;
coinex

سامانه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه

سامانه همدم سیستم جامع و پویای همسان‌گزینی تبیان برای موضوع ازدواج جوانان است. این پلتفرم دارای اپلیکیشنی تلفن همراه به همین نام نیز است. در ادامه به معرفی و بررسی بیشتر همراه باشید.

در معرفی سامانه همدم آمده است که این پلتفرم از ابتدای تصمیم‌گیری برای ازدواج تا 4 سال پس از ازدواج همراهی خواهد کرد و آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم را در اختیار آنها قرار خواهد داد. آزمون‌های تخصصی شناختی به همراه تفسیر و توضیح به افرادی که تمایل به ازدواج دارند ارائه خواهد شد. در این سامانه امکان جستجو و انتخاب زوج مناسب برای افراد مهیاست و در تمامی مراحل شناخت، آشنایی و اقدام برای ازدواج مشاوران این شبکه تبیان همراه آنان خواهد بود.

توسعه و معرفی سامانه همدم در حالی صورت می‌گیرد که پیش از بسیاری از سایت‌ها و پلتفرم‌های غیررسمی همسریابی و دوستیابی داخلی و خارجی وجود داشته‌اند. این سامانه به طرح همسان گزینی تبیان تعلق دارد و تنها سامانه در نوع خود است که مجوزهای قانونی و تاییدهای لازم را از نهادهای حکومتی دریافت کرده است.

سامانه همدم چیست؟

پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه

خانواده کانون تولید و تبادل پایدار و بی‌دریغ محبت است و امروز محبت به عنوان عامل پایداری خانواده است. پلتفرم «همدم» سامانه فراگیر همسان‌گزینی تبیان است که با استفاده از شیوه‌های نو در بستر تلفن همراه طراحی شده‌است. پلتفرم همدم حاصل تلاش تیمی جوان است که با هدف انتخاب آگاهانه و ازدواج پایدار جوانان طراحی شده است.  این پلتفرم قرار است پاسخگوی نیاز جوانان و خانواده‌ها در امر ازدواج باشد و در راستای تحکیم ازدواج و خانواده به عنوان دستیار عمل نماید.

این سامانه تنها مرکز معتبر و تأییدشده‌ی نهادهای رسمی کشور برای همسریابی جوانان و مجردان، است و حالا پس از 5 سال تجربه موفق در زمینه همسان‌گزینی، از پلتفرم همدم رونمایی می‌کند. سامانه همدم دارای 4 سرویس مهم است:

  • همدم‌یاب برای مجردانی که قصد ازدواج دارند
  • خدمات مشاوره‌ای به شکل تلفنی و حضوری
  •  آزمون‌های روانشناسی، خودآگاهی و سازگاری
  • مجله آنلاین و محتواهای آموزشی

در مراسم رونمایی از این سامانه، گلزاری، مشاوره پروژه همدم، با اشاره به اهمیت نهاد خانواده نوشت:‌

با تحقیقات به نتیجه رسیدیم هر استانی که خانواده در آن درست تشکیل شود؛ مشارکت سیاسی و امنیت در آن بالاتر، تعداد زندانی در آن کمتر و رشد تحصیلی بیشتری نیز دارد. اگر دنبال آرامش و امنیت ملی هستیم باید خانواده را جدی بگیریم. در 20 سال اخیر بالارفتن تعداد مجردها بسیار زیاد بوده‌است. ما در حال حاضر 13 میلیون مجرد زیر 35 سال که 5 میلیون آقا و 8 میلیون خانم هستند داریم. 30 درصد خانم‌‌های زیر 30 سال ما مجرد هستند و آمار تجرد قطعی در خانم‌های ما بسیار بالا رفته‌است. چرا ازدواج رخ نمی‌دهد.

شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه
شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه

وی در ادامه با اشاره به اینکه «شیوه‌های سنتی همسریابی دیگر جواب نمی‌دهد.» می‌گوید:

چون در ازدواجهانی سنتی کنشگر پدر و مادر بودند در حالیکه در ازدواج مدرن جوانان خودشان کنشگر و آغازگر ازدواج هستند. اما چون فرهنگ ما دینی‌ست و اقتصاد جوان‌های ما وابسته به خانواده است بازهم برای ازدواج به خانواده بر می‌گردند. همین است که می‌بینیم بسیاری از جوانان افراد خوب و با خانواده‌ای هستند اما ازدواجی رخ نمی‌دهد.

گلزاری با اشاره به اینکه «700 سایت همسریابی غیرقانونی وجود دارد که نامتناسب با فرهنگ جامعه گسترش پیدا کرده‌است.» می‌گوید:

چون تقاضا زیاد است. پس حتما باید جایی باشد که هم رضایت خانواده و هم کنشکری آنها و جوانان همزمان وجود داشته باشد. در سایت همدم غربالگری با آزمونهای تخصصی رخ می‌دهد که در هیچ موسسه دیگری وجود ندارد تا اختلالات شخصیتی توسط مشاوران مشخص شود. همچنین در همدم خود فرد انتخاب‌های متعددی می‌تواند انجام دهد. اما برخلاف باقی سایت‌ها که شبیه بازار عمل می‌کنند. انتخاب‌ها نباید همزمان باشد. ما بهترین انتخاب از نظر خودمان را به او پیشنهاد می‌دهیم و او اگر نپسندید ضمن تایید اینکه پیشنهاد اول نزدیک پیشنهاد از سوی ماست مورد بعد را معرفی می‌کنیم.

شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه
شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه

دکتر گلزاری به نقش مشاوران جوان در همدم نیز اشاره داشت و گفت: «در همدم مشاوران ازدواج بسیار نقش دارند و مشاور حتما باید کسی باشد که سلیقه و حرفهای جوان را بفهمد. این قسمت همدم نیازمند 50 تا 100 مشاور دانش آموخته‌است که نیازمند بودجه نیز است که اگر انجام شود این زنجیره محکم‌تر خواهد شد که امیدواریم با حمایت‌ها محقق شود.»

سامانه همدم چگونه کار می‌کند؟

در این پلتفرم آموزش‌های لازم برای دوران مجردی، آماده شدن برای ازدواج، انتخاب آگاهانه در ازدواج و زندگی موفق پس از ازدواج آورده شده است. سامانه همسانگزینی تبیان در سال 1384 در پی همکاری وزارت ورزش و جوانان و پلیس فتا آغاز به کار کرد. این سامانه تنها برای افراد مجرد و در زمینه ازدواج دائم و تک‌همسری فعالیت می‌کند. در سایت تبیان موضوع شایعات مربوط به صیغه‌‌یابی کاملا رد شده است. تمام افراد در سراسر کشور می‌توانند در طرح همسان‌گزینی تبیانی شرکت کنند و یا افراد را به این سامانه معرفی کنند. توسعه‌دهندگان این سیستم مدعی هستند که برای معرفی افراد از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

سامانه همسان گزینی همدم از بخش‌های زیر تشکیل شده است:‌

  1. سیستم یکپارچه ثبت نام متقاضیان
  2. مرکز مشاوره ( هسته مرکزی مشاوره و گروه مشاورین خبره)
  3. سیستم مدیریت آموزشی (LMS) ویژه واسطین خیر و متقاضیان
  4. شبکه معرفان
  5. اطلاع رسانی و اخبار
  6. اپلیکیشن همدم
شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه
شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه

تمام افرادی که در این سیستم وارد می‌شود احراز هویت می‌شوند و مشکلات اینچنینی که در سایت‌های همسریابی و اپلیکیشن‌های دوست یابی متداول است اینجا به احتمال زیاد وجود نخواهد داشت. پس از احراز هویت و شرکت در آزمون روانشناسی افراد به کمک معرف‌ها و مشاوران گزینه‌های مناسب خود برای ازدواج را جست‌وجو خواهند کرد. همچنین در راستای جلوگیری از سوءاستفاده افراد غیر مرتبط درخواست معرفی فرد به گزینه مورد نظرش تنها از طریق معرف‌ها صورت خواهد پذیرفت.

در ادامه در صورتی که فرد مورد نظر تایید کند و نتایج روان‌شناسی مطابق داشته باشد، خانواده کاربران با حضور مشاوران این سامانه به یکدیگر معرفی خواهند شد. سیستم همدم تا 4 سال پس از ازدواج روجین را همراهی می‌کند و هر 6 ماه یکبار توسط کارشناسان زوجین رصد و پایش می‌شوند. اما بیایید سری به آمارها نیز بزنیم:

  • تعداد افرادی که تاکنون در این سامانه ثبت نام کردند: 75 هزار نفر
  • تعداد معرفی‌ها : 25 هزار معرفی
  • تعداد ازدواج: 3500 مورد

در سایت تبیان آمده است که تمام ازدواج‌هایی که در این سیستم صورت گرفته موفق بوده و طلاقی صورت نگرفته است. تبیان این موضوع را موفقیت قلمداد کرده و می‌گوید «حساسیت بالا در طراحی» و «مبتنی بر علم بودن» علت این موضوع است. تبیان می‌نویسد این سامانه با نمونه‌های خارجی تفاوت مهمی دارد و آن هم توجه به عواملی نظیر «تفاوت سنی» و «مسائل مذهبی» است.

سیستم همدم چقدر هزینه دارد؟

ثبت نام در همدم هزینه‌ای به دنبال نخواهد داشت. اما تبیان می‌گویند برای خدمات ویژه‌ای نظیر جستجوهای خاص و آزمون‌های روانشناسی هزینه‌ای دریافت خواهد شد. این پلتفرم در «خانه نوآوری تبیان» شتابدهی شده و مدل درآمدی خود را برای دوام و ارائه خدمات دارد.

شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه
شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه

مراحل اجرای طرح همسان گزینی تبیان چیست؟

شبکه همدم در تلاش است تا به مجموعه‌ای پویا و هدفمند برای ازدواج با تکیه بر مفاهیم مذهبی  تبدیل شوند و به گفته خود یک ازدواج «موفق» را تسهیل کند. تبیان می‌گوید تلاش دارد تا در راستای «تحکیم خانواده‌های گرم، خوشبخت، موفق و صمیمی» قدم بردارد و خود را در این مسیر موفق می‌داند. مراحل شبکه همدم در طرح همسان گزینی شامل سه گام است: گام اول:‌ ورود واسطه‌ها، گام دوم: شبکه شدن واسطین ازدواج در سامانه و گام سوم: گسترش طرح در کل کشور. در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به مزایا این طرح:

مزایای طرح همسان گزینی و سامانه همدم:

  • ایجاد بانک اختصاصی برای هریک از معرفین به طور جداگانه با حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات
  • افزایش شانس انتخاب شدن یا انتخاب کردن آگاهانه برای دختران و پسران
  • امکان دسترسی به اطلاعات سایر واسطین خیر در صورت رضایت و تمایل آنان
  • سهولت در به روزرسانی و بایگانی کردن اطلاعات و امکان مراجعه دائمی به اطلاعات
  • افزایش سرعت و دقت در یافتن موارد مناسب با استفاده از امکانات نرم افزاری و جستجوی پیشرفته آن به گونه ای که در کمتر از چند ثانیه موارد مناسب را در بانک اطلاعاتی بدون صرف وقت زیاد ؛ می توان یافت
  • صرفه جویی در وقت معرفین و بالا رفتن کارآیی ایشان به گونه ای که با صرف همان وقت قبلی می توانند افراد بیشتری را به یکدیگر معرفی نمایند.
  • استفاده از خدمات و  امکانات مشاوره ای ؛ آموزشی و اطلاع رسانی سامانه

آیا سامانه همدم سایت صیغه یابی است؟

مدتی است که واسطه‌های ازدواج، شکل جدید به خود گرفته و در قالب سایت‌های همسریابی خودنمایی می‌کنند. برای اثبات این موضوع کافی است کلمه همسان‌یابی را در گوگل جستجو کنید تا با سایت‌های مختلفی با محوریت این موضوع روبرو شوید چراکه با کاهش نرخ ازدواج و استفاده هرچه بیشتر افراد از فضای مجازی، این موضوع شکل جدید به خود گرفته و حضور واسطه‌ها کمرنگ شده است.

مشرق نیوز می‌نویسد:‌ «جالب است بدانید که در ماده ۹ آیین‌نامه ساماندهی و اعتباربخشی مراکز مشاوره، برای رعایت نکردن قوانین در فعالیت همسرگزینی مراکز دارای مجوز، بعضی ضمانت‌های اجرا پیش‌بینی شده که نهایت آن لغو دائم مجوز آن‌ها است، اما درباره نوع برخورد با سایت‌هایی که اصلا مجوزی نگرفته‌اند، سکوت شده است.» این درحالی است که پلییس فتا می‌گوید: «99 درصد سایت‌های همسریابی با هدف کلاهبرداری و ترویج فساد ایجاد شده است.»

شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه
شبکه همدم ؛ پلتفرم همسریابی بر بستر تلفن همراه

اردیبهشت سال جاری بود که سردار وحید مجید رئیس پلیس فتای ناجا از شناسایی بیش از 400 تارنما با محتوای مجرمانه خبر داد که موضوعات غیراخلاقی و سایت‌های همسریابی نیز جزء آن بوده است. با این حال سامانه همدم تبیان تنها سایت همسریابی قانونی است. روش کار به این صورت است که دختران و پسران، از پشت صفحه نمایشگر موبایل یا کامپیوتر به توصیف ظاهر و خصوصیات اخلاقی خود می‌پردازند و اطلاعاتی را ثبت می‌کنند تا شاید این کار، گره‌گشای بزرگ‌ترین انتخاب زندگی‌شان باشد.

پس از داغ شدن ماجرای کلاه‌برداری با سایت‌های صیغه یابی؛ شبکه تلویزیونی منوتو اخباری را در اینباره منتشر کرد. در گزارش خبری شبکه منوتو، به اشتباه آغاز فعالیت سایت همسان گزینی تبیان سال 98 عنوان شد؛ این‌‌درحالی است که واحد همسان گزینی تبیان در خردادماه 94 با همکاری وزارت ورزش به‌طور رسمی آغاز به کار کرد.

سایت همسان گزینی تبیان تنها مؤسسه دارای مجوز در ایران است که همسریابی می‌کند. منتظر المهدی سخنگوی ناجا در سال 95 نیز رسمیت فعالیت همسان گزینی را تائید کرد. شبکه منوتو خرداد 94 نیز در برنامه اتاق خبر به نحوه فعالیت واحد همسان گزینی مؤسسه تبیان پرداخته بود. سایت همسان گزینی مؤسسه تبیان فقط در زمینه ازدواج دائم و به شکل تک‌همسری فعالیت می‌کند و درزمینهٔ صیغه یابی فعالیت ندارد و این موضوع بارها اعلام‌شده است. این سایت به‌صورت رایگان خدمات می‌دهد و تاکنون از هیچ متقاضی وجهی دریافت نکرده است. واحد همسان گزینی تبیان در 6 استان کشور فعالیت داشته و بیش از 75 هزار متقاضی ازدواج در آن ثبت‌نام کرده‌اند. تاکنون بیش از 3500 ازدواج در این سایت ثبت‌شده، درحالی‌که حتی یک مورد طلاق هم از آن‌ها گزارش نشده است. ازدواج‌های به ثبت رسیده در سایت‌ همسان گزینی هر 6 ماه یک‌بار توسط کارشناسان رصد و پایش می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص شبکه همدم و سامانه همسرگزینی چیست؟ نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    سلام و خدا قوت
    این موسسه پاسخگو مشتریان نیست

    پاسخ