;
coinex

بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها چیست ؟

بنابر مصوبه مجلس در قانون بودجه 1400، افراد مشهور فضای مجازی یا اینفلوئنسرها از امسال مشمول مالیات هستند. اما بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها چیست ؟

طبق مصوبه نمایندگان مجلس در قانون بودجه، افراد مشهور فضای مجازی که بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده دارند، از امسال باید مالیات درآمد حاصل از درآ»د خود را بپردازند.

طبق این تصمیم مجلس در اسفندماه ۱۳۹۹، قرار شد که درآمد حاصل از تبلیغات اینفلوئنسرهای دارای بیش از ۵۰۰ هزار فالوور در فصای مجازی ( رسانه‌های کاربرمحور مثل اینستاگرام و تلگرام) از سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات بر درآمد گردد. اما ابلاغ این لایحه به‌تازگی توسط وزیر اقتصاد و دارایی انجام شد و اکنون سازمان امور مالیاتی باید فهرست مودیان مالیاتی و خوداظهاریشان را در وب‌سایت خود بگذارد.

بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها چیست ؟

طبق این مصوبه، این افراد باید به‌ ازای تبلیغات محصولات مختلف در صفحه‌ی شبکه‌های مجازی خود، مالیات بپردازند که این مسئله نیاز به ثبت‌ نام و خوداظهاری در نظام مالیاتی کشور از درگاه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی دارد.

نماینده مشهد، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، که پیشنهاد دهنده این بند در قانون بودجه ۱۴۰۰ بود، گفت که این پایه اخذ مالیاتی جدید می‌تواند عدالت مالیاتی ایجاد نماید. به عقیده او تبلیغات در رسانه‌هایی وجود دارد که کاربرمحور است به این معنی که به خاطر مخاطبان زیاد، تبلیغات در این صفحات بسیار با ارزش است. از طرفی این تبلیغات در صفحات با مخاطب زیاد، بسیار گران است که منجر به کسب درآمد زیادی می گردد.

بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها چیست ؟

طبق ماده ۶ این مصوبه، اگر در ازای تبلیغات در صفحه‌های شخصی در رسانه‌های کاربر محور، گرفتن کالا یا دریافت خدمت مطرح باشد، ارزش منصفانه‌ای جهت دریافتی درآمد حساب خواهد شد و همچنان مشمول مالیات خواهد بود.

سازمان امور مالیاتی کشور نیز ملزم شده تا به وسیله پایگاه‌های اطلاعاتی خود و اطلاعات واصله از سایر دستگاه‌ها، این افراد را شناسایی و اسامیشان را در منظر عمومی بگذارد . هچنین باید با استفاده از اطلاعات بدست آمده، تحقیقات میدانی و بررسی تراکنش‌های بانکی به تشخیص، مطالبه و وصول مالیات این افراد با رعایت قوانین و مقررات موضوعه و حسب مورد اعمال معافیت و نرخ صفر مالیاتی انجام گردد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص بخشنامه مالیات اینفلوئنسرها چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

خبرنگار: ریحانه مرشدی

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر