;
coinex

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 (Web 3.0) ؛ محبوب‌ترین پلتفرم‌های وب 3 کدامند؟

احتمالاً همه شما تا حدودی با پروژه وب 3 آشنایی دارید. در این نوشتار از تکراتو، ما قصد داریم به بررسی بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 بپردازیم. تا پایان همراه ما باشید.

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 شامل موارد بسیار زیادی می‌شوند. بعد از ارائه و عرضه تکنولوژی بلاک‌چین که در بین مردم رواج بسیار زیادی داشت، این صنعت دچار تغییرات وسیعی شد.

این تکنولوژی موجب شد که بسیاری از مفاهیم دچار تغییر شده یا حتی از بین بروند. حتی برخی از افراد می‌گویند که ممکن است بلاک‌چین در آینده مفهوم نهادهای متمرکز را هم از بین ببرد.

بعد از ظهور بلاک‌چین، زمینه برای ارائه برنامه‌ها و تکنولوژی‌های دیگری هم فراهم شد. به دنبال همین فناوری‌ها بود که تکنولوژی دیفای (Defi) و بعد از آن هم وب 3.0 به میدان آمد. کارشناسان اعتقاد دارند که تغییراتی که این تکنولوژی ایجاد می‌کند، ممکن است بسیار با سایر موارد تفاوت داشته باشد.

تا به اینجا با اهمیت بالای این تکنولوژی آشنا شدید. به همین دلیل هم ما قصد داریم در این نوشتار از تکراتو، برخی از بهترین پروژه‌هایی که تکنولوژی وب 3 از آن‌ها حمایت می‌کند را برای شما عزیزان شرح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید و بادقت به این مقاله توجه کرده و از این اطلاعات به بهترین شکل استفاده کنید.

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

اگر با بازار ارزهای دیجیتال و تکنولوژی آشنایی داشته باشید، می‌‎دانید که هر چند وقت یک‌بار، یکی از ارزها موردتوجه افراد قرار می‌گیرد. برای مثال، برای مدتی خاص ما شاهد بودیم که NFTها بسیار موردتوجه مردم قرار گرفت.

از اواخر سال 2021 هم متاورس در میان مردم رایج شد و به سمت آن روی آوردند. تحلیل‌گران اعتقاد دارند که بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 در سال جاری، می‌تواند نظر اکثر مردم و سرمایه‌گذاران را به خود جلب کند.

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

اگر هنوز نمی‌دانید که وب 3 یا نسل سوم وب چیست، می‌توانید مقاله مرتبط به آن را مطالعه فرمایید. در این نوشتار، شما می‌توانید اطلاعات کاملی درباره ویژگی‎‌‎ها و ارزهای وب 3 کسب کنید.

برای اطلاع از این مفهوم، خوب است بدانید که وب 3 یا به بیانی دیگر، اینترنت نسل 3، نوعی اینترنت غیرمتمرکز است که مبتنی بر بلاک‌چین کار می‌کند. علاوه بر این، متاورس و دیفای هم از برنامه‌های محبوب دیگر به شمار می‌روند.

در عصر حاضر، پروژه‌های وب 3 در حال جلو زدن از پروژه‌های وب 2 هستند و بسیاری از مردم به سمت آن‌ها روی آورده‌اند. به‌علاوه، این تکنولوژی‌ها ویژگی‌های مهم فناوری، یعنی غیرمتمرکز بودن را دارند و به همین دلیل هم توانسته‌اند در جامعه نقش مهمی ایفا کند.

تکنولوژی وب 3 این قابلیت را دارد که از اطلاعات و حریم خصوصی کاربران خود تا حد زیادی محافظت کند. به همین دلیل هم بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از این تکنولوژی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت اتریوم در سال 2021

پیش بینی قیمت مونرو 2021

وب 3 چیست؟

یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که شاید برای شما پیش بیاید، این است که اصلاً وب 3 چیست و چه مفهومی دارد؟ در این بخش، به این سؤال شما پاسخ خواهیم داد. اینترنتی که هم‌اکنون همه افراد از آن استفاده می‌کنند، وب 2 نام دارد.

نسخه اول از وب (وب 1) نیز برای تصاویر و متن‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت. برای اطلاع از بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 خوب است بدانید که در اولین نسخه از اینترنت که وب 1 نام دارد، افراد تنها می‌توانستند به متون و تصاویر نگاه کنند.

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

همان طور که متوجه شدید، در تکنولوژی وب 1 کاربران هیچ تعاملی با آن نداشتند و تنها قادر به نگاه کردن متون و تصاویر بودند. در اینترنت وب 2 این شرایط تغییر کرد.

در این تکنولوژی، خریدوفروش مجازی به اوج خود رسید و همچنین رسانه‌های اجتماعی تا حد زیادی موردتوجه کاربران قرار گرفتند. البته این تکنولوژی یک نقطه ضعف داشت و آن هم این بود که امکان سوءاستفاده از حریم خصوصی کاربران بسیار وجود داشت.

شاید اکنون دلیل اضافه شدن وب 3 را بدانید. همان طور که حدس می‌زنید، تکنولوژی وب 3 برای از بین بردن مشکلات وب 2 روانه بازار شد. به بیانی دیگر، می‌توانیم این‌گونه بگوییم که وب 3 برای نشان دادن نسل بعدی اینترنت استفاده می‌شود. مهم‌ترین هدفی که وب 3 به‌خاطر آن پا به عرصه گذاشت، این بود که بتواند قدرت را از شرکت‌های بزرگ گرفته و به خود کاربران بدهد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت شیبا اینو 2021

پیش بینی قیمت کیشو اینو 2021

بهترین ارزهای Web 3.0

بعد از این‌که با مفهوم وب 3 آشنا شدید، وقت آن رسیده که اطلاعاتی درباره بهترین پروژه‌ها و ارزهای این تکنولوژی نیز کنید. لازم به ذکر است که در عصر حاضر، فضای وب 3 بسیار گسترده و متنوع به نظر می‌رسد.

یکی از مهم‌ترین دلایل این موضوع را می‌توان محبوبیت بالای آن دانست. افراد متخصص می‌گویند که شناسایی بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 می‌تواند بسیار دشوار باشد. به‌هرحال، ما تلاش کرده‌ایم که برخی از محبوب‌ترین و بهترین پروژه های Web 3 را برای شما شرح دهیم.

فایل کوین (Filecoin)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

فایل کوین یکی از بهترین پروژه های Web 3 به شمار می‌رود که طرفداران بسیاری دارد. این پروژه غیرمتمرکز که مبتنی بر بلاک‌چین کار می‌کند، می‌تواند داده‌های کاربران را بدون به‌کارگیری سرورهای متمرکز، ذخیره و بازیابی کند. رمزارز مخصوص به این پروژه، FIL نام دارد که آن را می‌توان یکی از بهترین ارزهای Web 3.0 دانست.

برای این‌که کاربران بتوانند از این ارز دیجیتال بهره ببرند، آن‌ها بخش خالی و بلااستفاده هارد دیسک لپ‌تاپ خود را برای ذخیره فایل کوین در نظر می‌گیرند. بدین ترتیب، می‌توان این‌گونه گفت که مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف فایل کوین این است که داده‌های غیرمتمرکز را برای وب 3 ذخیره کند.

نکته مهم دیگری که درباره این پروژه وجود دارد، کارمزد به‌صرفه آن است. پروژه فایل کوین هزینه بسیار کم و به‌صرفه‌ای برای ذخیره داده کاربران در نظر می‌گیرد.

این امر باعث شده که در میان همه پروژه‌ها، فایل کوین برتری داشته باشد و اکثر کاربران تمایل به استفاده از آن را داشته باشند. به‌جز هزینه پایین ذخیره‌سازی، در این پروژه شما مطمئن خواهید بود که اطلاعات شما کاملاً محفوظ خواهد ماند و هرگز نگران این موضوع نخواهید بود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت ایاس 2021

پیش بینی قیمت وینک 2021

هلیوم (Helium)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

یکی دیگر از بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 که به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند، هلیوم نام دارد. توکن بومی این پروژه، HNT است که برای استخراج آن، از تکنولوژی امواج رادیویی استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که هلیوم تأثیر زیادی بر اینترنت اشیاء (loT) دارد. بدین صورت که این پروژه، یک پوشش بی‌سیم را برای دستگاه‌های متصل به این اینترنت را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، ردیاب‌ها و GPSها می‌توانند از امکاناتی که پروژه هلیوم فراهم می‌‎کند، استفاده بهینه ببرند. کاربرانی که می‌خواهند از پوشش بی‌سیم هلیوم بهره ببرند، باید از یک دستگاه هات‌اسپات در محل کار یا منزل خود قرار دهند.

این امر به آن‌ها کمک می‌کند که درآمد غیرفعال داشته باشند. همان طور که گفتیم، رمزارز HNT توکن اصلی این پروژه است که به‌عنوان جایزه به کاربران داده می‌شود.

همچنین خوب است بدانید که این پروژه از مکانیزم اثبات پوشش (Proof of Coverage) استفاده می‌کند. هلیوم این مکانیزم را برای تأیید ارائه پوشش بی‌سیم و همچنین تأیید تراکنش‌های شبکه در هات‌اسپات‌ها بکار می‌گیرد. بدین ترتیب، پروژه هلیوم با استفاده از یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و ساده در اینترنت اشیاء توانسته به یکی از بهترین برنامه‌های وب 3 تبدیل شود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت بیت تورنت 2021

پیش بینی قیمت دنت 2021

آیوتا (IOTA)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

آیوتا یکی دیگر از بهترین پروژه های Web 3 است که برای انتقال داده مورداستفاده کاربران قرار می‌گیرد. این پروژه هم تأثیر زیادی بر اینترنت اشیاء می‌گذارد.

همچنین خوب است بدانید که این پروژه، از دگ (DAG) یا همان گراف جهت‌دار غیرمدور نیز استفاده می‌کند. نکته دیگری که باید درباره این مورد از بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 بدانید، این است که دگ‌ها مزایا و ویژگی‌های بی‌شماری دارند.

شاید برای شما سؤال پیش بیاید که به چه علت کاربران از دگ‌ها استفاده می‌کنند؟ برای پاسخ به این سؤال، باید این‌گونه بگوییم که کاربران برای این از دگ‌ها استفاده می‌کنند که آن‌ها بسیاری از ناکارآمدی‌های موجود بلاک‌چین را ندارد.

برای نمونه، یکی از ناکارآمدی‌های بلاک‌چین این است که شما برای انجام تراکنش‌ها و معاملات باید کارمزدی پرداخت کنید. شما در اکثر تراکنش‌های معاملاتی خود، باید هزینه‌های مازاد پرداخت کنید.

این در حالی است که اگر از دگ‌ها استفاده کنید، نیازی به پرداخت این کارمزدها نخواهید داشت. زیرا دگ‌ها سعی کرده‌اند که این کارمزد را از تراکنش‌ها حذف کنند. این امر موجب می‌شود که مقیاس‌‌پذیری و توان عملیاتی تراکنش‌ها تا حد زیادی افزایش یابد.

بدین ترتیب، شما می‌توانید از دگ‌ها استفاده کرده و داده‌های اشیاء را بدون هیچ‌گونه اصطکاکی روی شبکه پروژه آیوتا انتقال دهید. علاوه بر این، شما با استفاده از آیوتا شما می‌توانید ارزها و داده‌ها را در کمترین زمان و بهترین قیمت، انتقال دهید.

بدین ترتیب، این پلتفرم به شما کمک می‌کند که انواع اقتصادهای دیجیتال را تقویت کنید. توکن محلی این پروژه، MIOTA نام دارد که یکی از بهترین ارزهای Web 3.0 است.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت توکن هولو 2021

پیش بینی قیمت اتریوم کلاسیک 2021

بیت تورنت (BitTorrent)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

بیت تورنت هم یکی از بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 به شمار می‌رود که مبتنی بر بلاک‌چین کار می‌کند. توکن بومی این پلتفرم، BTT نام دارد که به‌عنوان جایزه به کاربران داده می‌شود.

در این پلتفرم، کاربران از فضای بلااستفاده هارد دیسک و منابع محاسباتی خود را برای شبکه در نظر می‌گیرند. بیت تورنت با استفاده از BTT که یکی از بهترین ارزهای Web 3.0 است، کاربران را برای همکاری و مشارکت در اشتراک‌گذاری داده‌ها تشویق می‌کند.

باتوجه‌به تمام موضوعات گفته شده، می‌توانیم این‌طور بگوییم که پروژه بیت تورنت، نوعی پلتفرم برای اشتراک‌گذاری فایل‌های غیرمتمرکز است. به‌علاوه، این برنامه را می‌توان نوعی مرورگر یا استریم نیز دانست. شاید برای شما جالب باشد که بدانید این پروژه در حال حاضر، بیشتر از دو میلیارد کاربر فعال دارد.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت پنکیک سواپ 2021

پیش بینی قیمت بیبی دوج کوین 2021

گراف (The Graph)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

پروتکل گراف هم یکی دیگر از پروژه‌های وب 3 است که برای جست‌وجوی داده‎‎ها در وب نسل سوم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این امر موجب می‌شود که سرعت تراکنش‌ها تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

مهم‌ترین هدفی که گراف می‌خواهد به آن برسد، این است که بتواند به لایه غیرمتمرکزی در اینترنت نسل سوم ایجاد کند. البته نه هر لایه‌ای؛ این برنامه قصد دارد لایه‌ای ایجاد کند که سایر شبکه‌های فناوری نمی‌توانند بر آن غلبه کرده یا آن را دست‌کاری کنند.

بسیاری از افراد اعتقاد دارند که گراف، یکی از بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، شما با استفاده از این پلتفرم می‌توانید در زمان بسیار کمتری دپ‌ها را به بازار عرضه کنید.

بدین ترتیب، این امر باعث می‌شود که در زمان و انرژی برنامه‌های غیرمتمرکز تا حد زیادی صرفه‌جویی می‌شود. توکن بومی این برنامه، GRT نام دارد که برخی اعتقاد دارند که آن را می‌توان یکی از بهترین ارزهای Web 3.0 دانست.

لازم به ذکر است که ایندکسرها (Indexers) در گراف از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. آن‌ها به پردازش جست‌وجوها و اجرای نودها در سراسر شبکه کمک بسزایی می‌کنند.

ایندکسرها می‌توانند توکن‌های GRT را استیک کنند و به بیانی دیگر، در روند ضرر یا سود، شریک شوند. به یاد داشته باشید که اگر ایندکسر رفتار مخربی داشته باشد، ممکن است قیمت کل دارایی استیک شده آن از بین برود. این امر موجب می‌شود که کاربران برای اشتراک‌گذاری داده‌ها در این شبکه تشویق شوند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت سیف مون 2021

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال مانا (Mana) 

آرویو (Arweave)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

آرویو را می‌توان یکی از بهترین پروژه های Web 3 دانست که مبتنی بر بلاک‌چین بوده و به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند. این پلتفرم، نوعی سرویس دائمی است که به‌صورت دائمی، فضای ذخیره‌سازی را برای شبکه در نظر می‌گیرد. خوب است بدانید که این پلتفرم بدون سرور کار خود را انجام می‌دهد.

همان طور که گفتیم، این پروژه یکی از بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 است که امکانات زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از پلتفرم آرویو، کاربران می‌توانند فضای بلااستفاده هارد دیسک خود را اجاره دهند. آن‌ها می‌توانند در عوض این اجاره‌بها، توکن بومی آرویو، یعنی ارز AR را به دست آورند.

نکته مهم دیگری که درباره این پلتفرم وجود دارد، این است که به کاربران اطمینان خاطر می‌دهد که از داده‌های آن‌ها در برابر از دست رفتن دائمی محافظت می‎کند. آرویو برخلاف سایر برنامه‌های متمرکز، به‌صورت غیرمتمرکز کار می‌کند و دلیل آن هم توزیع‌شدگی است.

همه داده‌های موجود در این برنامه در هر نقطه از جهان که باشند، ذخیره و آرشیو می‌شوند. به همین دلیل هم بازیابی این داده‌ها در آرویو کاملاً امکان‌پذیر است و شما می‌توانید به‌راحتی آن را بازیابی کنید.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت وی چین 2021

پیش بینی قیمت استلار 2021

بریو (Brave)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

پلتفرم بریو هم یکی دیگر از برنامه‌هایی است که یکی از بهترین ارزهای Web 3.0 را ارائه می‌دهد. این توکن که BAT نام دارد، به‌راحتی در این برنامه قابل دسترسی است.

پلتفرم بریو، نوعی برنامه و مرورگر وب منبع باز است که به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‎‌گیرد. شما می‌توانید در ازای انجام برخی کارهای خاص در این پروژه، توکن BAT دریافت کنید.

برای مثال، کاربران این امکان را دارند که در ازای تماشا کردن تبلیغات، مقدار قابل‌توجهی درآمد به دست آورند. امنیت، یکی دیگر از دلایلی است که موجب شده بریو را به‌عنوان یکی از بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 به شمار آورند.

این بدان معنی است که ردیابی داده‌های تمام کاربران و همچنین همه فعالیت‌های آن‌ها در محیط وب 3 کاملاً غیرممکن است و شما از این بابت هیچ نگرانی نخواهید داشت. درنتیجه این امر، شرکت‌های سودجو هم نمی‌توانند از داده‌های شما در محیط‌های آنلاین سوءاستفاده کنند.

به‌جز موارد ذکرشده، بریو ویژگی دیگری را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد که موجب افزایش محبوب آن شده است. این پلتفرم با همکاری مرور تور (TOR) یا همان مرورگر دارک، امنیت حریم خصوصی و صفحات وب کاربران را تا حد زیادی افزایش می‎‌دهد.

شاید برای شما سؤال پیش بیاید که آیا تماشای تبلیغات برای کاربران الزامی است؟ برای پاسخ به این سؤال، باید بدانید که این کار اصلاً اجباری نیست و اگر کاربران تبلیغات را تماشا نکنند، تنها پاداش مختص به آن را دریافت نمی‌کنند.

اگر شما هم می‌خواهید داده‌های خود را از شرکت‌های بزرگ فناوری به دور نگه دارید، می‌توانید از این پلتفرم استفاده کرده و مطمئن باشید که در امنیت کامل خواهید بود.

علاوه بر موارد ذکرشده، در پلتفرم بریو نوعی عملکرد وجود دارد که با استفاده از آن، کاربران می‌توانند از تولیدکنندگانی که محتوا وب موردعلاقه آن‌ها را ایجاد می‌کنند، تشکر کنند. این عملکرد، پاداش (Tip) نام دارد و به شما کمک می‌کند که به تولیدکنندگان موردعلاقه خود پاداش دهید.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت آیوتا (IOTA)

پیش بینی قیمت کوتی (COTI) 

هولو (Holo)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

هولو هم یکی دیگر از بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 به شمار می‎رود که هر کسی می‌توانید در لپ‌تاپ شخصی خود از آن استفاده کند. برای استفاده از این پلتفرم، کاربران می‌توانند در رایانه‌های شخصی خود اپلیکیشن‌های همتا به همتای Web 3.0 را میزبانی کرده و بعد از ارزش‌گذاری هم در آن شریک شوند.

توکن محلی این پلتفرم، HoloFuel نام دارد که کاربران در مقابل میزبانی این اپلیکیشن‌ها و پشتیبانی از شبکه‌ها، می‌توانند این ارز را دریافت کنند. بسیاری از افراد باور دارند که این توکن، یکی از بهترین ارزهای Web 3.0 است که طرفداران زیادی دارد.

علاوه بر این، شما می‌توانید با میزبانی از اپلیکیشن‌های وب 3 از سازندگان این برنامه‌ها هم هزینه‌ای دریافت کنید. این هزینه غالباً برای اجاره دادن توان محاسباتی رایانه افراد در نظر گرفته می‌شود.

علاوه بر موارد ذکرشده، باید بدانید که پلتفرم هولو از تمام الزامات نظارتی برای پشتیبانی از توکن محلی خود، حمایت می‌کند. این امر موجب می‌شود که نوآوری و توسعه گسترده‌ای از پروژه تحت وب 3 ایجاد شود. درنتیجه، این امر به ایجاد نوعی مدل اقتصادی پایدار به کاربران کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی قیمت ارز دیجیتال گالا (Gala)

ارز دیجیتال لیسک (LSK)

سیا (Sia)

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3

پلتفرم سیاه، یکی دیگر از بهترین پروژه های Web 3 برشمرده می‌شود که به‌صورت بازارچه کاملی از داده‌ها در نظر گرفته می‌شود. این برنامه هم مبتنی بر بلاک‌چین کار می‌کند. نکته جالب‌توجه درباره این برنامه، عدم نیاز به ثبت‌نام است.

این بدان معنی است که شما برای استفاده از سیا، نیازی به ثبت‌نام کردن نخواهید داشت. کاربران می‌گویند که استفاده از سیاه بسیار مقرون‌به‌صرفه است. زیرا قیمت آن از اکثر سرویس‎های ذخیره‌سازی سنتی کمتر است.

در سیا که بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 محسوب می‎شود، شما می‌توانید به تمام داده‌های خود دسترسی کاملی داشته باشید. بدین ترتیب، هیچ شرکت خارجی نمی‌تواند به داده‌های شما دسترسی پیدا کرده یا آن‌ها را دست‌کاری نماید.

توکن محلی این پلتفرم، سیا کوین (Siacoin) نام دارد که یکی از بهترین ارزهای Web 3.0 به شمار می‌رود. این توکن در ازای اجاره فضای ذخیره‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کلام آخر

بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 شامل موارد متنوعی می‌شوند و این برنامه‌ها طرفداران زیادی هم دارند. در جهانی که تقریباً همه موضوعات و برنامه‌ها تحت نظر سرویس‌های متمرکز است، اطلاعات و داده‌ها به یکی از مهم‌ترین مسائل برای کاربران تبدیل شده است.

به بیانی دیگر، این کاربران به دنبال راه‌هایی هستند که امنیت داده‌های خود را افزایش دهند. استفاده از پروژه‌های محبوب و مورد قبول وب 3 به شما این امکان را می‌دهد که از این موضوع مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: academy

نظر شما در خصوص بهترین پروژه ها و ارزهای وب 3 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با تکراتو در میان بگذارید.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر