;
coinex

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست و نحوه ساخت آن چگونه است؟

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست ، سوالی است که قصد داریم در مقاله امروز به آن بپردازیم. پس اگر شما هم مشتاق هستید که نحوه ساخت کریپتو پانک را بدانید، با تکراتو همراه باشید.

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست ؟ از سوالات مهمی است که افراد علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال و NFTها باید پاسخ آن را بدانند و با نحوه ساخت این NFTها آشنا باشند. ما هم امروز تصمیم داریم که ماهیت کریپتو پانک و همچنین آموزش ساخت Crypto Punk را به ساده‌ترین شکل به شما عزیزان بگوییم.

سه سال پیش، دو توسعه‌دهنده نرم‌افزار، یک پروژه هنری عجیب و غریب را به کمک یکدیگر ساختند که «کریپتو پانک»‌ (Crypto Punk) نام داشت. از تمام جنبه‌های عجیب و مختلف این پروژه هم بگذریم، کریپتو پانک توانست سوال جدی و جالبی را برانگیزد.

«آیا می‌توان خطوطی از کدها را به احساس مالکیت معنی‌دار و درستی تبدیل کرد؟» به زبان ساده، آن‌ها قصد داشتند بدانند که آیا می‌شد با استفاده از کد‌های نوشته‌شده،‌ مالکیت حقیقی چیزی را به کسی داد؟

این ایده آنقدر دیوانه‌کننده بود که به قول آن‌ها، به «یک جهش مفهومی» احتیاج داشت. به دلیل همین جذابیت‌هاست که امروز افراد در پی آنند که بدانند کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست و چطور می‌توان به آن دست یافت.

سه سال بعد، یعنی حالا، از آن پروژه عجیب و غریب به‌عنوان آغاز جنبش کریپتو آرت (CryptoArt) یا هنر کریپتو یاد می‌کنند! «نوح دیویس» متخصص هنر معاصر بعد از جنگ نیویورک نیز در وصف کریپتو پانک می‌گوید: «کریپتو پانک‌ها، آغاز و فرجام جنبش هنری کریپتو هستند.»

امروزه نه‌تنها می‌توان این آثار هنری دیجیتالی مهم را شناخت، بلکه می‌توان نحوه ساخت کریپتو پانک را هم به‌خوبی یاد گرفت. پس بدین ترتیب شما می‌توانید از هر کجای جهان به ساختن آن‌ها مشغول شوید و از این طریق، درآمدزایی خوبی داشته باشید. اگر شما هم می‌خواهید این آثار را بهتر شناخته و بدانید که چگونه کریپتو پانک بسازیم ، با تکراتو همراه باشید.

کریپتو پانک (Crypto Punk)

کریپتو پانک‌ها هر روز معروف و معروف‌تر می‌شوند و این مسئله نه‌تنها به یک مکان، بلکه در کل جهان گسترش یافته است. امروزه، مدل‌های تجاری، هنرمندان و افراد مشهور و همچنین افراد تأثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی یا همان اینفلوئنسرها نیز به این هنرهای کریپتویی روی آورده‌اند.

آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست و با نحوه ساخت کریپتو پانک نیز آشنایی دارند. این افراد، کریپتو پانک‌ها را در کل جهان بیش از پیش گسترش داده و آن‌ها را در معرض فروش‌های عمده قرار می‌دهند.

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

بدین ترتیب با تأیید و تبلیغ افراد مشهور، طرفداران آن‌ها هم از سرتاسر جهان به خرید و فروش کلیه دارایی‌های دیجیتالی در پلتفرم‌هایی همچون این بازار NFT شناخته‌شده، علاقه‌مند می‌شوند. حالا شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که چگونه کریپتو پانک بسازیم ؟

ما در ادامه پاسخ آن را به‌طور کامل به شما می‌گوییم. اما پیش از آنکه به نحوه ساخت کریپتو پانک بپردازیم، باید شما را با مفهوم‌های مهمی همچون NFT و چند اصطلاح مهم دیگر، آشنا کنیم.

بیشتر بخوانید:

نحوه خرید زمین در سندباکس (SandBox)

آموزش سرمایه گذاری در متاورس

توکن غیرقابل معاوضه یا NFT چیست؟

توکن‌های غیرقابله معاوضه (NFT)، تمایلات هنری و ظریف حوزه‌های غیرمتمرکزسازی هستند. این توکن‌ها به تولید‌کنندگان محتوا اجازه می‌دهند تا خلاقیت خود را در سرتاسر جهان گسترش دهند. حتما شما هم نام این توکن‌های جالب را زیاد شنیده‌اید.

در حقیقت NFTها را به‌دلیل قابلیت آن‌ها برای دسترسی به طیف بسیار گسترده‌ای از زمینه‌های مختلف از جمله هنر، مصنوعات، دامنه، متاورس، بازی و آیتم‌های ورزشی، می‌شناسند. NFTها حالا با استفاده از زنجیره‌های مختلف، در حال کشف موارد استفاده خود در تمایلات کریپتویی حال حاضر هستند.

حالا که با این توکن‌های جالب آشنا شدید، بهتر می‌توانید متوجه شوید که کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست و آموزش ساخت Crypto Punk به چه صورت است. در عین حال اگر می‌خواهید بیشتر بدانید که توکن غیرقابل تعویض چیست (NFT) ، می‌توانید به این مقاله نیز سر بزنید.

آشنایی با کریپتو پانک (Crypto Punk)

کریپتو پانک (Crypto Punks)، یک پلتفرم مالکیت دارایی بلاک چینی است. این پلتفرم 10,000 کاراکتر قابل جمع‌آوری متفاوت دارد و کار آن، ذخیره شواهد و مدارک مالکیت افراد در بلاک چین اتریوم محسوب می‌شود. توکن کریپتو پانک،‌ یکی از اولین نمونه‌های «توکن غیرقابل معاوضه» در شبکه بلاک چین اتریوم به‌شمار می‌رود.

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

این توکن با استاندارد ERC-721 سازگاری دارد که عمده هنرهای دیجیتالی و کلکسیون‌های دیجیتال را اداره می‌کند. نکته‌ای که به درک پاسخ سوال «چگونه کریپتو پانک بسازیم » کمک زیادی می‌کند، آن است که ماهیت اصلی کریپتو پانک را بدانیم.

در حقیقت Cryptopunks مجموعه‌ای از 10,000 کاراکتر قابل‌جمع‌آوری است که به‌صورت کاملا تصادفی ساخته شده‌اند. کاربران شبکه اتریوم می‌توانند هرکدام از آیتم‌های این مجموعه گسترده را به‌صورت کاملا رسمی گرفته و نگه دارند.

در واقع، هرکسی که یک کیف پول ارز دیجیتال اتریومی داشت، می‌توانست این آیتم‌ها را به‌صورت رایگان داشته باشد! اما متأسفانه تمام این 10,000 آیتم کلکسیونی فورا برداشته شدند و الان چنین امکانی وجود ندارد. البته این بدین معنا نیست که شما نمی‌توانید آیتم‌های کریپتو پانک را داشته باشید.

شما می‌توانید پس از آنکه دانستید کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست ، آن‌ها را از طریق بازار NFT و از شخصی در این بازار، خریداری کنید. این آیتم‌ها به‌صورت خودکار در تکنولوژی بلاک چین قرار می‌گیرند. شما می‌توانید از این بازار NFT برای خرید توکن‌ها، شرطبندی بر روی آن‌ها و یا حتی عرضه آن‌ها برای فروش، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

متاورس چیست و چگونه وارد Metaverse شویم؟

زمین مجازی چیست و سرمایه گذاری در متاورس چگونه است؟

انواع مختلف NFTهای کریپتو پانک

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

حالا که با کلیت کریپتو پانک‌ها آشنا شدید، گام بعدی در یادگیری آموزش ساخت Crypto Punk آن است که انواع مختلف این NFTها را بشناسید. به‌طور کلی 5 دسته از کریپتو پانک‌ها وجود دارند. این توکن‌ها را بر اساس امکانات و تجهیزات جانبی یا وسایلی که دارند، تقسیم می‌کنند که عبارتند از:

  • مرد
  • زن
  • میمون
  • آدم فضایی
  • زامبی

گران‌قیمت‌ترین کریپتو پانک‌ها

یکی دیگر از بخش‌های جالب در شناخت کریپتو پانک‌ها، آشنایی با گران‌قیمت‌ترین‌های آنان است. کریپتو پانک‌ها را با قیمت‌های بالایی که شاید باور نکنید، خریداری می‌کنند. با ما باشید تا گران‌ترین آن‌ها که در روزهای اخیر به فروش رسیده‌اند، در لیست زیر به شما معرفی کنیم.

CryptoPunk 7523

Punk 7523، یک فرازمینی با گوشواره‌های طلا، ماسک صورت پزشکی و کلاه بافتنی قرمز است. شاید شما هم متعجب شوید اما این NFT به قیمت 11.7 میلیون دلار در یک حراجی به میلیاردر بزرگ «شالوم مکنزی» فروخته شد! البته در ادامه بحث کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست ، به موارد دیگری هم همچون این مورد می‌پردازیم.

CryptoPunk 3100

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

دومین کریپتوپانک گران‌قیمت نیز punk 3100 است. این کریپتوپانک دارای سربند سفید و آبی بوده که به همین سادگی با قیمت 7.58 میلیون دلار به فروش رسید.

CryptoPunk 7804

Punk 7804 نیز از پانک‌های بسیار خاص محسوب می‌شود که توانست با قیمت 7.57 میلیون دلار به فروش رود. هرروز توکن‌ها و NFTهای بسیاری با این قیمت‌های باورنکردنی خرید و فروش می‌شوند که چندتا از گران‌قیمت‌ترین‌های آنان را به شما معرفی کردیم. همچنین می‌توانید از اینجا نیز ببینید که پرفروش ترین و گران ترین NFT ها کدامند.

بیشتر بخوانید:

بهترین پروژه های متاورس برای خرید و سرمایه گذاری

آینده متاورس و پیش بینی قیمت ارزهای متاورسی

کریپتوپانک کلون (Cryptopunk Clone) چیست؟

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

کریپتوپانک کلون که در قسمت‌های قبل هم آن را به شما معرفی کردیم، یکی از مهم‌ترین پلتفرم‌ها در آموزش ساخت Crypto Punk است. این پلتفرم از آن دسته پلتفرم‌هایی است که می‌توانید آن را به شکل دلخواه خود تنظیم کنید.

اصلی‌ترین ویژگی کریپتوپانک کلون، همان طور که از نام آن نیز مشخص بوده، آن است که قابلیت‌های جمع‌آوری و کلکسیونی و همچنین تجربه کریپتوی پلتفرم کریپتوپانک را عینا شبیه‌سازی می‌کند. این پلتفرم جالب، کاملا متناسب با سلیقه و خواسته‌های کاربران ساخته شده است.

پس اگر بخواهیم به‌طور خلاصه بگوییم که هدف کلون کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست ، این پلتفرم قصد دارد تا قابلیت‌های موردنیازی را که کاربران آن تعیین می‌کنند، به آن‌ها ارائه دهد.

ویژگی‌های اسکریپت کریپتوپانک کلون

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

  • پلتفرمی بسیار شفاف
  • کاراکترهای ساخته‌شده از صفر تا صد
  • ارائه مدارک مالکیت کامل
  • برخورداری از تراکنش‌های غیرقابل تغییر یا دستکاری
  • NFTهای به‌روز و آخرالزمانی
  • امکان ساخت قراردادهای آواتار توکنیزه و بسته‌بندی شده با ظاهر عجیب و غریب
  • ساخت آواتار مجاز مخصوص به خود
  • کلکسیون کمیاب و بسیار خاصی از لوازم جانبی و تجهیزات
  • کدهای منبعی که هرگز قابل تغییر یا دستکاری نیستند
  • چندین کلکسیون دیجیتال با قدرت‌های مرتب‌سازی جالب و خلاقانه
  • آمار کلی فعال‌ترین افراد

چگونه کریپتو پانک بسازیم ؟

حالا که به‌طور کامل با کریپتو پانک آشنا شدید و مهم‌ترین ویژگی‌های آن را می‌دانید، نوبت آن است که به سراغ آموزش ساخت Crypto Punk برویم. در واقع، نحوه ساخت کریپتو پانک هیچ سختی ندارد و تنها کافی است که نکات ادامه مطلب را با دقت تمام مطالعه کنید.

همان طور که می‌دانید توکن‌های کریپتو پانک، هنرهای پیکسلی با تصاویر 24×24ای از آواتارهای خاص هستند. با این اوصاف پس اگر بخواهید NFTهایی مانند کریپتوپانک بسازید، باید طبق مراحل زیر عمل کنید.

بیشتر بخوانید:

خرید زمین در متاورس چگونه است؟

ارز دیجیتال رادیو کاکا (Radio Caca) و متاورس USM

مرحله اول ساخت کریپتوپانک

اول از همه باید کاملا بدانید که کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست. سپس باید اثر هنری خود را انتخاب کنید. درست مانند کریپتوپانک، شما هم باید آثار دیجیتالی خود را با پس‌زمینه‌ای بسازید و سپس ویژگی‌ها و صفات خاص دیگری را به آواتارهای خود اضافه کنید.

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

ویژگی‌هایی مثل سربند، سیگار، عینک، پس‌زمینه و غیره درست مانند مثال‌هایی که قبل‌تر گفتیم، باعث خاص شدن کار شما می‌شوند. هرچه جلوه کاراکتر ساخته‌شده شما بیشتر باشد، مشتریان بیشتری به سمت آن جذب می‌شوند.

مرحله دوم ساخت کریپتوپانک

پس از تکمیل تمام این کارها و ساخت عکس، سپس باید آن را در فهرست ذخیره کنید. همچنین شما می‌توانید کار خود را با زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب نیز اسکریپت کنید.

مرحله سوم ساخت کریپتوپانک

در کنار ساختن تصویر، کار خود را در یک وبسایت نیز توسعه دهید. زمینه کار خود را در آن توصیف کنید و توضیحات بیشتری درباره پروژه خود به افراد بدهید تا مفهوم کار شما را متوجه شوند.

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

مرحله چهارم ساخت کریپتوپانک

سعی کنید با گستره وسیعی بازاریابی‌های لازم را برای اثر هنری خود انجام دهید. استراتژی‌های کاملا جدیدی را در این راه به کار بگیرید تا بدین ترتیب بتوانید به علاقه‌مندان به NFT از سرتاسر جهان دسترسی داشته و کار خود را با بهترین قیمت‌ها به فروش برسانید.

بیشتر بخوانید:

متاورس بلاکتوپیا (Bloktopia)

آموزش کسب درآمد از متاورس

مرحله آخر ساخت کریپتوپانک

حالا دو گزینه برای پیش‌برد کریپتوپانک شما باقی‌مانده است که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای ادامه کار انتخاب کنید. یکی از آن گزینه‌ها این است که صفحه‌ی ضربی (mint) در همان وبسایت بسازید.

برای ساختن این صفحه، ابتدا باید بدانید کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست و سپس باید قابلیت ادغام کیف پول را راه‌اندازی کنید. این گزینه به کاربران اجازه می‌دهد که به‌راحتی کیف پول‌های حال حاضر خود همچون متاماسک (MetaMask) را وصل کنند تا فورا ضرب توکن‌های خود را آغاز نمایند.

یا به‌جای این راه، شما می‌توانید پروژه خود را به برخی از بازارهای فروش NFT بسیار شناخته‌شده همچون اوپن سی (OpeanSea) یا ریریبل (Rarible) نیز ببرید. شما در این بازارها قادر هستید که NFTهای خود را به‌راحتی به‌فروش برسانید و به موفقیت‌های بزرگی دست یابید. همچنین می‌توانید از این طریق، پلتفرم اوپن سی (OpenSea) و کار با آن را بیشتر بشناسید.

عوامل اساسی در تعیین قیمت NFTهایی همچون کریپتوپانک

حالا که به سوال مهم چگونه کریپتو پانک بسازیم پاسخ دادیم، به‌راحتی با روند آموزش ساخت Crypto Punk آشنا شده‌اید و می‌توانید از همین حالا کریپتوپانک‌های خود را بسازید. اما هدف اصلی از ساختن این NFTها، فروش و درآمدزایی از طریق آن‌هاست.

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

اما چطور می‌توانیم بیشترین درآمد را از NFTهای خود داشته باشیم و کاری کنیم که خریداران پول خوبی بابت توکن‌های ما بدهند؟ ما در این بخش تمام عوامل اساسی در تعیین قیمت این توکن‌ها را خدمت شما بررسی می‌کنیم.

تعداد کلی توکن‌ها

در پروژه‌های NFT همچون کریپتوپانک، تعداد و مقدار باقی‌مانده کاراکتر یا آواتارها باید مشخص شود. مثلا 9999 یا 10,000 یا هر تعدادی که هستند، فرقی ندارد.

کمیاب بودن

حالا که می‌دانید کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست ، قطعا متوجه هستید که کمیاب بودن آن‌ها چقدر در قیمتی که دارند، تأثیرگذار است. نباید تمام آواتارها در درون یک مجموعه، با هم یکسان و برابر باشند.

باید به آن‌ها بر اساس ویژگی‌هایی که دارند، رتبه دهید. سپس باید بر اساس همین میزان کمیاب بودن، رتبه‌ای به هر NFT بدهید و به همین ترتیب، لیستی از رتبه 1 تا 10,000 درست کنید (اگر برای مثال کل آواتارهای شما 10,000 عدد است.)

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

بنابراین هرچه امتیاز کمیاب بودن کاراکترها بالاتر باشد، رتبه کمیابی کاراکتر، پایین‌تر است. هرچقدر هم که رتبه کمیابی کاراکتر پایین‌تر باشد، ارزش NFT بالاتر خواهد بود.

عرضه و تقاضا

تعداد کلی NFTهایی که در کلکسیون شما وجود دارد، نقشی اساسی در تعیین قیمت NFT ایفا می‌کند. عرضه و تقاضا نیز بسته به تعداد توکن‌های شما، می‌تواند از زمین تا آسمان تغییر کند. تقاضا و قیمت به‌صورت مستقیم با یکدیگر تناسب دارند و در صورت بالارفتن تقاضا، قیمت هم افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید:

متاورس تتان آرنا (Thetan Arena) 

متاورس استار اطلس (Star Atlas)

چرا باید NFTهایی همچون کریپتوپانک بسازیم؟

یکی از سوالات مهمی که در این بین پیش می‌آید آن است که چرا باید بفهمیم کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست و نحوه ساخت آن‌ها را یاد بگیریم؟ باید گفت که در ابتدا هدف کریپتوپانک‌ها آن بود که افراد را سرگرم کنند.

اما در روزهای اخیر، قیمت هر پانکی تا میلیون‌ها دلار افزایش پیدا کرده است! از آنجایی که سرمایه‌گذاران بیشتر و بیشتری در روزهای اخیر برای NFTها و کلکسیون‌ها و کارهای هنری بر مبنای NFT وجود دارد، پس حالا یکی از دلایل این امر، درآمدزایی نیز است.

شما با یاد گرفتن نحوه ساخت کریپتو پانک قادر خواهید بود که همچون بسیاری از هنرمندان دیجیتال که میلیونر شده‌اند، از همین طریق به درآمدزایی فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنید.

مزایای راه‌اندازی NFTهای مخصوص خود

ساخت و راه‌اندازی NFTهای مخصوصی که خود شما آن‌ها را درست کرده باشید، مزایای بسیاری به‌همراه دارد که در بخش پیش به موارد کوچکی از آن پرداختیم. قصد داریم در این بخش به دیگر مزایای این کار نیز بپردازیم.

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

  • کریپتوپانک‌ها از آن دسته سرمایه‌گذاری‌هایی محسوب می‌شوند که امروزه افراد بسیار ثروتمندی در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این آواتارهای دیجیتالی سرگرم‌کننده، انقلابی عظیم در صنعت دیجیتال به‌راه انداخته‌اند که شما هم می‌توانید هرچه سریع‌تر به آن‌ها بپیوندید.
  • در حال حاضر بیش از 10,000 کریپتوپانک وجود دارد که در نوع خود منحصربه‌فرد هستند.
  • گران‌ترین کریپتوپانک با قیمت 7 میلیون دلار به فروش رسید که پیش‌تر هم در توضیح آنکه کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست ، به آن پرداختیم. شاید شما هم بتوانید یک روز فروش‌های بسیار خوبی داشته باشید.
  • کم‌قیمت‌ترین کریپتوپانک‌ها تا 37,638 دلار نیز می‌رسند.
  • «شالوم مکنزی» میلیاردر، کریپتوپانک فرازمینی کووید را با قیمت 7 میلیون دلار خریداری کرد.

آمار و ارقامی که در این بخش به شما عزیزان ارائه دادیم، به‌خوبی نشان می‌دهند که NFTهای در دست توسعه‌ای همچون کریپتوپانک، می‌توانند میلیون دلار درآمدزایی را برای شما به ارمغان آورند.

چطور NFTهایی مانند کریپتوپانک را بسازیم؟

روند ساخت NFTهایی همچون کریپتوپانک‌ها به شرح زیر است:

  • انتخاب کار هنری موردنظر
  • انتخاب بهترین بازار NFT
  • افزودن اتر به کیف پول و ساخت NFT‌های کریپتوپانک
  • و در آخر معامله NFTهای کلون کریپتوپانک خود

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست

چطور پلتفرم بازار NFTای همچون کریپتوپانک را راه‌اندازی کنیم؟

  • کیف پول متاماسکی را برای خود راه‌اندازی کنید.
  • چند اتر بخرید.
  • کیف پول خود را به کریپتوپانک کلون اسکریپت وصل کنید.
  • کلکسیون‌های دیجیتال موردنظر خود را انتخاب و خریداری نمایید.
  • همچنین به یاد داشته باشید که به‌دلیل هزینه‌های گس در چنین سرویس‌هایی، برای معامله یک پانک به اتریوم بیشتری هم نیاز دارید.

جمع‌بندی

کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست ، از سوالات ضروری بود که افراد علاقه‌مند به دنیای دیجیتال باید با آن آشنا باشند و به همین دلیل هم در مقاله امروز به آن پرداختیم. انتظار می‌رود که کریپتوپانک در آینده، دنیای بازاریابی دیجیتال را تحت سلطه خود درآورد.

در سال‌های اخیر همه چیز دیجیتالی شده است. به‌علاوه، NFTها کاملا توانسته‌اند که حضور واسطه‌های شخص ثالث را از میان بردارند. این توکن‌ها که به توکن‌های غیرقابل معاوضه معروفند، در شبکه بلاک چینی غیرمتمرکز ساخته شده‌اند تا به همین ترتیب، تجربه تراکنش بسیار راحت و یکپارچه‌ای را به کاربران ارائه دهند.

ما در مقاله امروز یکی از بهترین پلتفرم‌های NFT به نام کریپتوپانک را برای شما عزیزان بررسی کردیم و نحوه ساخت این نوع از NFTها را هم به‌طور کامل به شما آموزش دادیم. شما با استفاده از مقاله امروز می‌توانید به‌راحتی NFTهای کریپتوپانک جذابی ساخته و حتی تا میلیون‌ها دلار از آن‌ها درآمدزایی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

.

منابع: medium, christies

نظر شما در خصوص کریپتو پانک (Crypto Punk) چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر