;
coinex

تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس به چه معناست؟

مجلس طرحی برای کسب‌وکارها تصویب کرده که نظارت پیشینی را به نظارت پسینی تبدیل می‌کند اما به راستی تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس به چه معناست؟

۲۴ شهریور، امروز، کلیات طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار» با رأی حداکثری نمایندگان مجلس مصوب گردید. نمایندگان مجلس و وزیر اقتصاد بر این عقیده هستند که این طرح باعث پایان بسیاری از فسادها، رانت‌ها و انحصارطلبی‌ها است و در صدور مجوزها انقلابی به وجود می‌آورد.

تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در مجلس به چه معناست؟

طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار» تمام مجوزهای کشور را به دو دسته تقسیم می‌نماید: اعلانی (ثبت‌محور) و تأییدمحور. مجوزهای تأییدمحور نیز به چند حوزه محدود خواهند شد: سلامت، محیط‌زیست، امنیت، بهداشت عمومی، منابع طبیعی. برای فعالیت در این حوزه‌ها مثل قبل، به دریافت مجوز احتیاج دارند و قوانین دریافت مجوز برای آن‌ها را هیئت مقررات‌زدایی تعیین می‌نماید و به تأیید هیئت دولت خواهد رسید.

باقی حوزه‌ها هم به دریافت مجوز برای آغاز کسب‌و‌کار به مجوز نیاز ندارند که به آن‌ها مجوزهای اعلانی می‌گویند و طبق شرایط از‌ پیش‌ تعیین‌ شده‌‌ی هیئت مقررات‌زدایی تعیین می‌گردند و متقاضی، فقط با دیدن شرایط و ثبت درخواست می‌تواند به شروع کسب‌و‌کار خود اقدام نماید. علی فیروزی رئیس مرکز ملی مطالعات در این باره گفته است: «اگر صاحب کسب‌وکار شرایط شروع فعالیت را رعایت نکند، تا دو سال قادر به دریافت مجوز نخواهد بود»

افراد متقاضی سه روز بعد از بارگذاری مدارک خود در یک سامانه، کد یکتا دریافت خواهند کرد. با اختصاص‌یافتن شناسه یکتا، به‌صورت شفاف تعیین می‌گردد که مجوز مربوطه برای چه کسی و در کجا و به‌وسیله چه کسی صادر شده است. به‌علاوه در تبصره ۴ طرح، هرگونه محدودیت و مانع قانونی در مسیر صدور مجوز خارج از چهارچوب قانون مانند محدودیت در ظرفیت، تعداد، موارد صنفی، فاصله جغرافیایی یا اشباع بازار حذف گشته است.

همه‌ی این عوامل سسب گشته تا روندهای شفافیت در صدور مجوز بیشتر شده و کسب‌و‌کارهای کوچک هم با راحتی بیشتری آغاز به کار کنند. علاوه بر این، روند استهلاک سرمایه هم کمتر می‌شود.

طبق گفته‌ی علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب‌و‌کار طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار» مراحل مجوزدهی را کاملا متحول می‌کنند. فیروزی درباره تغییر نحوه نظارت بر مجوز کسب وکارها در این طرح می‌گوید:

صاحب کسب‌و‌کار با پذیرش شرایط می‌تواند به‌سادگی فعالیتش را شروع کند. پس‌از‌آن، بررسی دستگاه نظارت‌کننده بر نحوه کار او آغاز می‌شود. اگر به دستگاه محرز شود که متقاضی شرایط را رعایت نکرده، وی تا دو سال قادر به دریافت مجوز نخواهد بود. این طرح متقاضیان کار را به ناظران کسب‌و‌کار خود تبدیل می‌کند. درواقع، خود صاحب کسب‌وکار شرایط را نظاره و بعد به‌جای کارشناس تأیید می‌کند که موارد را رعایت می‌کند. این موضوع تأثیر زیادی روی انجام سرمایه‌گذاری‌ها در کشور و اشتغال‌زایی خواهد داشت.

فیروزی اعلام کرده است که شرایطی که به تأیید متقاضیان می‌رسد، یک سری استانداردهای مرجع فعلی صادرکننده مجوز است که درنهایت در هیئت مقررات‌زدایی تصویب می‌شوند و در تعیین آن‌ها، کمترین زمان و کمترین هزینه و کمترین مراحل و نیاز به حداقل مدارک در نظر گرفته می‌شود.

طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب‌و‌کار» شامل سه بخش دیگر هم هست: بخش مرتبط با شفاف‌سازی تسهیلات بانکی و قراردادها و توزیع این تسهیلات و بخش مرتبط با شناسایی تعدد بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها در نظام اداری و تجمیع آن‌ها در یک پایگاه و بخش مرتبط با رفع انحصار از بازارهای حقوقی (وکالت، سردفتری و کارشناس رسمی دادگستری) با برگزاری امتحانات سالانه. علی فیروزی درباره‌ی اعتراض‌ها وارده به این طرح، می گوید:

تاکنون قانونی نداشته‌ایم که تا این حد دقیق و جامع به بحث شفافیت در مجوزدهی و مباحث دیگر موجود در طرح بپردازد. در هر صورت وی تصریح کرده است که اسم این قانون «ماده ۷ مکرر» است و واژه‌‌ی مکرر به تکمیل‌کردن قانون پیشین اشاره دارد.

به‌گفته‌ی فیروزی، هیئت مقررات‌زدایی به‌زودی اعلام می‌کند که چه مجوزهایی اعلانی خواهند بود. با‌‌توجه‌‌به اینکه برخی مجوزها در کشور را نهادها یا افراد ذی‌نفع در این نهادها صادر می‌‌کنند، طرح جدید مجلس می‌تواند این روال را سامان‌دهی کند. فیروزی در‌این‌باره می‌گوید:

به‌هرحال اینکه شما اجازه دریافت درخواست مجوز را از مرجع صدور مجوز می‌گیرید و به نهاد حاکمیتی می‌دهید، بخش زیادی از انحصار را کم می‌کند. البته اعلانی‌شدن مجوزها به این معنی نیست که مجوز حذف می‌شود؛ بلکه شیوه صدور مجوز تغییر می‌کند.

طبق گفته‌های فیروزی، وضعیت همه‌ی مراجع صدور مجوز مثل اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی با طرح مجلس تغییر خواهد کرد. با‌‌توجه‌‌به اینکه وجود قانون‌ها و نهادهای متعدد در کشور تبدیل به مانع بزرگی در رشد و بهبود فضای کسب‌و‌کار شده‌اند، باید منتظر ماند و دید تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار چقدر اثر گذار است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص تصویب طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام و عرض احترام
    طرح خیلی خوبی است .
    واقعا کسی که این طرح را پیدا کرده و یا ابداع کرده شاهکار کرده است . 09142462003

    پاسخ