هیچ تلاشی برای بازی در این فیلم نکرده باشد.

Virtuoso واقعاً مرگ را با هزار کلیشه‌ی نامتناسب نشان می‌دهد. هر کسی که انتظار یک فیلم مهیج و هیجان انگیز را میکشد باید بگویم که این فیلم چیزی جز یک توطئه کسل کننده، نابخردانه بهمراه دیالوگ‌هایی شیک و غیرقابل تحمل که ریتمی مشابه فیلم ترنس مالیک برای یک فیلک جنایی و اکشن استفاده کرده، نیست.

عوامل و بازیگران فیلم ؛ نقد فیلم The Virtuoso (زبردست 2021)

  • کارگردان: نیک استاگلیانو
  • نویسنده: جیمز سی. وولف و نیک استاگلیانو
  • بازیگران: انسون مونت، ابی کورنیش، آنتونی هاپکینز، دیوید مورس و ادی مارسان
  • موسیقی: بروک بلیر و ویل بلیر
  • فیلمبرداری: فرانک پرینزی
  • تدوین: جیمز لسیج

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بررسی و نقد فیلم The Virtuoso چیست؟ نظرات خود را با تکراتو در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر