;
coinex

بهترین پاسپورت دنیا 2021 ؛ لیست معتبرترین و با ارزش ترین پاسپورت ها در جهان

پاسپورت سندی معتبر است که شامل اطلاعات شخصی شما و نشان‌دهنده تابعیت شما است. اما در بین کشورهای جهان، بهترین پاسپورت دنیا 2021 از آن کدام کشور است؟

در واقع، پاسپورت یا گذرنامه مدرکی رسمی است که توسط دولت‌های گوناگون برای تبعه یا شهروندان آن کشور صادر می‌گردد و نشان‌دهنده تابعیت فرد است. متقاضیانی که قصد ورود به هر کشوری را دارند، باید پاسپورت معتبری داشته باشند و بر اساس نوع ویزایی که لازم دارند، برای ورود مهر ویزا را در پاسپورت خود داشته باشند.

شما با به همراه داشتن گذرنامه در یک کشور خارجی نشان می دهید که در این کشور یک مسافر هستید و تابعیت شما برای کشور خاصی است که نام این کشور در گذرنامه شما آمده است. پاسپورت سند و مدرک بسیار معتبری است که در تمامی کشورها به رسمیت شناخته می‌شود و تمامی کشورها آن را قبول دارند.

اما سوالی که پیش می‌آید، این است که معتبرترین پاسپورت های جهان 2021 کدام‌اند و این اعتبار و‌ قدرت بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ برای دانستن این مطلب، با تکراتو همراه باشید!

بهترین پاسپورت دنیا 2021

قبل از اینکه به معرفی بهترین پاسپورت در جهان 2021 بپردازیم، خوب است که بدانیم قوی ترین پاسپورت در دنیا 2021 بر چه اساسی انتخاب می‌شوند. در واقع، اعتبار و قدرت بهترین پاسپورت های دنیا 2021 بر اساس معافیت‌های اخذ ویزا یا همان روادید نسبت به سایر کشورها است.

یا بر حسب تعداد کشورهایی که شهروند یک کشور می‌تواند با آن پاسپورت به سایر کشورهای دنیا سفر نماید، تعریف می‌شود. بنابراین بر اساس این معیار می‌توان ضعیف‌ترین و یا قوی ترین پاسپورت در دنیا 2021 را معرفی نمود. در ادامه بر اساس این معیار، بهترین پاسپورت در جهان 2021 را معرفی می‌کنیم.

در واقع پاسپورت چیزی فراتر از یک استراحت دو هفته‌ای در کشوری دیگر است و اهمیت آن به اندازه‌ی آزادی یک فرد است، اینکه افراد حق زندگی یا کار کردن در دیگر مکان‌ها را داشته باشند یا حتی روش یا جایی بهتر برای ادامه‌ی زندگی داشته باشند چرا که هرچقدر پاسپورت یک شخص معتبرتر باشد، دردسر کمتری برای سفرهای بین کشوری دارد و مطمئنا این قضیه روی کسب و کار افراد تاثیر می‌گذارد.

موسسه شناسه گذرنامه هنلی (Henley Passport Index) که بهترین پاسپورت‌های دنیا را ارزیابی می‌کند، اخیرا فهرستی از بهترین پاسپورت های دنیا 2021 منتشر کرده و ما در این لیست، شاهد کم ارزش شدن قدرت پاسپورت‌های ایالات متحده آمریکا و بریتانیا هستیم و در عین حال ارزش و اعتبار پاسپورت‌های کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه (Asia Pacific) بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید: حداقل حقوق در سال 1400

همه‌گیری ویروس کرونا در این مدت نشان داده است که قدرت پاسپورت تنها به پیشرفته بودن کشورها وابسته نیست و اینکه کشورهای ضعیف همیشه‌ پاسپورت‌های کم ارزشی دارند، لزوما درست نیست. چرا که ما در این مدت دیدیم تصمیم گیری‌های نادرست و تصمیمات انتخاباتی می‌تواند قدرت گذرنامه را در طی چند ماه تغییر دهد و این قضیه پس از خروج بریتانیا از اتحادیهٔ اروپا در سال 2020 و عجله‌ی مردم آمریکا و بریتانیا برای گرفتن پاسپورت دوم مشهود است.

در این دوران کرونایی، داشتن پاسپورت کشور مورد نظر برای آزادی سفر الزامی است و به همین خاطر، افرادی که به منظور شغل و کار خود باید در سفر باشند، اقدام به گرفتن معتبرترین پاسپورت های جهان 2021 کرده‌اند تا بتوانند به کشورهای بیشتری سفر کنند. از این رو، آمار پاسپورت دوم در آمریکا و انگلیس بالا رفته است.

ژاپن در صدر لیست با ارزش ترین پاسپورت دنیا 2021

بهترین پاسپورت دنیا 2021

موسسه شناسه گذرنامه هنلی (Henley Passport Index) اطلاعاتی را از انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA) کسب کرده و 199 پاسپورت و 227 مقصد سفر را پوشش داده است. طبق این بررسی، مشخص شده که یک دارنده گذرنامه بدون نیاز به ویزا می‌تواند به چند کشور دسترسی داشته باشد. البته محدودیت‌های موقت Covid-19 در این بررسی در نظر گرفته نشده است.

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که دیگر پاسپورت آمریکا و بریتانیا قوی ترین پاسپورت در دنیا 2021 نیستند و جالب است که بدانید پاسپورت ژاپن بهترین پاسپورت دنیا 2021 محسوب شده و یکی از حدود 50 کشور جهان است که اشخاص را از پاسپورت دوم بی‌نیاز می‌کند.

در شمار کشورهای برتر فهرست پاسپورت‌های دنیا،‌ دو جابجایی عمده مشاهده می‌شود که اولی مربوط به پاسپورت اتریش است که از رتبه هشتمی سال گذشته به رتبه پنجم صعود کرده است. گذرنامه سوئیس نیز به رتبه هفتم تنزل پیدا کرده است.

اعتبار گذرنامه سه کشور نیوزیلند،‌ استرالیا و کانادا نیز تغییر کرده است. این سه گذرنامه سال گذشته مشترکا رتبه نهم را داشتند. در ابتدای سال 2021 اما نیوزیلند به رتبه هفتم رسیده و استرالیا نیز یک پله بالاتر از کانادا در جایگاه هشتم قرار دارد.

بیشتر بخوانید: بازگشایی دانشگاه ها بعد از عید نوروز 1400

کشورهای برتر با معتبرترین پاسپورت های جهان 2021

بهترین پاسپورت دنیا 2021

پاسپورت ژاپن با 191 مقصد بدون نیاز به ویزا، در مقام اول بهترین پاسپورت دنیا 2021 قرار دارد. پس از ژاپن، پاسپورت کشور سنگاپور در جایگاه دوم لیست بهترین پاسپورت دنیا 2021 است و سفر به 190 کشور بدون ویزا را پوشش داده است.

پاسپورت کشورهای آلمان و کره جنوبی، در جایگاه سوم بهترین پاسپورت دنیا 2021 قرار دارند و دارندگان این پاسپورت‌ها اجازه‌ی سفر به 189 کشور را بدون ویزا دارند. پس از آن دانمارک و استرالیا با 187 مقصد در رده پنجم بهترین پاسپورت در جهان 2021 قرار گرفته‌اند.

پاسپورت کشورهای سوئد، فرانسه، پرتغال، هلند و ایرلند نیز با 186 مقصد بدون ویزا جزو معتبرترین پاسپورت های جهان 2021 هستند و در رده ششم لیست بهترین پاسپورت دنیا 2021 قرار گرفته اند.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت اینترنت در سال 1400

سوئیس، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، نروژ، بلژیک و نیوزلند با 185 مقصد بدون ویزا در رده هفتم بهترین پاسپورت دنیا 2021 هستند و پس از آنها پاسپورت کشورهای یونان، مالتا، جمهوری چک و استرالیا با 184 مقصد در رده هشتم بهترین پاسپورت دنیا 2021 قرار گرفته اند. پاسپورت کشور کانادا با 183 مقصد بدون ویزا در مقام نهم و مجارستان با 181 مقصد بدون ویزا در جایگاه دهم با ارزش ترین پاسپورت دنیا 2021 هستند.

کاهش قدرت کشور آمریکا و افزایش قدرت کشورهای منطقه آسیا- اقیانوسیه

بهترین پاسپورت دنیا 2021

شاخص Henley در 16 سال گذشته اندازه گیری شده است و در گذشته، بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا، انگلیس و ایالات متحده بودند که تسلط زیادی داشتند و جزو قدرتمندترین کشورها بودند. در نتیجه، این کشورها به شهروندان خود اجازه‌ی رفت و آمد بدون ویزا به بیشتر کشورهای جهان می‌دادند.

با این حال، اکنون روندی وجود دارد که برخی کشورهای منطقه آسیا-اقیانوسیه (APAC) نیز بهترین پاسپورت در جهان 2021 را دارند و می‌توان قدرت کشورهای این منطقه در حال افزایش است. حدود 13 کشور این منطقه دارای قوی ترین پاسپورت در دنیا 2021 شناخته شده‌اند.

طی هفت سال گذشته، ایالات متحده از جایگاه اول به رتبه هفتم در لیست بهترین پاسپورت دنیا 2021 سقوط کرده است و همینطور قدرت بریتانیا نیز به طور مداوم درحال کاهش است. از طرفی ژاپن طی 3 سال گذشته در مقام نخست با ارزش‌ترین پاسپورت قرار گرفته و با کشور سنگاپور در این زمینه رقابت تنگاتنگی دارد.

بیشتر بخوانید: عیدی و افزایش حقوق در سال 1400

اگر بخواهیم نگاهی کوتاه مدت به مسئله‌ی ارزش پاسپورت هر کشور بیاندازیم، موسسه Henley معتقد است که چالش‌های مربوط به کووید 19 هیچ کمکی به کشورهای ایالات متحده و انگلیس نخواهد کرد. با اینکه هر دو این کشورها با دسترسی به 185 کشور در جایگاه هفتم بهترین پاسپورت دنیا 2021 هستند، ولی طی این مدت که ویروس کرونا جهان را تحت تاثیر خود قرار داده، درحال حاضر پاسپورت ایالات متحده به 75 کشور و پاسپورت بریتانیا به کمتر از 70 کشور اجازه‌ی ورود بدون ویزا دارند.

همانطور که کشورهای آسیا-اقیانوسیه بهتر از این بیماری خود را نجات داده‌اند، Henley پیش بینی می‌کند که پاسپورت‌های کشورهای این منطقه به معتبرترین پاسپورت های جهان 2021 در کوتاه مدت تبدیل خواهند شد و ارزش آنها بیشتر می‌شود.

پاسپورت ضعیف، معضلی بزرگ برای دارندگان آن

بهترین پاسپورت دنیا 2021

با اینکه شهروندان کشورهایی که پیشرفته نیستند و آزادی اجتماعی ندارند یا توسعه اقتصادی آنها ضعیف است، پاسپورت‌های ضعیفی دارند، ولی به جرئت می‌توان گفت بزرگ‌ترین درسی که از کووید 19 می‌توان گرفت، این است که غنی و قدرتمند بودن پاسپورت فقط مربوط به نفوذ اقتصادی یک کشور نیست و این مساله برای تمامی کشورها صدق می‌کند.

عواملی همچون عدم موفقیت در کنترل کردن ریسک، آمادگی بهداشتی و نظارت و تشخیص یک کشور نیز بر قدرت پاسپورت آن کشور موثر است. به عبارت دیگر، عدم تحرک جهانی تنها عامل قدرت و ارزش پاسپورت یک کشور نیست و کاهش ارزش پاسپورت آمریکا و بریتانیا دلیل محکمی بر این حرف است.

بیشتر بخوانید: بهترین سهام برای خرید در سال 1400

اما در بین تمامی کشورهای جهان، تعدادی از کشورها هستند که پاسپورت آنها به کمتر از 40 مقصد برای سفر بدون ویزا دسترسی دارند و این کشورها در قعر لیست بهترین پاسپورت دنیا 2021 قرار گرفته اند. افغانستان، دارای کم ارزش‌ترین پاسپورت جهان است و به 26 مقصد بدون ویزا دسترسی دارد.

عراق با 28 مقصد، سوریه با 29 کشور، پاکستان با 32 کشور، سومالیا و یمن با 33 کشور، سرزمین‌های فلسطینی با 37 مقصد، لیبیا و نپال با 38 کشور و کره شمالی با 39 کشور بدون ویزا در قعر لیست بهترین پاسپورت دنیا 2021 قرار گرفته اند.

جایگاه پاسپورت ایران در لیست بهترین پاسپورت در جهان 2021

بهترین پاسپورت دنیا 2021

پاسپورت ایران همراه با پاسپورت بنگلادش در جایگاه 101 بهترین پاسپورت دنیا 2021 قرار دارد و با استفاده از این گذرنامه می‌توان به ۴۱ کشور جهان بدون نیاز به ویزا سفر کرد. پاسپورت ایران که بر اساس رده ‌بندی شاخص هنلی در ابتدای سال 2019 در جایگاه 96 قرار داشت، در نیمه دوم همان سال به رتبه 101 تنزل کرده بود ولی در ابتدای سال 2020 با 3 پله صعود به رتبه 98 جهان بازگشت.

پاسپورت کشورهای کنگو، سری لانکا و اریتره در لیست با ارزش ترین پاسپورت دنیا 2021 ، با دسترسی به 42 کشور بدون ویزا در بالای ایران و در رتبه‌ی 100 قرار دارند و همینطور پاسپورت کشورهای سودان، کوزوو و لبنان با دسترسی به 40 کشور بدون نیاز به ویزا در پایین ایران و در رتبه‌ی 102 قرار گرفته‌اند.

عراق و افعانستان همسایه‌های غربی و شرقی ایران نیز مانند دو سال گذشته در قعر این جدول قرار دارند. در نیمه دوم سال 2019 پاسپورت افغانستان 8 پله پایین‌تر از ایران بود اما حالا این فاصله به 9 رسیده است.

بیشتر بخوانید: کمبود معلم در سال 1400

بیشترین صعود در رتبه‌ی بهترین پاسپورت

بهترین پاسپورت دنیا 2021

با اینکه در سال 2020 مسافرت‌ها به شدت سرکوب شدند، ولی امارات متحده عربی به طور قابل توجهی در زمینه‌ی ارزش پاسپورت خود پیشرفت کرد و توافق‌نامه‌های دوجانبه لغو ویزا را با کشورهایی از جمله ایالات متحده و اسرائیل امضا کرد.

اکنون امارات متحده عربی در جایگاه 16 لیست بهترین پاسپورت دنیا 2021 قرار گرفته و پاسپورت آن در 173 کشور بدون ویزا اعتبار دارد. در حالی که 15 سال پیش، این کشور در جایگاه 62 بود و اجازه‌ی سفر به 35 کشور بدون ویزا را داشته است.

بیشتر بخوانید: کاندیداهای ریاست جمهوری 1400

رتبه بندی بهترین پاسپورت در جهان 2021 بر اساس شاخص هنلی

بهترین پاسپورت دنیا 2021

 

در لیست زیر، ما بهترین پاسپورت های دنیا 2021 را بر اساس شاخص هنسلی که حداقل به 150 کشور بدون ویزا دسترسی دارند، آورده‌ایم.

  1. ژاپن : 191 مقصد بدون ویزا
  2. سنگاپور: 190 مقصد بدون ویزا
  3. کره جنوبی، آلمان : 189 مقصد بدون ویزا
  4. ایتالیا، فنلاند، اسپانیا، لوکزامبورگ: 188 مقصد
  5. دانمارک، استرالیا: 187 کشور
  6. سوئد، فرانسه، پرتغال، هلند: 186 کشور
  7. سوئیس، ایالت متحده آمریکا، بریتانیا، نروژ، بلژیک، نیوزیلند: 185 کشور
  8. یونان، مالت، جمهوری چک، استرالیا: 184 کشور
  9. کانادا: 183 کشور
  10. مجارستان: 182 کشور
  11. اسلواکی، لیتوانی، ایسلند، لهستان: 181 کشور
  12. اسلوونی، لتونی: 180 کشور
  13. استونی: 179 کشور
  14. مالزی، لیختن‌اشتاین: 178 کشور
  15. موناکو، قبرس، شیلی: 174 کشور
  16. امارات متحده عربی: 173 کشور
  17. رومانی: 172 کشور
  18. بلغارستان، کرواسی: 171 کشور
  19. برزیل، آرژانتین، هنگ کنگ، 170 کشور
  20. سن ماریو: 168 کشور
  21. آندورا: 167 کشور
  22. برونئی: 166 کشور
  23. باربادوس، اسرائیل: 161 کشور
  24. مکزیک: 24 کشور
  25. سنت کیتس و نویس: 156 کشور
  26. باهاما: 155 کشور
  27. اروگوئه، واتیکان سیتی: 153 کشور
  28. سیشل، آنتیگوا و باربودا: 151 کشور
  29. ترینیداد و توباگو، کاستاریکا: 150 کشور
  30. سنت وینسنت و گردنادین‌ها: 148 کشور

اگرچه ممکن است این ویروس پایان ناپذیر به نظر برسد، اما شایعات موجود در صنعت نشان دهنده اقدامات میان مدت مانند واکسیناسیون اجباری یا ثبت نام ایمن سازی در برابر IATA Travel Pass در برابر کویید 19 ممکن است چیزی باشد که مسافران را قادر به عبور از مرزهای بین المللی کند. بنابراین در حالی که رتبه بندی گذرنامه هنوز نقش مهمی را ایفا می‌کند، در صورت اعمال این محدودیت‌ها ممکن است همه اینها لغو شوند.

