coinex
otetmarket
خرید بلیط هواپیما

بررسی ادعای مسدودسازی صرافی های ارز دیجیتال [گفتگوی تکراتو با مدیر انجمن بلاکچین ایران]

در پی صحبت‌های موسوی لارگانی، عضو سازمان برنامه‌و‌بودجه مجلس، درباره مسدودسازی صرافی های ارز دیجیتال ، مدیر انجمن بلاکچین از پیامد‌های این تصمیم می‌گوید.

همانطور که پیشتر در تکراتو خوانیم، ناصر موسوی‌لارگانی عضو سازمان برنامه‌و‌بودجه مجلس اعلام کرد که مجلس در پی برنامه‌ای برای مسدود‌سازی صرافی‌های دیجیتال است. اما این طرح و این گفته تا چه اندازه میتواند به واقعیت نزدیک شود؟ آیا در هنگام مطرح کردن این طرح، بررسی‌های لازم برای میزان اجرایی بودن آن در نظر گرفته شده است؟

به نظر می‌رسد گفته لارگانی تا اندازه زیادی یک نظرسنجی افکار عمومی باشد زیرا در ادامه این اظهار نظر توسط شخص مجتبی توانگری به عنوان رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال رد شده است و او اعلام کرد که برنامه‌ای برای مسدود‌سازی صرافی‌های ارز دیجیتال وجود ندارد.

بررسی ادعای نماینده مجلس مبنی بر مسدودسازی صرافی های ارز دیجیتال

عباس آشتیانی: اقدامات سلبی باعث فعالیت غیر قانونی می‌شود

عباس آشتیانی مدیر انجمن بلاکچین با اعلام اینکه گفته موسوی لارگانی از سوی مدیر کمسیون اقتصاد دیجیتال رد شده است افزود اقدامات سلبی باعث فعالیت‌های زیرزمینی و غیر قانونی می‌شود. آشتیانی می‌گوید:

آقای موسوی لارگانی گفتند که مجلس قصد مسدودسازی صرافی های ارز دیجیتال را دارد اما بعد از صحبت ایشان رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال کمسیون اقتصادی دولت، که کمسیون تخصصی این حوزه است، اعلام کرد که هیج برنامه‌ای برای این کار وجود ندارد.

اگر اتفاقی در این باره رخ بدهد در راستای اقدامات سلبی خواهد‌بود. سناریو‌های مختلفی در دستگاه‌های مختلف خارجی و داخلی مبنی بر قانونمند کردن و تحت کنترل تام گرفتن این حوزه وجود داشته است، که شکست همه آنها نشان‌دهنده دستورپذیر نبودن حوزه بلاکچین است. از آنجایی که ماهیت این حوزه دستورپذیر نیست لذا تنها اتفاقی که می‌افتد منجر شدن به افزایش فعالیت‌های غیر‌قانونی وزیرزمینی است.

آشتیانی در ادامه در مورد عواقب زیرزمینی شدن فعالیت‌ها توضیح داد:« فعالیت زیرزمینی نیز باعث تضییع حقوق مردم و کاربران خواهد شد چرا که با این اقدام کاربران از یک بازار جای‌گزین شناخته شده در تمام دنیا الزاما چشم پوشی نمی‌کنند بلکه روش ورود و فعالیت در این حوزه را تغییر می‌دهند. مسدود‌سازی صرافی های دیجیتال و گسترش فعالیت‌های زیرزمینی در این حوزه نتیجه‌ای جز ضایع شدن حقوق مردم را در برندارد. زیرا  سواستفاده‌گران در فضای ناامن فعالیت زیرزمینی رشد بسیار بسیار زیادی می‌کنند.»

خروج سرمایه و دارایی های دیجیتال عارضه مسدودسازی صرافی های ارز دیجیتال

عارضه سنگین دیگر مسدودسازی صرافی‌ها برای کشور این می‌تواند این باشد که بخش قابل توجهی از ثروت و دارایی مردم اکنون تبدیل به دارایی دیجیتال شده است و اقدام به مسدودسازی صرافی‌های ارز‌دیجیتال و از بین رفتن زمینه کسب‌وکارهای ارزدیجیتالی، نه تنها فرصت طلایی رشد را از پلتفرم‌های داخلی می‌گیرد بلکه  در دوران اقتصاد دیجیتال و در دهه‌ای که اقتصاد دیجیتال حرف نخست را در رشد اقتصادی کشورها می‌زند، با مسدودسازی صرافی‌های ارز دیجیتال تنها باعث خروج سرمایه‌های دیجیتال از کشور و سوزاندن فرصت رشد و سوزاندن فرصت جذب سرمایه های دیجیتال برای کشور می‌شود و این درحالی است که در حال‌حاضر کشور ما به شدت به سرمایه‌های دیجیتال برای پیش‌برد پروژه های خود احتیاج دارد.

وی در ادامه افزود:عارضه بعدی در مقیاس کلان، کوچ نخبگان اقتصاد دیجیتال و سرمایه‌گذاران حوزه اقتصاد دیجیتال به کشور‌های دیگر است»

سیاست‌گذاری‌ها درباره رمزارزها تعدیل شده است

مدیرانجمن بلاکچین درباره سیاست‌گذاری‌های حوزه بلاکچین نیز توضیح داد و گفت:«سیاست‌گذاری‌های کشور درباره رمزارزها به‌ طور کلی تعدیل شده است و به سمت منفعت عقلایی پیش می‌رود. سند تحول دولت مردمی منتشر شده است که در آن بخش مستقلی به دارایی های دیجیتال اختصاص داده شده و سیاست گذاری‌های خوبی را در این حوزه نوید می‌دهد چرا که همه می‌دانند که بزرگترین قربانی رویکرد انفعال آموزش است و رویکرد سلبی هم صرفا باعث خروج سرمایه‌های رمز‌ارزی و دیجیتال می‌شود.»

وی در ادامه درمورد تنظیم‌گری مناسب و منفعت‌های آن توضیح داد:«مهم ترین کمکی که سیاست‌گذاری درست و در ادامه نتیجه آن  تنظیم‌گری درست درباره دارایی‌های دیجیتال می‌تواند وجود داشته باشد، این است که امکان توسعه و رقابت در سطح جهانی فراهم می‌شود و در نتیجه اقتصاد بسیار پویایی را برای ایران به ارمغان می آورد.

من در مورد بلاکچین به مفهوم تنظیم گری بیشتر قائل هستم تا مفهوم قانون گذاری

زیرا بلاکچین به قانون گذاری‌ زیادی احتیاج ندارد و اکثر قوانین برای ماهیت‌ها و موجودیت‌های مختلف که در بستر تکنولوژی بلاکچین به عنوان یک ابزار ارائه می‌شوند ذاتا دارای ماهیت قانونی هستند و تنها نیاز به کمی تنظیم‌گری دارند که این عمل نیز قطعا بدون حضور بخش خصوصی محکوم به شکست.

حضور بخش خصوصی نیز باید به آن بخش تصمیم‌گیرنده و تصمیم‌ساز باشد و نه صرفا به عنوان یک بخش ارائه‌دهنده مشاور

کلام آخر

گفته موسوی لارگانی در مجلس اتفاق افتادن یک چیز را به ذهن مخاطب متبادر می‌کند و آن هم طرح صیانت است. از لحظه مطرح کردن این طرح تا اجرایی کردن آن و ردشدن‌های پی‌درپی آن، کارشناسان و مردم با آن مخالفت کرده‌اند زیرا این طرح در همه جوانب و ابعاد خود زیان‌بار بود.

به تازگی هم صحبت از مسدودسازی صرافی های ارز دیجیتال شده است. آیا باید درمورد مسدودسازی صرافی های ارز دیجیتال نیز باید منتظر روندی همچون روندی که طرح صیانت طی می‌کند باشیم؟ زمان این را مشخص خواهد کرد.

مقالات بیشتر:

راهنمای خرید تکراتو
ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    خدا وکیلی فقط قیافشو نگاه کنید.اینا به تنها چیزی که شبیه نیستن آدمیزاده.بیچاره ملتی که اینا شدن قانونگذار و برنامه ریزشون.

    پاسخ