;
coinex

تکنولوژی لامدا (LaMDA) گوگل ؛ گفتگوی طبیعی انسان و هوش مصنوعی

در حاشیه مراسم IO گوگل تازه‌ترین نوآوری خود، تکنولوژی لامدا را معرفی کرد که به کمک این تکنولوژی، شما می‌‌توانید با هوش مصنوعی مکالمه منطقی‌تری داشته باشید.

جهان روز به روز در زمینه‌ های مختلف در حال پیشرفت است و حوزه تکنولوژی نیز از این قضیه مستثنی نیست. در واقع، دستیار صوتی گوگل در سال 2016 معرفی شد و گوگل از آن زمان در تلاش است که این دستیار خود را به قدری خوب توسعه دهد تا افراد حین صحبت با آن، احساس بهتری داشته باشند.

البته در طول این سال‌‌ها نمی‌توان منکر پیشرفت‌های فوق العاده این ماشین سخنگو شد. اما گوگل اخیرا در مراسم I/O از فناوری‌ جدیدی رونمایی کرده که می‌‌ تواند تحول عظیمی در این زمینه ایجاد کند. ما در ادامه، به معرفی تکنولوژی لامدا می‌ پردازیم. اما گوگل لمدا چیست ؟

تکنولوژی لامدا (LaMDA) گوگل

گوگل لمدا چیست ؟

گوگل با معرفی فناوری لامدا در جریان رویداد توسعه‌ دهندگان، از فناوری فوق العاده قدرتمند خود پرده برداشت. به کمک این تکنولوژی، کاربران می‌ توانند یک مکالمه کاملا طبیعی با ماشین و یا همان هوش مصنوعی برقرار کنند.

تکنولوژی لامدا (LaMDA) گوگل ؛ گفتگوی طبیعی انسان و هوش مصنوعی

معمولا بیشتر افراد حداقل نام گوگل اسیستنت را شنیده‌اند و تا حدودی با آن آشنایی دارند. این دستیار شخصی گوگل به کمک هوش مصنوعی می‌تواند یک مکالمه معمولی با افراد برقرار کرده و نیازهای آنها را برطرف کند. برای مثال، اگر شما قصد دارید برنامه واتساپ خود را باز کنید، کافیست دستیار خود را صدا کرده و از او بخواهید برنامه واتساپ را باز کند یا حتی می‌توانید از او بخواهید برای شما یک شعر بخواند!

هرچند گوگل اسیستنت از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند؛ ولی اگر شما اندکی به زبان انگلیسی تسلط داشته باشید، می‌توانید گپ کوتاهی با دستیار شخصی خود داشته باشید.

بیشتر بخوانید: 

قابلیت ریموت کنترل در اندروید 12

مخفی کردن تصاویر در گوگل فوتوز

گذشته از این‌ ها، گوگل اسیستنت همیشه نسبت به دیگر دستیارهای شخصی از درک بالاتری برخوردار بوده است و می‌ توان آن را نوبر دستیارهای شخصی خواند. البته با توجه به تکنولوژی لامدا که به زودی به گوگل اسیستنت اضافه خواهد شد، دیگر هیچ دستیار شخصی‌ ای نمی‌تواند با این هوش مصنوعی رقابت کند.

همانطور که قبل‌تر گفتیم، دستیار شخصی گوگل توانایی این را دارد که درخواست‌ های معمولی شما را انجام دهد و با شما گپ بزند. اما معمولا افراد به هنگام مکالمه، تنها درخصوص یک موضوع خاص صحبت نمی‌ کنند و ممکن است در نهایت گفتگو به جای دیگری ختم شود.

برای مثال، ممکن است شما گفتگوی خود را درباره آب و هوا شروع کنید، اما در آخر صحبت شما به یک سلبریتی و حواشی‌ های وی ختم شود. در این زمان‌ ها که ماهیت گفتگو به کلی تغییر می‌ کند، هوش مصنوعی به راحتی قادر به درک این اتفاق نیست و اگر شما بخواهید با دستیار خود اینگونه صحبت کنید، این دستیار دوست داشتنی منظور شما را درک نخواهد کرد و اغلب نیز به کل منظور شما را به اشتباه متوجه می‌ شود.

با توجه به این موضوع، گوگل تلاش کرده این ضعف دستیار شخصی خود را بررسی نموده و به برطرف کردن آن بکوشد و اینجاست که به ما فناوری LaMDA را معرفی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

نحوه انتقال چت از واتساپ به تلگرام ؛‌ آپدیت جدید تلگرام

دانلود و آموزش کار با اوجی واتساپ (OGWhatsapp)

تکنولوژی لامدا گوگل چیست؟

در واقع لغت LaMDA مخفف Language Model for Dialogue Applications و به معنای الگوی زبان برای برنامه‌های گفت‌وگو است. لامدا می‌تواند به صورت آزادانه در مباحث بی‌شماری درگیر شود و مکالمه کند و مانند دستیارهای دیگر نیست که معمولا در مورد یک موضوع خاص آموزش می‌بینند یا برای ارائه پاسخ‌های مشخص و از پیش تعیین شده برنامه‌ریزی شده‌اند.

تکنولوژی لامدا (LaMDA) گوگل ؛ گفتگوی طبیعی انسان و هوش مصنوعی

برای مثال، لامدا می‌تواند در نقش سیاره پولوتو و حتی یک موشک کاغذی فرو رود و اگر شما سوالی عجیب بپرسید، او جواب شما را به خوبی بدهد. برای مثال می‌توانید از او بخواهید به جای سیاره پلوتو به سوال‌های شما جواب دهد. به عنوان نمونه، می‌توانید از لامدا بپرسید:

اگر به سیاره پلوتو سفر کنم، در آنجا چه چیزی می‌بینم؟

و او در جواب خواهد گفت:

دره‌ های بزرگ، کوه‌ های یخی، چشمه‌ های آب گرم و تعدادی هم دهانه‌ آتش‌ فشان

یا اینکه از او بپرسید دوست داری مردم درباره تو (سیاره پلوتو) چه چیزی بدانند. لامدا در جواب خواهد گفت:

کاش مردم می‌ دانستند من یک گوی یخی بی‌ خاصیت نیستم. من واقعا یک سیاره زیبا هستم.

به گفته گوگل، هوش مصنوعی لامدا بر مبنای مکالمه آموزش داده شده است و می‌ تواند نشانه‌ های خاص و گفتگوی آزاد را تشخیص دهد. از این رو، این تکنولوژی همیشه منطقی بودن جواب‌ هایش را درنظر می‌ گیرد و سپس پاسخ کاربر را می‌ دهد.

لامدا می‌ تواند مکالمات شما را با دستیار گوگل بسیار لذت بخش کند و شما به جای اینکه جواب‌ های عجیب و غریب از دوست ماشینی خود دریافت کنید، می‌ توانید با جواب‌ های کمابیش معقولانه آن یک گپ جالب با گوگل اسیستنت خود برقرار کنید. البته شکی نیست که این تکنولوژی راه‌ های زیادی برای پسشرفت دارد اما معرفی آن نیز بسیار خوشایند و جالب است.

البته این تکنولوژی هنوز بر روی هیچ محصولی راه اندازی نشده اما با توجه به رونمایی اخیر آن، به‌زودی در اسیستنت، جستجوی گوگل و پلتفرم کار اشتراکی گوگل یعنی Workspace از آن استفاده خواهد شد. گوگل در مدت اخیر قابلیت های جدیدی نظیر  گوگل فلوم، گوگل آتنتیکیتور و تایم لپس گوگل ارث را نیز ارائه داده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص گوگل لمدا چیست ؟ به نظر شما این فناوری در راه اندازی اولیه تا چه حد می‌تواند موفق عمل کند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر