;
coinex

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس (ROG Phone 5) ؛ قیمت و مشخصات فنی

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس از جمله بهترین اسمارت فون های مخصوص گیم است که مشخصات فنی بالارده ای دارد. در ادامه به بررسی این گوشی می پردازیم.

ایسوس از جمله برندهایی است که به تولیدات شگفت انگیزی می‌پردازد. این شرکت معتبر در تلاش است تا بهترین تجربه از بازی را برای کاربران به ارمغان آورد. در این راستا موفقیت‌های بسیاری هم به دست آورده است که آخرین آنها گوشی گیمینگ راگ فون 5 است.

گوشی‌های گیمینگ طرفداران خاص خودش را دارد و کمپانی‌های معتبر در سطح جهان سعی می‌کنند یکی از زیر برندهاشان را به این دسته اختصاص دهند. مثلا در شیائومی نیز شاهد زیربرند بلک شارک هستیم اما ببینیم که ایسوس با سری راگ فون چه برایمان آورده است. این نوشتار به بررسی گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس اختصاص دارد. با تکراتو همراه ما باشید تا به قیمت گوشی راگ فون 5 ایسوس نیز بپردازیم.

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس

پس از رونمایی و عرضه راگ فون 3، شاهد عرضه گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس بودیم. این گوشی یکی از بهترین گوشی های گیمینگ 2021 است و باید بگوییم که کاربران نباید نگرانی از این بابت داشته باشند زیرا چیزی را با حذف نسخه 4 از دست نداده‌اند. در زبان چینی عدد 4 به معنای مرگ است و بنابراین راگ فون 4 زیاد خوشایند چینی‌ها نیست. به همین خاطر شاهد این سری نیستیم.

سری راگ فون 5 دارای سه نسخه مختلف است که در دسته‌های B، C و A قرار دارند. طبیعتا این سه نسخه با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و امتیاز هر یک به پهنای باند و نوع اتصال به شبکه آنها است. نسخه C عضو پایه محسوب می‌شود و حداقل 8 گیگابایت و حداکثر 12 گیگابایت رم و 128 گیگابایت یا 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی دارد.

از طرفی نسخه B دارای 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است. عضو A نیز حداقل 12 گیگابایت و حداکثر 16 گیگابایت حافظه رم خواهد داشت و میزان فضای ذخیره سازی داخلی آن 256 گیگابایت است. حالا می‌دانیم که ایسوس روی میزان رم تمرکز زیادی داشته است. ناسلامتی با یک گوشی گیمینگ رو به رو هستیم.

در ادامه این نوشتار قصد داریم به بررسی گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس بپردازیم و علاوه بر مشخصات فنی این پرچمدار، آن را از زوایای مختلف بررسی نمائیم و ببینیم که قیمت این گوشی به نسبت امکانات آن به صرفه است یا خیر! پس با تکراتو همراه ما باشید. همچنین می توانید برای دیدن بهترین گوشی های گیمینگ میان رده مقاله قبلی مار را بخوانید. در ادامه مشخصات فنی

طراحی و ساخت

از جمله مهم ترین مشخصات فنی ROG Phone 5 طراحی و کیفیت ساخت آن است. راگ فون 5 از جمله بهترین گوشی های چینی 2021 است. طراحی سری گوشی‌های پرچمدار راگ فون برای اکثر طرفداران گیمینگ با گوشی آشنا است. شما به محض دیدن رخ گوشی می‌توانید حدس بزنید که با کدام اسمرات فون رو به رو هستید. سبک طراحی گوشی‌های گیمینگ ایسوس با سایر گوشی‌های این برند بسیار متفاوت است.

بیشتر بخوانید:

گلکسی زد فولد 3 (Samsung Galaxy Z Fold 3) 

گلکسی زد فلیپ 3 (Galaxy Z Flip 3

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس

البته ایسوس معتقد است گوشی‌های گیمینگ نباید ظاهر متفاوت و تعجب آوری داشته باشند بلکه باید از سادگی و قابلیت حمل آسان برخوردار باشند تا بتوان در هر مکان و زمانی از آنها استفاده کرد. مثلا راگ فون 3 را فرض کنید! این گوشی گیمینگ به قدری ساده طراحی شده بود که به راحتی می‌توانستید با خود به هر مکان رسمی ببرید بی‌آنکه کسی متوجه شود در حال بازی کردن هستید.

در سری جدید راگ فون شاهد طراحی‌های خشن و زاویه‌های نوک تیز کمتری هستیم. از طرف دیگر سطح خنک کننده و بخش‌های فلزی هم نسبت به قبل کمتر شده است. ایسوس در نسل جدید گوشی گیمینگ خود از عناصر تجاری و اشکال هندسی زیباتری استفاده کرده است که به نظر شیک و جذاب می‌آید.

در پنل پشتی راگ فون 5 شاهد تعبیه یک نمایشگر با ماتریس نقطه‌ای نه چندان بزرگ هستیم که در بک گراند لوگوی ROG است. در کل سازندگان این اسمرات فون گیمینگ در تلاش بوده‌اند تا یک گوشی فوق العاده زیبا و طراحی یونیک و در عین ساده ارائه نمایند که موفق بوده‌اند.

یکی از جذابیت‌های گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس، وجود دو فلاش ال ای دی آر جی بی (RGB LED) است که با آن می‌توانید در پنل پشتی هر رنگی را که خواستید به نمایش درآورید. چراغ‌های ریز درون پنل پشتی قادر به نمایش ترکیب رنگ‌های آر جی بی جالبی هستند که عموما در کیس‌های گیمینگ نیز دیده می‌شوند.

از دیگر بخش‌های مهم در طراحی و ساخت راگ فون 5، طراحی داخلی این گوشی است. یک گوشی گیمینگ به زودی داغ می‌کند و خنک کردن آن می‌تواند گاها مشکل ساز شود. مثلا ما در گوشی‌های رده پوکو که عموما از سخت افزار خوبی برخوردارند، شاهد داغ شدن بیش از حد گوشی هستیم.

حالا فرض کنید وقتی که گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس، مجهز به قدرتمندترین تراشه کوالکام اعظم است، داغ شدن چقدر می‌تواند مسئله ساز باشد! چیپست درون راگ فون 5 نسخه اورکلاک شده و بروزشده اسنپدراگون 888 است و این مشکل را مضاعف خواهد کرد.

ایسوس برای سری جدید گوشی گیمینگ خود از مجرای سطحی روی گوشی استفاده نکرده است. پنل پشتی این گوشی شیشه‌ای است و حالا سخت افزار و قلب تپنده آن در مرکز گوشی تعبیه شده‌اند. چنین طراحی از سوی مهندسان کارورزیده ایسوس به دلایل مختلفی است که یکی از آنها کاهش وزن و توزیع متوازن سنگینی آن است.

بیشتر بخوانید:

گوشی شیائومی ردمی نوت 10 (Redmi Note 10) 

گوشی شیائومی ردمی 9 (Xiaomi Redmi 9)

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس
مشخصات فنی راگ فون 5 ایسوس

از دیگر مزایای این طراحی این است که گرمایی که ناشی از فعالیت زیاد است، به جای محبوس شدن در گوشی از پنل پشتی خارج می‌شود و نتیجتا هنگام کار با گوشی دست‌های کاربر داغ نمی‌شود و هوای گرم از میانه گوشی خارج خواهد شد.

برای خنک کردن گوشی نیز ایسوس از قطعه‌ای به نام AeroActive Cooler استفاده کرده است که دقیقا در مرکز پنل پشتی تعبیه شده است. این خنک کننده دمای گوشی را حدودا 15 درجه و دمای تراشه را تا حدود 10 درجه سردتر می‌کند. عملکرد کلی گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس خوب است و مشکل داغ شدن مسئله‌ای برای این پرچمدار نیست.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌هایی که ایسوس روی آن تمرکز زیادی می‌کند، نحوه چینش و تعبیه دکمه‌های مختلف روی فریم‌ها است. از جمله طراحی‌های این شرکت برای گوشی ساید پورت یا پورت کناری است که امضای ایسوس به حساب می‌آید و نهایتا برای این است که گیمرها لوازم جانبی را به راحتی به آن متصل کنند.

نمایشگر

از جمله مشخصات فنی ROG Phone 5 صفحه نمایش خوب این گوشی است. شابد بتوان گفت که یکی از بهترین نمایشگر گوشی 2021 از آنِ راگ فون 5 است. خوشبختانه ایسوس از آن شرکت‌هایی است که حداقل برای گوشی‌های گیمینگ خود کم و کاستی نمی‌گذارد و در تلاش است تا بهترین نسخه موجود خود را عرضه کند. البته به همان میزان هم گوشی‌های گیمینگ این برند، گران است و هر کسی توان خرید آنها را ندارد.

راگ فون 5 در حال حاضر از جمله اسمارت فون‌هایی است دارای بهترین و با کیفیت‌ترین نمایشگر است. صفحه نمایش این گوشی 6.67 اینچی است و نوع پنل آن اُولد است. نرخ تازه سازی این گوشی مانند نسخه‌های قبلی 144 هرتزی است و رزولوشن نیز طبیعتا فول اچ دی پلاس است.

اصولا نمایشگر در گوشی‌های گیمینگ از اهمیت زیادی برخوردار است و باید قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی داشته باشد که در دیگر گوشی‌ها دیده نمی‌شود. گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس نیز چنین مشخصه‌هایی دارد. پنل پشتی این گوشی را سامسونگ می‌سازد و نسب تصویر 9: 20.4 در اخیتار کاربر قرار می‌دهد.

در نمایشگر این اسمارت فون نیز شاهد قالیت E4 هستیم. این فناوری در واقع چیزی است که سامسونگ ساخته است و مکانیسم آن به این شکل است که موجب روشنایی بیشتر، کنتراست بالاتر و دقت رنگ بیشتر می‌شود. با این اوصاف، یک گوشی گیمینگ دیگر چه می‌خواهد؟!

بیشتر بخوانید:

آیفون 13 پرو مکس (Apple iPhone 13 Pro Max) 

گوشی شیائومی می 1 لایت (Xiaomi Mi 11 Lite) 

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس
مشخصات فنی ROG Phone 5

از جمله مهم‌ترین قسمت های گوشی و علی الخصوص صفحه نمایش یک گوشی گیمینگ، نرخ نوسازی آن است. در اکثر گوشی های عادی شاهد نرخ نوسازی 120 هرتز یا در برخی مواقع 90 هرتزی هستیم. نرخ 120 هرتز مسلما کیفیت بهتر و سرعت بیشتری را در اخیتار کاربران می گذارد اما نرخ 120 هرتز برای یک گوشی گیمینگ کم است.

استفاده از چنین نرخ نوسازی در گوشی‌ها با مشکلات خود همراه است و هنوز باگ‌هایی دارد که مرتفع نشده. یکی از بالاترین رفرش ریت‌ها را در بازار، گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس دارد. یکی از مشلاتی که گوشی‌های با نرخ نوسازی بالا دارند، تخلیه باتری است که خوشبختانه در راگ فون 5 با نرخ 144 هرتزی شاهد چنین امری نیستیم.

شما در این اسمارت فون می‌توانید به چهار نرخ متغیر دسترسی داشته باشید نرخ 60 هرتز، 120 هرتز و 144 هرتز و البته حالت چهارم، اتوماتیک است که به تناسب نوع محتوا تغییر می‌کند. در کل در زمینه نمایشگر شاهد تجربه خوبی هستیم.

دوربین

نباید در یک گوشی گیمینگ زیاد روی بخش دوربین حساب باز کنیم اما ظاهرا گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس در این زمینه هم عملکرد خوبی خواهد داشت. لنز اصلی و واید این گوشی 64 مگاپیکسلی است و از قابلیت کواد بایر بهره می‌برد. گشودگی دیافراگم آن 1.8 است و در کل مشخصات دندان گیری ندارد.

متاسفانه در لنز اصلی نه خبری از فوکوس خودکار است و نه لرزشگیر نوری تصویر! تنها یک فلاش ال ای دی در آن دیده می‌شود. لنز فوق عریض 13 مگاپیکسلی است که با زاویه بالاتر تصاویر نسبتا خوبی ثبت می‌کند. زاویه این لنز 125 درجه است و نوع آن اُمنی ویژن است.

در قاب جلویی نیز شاهد تعبیه یک لنز 24 مگاپیکسلی کواد بایر هستیم و باز هم مشخصات فنی هیجان انگیزی مانند فوکوس خودکار ندارد و تنها با یاری کواد بایر می‌توان تصاویر خوبی ثبت کرد و از عملکرد کلی راضی بود.

در خصوص لنز 64 مگاپیکسلی باید بگوییم که چیز تازه‌ای ندارد و همانی است که در سایر پرچمداران به کار گرفته شده و البته حساب خود را پس داده است. تصاویر ثبت شده با این لنز کیفیت و وضوح خوبی دارند. جزئیات در آنها بالاست و گستره داینامیکی و دقت رنگ خوبی هم دارند.

بیشتر بخوانید:

آیفون 13 پرو (Apple iPhone 13 Pro)

آیفون 13 و آیفون 13 مینی (Apple iPhone 13 Mini)

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس
مشخصات فنی راگ فون 5 ایسوس

شرایط لنز فوق عریض نیز همین است. یک لنز اولترا واید خوب که تصاویر پرتره خوبی ثبت می‌کند ولی به علت نبود لنز عمق سنج، کمی تار شدن تصاویر و عملیات بوکه سازی با مشکل مواجه می‌شود.

در خصوص دوربین 24 مگاپیکسلی سلفی هم بگوییم که تصاویر در سطح سیار خوبی قرار دارند. گشودگی دیافراگم این گوشی 2.0 است و کیفیت و جزئیاتی خوبی دارد ولی اگر در این لنز از فوکوس خودکار بهره گرفته می‌شد، مطمئنا تصاویر بهتری ثبت می‌شد. اگر به دنبال بهترین دوربین گوشی 2021 می‌گردید بهتر است دور گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس را خط بکشید.

سخت افزار

در ادامه بررسی مشخصات فنی ROG Phone 5 به سخت افزار آنها می‌رسیم. مهم‌ترین مولفه تاثیرگذار یک گوشی گیمینگ بدون شک، تراشه موجود در آن است. تمامی پردازش‌های گرافیکی و پردازنده‌های مرکزی باعث می‌شوند تا یک بازی به راحتی اجرا شود. ایسوس در نسل جدید گوشی گیمینگ خود از نهایت چیپست موجود در بازار استفاده کرده است. بدون شک باید بگوییم که بهترین تراشه موبایل 2021 در دل این گوشی است.

این تراشه اورکلاک شده است و ایسوس نیز تلاش می‌کند از چیپستی بهره ببرد که تمامی نیازهای گوشی سطح بالایش را مرتفع کند. کوالکام نیز به عنوان شرکت تامین کننده این تراشه‌ها در تلاش است تا قطعات موجود در تراشه‌ها را بهینه سازی کند تا اطلاعات بیشتری محاسبه شود و بتوان با سرعت و کیفیت بهتری به بازی پرداخت.

یکی از موفقیت‌هایی که شرکت‌های تولیدکننده تراشه در صدد دستیابی به آن هستند، کاهش لیتوگرافی تراشه‌ها است. تاکنون کمترین لیتوگرافی ساخته شده 5 نانومتری بوده است و کمپانی‌های بزرگ در تلاش‌اند تا آن را به کمترین میزان برسانند.

قلب تپنده ایسوس راگ فون 5، تراشه اسنپدراگون 888 است که در حال حاضر از جمله بهترین تراشه‌های موجود در بازار است. البته هم اکنون چیزی تا عرضه و رونمایی از اسنپدراگون 898 باقی نمانده اما فعلا جایگاه نخست در دست همین تراشه است.

اورکلاک کردن این تراشه باعث شده تا بتوانید از تمامی امکانات و قابلیت‌های گرافیکی آن استفاده کنید. شاید بهتر باشد که یک کمپانی انحصاری به تولید تراشه‌های اختصاصی برای گوشی‌های گیمینگ بپردازد اما باید بگوییم که در حال حاضر بهتر از کوالکام و tsmc وجود ندارد. گر چه مدیاتک و اگزینوس نیز در جای خود از بهترین‌ها هستند.

این تراشه دارای 8 هسته است که یک هسته 2.84 گیگاهرتزی، سه هسته 2.42 گیگاهرتزی و چهار هسته 1.80 گیگاهرتزی دارد. کاژول گرافیکی این تراشه آدرنو 660 است که به راحتی سنگین ترین بازی‌ها را پردازش و اجرا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با شیائومی می 11 لایت

مقایسه پوکو ایکس 3 پرو با سامسونگ گلکسی A52

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس

نرم افزار

گوشی‌های گیمینگ، معمولا لانچر اختصاصی و شخصی سازی شده خود را دارند. تا بدین جای کار ایسوس با گوشی‌های گیمینگ راگ فون خود توانسته است رضایت حداکثری کاربران را جلب نماید و رابط کاربری جذابی را در اختیار ایشان قرار دهد.

همان‌طور که گفتیم هدف ایسوس طراحی یک گوشی ساده بوده و نمی‌خواسته کاربران به هنگام کار با آن به مشکل بر بخورند. به همین خاطر شاهد رابط کاربری و فضایی هستیم که تمام کاربران می‌توانند با دیدن بخش‌های مختلف آن به راحتی بدانند که هر قسمت به چه کار می‌آید و باید با آن چه فعالیتی انجام داد. نام رابط کاری یا لانچر این گوشی ROG UI است و مبتنی بر اندروید 11 خواهد بود.

باتری

اگر یک گوشی گیمینگ، باتری قدرتمندی نداشته باشد، مسلما محبوبیت چندانی میان گیمرها نخواهد داشت. در گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس، یک باتری 6000 میلی‌آمپری ساعتی، وظیفه تامین انرژی این گوشی را بر عهده دارد که جزو بهترین باتری گوشی 2021 است. ایسوس در واقع شعاری تحت عنوان «دوام و طول عمر بالا» برای باتری خود دارد.

این باتری غول پیکر با حداقل سرعت 30 وات و خداکثر 65 واتی شارژ می‌شود و باتری بزرگ آن ماندگاری بالاتری هم خواهد داشت. زمانی که شارژر 30 واتی سریع وارد عمل می‌شود، شاهد روند شارژر شدن با سرعت بالایی هستیم و در واقع باعث می‌شود که باتری با گرمای کمتری شارژ شود.

راگ فون 5 در کنار دو فست شارژ خود از شارژر معکوس 10 واتی بهره‌مند است. همچنین از پاور دلیوری 3.0 و فست شارژ 5 پشتیبانی می‌نماید و در کل این قابلیت‌ها در کنار باتری 6000 میلی‌آمپری آرزوی هر گیمری را برآورده می‌کند.

جمع بندی

گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس
مشخصات فنی ROG Phone 5

گوشی‌های گیمینگ ایسوس بی‌نظیر و بی‌همتا هستند به طوری که هیچکس قادر به تجربه مشابه بازی روی این گوشی با سایر اسمارت فون‌ها نیست. زنجیره تولید راگ فون تا کنون چهار اسمارت فون مخصوص گیمینگ ساخته است که در واقع بی‌نظیر بوده‌اند. مشخصات فنی ROG Phone 5 را بررسی کردیم و حالا به جمع بندی می‌رسیم.

از این گوشی نه تنها در بازی بلکه در تمامی فعالت‌های روزانه تان می‌توانید استفاده کنید. گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس صرفا یک گوشی گیمینگ نیست بلکه اسمارت فونی پرچمدار است که می‌تواند هم نیازهای افراد عادی و دوستدار گیم را برآورده کند و هم قادر به ارضای نیاز کاربران حرفه‌ای دنیای گیم است. در نهایت باید بگوییم که قیمت گوشی راگ فون 5 ایسوس در بازار حدود 800 دلار است که به نظر منصفانه می‌آید.

همچنین می‌توانید برای دیدن گوشی‌های گیمینگ میان رده سری به نوشتارهای پیشینی ما تحت عنوان گوشی شیائومی پوکو اف 3 و گوشی شیائومی پوکو X3 پرو  بیندازید. قیمت این سری از گوشی‌ها مقرون به صرفه‌تر است. با بررسی گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس و مشخصات فنی راگ فون 5 ایسوس همراه شما بودیم.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص گوشی گیمینگ راگ فون 5 ایسوس چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    800 دلار یعنی رنج میان رده حساب میشه ؟؟ !!

    پاسخ