رتبه بندی که در بالا آورده شده، برای حالتی است که محدودیت‌هایی که ویروس کرونا به‌وجود آورده، از بین برود و دنیا دیگر زیر سایه ترس این بیماری نباشد. ولی در حال حاضر، برخی کشورها محدودیت‌هایی برای سفر اعمال کرده اند و در نتیجه، وضعیت رتبه بندی با ارزش ترین پاسپورت دنیا 2021 کمی تفاوت دارد. ما در ادامه، به قوی ترین پاسپورت در دنیا 2021 در زمان محدودیت‌ها در سفر، اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ساعت کار متروی تهران 1400

رتبه بندی با ارزش ترین پاسپورت دنیا 2021 در زمان محدودیت‌ها

بهترین پاسپورت دنیا 2021

برخلاف شاخص پاسپورت هنسلی که پاسپورت ژاپن را در اول لیست معتبرترین پاسپورت های جهان 2021 معرفی کرده است، شاخص پاسپورت Arton Capital وضعیت فعلی را به همراه محدودیت‌ها در نظر گرفته و بهترین پاسپورت های دنیا 2021 را با اعمال محدودیت‌های سفر، اعلام کرده است و این مهم، تاثیر این ویروس بر جهان را نشان می‌دهد.

با توجه به محدودیت‌های فعلی سفر که به دلیل کووید 19 به‌وجود آمده، آلمان با دسترسی بدون ویزا به 134 مقصد در رده نخست Arton Capital’s Passport قرار دارد.

سوئد، فنلاند، اسپانیا و نیوزیلند در جایگاه دوم این لیست قرار گرفته‌اند و با اختلافی نزدیک به آلمان، با دسترسی بدون ویزا به 133 کشور در پشت سر آلمان حرکت می‌کنند. دانمارک، نروژ و سوئیس با دسترسی به 132 کشور بدون ویزا، در جایگاه سوم قرار دارند. با محدودیت های فعلی سفر، ایالات متحده تا جایگاه نوزدهم در این لیست ظاهر نمی‌شود و در حال حاضر فقط به 103 کشور بدون ویزا دسترسی دارد.

افغانستان و عراق در حال حاضر با دسترسی به 30 کشور بدون ویزا در انتهای رتبه بندی در جایگاه 78 قرار دارند. سوریه و سومالی نیز با فراهم آوردن دسترسی به 33 مقصد فقط کمی بالاتر افغانستان و عراق قرار گرفتند. در این رتبه بندی، ایران به همراه فلسطین در جایگاه 73 قرار گرفته و دسترسی به 37 کشور بدون نیاز به ویزا دارد.

بیشتر بخوانید: عفو و مرخصی زندانیان ماه رمضان 1400

در لیست زیر، بهترین پاسپورت های دنیا در سال 2021 را بر اساس شاخص Arton Capital’s Passport معرفی می‌کنیم.

  1. آلمان (134 کشور)
  2. سوئد، فنلاند، اسپانیا، نیوزیلند (133 کشور)
  3. دانمارک، نروژ، سوئیس (132 کشور)
  4. هلند، فرانسه، پرتغال، اتریش، لوکزامبورگ، ایتالیا، یونان، ایرلند، بریتانیا (131 کشور)
  5. بلژیک، لهستان، لیتوانی، مجارستان، ژاپن، کره جنوبی (130 کشور)
  6. اسلوونی، جمهوری چک، استونی، لتونی، ایسلند (129 کشور)
  7. مالت، اسلواکی، استرالیا (128 کشور)
  8. قبرس، لیختن اشتاین (127 کشور)
  9. کرواسی، رومانی (126 کشور)
  10. بلغارستان (125 کشور)

این رتبه بندی‌ها نشان‌دهنده‌ی قابلیت تحرک در جهان هستند. در اوج بیماری همه گیری کووید 19 در تاریخ 31 می سال 2020، طبق شاخص پاسپورت توسط Arton Capital، قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان اجازه ورود بدون ویزا به 112 مقصد را داشتند. بلژیک، فنلاند، اتریش، لوکزامبورگ، اسپانیا، ایرلند، انگلستان و سوئیس در آن تاریخ بالاترین رتبه را داشتند. آلمان در آن زمان با دسترسی بدون ویزا به 111 مقصد در رده دوم قرار گرفت.

وقتی این ممنوعیت‌های سفر موقت مربوط به ویروس کرونا را برداشته شوند، آزادی سفر برای دارندگان بسیاری از این گذرنامه‌های قدرتمند متفاوت به نظر می‌رسد و در آن حالت بهتر است که شاخص پاسپورت هنسلی را در نظر بگیریم.

بیشتر بخوانید:

منبع: forbes

نظر شما در خصوص بهترین پاسپورت دنیا 2021 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر