;
coinex

کرونا لامبدا در ایران ؛ آغاز پیک ششم کرونا با گونه جدید!

در حالیکه ایران درگیر کرونای دلتاست و بیش از ۷۰۰ فوتی روزانه دارد، گونه جدیدی به کشورهای همسایه رسیده و احتمالا بزودی شاهد کرونا لامبدا در ایران خواهیم بود.

ویروس لامبدا اولین بار در پرو یافته شد و به کشورهای دیگر نیز سرایت یافت. اکنون بیش از ۴۰ کشور از جمله کشورهای همسایه ایران، درگیر این گونه از کرونا شده اند.

کرونا لامبدا در ایران

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، علیرضا ناجی در این مورد گفته است:

مطمئنا در کشورهای بیشتری لامبدا وجود دارد و فقط این ۴۰ کشور آزمایشات را انجام‌دادند و آن را گزارش دادند. کشورهای همسایه ایران نیز، مثل قطر، هند و ترکیه آن را شناسایی کردند. باتوجه به شناسایی این واریانت در کشورهای همسایه، به احتمال زیاد ممکن است به کشور ما هم وارد شود. اصول برخورد با واریانت در کشور به یک شکل یکسانی است.

علیرضا ناجی درباره ضرورت واکسیناسیون و لاک داون برای مقابله با گونه جدید می گوید:

همان شکل که درباره واریانت‌های قبلی مانند آلفا که در پیک چهارم بوده و چه دلتا که در پیک پنجم بوده، باید درباره این نوع هم اصول بهداشتی قدیمی را رعایت کنیم. باید با اقدامات غیردرمانی گردش ویروس را کاهش دهیم تا اگر ویروسی وارد شد، شیوع پیدا نکند. این اقدامات شامل لاک داون کردن، تقویت بهداشت اجتماعی و تست‌های بسیار زیاد است. با تست‌های زیاد، افراد مبتلا شناسایی شده و به آنها رسیدگی می‌شود. با سرعت دادن واکسیناسیون هم می‌شود جلوگیری از گردش ویروس‌ها کرد. گرچه احتمالا واریانت‌های جدید، واکسن‌های ما را نیز به چالش بکشند اما همین واکسن‌ها بی‌تاثیر نیستند و همچنان تاثیرات نسبی دارند. کرونا لامبدا از واریانت‌هایی است که نیاز به مطالعه بیشتر دارد.  کرونا لامبدا، می‌تواند قابل گریز باشد.

آنطور که رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی می‌گوید کفایت واکسن‌ها برای لامبدا کرونا مورد چالش قرار گرفته است:

مطالعاتی که تاکنون انجام شده نشان می‌دهد ویروس لامبدا کرونا می‌تواند در کودکان بیماری‌زایی بیشتری ایجاد کند . اثرگذاری واکسن فایزر و مدرنا در خنثی کردن این نوع کرونا نیز به ترتیب دو و سه برابر کم شده است که نشان دهنده آن است که ما با واریانتی روبه‌روییم که خصوصیات انتقال‌پذیری زیادی دارد و می‌تواند مثل واریانت دلتا سریع پخش گردد. علاوه بر این قابلیت گریز از سیستم ایمنی را دارد، حالا چه ایمنی حاصل از بیماری و چه ایمنی حاصل از واکسن. طبق پیش‌بینی مجامع علمی احتمالا در آینده واریانت‌هایی داشته باشیم که هم بیماری‌زایی‌های بیشتری دارند، شاید مرگ و میر بیشتری داشته باشند. ممکن است واریانت‌هایی به وجود آید که کل واکسن‌ها را غیرفعال کند و دوباره به خانه اول برگردیم

به هر حال با توجه به روند کند واکسیناسیون در ایران، نگرانی‌هایی درباره ورود این نوع جدید کرونا وجود دارد. تاکنون فقط ۶.۵ میلیون نفر در کشور دز دوم واکسن کرونا را زده‌اند.

طبق گفته دیلی میل، واکسن‌های کرونا فایزر و مدرنا دربرابر کرونا لامبدا موثر هستند اما متاسفانه وارداتشان به کشور تاکنون ممنوع بوده و تازه اجازه آن صادر شده است و هنوز وارد نشده است. قبل تر از این رئیس ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران نیز در مورد کرونا لامبدا در ایران هشدار داده بود.

اما اکنون حتی بدون حضور این کرونا، کشور با آمار بالای تلفات دلتا و پیک پنجم مواجه است که در کنار آن گزارش‌هایی هم از وجود قارچ سیاه در برخی بیمارستان‌های کشور شده است و معلوم نیست با آمدن این نوع از کرونا چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص کرونا لامبدا در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر