;
coinex

آهنگ های شب یلدا 1400 ؛ آهنگ جدید یلدایی چی گوش بدیم؟

در این گفتار قصد داریم لینک دانلود جدیدترین آهنگ های شب یلدا 1400 را در اختیار شما بگذاریم؛ یلدای امسال با چه آهنگ‌هایی خاطره بسازیم؟

شب یلدا که با نام شب چله نیز شناخته می‌شود، طولانی‌ترین شب سال است که از قدیم الایام ایرانیان در این شب جشن می‌گیرند. تاریخ شب یلدا و قدمت آن به حدود هفت هزار سال بازمی‌گردد و تا به امروز یکی از باستانی‌ترین رویدادهای ایران است.

مردم در سراسر ایران در شب چله برای جشن و شب نشینی به خانه‌های یکدیگر می‌روند و سعی می‌کنند این سنت کهن را حفظ کنند. حال در یلدای امسال، بد نیست با بهترین آهنگ های شب یلدای سال 1400 خاطره بسازیم. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن مروری بر تاریخچه این شب، آهنگ های شب یلدا 1400 را در اختیار شما بگذاریم.

آهنگ های شب یلدا 1400

یکی از جشن‌های قدیمی ایران که از دوران اجداد برای ما به یادگار مانده، جشن شب چله است. این شب از تمام شب‌های سال بلندتر است و اجداد ما هر سال آن را جشن می‌گرفته‌اند.

در واقع شب یلدا از غروب آفتاب در آخرین روز پاییز یعنی ۳۰ آذر آغاز شده و با طلوع آفتاب در اول دی ماه به پایان می‌رسد. از این رو، تاریخ شب یلدا ۱۴۰۰ سه‌شنبه ۳۰ آذر برابر با ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ میلادی و ۱۶ جمادی‌الاولی ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود.

مطمئنا همه ما ایرانی‌ها در شب‌های یلدا خاطرات دل انگیزی داریم و هرکس که در ایران درس خوانده، حداقل یکبار در دوران کودکی درباره شب یلدا و دورهمی‌های آن انشا نوشته است.

جدا از این، جمع شدن فامیل، نشستن دور کرسی و خوردن میوه و آجیل‌های شب یلدا و گوش دادن به داستان از جمله کارهاییست که شب یلدا را در ذهن‌ها ماندگار‌تر می‌کند. در این میان گوش دادن به موسیقی‌های شاد یلدایی نیز فضا را بیش از این دل انگیز می‌کند.

با این حال، جدا از تمام انشاهایی نوشتیم و شادی‌های شب یلدا، چقدر درباره این شب اطلاعات داریم؟ اصلا شب چله یعنی چه؟

شب چله چیست و یلدا به چه معناست؟

آهنگ های شب یلدا 1400

به زبان ساده، شب چله همان شب یلداست و از آنجایی که از فردای این شب، چله بزرگ زمستان آغاز می‌شود به آن شب چله می‌گویند. در دوران قدیم، ایرانیان از یک تقویم کلی نگر برای امور کشاورزی و دامپروری استفاده می‌کردند که در آن، دو موقع از سال به نام چله شناخته می‌شد؛ چله تابستان که از تیر و چله زمستان که از دی‌ماه آغاز می‌شد. چله‌ها هر کدام به دو دوره تقسیم می‌شدند؛ چله بزرگ و چله کوچک. چهل روز ابتدایی را چله بزرگ و بیست روزِ بعد را چله کوچک می‌نامیدند.

چله بزرگ زمستان که درست بعد از شب یلدا آغاز می‌شود؛ شروع زمستان است و شدت سرما در آن بیشتر است. چله بزرگ تا دهم بهمن طول می‌کشد. پس از آن، چله کوچک شروع و تا اول اسفند ادامه دارد. شدت سرما در چله کوچک کمتر است و آسیب کمتری هم می‌رساند. چهار روز پایان چله بزرگ، و چهار روز آغاز چله کوچک را، چهار چهار می‌گویند که نهایت شدت سرما در این مدت اتفاق می‌افتد.

اما واژه یلدا، ریشه در زبان سُریانی دارد و به معنای زایش و تولد است. سریانی زبانی بود که بین مسیحیان رواج داشت.

ابوریحان بیرونی، دانشمند سرشناس ایرانی از شب یلدا با نام میلاد اکبر یاد می‌کند و منظور از این نام را میلاد خورشید دانسته است. کتاب آثار الباقیه نوشته اوست. کتاب به عربی نوشته شده و در حال حاضر، چند ترجمه فارسی از آن منتشر می‌شود. ابوریحان در این کتاب گاه‌شماری و تقویم اقوام مختلف را بررسی کرده است.

جالب است بدانید مشخص نیست که واژه یلدا چه زمان و چطور وارد زبان فارسی شده است. از تاریخ این‌طور بر‌می‌آید که مسیحیان اولیه که در روم زندگی سختی داشتند و عده‌ای از آنان به ایران مهاجرت می‌کنند. به علت نزدیکی فرهنگی، این واژه سریانی به فارسی راه پیدا می‌کند.

تاریخچه‌ی شب یلدا

آهنگ های شب یلدا 1400

تاریخچه‌ی شب یلدا به دوران باستان بر‌می‌گردد اما قدمت دقیقش مشخص نیست. برخی باستان‌شناسان با استناد بر ظروف سفالی دوره پیش از تاریخ با نقوش حیوانیِ ماه‌های ایرانی مانند قوچ و عقرب، شب یلدا را هفت هزار ساله می‌دانند. هرچند این نقش‌ها در کتیبه‌های باستان‌شناسی کمیاب‌اند اما برخی باستان‌شناسان معتقدند می‌شود آیین مربوط به شب یلدا را تا هفت هزار سال قبل، ردیابی کرد.

گذشته از این‌ها، آنچه به‌عنوان شب یلدا رسمیت یافته، به حدود ۵۰۰ سال، قبل از میلاد برمی‌گردد. یلدا در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان، وارد شده است. تقویمی که برگرفته از گاه‌شماری بابلی‌ها و مصری‌ها ست.

ابوریحان بیرونی دانشمند قرن چهارم هجری شمسی در آثار الباقیه درباره‌ی شب یلدا می‌گوید:

و نام این روز میلاد اکبر است و مقصود از آن، انقلاب شَتوی (زمستانی) است. گویند در این روز، نور از حد نقصان به حد زیادت خارج می‌شود و آدمیان به نَشو و نما آغاز می‌کنند و پری‌ها (دیوها) به ذَبول و فنا روی می‌آورند.

با توجه به مدارک رومی، در ایران باستان چنین برگزار می‌شده که افراد پاکدامن به تپه‌ای رفته، با لباسی نو و مراسمی ویژه از آسمان می‌خواستند که آن رهبر بزرگ را برای رستگاری آدمیان بفرستد؛ باور داشتند که نشانه‌های زایش آن ناجی، ستاره‌ای است که بالای کوهی به نام کوه فیروزی که درخت بسیار زیبایی داشته است (سرو یا کاج) پدیدار خواهد شد و موبد بزرگ برای همین نیایش می‌خوانده که قسمتی از آن در «بهمن یشت» مانده است: «آن شب که سرورم ظهور کند، نشانه‌ای از ملک آید، ستاره‌ای از آسمان ببارد، همان‌گونه که رهبرم از راه برسد و ستاره‌اش نشان نماید.

حال که نگاهی به تاریخچه شب یلدا و معنی آن انداختیم، به سراغ آهنگ های شب یلدا 1400 می‌رویم. برای دانلود آهنگ جدید یلدای 1400‌ همراه ما باشید.

آهنگ جدید یلدای 1400‌

امسال نیز همانند سال‌های گذشته، آهنگ‌های جدید و شاد متعددی منتشر شده است تا در لحظات شاد و خاطره انگیز خود به آنها گوش دهید. برای دانلود بهترین آهنگ های شب یلدای سال 1400 کافیست بر روی لینک زیر زده و وارد کانال تلگرامی ما شوید تا به آهنگ‌های شاد و جدید دسترسی پیدا کنید.

برای دانلود آهنگ جدید یلدای 1400‌ از کانال تلگرامی ما اینجا کلیک کنید

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص آهنگ های شب یلدا 1400 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر